Autism is not the tragedy....

Autism is not the tragedy..
Ignorance is the tragedy...

My son is not a tragedy..
The principal is a tragedy...

Please let principal find its brain,
so my son can drain....

Principal dont let him live....
even if my son fight to give..

Fight to give, the best he can...
while the principal stop him to be a man...

What is the meaning to have a principal...
if he dont have the courage to be a pal...

A head need a heart....
otherwise he will die




You can always ask my son, what he think about his principal..
He has never met a more wicked person in his life.....

Perhaps the situation had been different
if the principal working for children's best

but how do you do it without heart
it is impossible

I just hope my son will survive

I do what I can to keep him alive

good night..
I hope---------



Vi har en fantastisk läkare i länet ;)

Vi har varit på läkarbesök idag jag o sonen.

Vi möttes av fantastiskt goda nyheter, jag fylldes av värme, tillit och hopp inför framtiden efter det besöket.

Jaaaa.....?!?!?
Och sen då???

Inte tror ni väl att den här bloggen handlar om fred och goda nyheter, *ler sött*

Nä, go vänner. Dom goda nyheterna sparar jag i mitt allra innersta och "suger" på en stund till. (den som nu associerar suger till snusk, kan gå o gräva ner sig)

På tal om att gräva ner sig......
I Västerås lyssnade jag till en intressant föreläsare. Denna föreläsare har "förföljt" mig sedan dess. Fast på ett positivt sätt.


Hon sa såhär: Johan Roos, när du nu trillat ner i gropen du grävt, SLUTA GRÄVA!!!


Detta glömmer jag aldrig, för det är ju helt logiskt.

Om man står flera meter ner under jorden med sin spade, eeeh då borde man ju ställa ifrån sig spaden.

Ja man bör ju förstås inte skicka upp spaden ovan mark, för risken är ju att någon får för sig att fylla igen gropen. Och det vore ju fruktansvärt för den som står där nere ;)



jag är hungrig!!!!


Anmälan publicerad i tidningen INNAN den nått kommunen

Idag fick jag veta att min anmälan gjord till skolinspektionen gick att läsa om i tidningen igår.

Det tyckte jag var lite märkligt eftersom jag fick mottagningsbekräftelse och diarienummer av skolverket först igår.

Dessutom, så har hon skrivit information som gör att det går att känna igen min son.
Det är också vad som hänt då någon på skolan visste vilket barn det rörde sig om.

Denna journalist, Emma Hellström på Kungsbacka-Posten har brutit mot flera etiska regler.
Jag ringde upp henne genast, och hon påstod att hon sett diarienumret på skolinspektionens sida, och sedan ringt dom och begärt ut handlingarna.

Nu har jag pratat med skolinspektionen, och dom har inte skickat anmälan till kommunen och skolan ännu.
Det var nämligen en handläggare på kommunen som ringde dom igår efter att ha läst om den i tidningen och begärde att få ut handlingarna för att dom skulle kunna börja jobba med ärendet.

Jag har också fått veta att rektor Johan Roos hade anmälan på sitt bord i måndags. HUR kan det ha gått till?
Om inte han känner journalisten vill säga, som begärde ut handlingarna just i måndags.

Kanske har Johan Roos bett Emma kolla upp om det finns nån anmälan gjord?
Och att lägga ut det i tidningen är ett försök att sänka mig???

Spekulationer, visst, men säkert inte helt osant.

Orsaken till att Johan Roos inte är samarbetsvillig när det gäller att frångå turordningsreglerna är att han har emot nuvarande assistent personligen.

Han arbetar överhuvudtaget inte för barns bästa, utan vill bara visa sin makt som rektor.
Med tanke på den attityd, inställning och fula metoder han använder sig av, tycker jag förbannat synd om hans närmaste familj.

Spänn hjälmen Johan Roos, man vinner inga kamper genom maktutövande.
Och DEN HÄR kampen, den vinner du ALDRIG!!

Fy FAN säger jag.

Skolans okunskap - risk för utsatta barn.

Jomen, som ni vet kan jag skriva under på det.

Citat:
"Han anser att skolorna har alldeles för låg kompetens när det gäller barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Dels upptäcks avvikelserna för sent, dels sätter man inte in de resurser som behövs"

Citat:
- Ett läkarintyg ska självklart väga tungt. Intygen accepteras av Försäkringskassan, som är en myndighet, men inte av skolan, säger Harald Sturm.

Men ÄR det inte märkligt ändå??

Läs mer här:
http://www.dn.se/sthlm/skolans-okunskap-risk-for-utsatta-barn-1.881923

Där finns mer artiklar i ämnet.
Är det inte sorgligt att skolorna anser sig ha mer kompetens än en chefsöverläkare???

Spänn hjälmen, säger jag bara....

Ingen bestämmer, ALLA bestämmer....

Men fattar nån nånting? nääääää!!

Det är faktiskt rätt intressant att upptäcka lite sådär inifrån hur samhället i stort fungerar.
Jag har då upptäckt en sak åtminstone, och det är att världen är full av maktgalna stoffiler, som inte ser till någon annan än sig själv.

Hör nu då, rektorer bestämmer absolut ingenting ifråga om turordningsregler, utan man blir hänvisad till förvaltningen/personalavdelningen. Och dessa då ska i sin tur förhandla med facket.
Jo, så är det ser ni, för det krävs MYCKET särskilda omständigheter för att frångå turordningsreglerna. Jamen, och VAD är det då som krävs??? Får man svar på det?
nä, det trodde ni väl ändå inte.

Men det finns svar, bara man letar lite ;)

Jaha, men självklart nöjer jag mig ju aldrig med såna där svar, eller icke-svar,  allra helst som det är så otydligt så man inte ens ser det.
Då fick jag väl lov att ta reda på vem som jobbar på personalavdelningen då och bad att få prata med någon.

Men ojsan, enligt personalavdelningen är det rektorn som har mycket att säga till om, och också rektorn som ska ta beslut om att ansöka om avstamp från turordningsreglerna.
?!?!?
Eeehh, då frågade jag VAD som är särskilda omständigheter.
Och får då veta hörrni, att det är kompetensen som kan avgöra. Det vill säga om den person som har kortast anställningstid har högre kompetens än någon annan, kan man frångå turordningsreglerna.

Spännande, då var vi tillbaks till rektorn igen. Frågar man då vidare lite om detta, så är det plötsligt facket som bestämmer.

Jaja, alltså ingen bestämmer samtidigt som ALLA bestämmer.

Det är fan inte konstigt att det är svårt att hänga med som npf-are i den här världen. Och det är inte konstigt att dessa barn har ett helvete i skolan många gånger. Otydligare och mer ostrukturerad miljö får man leta länge efter.

Men då vet vi det. Varför har då inte rektorn ansökt om avstamp från turordningsreglerna i assistentens fall`?
Det är en jävligt bra fråga, då faktiskt kompetensen skiljer sig åt en hel del.

Så vad handlar allt detta om egentligen?

Det enda jag med säkerhet vet, är att det är ett jävla tidskrävande resursslöseri att bråka med en damp-tant. När ska dom komma på att dom aldrig ger sig??

Därför var det ett jäkla bra initiativ från Tant Rasch (hon har mycket bra ideér för sig) att starta en sida för alla kämpande damptanter runt om i landet. På nya sidan efterlyser hon damptanter som försöker påverka intresse- och socialpolitiskt på olika sätt.

Ju fler vi är, desto mer kan vi påverka.
http://damptanterna.wordpress.com/kan-vi-paverka/

Nu måste jag försöka sova.....

Morgonpigga är dom kommunanställda

Ja ni vet jag ser ju när folk kikar in här, och var dom kommer ifrån.

Det har varit väligt lugnt med besök från kommunanställda ett tag.

Men igår, (av nån anledning som nog bara jag och besökaren vet) kom det ett besök, redan kl 7 på morron.
Jomen, det är nog säkert vaktmästarn ;)

2009-05-29 07:02:29 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se http://www.google.com/search?hl=sv&q=majsan&lr=&aq=f&oq=

japp så kan det vara....

vem vet, bara DU och bara JAG ;)
pöss o kram

Kära barn - ni måste äta mindre mat nu....

Jag måste tyvärr meddela er mina barn att ni måste äta mindre mat i fortsättningen. För vi måste spara, maten räcker inte till alla längre.

Ni blir därför tvungna att dela på en potatis på fyra, istället för att få fyra var.

Det här är inget jag vill, jag skulle önska att ni fick äta er mätta som förr.

Men nu är det så här, kanske kan vi få hjälp sedan av sjukvården då vi förmodligen kommer att drabbas av näringsbrist hela familjen.

Förstår ni inte vad jag menar? Nä okej jag ska försöka förklara på ett enklare sätt.

Det är ungefär som i skolan mina barn, att pengarna inte räcker, så dom barn som behöver extra stöd inte kan få det längre.

Det är sådant som händer. Så dom barn som egentligen behöver mycket  specialpedagogisk hjälp och stöd av assistent får helt enkelt klara sig själva nu.

Men oroa dig inte, det finns bra psykiatriker som kan hjälpa dig sedan.

Förstår du bättre nu?

Nähe... hmmmm, nä vem har sagt att det är enkelt.
Jag förstår inte heller..... förresten är jag oxå hungrig, får jag smaka en bit på din potatis???

Vill du ha den själv?? Okej, jag förstår, alla vill ju äta sig mätta......


Skolplikt - skolk - missförhållande???

Det är ibland svårt att reda ut begreppen.

Jag vet i alla fall att när det kommer till lagar som vi medborgare är ålagda att följa så går det undan. Det påpekas snabbt och bestämt att man bryter mot lagen, och också vilken lag.

Men hur gör man som i vårt fall?

Jag får inte iväg sonen till skolan. Han är skräckslagen över situationen. Vad möter honom när han kommer till skolan?

Jag kan ju inte heller hjälpa honom, då informationen är knapphändig. Nu har vi i alla fall fått ett möte inbokat med rektorn, efter önskemål från mig.
Eftersom jag inte har en aning om vad som väntar till hösten och hur det kommer att se ut, är det väl ändå på sin plats att rektorn talar om det för sonen. För jag kan ju inte göra det, då jag inte vet.

Jag kan inte ge min son trygghet och hopp, när jag inte själv känner någon trygghet över situationen.

Sonen är inte sjuk, men blir sjuk när han kommer till skolan, med påföljd att jag får hämta honom efter 2-3 timmar.

Vad ska jag göra, vad KAN jag göra? Jag vet i alla fall att jag inte kan släpa honom dit.

Så läget är som sådant att skolan VILL att jag sjukanmäler så dom vet var han är. Men han är ju inte sjuk, ska jag ljuga då? Kan jag sjukanmäla IFALL han kommer att bli sjuk?

Jag har mailat ett svar till skolan, och hänvisar till Skolverkets PM:n "rätten till utbildning för skolpliktiga elever"
Där beskrivs skolans skyldighet att utreda frånvaro och sätta in åtgärder mot detta.

Jag har gjort vad jag kan, mer förmår jag inte.

Jag har också äntligen fått ro till att skicka iväg en del mail ;)
Och lugnet sänkte sig hos mig. Mer info om detta återkommer jag till.

Här är en länk till
"Rätten till utbildning för skolpliktiga elever"

Nu ska jag sova goast ;)


Vem du än är, så var det ett smart drag

Du har förmodligen rätt Ewa, att det är fejkade kommentarer som skrivs av den s.k Natalie.

Någon är sjuk nog att veta vilka strängar som det går att trycka på.

Det ger mig därför en ruggig känsla av att personen vet vem jag är.

När det sedan kommer en anmälan mot min blogg för de två inlägg som handlar om "Natalie", är det ju solklart.

Jag kan dock inte hålla mig för skratt. Texten "Natalie" skrivit är ju öppen för alla även i kommentarerna. så varför skriva överhuvudtaget om man inte klarar av att det blir reaktioner?
Jo, för att man vill att det ska bli reaktioner, så man får en möljighet att anmäla. Ja, finns det inte mer än så att anmäla mig för...... *skakar på huvudet* att man orkar....



Ville bara säga en annan sak. Det finns ingen som är så bra på att sy kläder som jag, det säger ALLA, och då måste det ju vara så.....

Nu ska jag sy en balklänning att ha på sonens sista dag för vårterminen... kanske kan jag bjuda upp "Natalie" till dans.


Natalie den bästa elevassistenten i Kungsbacka

Det är helt otroligt, HUR kan jag ha missat denna elevassistent, som är SÅÅÅ kompetent????
Jag finner inga ord, jag är mållös, det finns inte många assistenter som är så kompetenta som henne.....

Jag klistrar in Natalies kommentar så som den är skriven härunder.
Jag är JÄVLIGT tacksam för att Natalie inte är min sons elevassistent.
För om man skriver som du Natalie, ska du inte jobba med barn som har NPF.

Om du nu är så påläst som du skriver, så borde du veta att styckeindelning, punkter, stor bokstav, etc, är ett KRAV för att en elev med NPF överhuvudtaget ska orka läsa.
Har eleven då dessutom dyslexi, är du rökt från början. Faktum är att jag tror att en sån text är omöjlig för alla att läsa.

Och kommentarerna blir sådana som man skriver dom. För radavstånd ser jag att flera som kommenterar använder sig av. Så det är inget fel på bloggen.





Jag har personer med olika NPF i min släkt, och har även vänner med ADHD. Jag har forskat mkt om olika NPF i skolan och på fritiden.Tro mig, finns inte många elevassistenter som är så kompetenta som jag. Har fungerat superbra i mitt arbete med barnen jag varit elevassistent för och anledningen till att jag vill bli lärare är för att ingen elev i mina klasser med diagnoser eller svårigheter, ska få ha det så som jag som assistent har sett att många lärare felbehandlar dessa barn. Jag menade med min kommentar inte att "försvara" nedskärningarna och omplaceringarna av elevassistenter, men att jag tyvärr förstår att det inte är något som en enskild rektor kan bestämma över, det är anställningsåren som räknas och jag kan som sagt även förstå att det är så. Blir jag nu omplacerad som elevassistent kan det betyda att jag putter ut en annan elevassitent från sin tjänst, och jag måste kunna försörja mig, betala min hyra etc.. jag skulle inte kunna ens om jag ville säga att nej tack, jag tar inte denna tjänsten för det är inte det som barnet mår bäst av. Det funkar inte så. Det är bara det jag försökte förklara. Självklart är inte det bäst för eleven. Har själv vid ett tidigare varsel varit med om att jag var tvungen att sluta, alla var emot att jag skulle sluta eftersom det fungerade så bra..men det slutade så i alla fall. Människan är i sin natur egoistisk så är det bara. I mitt fall var det tom en släkting till eleven jag jobbade med som knuffade ut mig...och klart hon ville sin släkting väl, men hon var ju också tvungen att betala sin hyra etc. Att jag förstår att kommunen MÅSTE gå efter anställningsår även när det gäller elevassistenter innebär inte att jag tycker att det är särskilt bra att det är så..men då hade de isåfall fått ändra anställningsavtalen eller tex. anställa en elevassistent på ett barn, som inte kunde bytas ut. Men så ser inte anställningarna ut. Det är också mkt som inte följs vad det gäller lagen om barn i behov av särskilt stöd och det är ingen nyhet. Jag anser också att en lärare ska kunna ta alla barn, specialpedagogisk undervisning är bra för ALLA barn..är man noga med det och verkligen har kunskapen, metoderna och erfarenheten kanske det inte ens behövs en assistent.. en assistent ska inte heller göra lärarens arbete, utan läraren har alltid det pedagogiska ansvaret. Plus att som du skrev om, finns många elevassitenter som inte passar för eleven och det då bara blir sämre. Jag skrattade när jag läste ditt svar på min kommentar, eftersom alla som jobbat med mig och vet vem jag är, VET att en bättre elevasistent än mig det finns inte..lärare jag jobbat med har tom tagit efter mina metoder som gjort att eleverna gjort stora framsteg. Du, vet definitivt inte vad du pratar om när du påstår att jag inte skulle vara en lämplig elevassistent eller vad du nu försökte antyda. Det finns alltid två sidor av en histori, lär dig det!



Jag skiter i den andra sidan av histori. Jag tänker inte LÄRA mig nån andra sidan av histori. När det kommer till barnmisshandel, så är det HISTORI med det barnet i framtiden. (jag lärde mig i skolan att det hette historien, eller historiken... )

Och vem ska betala hyran för det barnet som lidit hela livet? Jo, kära lilla Natalie, det ska DU göra, tillsammans med alla andra oskyldiga skattebetalare som hela livet igenom egoistiskt bara tänkt på sin egen hyra, och sett om sitt eget hus.

Men fortsätt du att se om ditt hus, betala din hyra med gott samvete. Din hyra ökar i takt med att fler människor hamnar utanför och tvingas gå på socialbidrag.

Du ser om DITT hus..... *viskar* en hemlis (hemlighet, om nån vill anmärka) JAG ser om MITT hus.
Så i grund och botten är vi egoister bägge två. Slut på den HISTORI....



En rektor har absolut högre kompetens än Bup.

Så ÄR det, säg inte emot mig.
För jag råkar veta att det är så, en rektor HAR faktiskt högre kompetens att bedömma elevers behov av stöd.

Eller??

Ja, åtminstone har sonens nuvarande rektor större vetskap om sonen än läkarn har.

Jag fick igår veta, att rektorerna har svarat och bemött advokatens brev till skola och kommun-

Dom börjar brevet med att upplysa advokaten om att sonen inte har en diagnos som styrker att han behöver ha samma assistent.

Ja, men nu var det alltså såhär, att diagnosen i sig är inte gällande, utan det är behovet av stöd som ligger till grund för det. Jag undrar när ledningen ska ta reda på fakta och vad som gäller.

Men som vanligt har ledningen struntat i de förordningar och lagar som dom är ålagda att följa.

Jag måste då undra, VAR har dom fått detta ifrån?????

Ja, kom inte och säg nu  att bup sa det, för det gjorde dom nämligen inte.Och Bup flög i taket när den informationen nådde fram till dom. Det är nog bäst herr rektor passar sig, att få hela bup efter sig, med tvångströjan i högsta hugg kan väl va allt annat än roande.

Däremot, så har jag skrivit i min blogg, om hur man kan bota autism genom att förnya utredningen.

Inlägget jag skrev, var fullt med ironi och lösryckta fakta. Jag kanske måste sluta skriva med ironi, rektorn kanske har autism, och tolkar bokstavligt. (jaaa, men det veeet man ju aldrig)

Är verkligen ledningen så LÅG att dom använder information som jag skrivit, till att göra såhär? För nån annan orsak kan jag inte se. För om man läser utredningen, står där nåt annat. Vad är det som gäller? Bup:s utredning, eller mina ord?? Ja, jag kollade mina ID-handlingar igår och nån läkare är jag då fan inte, inte ens psykolog är jag.
Men det kan ju hända att rektorn har hemliga meriter.......

Men är det så ni vill ha det, så ska ni också få det så. Ska man använda info på nätet, för att knäcka ett barn (för det är precis det man gör här), så kan jag lova och svära med tio fingrar upp till Gud, att jag kan agera på samma låga nivå.
Problemet är, att jag har för mycket hjärta inom mig, för att kunna göra så, inte ens mot någon jag föraktar.

Kanske behöver jag inte heller. Rektorn har nog spelat ut sitt sista kort ändå, han klarar det så bra själv.
Man tror väl att jag ska tröttna, och rasa ihop i soffan.
Men, har jag inte gjort det efter 8 års bråk och kämpande mot skolan, så varför skulle jag göra det nu???
Faktum är att jag blir tuffare och tuffare, för jag får mer och mer på fötterna....

Så GE UPP!!!! Ni vinner inte denna kampen!!!! Ni kan ALDRIG vinna den kampen mot en förälder av denna kalibern.


Här är loggar från Måndagen och Tisdagen (har dom stängt av datorerna på skolan tror ni *;)* )

Måndag 18/5

2009-05-18 09:28:24 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
2009-05-18 09:31:30 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/index.html
2009-05-18 09:41:44 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
2009-05-18 14:28:19 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
2009-05-18 18:00:32 90.229.202.205 90-229-202-205-no150.tbcn.telia.com
http://www.google.se/search?hl=sv&q=%22blogg kapareskolan%22&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=lr%3Dlang_sv&aq=f&oq=
2009-05-18 18:04:09 90.229.202.205 90-229-202-205-no150.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=c

Tisdag 19/5

2009-05-19 08:08:19 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://www.google.com/search?hl=sv&q=majsans blogg&lr=&aq=f&oq=
2009-05-19 08:29:18 81.235.188.152 81-235-188-152-no48.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=ritalin 2009-05-19 18:04:12 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se


Ja hörrni, det är farligt på internet, storebror ser dig.
En väldig minskning av nån anledning.
Fast det är fortfarande massor av andra sökningar från en och samma ip, men jag låter det vara. Internet är ju ändå fritt, precis som yttrandefriheten ;)

Idag har jag 2 möten på skolan, det första med mentorn, nya assistenten och nuvarande. Jag har redan gjort klart för mentorn att jag i vilket fall inte kommer att acceptera det här. Men den stackars assistenten som blir kastad in i detta har ju inte gjort något, så jag får gå dit så får han se att jag inte är en sån bitch som han säkert fått höra.
Jag tycker synd om honom, att ha en chef som inte förstår vilken sits han sätter honom i.

Sen har jag möte med lite annat folk angående hur vi ska hjälpa sonen och få en helhet. Och då är det ju förstås lite folk med utifrån ;) från Bup bland annat - hepp - sonen har ingen diagnos (OBS, *ironi*)
Bäst att jag börjar skriva när jag är ironisk, man vet ju aldrig vem som tolkar texten.

Nu ska jag frisera punkfriss och göra hål i näsan och skrämma slag på skolan ;)

vänta....
OBS!!! *ironi*
*;)*

Kapareskolans ledning borde SKÄMMAS!!!

Antingen så bör man ändra texten på skolans sida, eller lämna in handduken och erkänna att man inte ens kan nå upp till sina egna uppsatta mål.

Det är ta mig fan pinsamt att läsa med tanke på hanterningen av eleverna på skolan.

Vi vill att verksamheten vid Kapareskolan
• Ska ha elevernas bästa som utgångspunkt
• Ska präglas av helhetssyn
• Ska leda till samhörighet och trygghet för elever, föräldrar och personal
• Ska vara flexibel, stimulerande, omprövande samt ge möjligheter att göra olika
• Ska utmärkas av livfull intern diskussion men med lojalitet mot fattade beslut
• Ska vara ekonomisk medveten
• Ska ha beslut och ansvar nära elever, föräldrar och personal när det gäller innehåll, ekonomi, arbetssätt, arbetsformer och organisation
• Ska leda till stolthet över arbetsplatsen
• Ska präglas av lyhördhet gentemot elevernas behov
• Ska utmärkas av god samverkan på alla plan och ett gott samarbete mellan föräldrar, personal och elever

Läs hela grundsynen här:
Kapareskolan
Jag har inget mer att säga om den saken.

Jag har haft många och långa samtal under eftermiddagen med olika personer.
Det börjar dra ihop sig go vänner ;)

Bland annat har jag pratat med en person som har en intressant sida. Högintressant till alla er som har problem med myndigheter, myndighetspersoner etc
En mycket kunnig och vältalig man, som har lämnat ett nytt lagförslag till regeringen, "Lex Alissa", en lag som skyddar våra barn i behov av särskilt stöd i skolan.

Citerat från sidan:
"Min tanke med en sådan här lag är att skolpersonal och övrig personal inom skolan får en skyldighet att anmäla till sin verksamhetschef/kommunen när de ser att en elev är i behov av stöd eller hjälp för att utvecklas i sin skolsituation inte får detta, samt en skyldighet att anmäla om eleven inte går framåt mot de mål som är specifikt satta för den eleven."

Han har särskilt tryckt på Lpo 94, god miljö för utveckling och lärande.
Denna barnmisshandel måste få ett slut.
Lex Alissa

Hans sida Omyndigheten.se innehåller anmälningar och tvister med olika myndigheter. Dom flesta myndighets- och offentliga personer får diagnosen OMU = Omyndighetsutövande.
Dessutom är det fritt fram att namnge handläggarna/personer man haft problem med, så länge man håller sig till sidans regler. Detta har kontrollerats av datainspektionen, så det är helt lagligt.
Jag har registrerat mig där idag, så jag ges möjlighet att skriva där själv.

Gör det ni också, registrera er och skriv, låt dom inte komma undan. Vi måste hjälpas åt att sätta stopp för dessa makthavare vi har att göra med. Nu är fanimej gränsen nådd.

Jag låter sökarna till bloggen från igår vila idag ;)
Men i morron får ni info om vad som hänt under dagen.

Det är bra att känna mycket folk har jag märkt.
Den ena leder mig vidare till nästa, och nästa osv. Man vet aldrig vems kontor jag slutligen hamnar på ;)

Nu ska jag skriva lite på annat håll ;)

natti natti


Glömde en intressant länk, gör ett tillägg ;) Ni har väl behöriga lärare va ??
Kan nog intressera någon...
Ekeröbloggen

Väldigt va populär jag blivit senaste veckan!

Eller också är det tvärtom ;) det beror ju på.

Många skriver om sökord i sina bloggar, då någon sökt på google och sedan hittat till deras blogg.

I fredags så la jag märke till en väldig mängd med sökningar som fick mig att stanna upp. Då drog jag mig till minnes att jag sett liknande sökningar  tidigare i veckan. Ja eftersom jag då glömmer bort att rensa bland alla mail så fanns ju dessa loggar kvar i datorn. Efter genomgång av dessa vågar jag nog mig på att påstå att jag inte är eftersökt för att jag är så jävla fräck och poppis. Men va fan, jag bjuder på de ;)

Det är en halvmeter långt inlägg, med mängder av siffror. Men jag hade lite tid över, så jag roade mig med att sammanställa denna statistik ;)
Har lagt till lite kommentarer med lutande text in i mellan....

Pöss på er..... ;)

Fredag 15/5
2009-05-15 07:28:02 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://www.google.se/search?hl=sv&q=majsan67%2Bblogg%2BKapareskolan&meta=lr%3Dlang_sv
Spännande ;) vem vet att jag kallas för Majsan67, har en blogg och skriver om kapareskolan.
Todeluuu.....

2009-05-15 08:18:57 81.227.141.80 h80n2fls307o838.telia.com
http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4DASE_svSE317&q=majsan 67

2009-05-15 08:26:17 81.227.141.80 h80n2fls307o838.telia.com
http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4DASE_svSE317&q=majsan 67
2009-05-15 08:38:03 81.224.183.247 h247n2fls308o1003.telia.com http://www.google.se/search?hl=sv&q=Majsan 67&meta=&aq=f&oq=

2009-05-15 07:28:19 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se http://majsan67.blogg.se/2009/march/i-skolan-jobbar-vi-hart-med-inkludering.html

Nyfiken i en strut ;)

2009-05-15 08:22:36 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/2009/march/i-skolan-jobbar-vi-hart-med-inkludering.html
2009-05-15 12:28:03 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/2009/march/i-skolan-jobbar-vi-hart-med-inkludering.html
2009-05-15 12:28:55 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/index.html
2009-05-15 12:30:17 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/2009/may/power.html

Kanske borde man arbeta mer o surfa mindre ;)
Det där inlägget om inkludering verkar vara extra högintressant, då man hoppar in på detta på olika klockslag. Samma person? Eller olika då infon spridit sig? Who knows, who cares?

Torsdag 14/5
2009-05-14 07:33:38 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://www.google.se/search?hl=sv&q=majsan67%2Bblogg%2BKapareskolan&meta=lr%3Dlang_sv

2009-05-14 07:33:53 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/2009/march/i-skolan-jobbar-vi-hart-med-inkludering.html

2009-05-14 07:35:19 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/index.html
2009-05-14 07:37:41 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://www.google.com/search?q=majsan67%2Bblogg%2Bkapareskolan&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&ie=utf8&oe=utf8

2009-05-14 07:41:04 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/2009/march/i-skolan-jobbar-vi-hart-med-inkludering.html
2009-05-14 07:41:47 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/2009/february/
2009-05-14 12:31:11 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
2009-05-14 12:32:20 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://www.google.com/search?q=majsan67&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&ie=utf8&oe=utf8

2009-05-14 12:33:25 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/2008/october/dear-god-bota-mitt-barns-autism-please.html
2009-05-14 12:34:01 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/index.html
2009-05-14 12:39:34 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/index.html
2009-05-14 12:39:55 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/category/mina-minstingar.html
2009-05-14 12:40:52 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/index.html
2009-05-14 12:40:58 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/category/foton.html
2009-05-14 12:41:22 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se/index.html

Ja, med nu dessa loggar som facit, kan jag räkna ut att det i alle fall inte är Gatukontoret som är så vansinnigt intresserade över mina åsikter om inkludering i skolan ;)
 Senare på kvällen fortsätter sökningarna på min blogg. Märkligt ;) Ja, det finns ju en del att läsa. Glöm bara inte bort att äta nån gång då och då ;)

2009-05-14 20:21:37 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=L%C3%A4rare&start=10&sa=N
2009-05-14 20:22:57 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=L%C3%A4rare&start=20&sa=N
2009-05-14 20:24:24 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=L%C3%A4rare&start=20&sa=N
2009-05-14 20:24:49 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=L%C3%A4rare&start=30&sa=N
2009-05-14 20:27:22 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=L%C3%A4rare&start=30&sa=N
2009-05-14 21:22:25 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=L%C3%A4rare&start=40&sa=N
2009-05-14 22:07:45 81.227.141.80 h80n2fls307o838.telia.com
http://www.google.se/search?hl=sv&rls=HPEA%2CHPEA%3A2005-01%2CHPEA%3Aen&q=majsan67&meta= 2009-05-14 22:23:25 213.66.52.244 213-66-52-244-o837.telia.com
http://www.google.com/search?source=ig&hl=sv&rlz=&q=kapareskolan blogg&meta=lr%3D

Någon måste vara oerhört glömsk som måste söka på google varje gång, var 5:e minut ;) Eller vänta nu, aaah man har inte upptäckt adressfönstret längst upp i webbläsaren. ;)

Onsdag 13/5

2009-05-13 09:15:28 62.65.18.194 static-62.65.18.194.addr.tdcsong.se
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=lakrits 2009-05-13 09:25:40 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
2009-05-13 09:27:05 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se 

Tisdag 12/5

2009-05-12 16:32:46 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=specialpedagog&start=10&sa=N
2009-05-12 16:32:51 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=specialpedagog&start=10&sa=N
2009-05-12 16:33:09 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=specialpedagog&start=10&sa=N
2009-05-12 16:33:27 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=specialpedagog&start=10&sa=N

Specialpedagog, ja det verkar vara nåt intressant att kika på vad jag skriver om det ;)
Två lugna dagar, innan stormen som kom 14/5.
Kolla då nedanför den 11/5, du milde himmel va "poppis" jag var då.
Att Tisdag och Onsdag skiljer sig så markant i sökningar från övriga dagar, har säkert inget att göra med att ledningen var på Spa.
Nä, det är ju inte möjligt ;)

Måndag 11/5

2009-05-11 19:11:52 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.se/search?source=ig&hl=sv&rlz=&q=%22kapareskolan%22%22blogg%22&meta=lr%3D&aq=f&oq= 2009-05-11 19:15:17 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=kapareskolan 2009-05-11 19:15:20 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=kapareskolan 2009-05-11 19:24:10 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=svenska 2009-05-11 19:24:21 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=svenska 2009-05-11 19:35:42 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se

Kvällsarbete ovanför här ;)

 2009-05-11 19:38:18 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
2009-05-11 19:40:40 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=l%C3%A4rare 2009-05-11 19:41:04 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=l%C3%A4rare 2009-05-11 19:41:23 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=l%C3%A4rare&start=10&sa=N
2009-05-11 19:41:51 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=l%C3%A4rare&start=10&sa=N
2009-05-11 19:42:27 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?hl=sv&cof=&domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&q=l%C3%A4rare&start=10&sa=N
2009-05-11 19:56:32 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://majsan67.blogg.se

Kuckilurande på kvällstid igen ;)

2009-05-11 19:56:46 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
2009-05-11 21:30:40 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com http://www.google.se/search?hl=sv&client=safari&q=kapareskolan%2Bblogg&btnG=S%C3%B6k&meta=

Va skönt att äntligen få komma hem efter en låång arbetsdag, med att söka reda på vad majsan håller på med ;)

2009-05-11 21:41:55 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=Larare 2009-05-11 21:45:55 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=Larare 2009-05-11 21:49:31 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=Larare 2009-05-11 21:49:49 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=Larare 2009-05-11 21:51:12 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=Larare 2009-05-11 21:52:26 81.235.238.7 81-235-238-7-no92.tbcn.telia.com
http://www.google.com/custom?domains=majsan67.blogg.se&sitesearch=majsan67.blogg.se&hl=sv&q=Larare

Stackare, det måste ha tagit rejält på krafterna att sitta och googla på samma sak med sekunder emellan ;)
Tänk vad energi vi alla kunde sparat, om alla hjälptes åt från början med att lösa situationen för våra elever i behov av stöd.
Jag hade sluppit blogga om eländet, och ni hade sluppit ägna er dyrbara fritid åt att söka efter det ;)

7/5, började det redan här?
2009-05-07 09:34:44 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
2009-05-07 08:46:28 90.235.142.91 host-90-235-142-91.mobileonline.telia.com
http://www.google.se/search?sourceid=navclient&aq=0h&oq=Maj&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4GGLL_svSE306SE308&q=majsan attention kungsbacka

2009-04-24 08:49:23 217.28.207.226 kba226.kungsbacka.se
http://www.google.se/search?hl=sv&q=majsan 67&meta=&aq=f&oq=

Men kolla här, nån hittade hit genom att söka på Larry Söder ;) så lustigt

2009-02-16 23:35:39 90.229.199.126 90-229-199-126-no150.tbcn.telia.com
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&channel=s&hl=sv&q=larry s%C3%B6der barngrupper&meta=&btnG=Google-s%C3%B6kning
2009-02-03 14:14:42 195.33.116.209
http://www.google.se/search?hl=sv&q=larry s%C3%B6der&meta=&aq=f&oq=

Här är väl ändå den bästa sökningen, för att hitta in till mitt lilla hörn ;)

2009-01-12 11:04:45 81.226.221.254 81-226-221-254-no57.tbcn.telia.com
http://www.google.se/search?hl=sv&q=kan vem som helst bli rektor&meta=&aq=f&oq=

Ja hörrni, man kan ju undra *asg*

Behöver ju inte ytterligare förtydliga adresserna i ovanstående, för det får jag inte göra. Men dom talar nog tillräckligt för sig själv.

Vem trodde sig vara anonym på nätet? Ja inte jag i alla fall.
Väntar med spänning på dagens loggar, men får väl hoppas man tagit sig lite tid att vara ledig från denna hemska morsa till häxa som huserar härinne ;)

Något måste ju ha hänt under veckan som skapat en sån hysteri.
Ja, och det HAR det ju ;) Ses i morrn hörrni
Kom inte försent till jobbet nu, och tänk nu på att det endast är tillåten surfning på rasten

najti najti

Elevassistent sökes till Kungsbacka

"råkade" hitta en platsannons där Kungsbacka i Augusti 2008 söker en elevassistent till Presseskolan i Kungsbacka.
Sista ansökningsdag 2008-08-24

Vilket då betyder att denna tjänst kan tillsättas tidigast i slutet av september 2008

Så här står det i annonsen:

Elevassistent till Presseskolan Kungsbacka Kommun / Barnskötarjobb / Kungsbacka

Presseskolan ligger intill Kungsbackafjorden. Skolan, som har profilen Hälsoskola, ingår i Torås-Presse pedagogiska enhet och verksamheten omfattar förskoleklass till år nio skola och har cirka 600 elever.

Skolan är vackert belägen vid Iglatjärn på Onsalahalvön. Till havet, Kungsbackafjorden, är det en kilometer och runt skolan finns strövområden och promenadslingor. Det finns bra kommunala förbindelser med både Kungsbacka och Göteborg.
Det tar endast en kvart med buss till Kungsbackas kulturella utbud med kulturhus, bibliotek, bio och idrottsanläggningar. Vi söker en elevassistent för stöd i år sju.
Tjänsten är ett vikariat under läsåret 2008/2009 och är på 75 procent med tillträde snarast. Arbetet kräver fysisk styrka och förmåga att arbeta självständigt. På grund av elevens särskilda behov ser vi helst manliga sökanden. Vi vill ha din ansökan senast 2008-08-24


Ja, som man kan se så står det att det är ett vikariat under 2008/2009.
Men vad jag oxå kan utläsa av annonsen är det ett mycket krävande uppdrag, då det särskilt önskas en man med fysisk styrka.

Kanske var denna eleven bara tillfälligt placerad på skolan under ett läsår? Eller var funktionshindret något som "går över" efter ett år?
Jag hoppas innerligt att något utav detta är sanningen. För annars är det väl något som är fel, då nu alla elevassistenter på Presseskolan är varslade inför hösten 2009??

Skräckscenariot är om eleven fortfarande har behov av en assistent med fysisk styrka, men nu bedöms klara sig själv.
För så måste det ju vara eftersom assistenterna sägs upp. För man tar väl inte ifrån en elev som har behov av assistent den hjälpen?
Eller gör man??
Och en annan sak som jag fann intressant, täckte tjänsten på 75% elevens skoldag? Det var ju ändå år 7 det gällde...

dags för kudden ;)

Kommentar om elevassistenter

Jag vill bemöta en kommentar jag fått längre ner på sidan, i fråga om elevassistenters anställningsförhållande.

Så här skriver kommenteraren:

Visst är det så att den assistent som är bäst lämpad borde få tjänsten, men samtidgt så måste du ju förstå att elevassistenter är människor..jag har tex. en fast anställning och skulle gå före de som varit anställda kortare tid än mig i ett sånt läge. Det tycker jag är helt rätt, finns inga andra jobb där det inte är så att anställningstiden är avgörande..vad skulle det annars vara för mening med att ha ett fast jobb? Du ser verkligen bara en sida av saken. Däremot så håller jag med dig om det du skrivit om att det är förjävligt att elevassistenter sägs upp och att barnen som redan har det svårt drabbas. Är tjänstledig elevassitent som blivit varslad från kba-kommun, men jag läser till lärare med specialpedagogisk inriktning.

Ja, jag vet ju faktiskt att elevassistenter är människor, i alla fall känns det som att blodet flyter i ådrorna på dom. Elevassistenter är enligt min uppfattning många gånger dom enda som tänker på barnen i första hand.
Men det finns ju alltid undantag naturligtvis *harkel*

En elevassistent är ju vuxen (förhoppningsvis) och kan ta ansvar för sitt eget liv och leverne. Ett barn däremot är helt skyddslöst.

Jag får väl därför be dig så mycket om ursäkt för att jag i första hand inte tar hänsyn till er situation i detta läget.
Du känner mig ju inte, (eller kanske gör du??) så du vet inte att jag också tycker det är fruktansvärt orättvist att placera en assistent med en elev som vederbörande inte har utbildning eller erfarenhet för. Det är ännu mer orättvist mot assistenten egentligen.

Du har förmodligen inte blivit varslad från kommunen, utan från den tjänsten du är tjänstledig ifrån. Alla blir varslade, men erbjuds samtidigt ett liknande arbete på annan skola i kommunen.
Summa summarum av hela det här pariserhjulet lär väl som vanligt stanna på plus-minus 0
Kommunens lönekostnader är ju densamma oavsett vilken skola ni arbetar på.

Att rycka upp en trygghet för ett barn, för att placera någon annan på den platsen går inte riktigt stick i stäv med vad som står i FN:s barnkonvention. Bara en utav alla konventioner och lagar som man utan att blinka väljer att bryta emot.

Men förmodligen budgeteras det med att skadeståndskostnaden är en fjärt i rymden i jämförelse med att tänka på barnens bästa.

Jag kan tyvärr inte se till elevassistenternas välmående här, när jag har ansvaret för ett minderårigt barn som går under i denna hanteringen. Jag drömde en gång att även samhället i övrigt hade ett ansvar för dessa minderåriga.

Kanske var det en mardröm??

Ju fler vi är, desto mer kan vi påverka

Vid sidan av det tredje världskriget mot enskilda skolor, som ungefär 99,5% av alla föräldrar till barn med särskilda behov bedriver, så jobbar vi allt högre upp för att påverka politiker till en förändring.

Dom enskilda skolorna har idag alldeles för mycket vetorätt, och verkar tro att man kan komma undan med vad som helst genom att sedan skylla ifrån sig på kommunpolitikerna.

Detta jobbar vi på att förändra både på lokal- och länsnivå.
Att starta en länsföreningen var ett steg på vägen för att kunna påverka högre upp.

Vi har haft ett mycket givande möte med vår ordförande i för- och grundskoleförvaltningen
Larry Söder
Vi hade en mycket bra dialog där vi fick möjlighet att ge förslag på förändringar.
Det arbetet fortsätter under sommaren för att följas upp till hösten igen, med ett nytt möte.

Då det råder kris på många håll i landet med mycket psykiskt lidande som följd, så samlar nu Attention Riks in historier från verkliga livet. Detta kommer att sammanställas till en Rapport som ska användas till att påverka politiskt.
Jag uppmanar er ALLA att skriva er historia och maila in den till Riksförbundet.
Läs om detta!

Något jag är förundrad över är att ansvariga tolkar lagen som fan läser bibeln. Lagar är ju inte till för att tolkas, utan tillämpas. Ännu märkligare är att när det gäller lagar som är till fördel för ansvariga ska dom följas till punkt och pricka.
Men jag har också IQ nog att läsa bibeln som fan själv.

Så självklart roar jag mig med det just för tillfället, och om ni visste hur mycket intressant det står i det finstilta.

Och hornen i pannan blir längre och längre. Stå inte i vägen vad ni gör, för när dom växt klart spetsar jag upp er allihop.

Ja , då menar jag alltså inte ALLA, utan dom som liksom jag roar sig med att läsa bibeln upp och ner ;)

I morgon är en ny dag. Har ni tänkt på hur mycket samtal man hinner ringa på en dag??
natti natti

POWER!!!!

Nu har jag dragit i några mer trådar. Trådar som sitter lite högre upp, om ni förstår ;)

Ja, VÄLDIGT höga trådar.

Den här barnmisshandeln som bedrivs på skolorna ser man inte med alltför blida ögon på.

Att köra över människor med psykiskt lidande som följd, i jakten på makt och självstyre, är straffbart.

Men smakar det så kostar det...

Som sagt ;) ;)

Alexandra Pascalidou

Alexandra skriver i metro idag, Sluta spara pengar på skolan!!

Ja, det kan vi skriva under på allihop.

Ingen vet var det kommer att sluta för våra barn, men kampen är inte över.
Lyckas vi mötas upp i en diskussion med våra politiker om våra barns framtid, tror jag vi lättare kan hitta lösningar.

Vi hoppas och tror vi är på god väg här i Kungsbacka. Men det är en lång process, som måste få ta tid, då ökar möjligheterna till att det blir bra i slutändan.

Här kan ni läsa i
metro

Skolans ledning har lyckats igen.

"Vi gör det som vi anser vara bäst", stod det att läsa i tidningen för ett par veckor sedan.
Det med anledning av att nämnden för grund- och förskola vill öronmärka pengar för barn i behov av särskilt stöd.

Det gillas inte alls av vår rektor. Nä självklart inte, då kan han ju inte längre göra som han vill med de 15% av skolpengen, som redan idag SKA gå till barn i behov av stöd.

Kommunen vill säkra dessa pengar, så att dom går till det som är sagt.

Är det möjligt att en rektor ensam kan ha kompetensen att avgöra vad som är bäst för den enskilda eleven?
Visst finns det många bra rektorer, med hög kompetens, men är det ändå inte bäst att överlåta beslut rörande elever i behov av stöd till de som är utbildade i området?

Denna rektor, som själv vill göra det han anser bäst, har nu också gjort det han anser bäst.
Denna kompetenta rektor ringer mig idag, och meddelar att sonens nuvarande assistent inte kommer att vara kvar till hösten. Han meddelar oxå att dom fått extra pengar till 2 assistenter. Nu råkar jag misstänka att det inte är riktigt sant då jag i ett samtal med kommunen förra veckan, fick veta att det inte finns några extra pengar.

Stolt berättar denna kompetenta rektor att min son är prioriterad att få en assistent. Och att oxå denna assistent kommer att börja jobb redan i morgon, då den nuvarande har så mycket kompledighet att ta ut, så hon slutar redan denna veckan.

Wow.... *stuuum*
Fantastiskt!
Tänkte han jag kanske skulle hoppa högt av glädje?
Jag frågade om han berättat detta för min son?
Nä, det är klart han inte hade. Är det rektorns jobb att göra sånt`?
Nä, det överlämnar vi till föräldrarna såklart.

Jag meddelade att jag ska sova på saken.
Han blev tyst ett par sekunder, och sa sen... eeh jaha.

Jag måste säga att jag är imponerad av denna handlingskraft. Tänk va, att utan problem lösa en ny assistent från ena dagen till den andra. Men jag är nog ännu mer imponerad över hur denna kompetenta rektor på fullt allvar kan tro att man kan sätta in en ny person, som får 3 dagar på sig att lära känna honom. Sedan ska han ta över!!!!
Och utan att säga något till sonen?

Dessutom så ska alla rektorer i kommunen åka på Spa till Tylösand i två dagar. Så det var väl ett smidigt upplägg, att lämna över ansvaret på personal och föräldrar och sedan dra.
Jamen absolut. Självklart så finns det ingen ro o ingen vila för en kompetent rektor.
Jag måste ju bara få tag på honom i morron. Jag anser mig ha rätten att få träffa denna person som dom tycker är bra för min son. Det vill jag göra INNAN min son kastas in i denna situation.

Jag kan på ett ögonblick avgöra om det skulle fungera.
Denna assistent är fritidsledare.
Den nuvarande 30p högskolekurser
barns hälsa, 7,5 p
specialpedagogik 22,5 p
dessutom har hon också gått vårdlinjen.
Stor erfarenhet och kunskap om tvång.

Väger verkligen inte denna kompetens högre än anställningstid?

I vilket fall som helst, tänker jag inte acceptera denna vårdslösa hantering av min son.

Sonen är sönderstressad redan. Idag kom han hem igen, för jag vet inte vilken gång i ordningen, för att han inte mådde bra.
Han känner sig ofta febrig och hängig, vilket kan vara ett typiskt tecken på inre stress.
För en stund sedan kräktes han också. Man är förundrar över kroppens försvar mot yttre påfrestningar.

Själv har jag nästan helt tappat rösten. Den bestämde sig för att vid 4-tiden idag dämpas mer och mer, för att slutligen nu nästan vara helt borta.

Reaktion på situationen? Jag vet inte.
Men det var inte riktigt rätt läge för rösten att försvinna nu. Jag har en del samtal att ringa i morgon.

Jag önskar att man i fortsättningen vid anställande av rektorer bättre kollar upp deras lämplighet att driva en skola.

Den här rektorn visar på alla sätt att han vore bättre lämpad att skövla skog eller liknande. Nånstans där det inte finns människor.....

Jag är trött, tröttare, tröttast.

När ska man få lugn och ro.
Dom sista veckorna har jag ägnat mig åt att bedriva sömnad. Har sytt massvis med kläder åt barnen. Det ger mig lite vila och avkoppling.
Kanske orkar jag lägga upp lite bilder på mina kreationer lite senare. Ungarna är överlyckliga ;)

Det gäller att hitta lite ljuspunkter in i mellan, när det stormar.

Nu ska jag bädda ner mig tror jag...
natti på er




Byta gymnasium/hoppa av

Man måste alltid se till att skaffa sig massor att göra. Annars blir livet nog vansinnigt tråkigt
Men ibland känner man att hälften och lite till hade räckt.

Inte sjutton väntar man sig mitt i allt trubbel med lillkillen att den äldste, som man dessutom tror det går kanonbra för, ska komma hem och säga att : nu vill jag inte mer, jag orkar inte, jag vill hoppa av...

Djuuuuuup suuuuuck.
För två veckor sen kläckte han detta. Och jag förstod inte. Jag frågar honom ofta om hur det går, om han behöver hjälp med något osv. Men han har sagt att han vill klara det själv.
Förra måndan sa han att han ville försöka gå klart denna terminen för att få slutbetyg. Mycket klokt tänkt.
I Fredags träffade han Syon, och efter det ville han inte gå tillbaks till skolan mer. Vad hände??

Det jag tror hon sa, som han deppade ihop över var att det inte går att ordna någon speciell lösning den tid som är kvar. Han har ju ADD, och han orkar bara inte med dagarna, 8-16.30
Det går hur bra som helst på förmiddan, men på eftermiddan somnar han i princip. Det hjälper inte heller med påfyllning av medicin.

Jag tog igår saken i egna händer och åkte ner till skolan och frågade hur vi kunde lösa detta, så han kan få betyg.
Han har inga problem med kunskapen alls, därför ifrågasatte jag alla IG-varningar. Men hallå, han har IG-varning i engelska, multimedia, datakunskap. Det är ju ändå inte rimligt med tanke på hur enormt duktig han är på data. Han hade MVG i engelska när han gick ur nian dessutom.

Då får jag veta av rektorn att det blir lite missvisande med IG-varningarna, för det kan räcka att 1 av 7 arbeten inte är inlämnade för att det ska sättas en varning. Som i engelska har allt han tidigare gjort visat VG eller MVG.
Dom skulle kolla försöka ändra det systemet. Bra idé!!!
Vi bokade ett möte nästa vecka, då vi tillsammans ska gå igenom dom arbeten han ligger efter med.

Vänta lite!
På skolkonforensen i höstas så tryckte Bup MYCKET på hur viktigt det var att han fick hjälp med planering och struktur av sina arbeten. VArför har dom då inte hjälpt honom?? Jag har ju försökt hemma att erbjuda min hjälp om det behövs, men han har inte velat.
Här har skolan missat totalt. Bara för att han är så duktig kunskapsmässigt, så släpper dom honom och nu har han arbeten som hopar sig över honom.

Jag propsade på en lösning där han inte behöver känna ångest över dom långa dagarna, för det är just nu jättejobbigt för honom. Då minsann får jag höra att han kan tenta av kurserna för att få betyg, och inte behöver vara i skolan hela tiden.
Det finns också möjlighet till stödperson på skolan då han får enskild hjälp, men det använder dom i ytterst liten utsträckning, och då bara främst till dom som har dyslexi eller ADHD.

Men hallå, har jag missat nåt? Han HAR ju ADHD!!!!
När jag ypplyste om det, så sa rektorn bara jag vet , och böjde ner huvudet.
Han är för duktig uppenbarligen för att få den hjälpen.
Det är så här man sänker en annan människa, och detta sker hela tiden i skolvärlden.
Jag blir bara så matt.

Igår berättade jag för min son, att jag "gått bakom ryggen" på honom och pratat med skolan.
Efter det var han glad som en speleman, så idag ska vi börja beta av hans arbeten. Han har ju påsklov så vi har tid att få klart allt. Han var enormt lättad när jag berättade att han kan få tenta av kurserna, det har dom inte upplyst honom om.
Att man alltid som förälder ska behöva vara så förbannat ettrig och gnatig. Det är väl ändå tur man är det, annars hade han suttit här hemma resten av terminen och hade nog inte ens orkat söka ny utbildning till hösten.

Nu har jag också hittat den optimala skolan för honom. Det är en s.k lärlingsutbildning, som regeringen har börjat satsa på, "lärlingslyftet" kallas det. Då varvar dom skola med praktik. 40-60% av utbildningen är förlagd på en arbetsplats.
Det gör att han inte hinner somna av, eftersom det blir lite omväxling för honom.
Jag visade honom igår, han stod bakom mig vid datorn och tjoade, men VA FAAAAN, det måste jag kolla på. Jag anmäler mig dit då mamma. Gör det du gubben ;)

Jag har fått igång honom igen. Det är inte mycket som behövs för att väcka deras somnade hjärnor och lust. Det gäller bara att plocka fram rätt nyckel. Jag önskar att skolan hade ett större förråd med nycklar att ta till när eleverna tappar lusten. Det är inte så himla svårt alls...


Nu ska jag kliva ur bingen..

Förresten är det idag 7 månader sen jag slutade med rökningen. HEJA MIG!!!

Tidigare inlägg Nyare inlägg
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen