Skolans ledning har lyckats igen.

"Vi gör det som vi anser vara bäst", stod det att läsa i tidningen för ett par veckor sedan.
Det med anledning av att nämnden för grund- och förskola vill öronmärka pengar för barn i behov av särskilt stöd.

Det gillas inte alls av vår rektor. Nä självklart inte, då kan han ju inte längre göra som han vill med de 15% av skolpengen, som redan idag SKA gå till barn i behov av stöd.

Kommunen vill säkra dessa pengar, så att dom går till det som är sagt.

Är det möjligt att en rektor ensam kan ha kompetensen att avgöra vad som är bäst för den enskilda eleven?
Visst finns det många bra rektorer, med hög kompetens, men är det ändå inte bäst att överlåta beslut rörande elever i behov av stöd till de som är utbildade i området?

Denna rektor, som själv vill göra det han anser bäst, har nu också gjort det han anser bäst.
Denna kompetenta rektor ringer mig idag, och meddelar att sonens nuvarande assistent inte kommer att vara kvar till hösten. Han meddelar oxå att dom fått extra pengar till 2 assistenter. Nu råkar jag misstänka att det inte är riktigt sant då jag i ett samtal med kommunen förra veckan, fick veta att det inte finns några extra pengar.

Stolt berättar denna kompetenta rektor att min son är prioriterad att få en assistent. Och att oxå denna assistent kommer att börja jobb redan i morgon, då den nuvarande har så mycket kompledighet att ta ut, så hon slutar redan denna veckan.

Wow.... *stuuum*
Fantastiskt!
Tänkte han jag kanske skulle hoppa högt av glädje?
Jag frågade om han berättat detta för min son?
Nä, det är klart han inte hade. Är det rektorns jobb att göra sånt`?
Nä, det överlämnar vi till föräldrarna såklart.

Jag meddelade att jag ska sova på saken.
Han blev tyst ett par sekunder, och sa sen... eeh jaha.

Jag måste säga att jag är imponerad av denna handlingskraft. Tänk va, att utan problem lösa en ny assistent från ena dagen till den andra. Men jag är nog ännu mer imponerad över hur denna kompetenta rektor på fullt allvar kan tro att man kan sätta in en ny person, som får 3 dagar på sig att lära känna honom. Sedan ska han ta över!!!!
Och utan att säga något till sonen?

Dessutom så ska alla rektorer i kommunen åka på Spa till Tylösand i två dagar. Så det var väl ett smidigt upplägg, att lämna över ansvaret på personal och föräldrar och sedan dra.
Jamen absolut. Självklart så finns det ingen ro o ingen vila för en kompetent rektor.
Jag måste ju bara få tag på honom i morron. Jag anser mig ha rätten att få träffa denna person som dom tycker är bra för min son. Det vill jag göra INNAN min son kastas in i denna situation.

Jag kan på ett ögonblick avgöra om det skulle fungera.
Denna assistent är fritidsledare.
Den nuvarande 30p högskolekurser
barns hälsa, 7,5 p
specialpedagogik 22,5 p
dessutom har hon också gått vårdlinjen.
Stor erfarenhet och kunskap om tvång.

Väger verkligen inte denna kompetens högre än anställningstid?

I vilket fall som helst, tänker jag inte acceptera denna vårdslösa hantering av min son.

Sonen är sönderstressad redan. Idag kom han hem igen, för jag vet inte vilken gång i ordningen, för att han inte mådde bra.
Han känner sig ofta febrig och hängig, vilket kan vara ett typiskt tecken på inre stress.
För en stund sedan kräktes han också. Man är förundrar över kroppens försvar mot yttre påfrestningar.

Själv har jag nästan helt tappat rösten. Den bestämde sig för att vid 4-tiden idag dämpas mer och mer, för att slutligen nu nästan vara helt borta.

Reaktion på situationen? Jag vet inte.
Men det var inte riktigt rätt läge för rösten att försvinna nu. Jag har en del samtal att ringa i morgon.

Jag önskar att man i fortsättningen vid anställande av rektorer bättre kollar upp deras lämplighet att driva en skola.

Den här rektorn visar på alla sätt att han vore bättre lämpad att skövla skog eller liknande. Nånstans där det inte finns människor.....

Jag är trött, tröttare, tröttast.

När ska man få lugn och ro.
Dom sista veckorna har jag ägnat mig åt att bedriva sömnad. Har sytt massvis med kläder åt barnen. Det ger mig lite vila och avkoppling.
Kanske orkar jag lägga upp lite bilder på mina kreationer lite senare. Ungarna är överlyckliga ;)

Det gäller att hitta lite ljuspunkter in i mellan, när det stormar.

Nu ska jag bädda ner mig tror jag...
natti på er




Alla dunderkommentarer
Natalie har skrivit detta:

Visst är det så att den assistent som är bäst lämpad borde få tjänsten, men samtidgt så måste du ju förstå att elevassistenter är människor..jag har tex. en fast anställning och skulle gå före de som varit anställda kortare tid än mig i ett sånt läge. Det tycker jag är helt rätt, finns inga andra jobb där det inte är så att anställningstiden är avgörande..vad skulle det annars vara för mening med att ha ett fast jobb? Du ser verkligen bara en sida av saken. Däremot så håller jag med dig om det du skrivit om att det är förjävligt att elevassistenter sägs upp och att barnen som redan har det svårt drabbas. Är tjänstledig elevassitent som blivit varslad från kba-kommun, men jag läser till lärare med specialpedagogisk inriktning.

2009-05-15 @ 15:53:53

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen