Skolans okunskap - risk för utsatta barn.

Jomen, som ni vet kan jag skriva under på det.

Citat:
"Han anser att skolorna har alldeles för låg kompetens när det gäller barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Dels upptäcks avvikelserna för sent, dels sätter man inte in de resurser som behövs"

Citat:
- Ett läkarintyg ska självklart väga tungt. Intygen accepteras av Försäkringskassan, som är en myndighet, men inte av skolan, säger Harald Sturm.

Men ÄR det inte märkligt ändå??

Läs mer här:
http://www.dn.se/sthlm/skolans-okunskap-risk-for-utsatta-barn-1.881923

Där finns mer artiklar i ämnet.
Är det inte sorgligt att skolorna anser sig ha mer kompetens än en chefsöverläkare???

Spänn hjälmen, säger jag bara....

Alla dunderkommentarer
dampmamma har skrivit detta:

På tiden att en riktig person uttrycker det som alla betydelselösa föräldrar bråkat om så länge. (oj, får man använda ironi på den här sidan?)

Det är verkligen på tiden att skolorna inser att deras kompetensområde (i bästa fall) är pedagogik och inte neuropsykiatri.

Hur en skola (du vet nog vilken) efter en trippeldiagnos från bup kan säga "det är inte våran bedömning, vi tror att din dotter kommer att nå upp till målen" får mig nästan mållös (det är nog inte deras uppfattning hehe).

Hur kan en rektor som aldrig ens pratat med mitt barn helt enkelt tro att hennes kompetens är överlägsen läkarens och psykologens???



Man måste ta ifrån skolorna möjligheten att ignorera diagnoser eller "göra sin egen bedömning".



Jag blir helt enkelt vansinnig!!!!!!!!!!!!!

2009-06-03 @ 08:33:39
dampmamma igen har skrivit detta:

jag antar att jag inte behöver fråga om du skickat artikeln till vissa rektorer, lärare och kommunpolitiker ;-)???

2009-06-03 @ 08:42:56

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen