Byta gymnasium/hoppa av

Man måste alltid se till att skaffa sig massor att göra. Annars blir livet nog vansinnigt tråkigt
Men ibland känner man att hälften och lite till hade räckt.

Inte sjutton väntar man sig mitt i allt trubbel med lillkillen att den äldste, som man dessutom tror det går kanonbra för, ska komma hem och säga att : nu vill jag inte mer, jag orkar inte, jag vill hoppa av...

Djuuuuuup suuuuuck.
För två veckor sen kläckte han detta. Och jag förstod inte. Jag frågar honom ofta om hur det går, om han behöver hjälp med något osv. Men han har sagt att han vill klara det själv.
Förra måndan sa han att han ville försöka gå klart denna terminen för att få slutbetyg. Mycket klokt tänkt.
I Fredags träffade han Syon, och efter det ville han inte gå tillbaks till skolan mer. Vad hände??

Det jag tror hon sa, som han deppade ihop över var att det inte går att ordna någon speciell lösning den tid som är kvar. Han har ju ADD, och han orkar bara inte med dagarna, 8-16.30
Det går hur bra som helst på förmiddan, men på eftermiddan somnar han i princip. Det hjälper inte heller med påfyllning av medicin.

Jag tog igår saken i egna händer och åkte ner till skolan och frågade hur vi kunde lösa detta, så han kan få betyg.
Han har inga problem med kunskapen alls, därför ifrågasatte jag alla IG-varningar. Men hallå, han har IG-varning i engelska, multimedia, datakunskap. Det är ju ändå inte rimligt med tanke på hur enormt duktig han är på data. Han hade MVG i engelska när han gick ur nian dessutom.

Då får jag veta av rektorn att det blir lite missvisande med IG-varningarna, för det kan räcka att 1 av 7 arbeten inte är inlämnade för att det ska sättas en varning. Som i engelska har allt han tidigare gjort visat VG eller MVG.
Dom skulle kolla försöka ändra det systemet. Bra idé!!!
Vi bokade ett möte nästa vecka, då vi tillsammans ska gå igenom dom arbeten han ligger efter med.

Vänta lite!
På skolkonforensen i höstas så tryckte Bup MYCKET på hur viktigt det var att han fick hjälp med planering och struktur av sina arbeten. VArför har dom då inte hjälpt honom?? Jag har ju försökt hemma att erbjuda min hjälp om det behövs, men han har inte velat.
Här har skolan missat totalt. Bara för att han är så duktig kunskapsmässigt, så släpper dom honom och nu har han arbeten som hopar sig över honom.

Jag propsade på en lösning där han inte behöver känna ångest över dom långa dagarna, för det är just nu jättejobbigt för honom. Då minsann får jag höra att han kan tenta av kurserna för att få betyg, och inte behöver vara i skolan hela tiden.
Det finns också möjlighet till stödperson på skolan då han får enskild hjälp, men det använder dom i ytterst liten utsträckning, och då bara främst till dom som har dyslexi eller ADHD.

Men hallå, har jag missat nåt? Han HAR ju ADHD!!!!
När jag ypplyste om det, så sa rektorn bara jag vet , och böjde ner huvudet.
Han är för duktig uppenbarligen för att få den hjälpen.
Det är så här man sänker en annan människa, och detta sker hela tiden i skolvärlden.
Jag blir bara så matt.

Igår berättade jag för min son, att jag "gått bakom ryggen" på honom och pratat med skolan.
Efter det var han glad som en speleman, så idag ska vi börja beta av hans arbeten. Han har ju påsklov så vi har tid att få klart allt. Han var enormt lättad när jag berättade att han kan få tenta av kurserna, det har dom inte upplyst honom om.
Att man alltid som förälder ska behöva vara så förbannat ettrig och gnatig. Det är väl ändå tur man är det, annars hade han suttit här hemma resten av terminen och hade nog inte ens orkat söka ny utbildning till hösten.

Nu har jag också hittat den optimala skolan för honom. Det är en s.k lärlingsutbildning, som regeringen har börjat satsa på, "lärlingslyftet" kallas det. Då varvar dom skola med praktik. 40-60% av utbildningen är förlagd på en arbetsplats.
Det gör att han inte hinner somna av, eftersom det blir lite omväxling för honom.
Jag visade honom igår, han stod bakom mig vid datorn och tjoade, men VA FAAAAN, det måste jag kolla på. Jag anmäler mig dit då mamma. Gör det du gubben ;)

Jag har fått igång honom igen. Det är inte mycket som behövs för att väcka deras somnade hjärnor och lust. Det gäller bara att plocka fram rätt nyckel. Jag önskar att skolan hade ett större förråd med nycklar att ta till när eleverna tappar lusten. Det är inte så himla svårt alls...


Nu ska jag kliva ur bingen..

Förresten är det idag 7 månader sen jag slutade med rökningen. HEJA MIG!!!

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Heja Majsan!

Ewa S har skrivit detta:

Detta är ett annat praktiskt gymnasium och rektorn längst bak i länken är kanooon.



boras/filesdir/InfobladBoras.pdf" rel="nofollow">http://www.praktiska.se/prboras/filesdir/InfobladBoras.pdf.



En av de häftigaste lärare en gång i tiden som jag kände. Hon klev över "lik" för sina elever:-D.



Jag tror du tänker rätt alltså! Eller jag veeet (felåt!)

2009-04-08 @ 21:03:27
vicke har skrivit detta:

Jag tassar bara in för att önska dig en Glad Påsk och så tassar jag ut igen

2009-04-09 @ 18:20:18
http://vickebloggarigen.blogspot.com/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

Heja heja heja dig!!!!

Har ni inte cybergymnasiet hos er??? De har halva dagars skola... kolla det!!!!

Min son vill inte... dock. Han ska gå på "vanliga" mediaprogrammet, hela dagen... (jaha ja...ok säge rjag och hoppas).

Men kolla upp det!!!

Kram

2009-04-14 @ 12:55:03
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Per har skrivit detta:

Tänk om jag hade dig som mamma, en mamma som gjorde nått, min mamma lämnade allt ansvar på skolan, skolan gav mig god man, och....aj utbildningen då?



Nej jag har varit så nere att jag lämnat bort ekonomi och rubbet till god man, får 70 kr om dan in på kortet som jag gör vad jag vill med, så vad f-n har det blivit av mig, bara för den där gamgubben på sär som inte kan anpassa utbildningen till min nivå.

2009-04-17 @ 03:08:07

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen