anmälan till skolinspektionen.....
Anledningen till det är att skolan har skickat med bilagor (självklart för att visa hur duktiga dom är), men som jag blev tvungen att gå igenom.
Efter att ha letat igenom mina papper, kan jag bara konstatera, att mina kopior innehåller andra saker än skolans...
Andra saker så till vida att skolan "glömt" skicka med vissa sidor.
Dom kan ju möjligtvis ha käkats upp av kopieringsmaskinen, man vet ju aldrig, sånt KAN ju hända.
Runt 1-tiden i natt efter många timmars letande (vem har sagt det är en synd att vara envis) hittade jag vad jag sökte i datorn.
Efter en om installation i vintras, så fanns ju inte filerna jag sparat där dom brukar vara.
Meeeen, jag hittade dom till slut.
Nu återstår arbetet med att gå igenom detta.
men det gör jag SÅ gärna.
Det är ju viktigt, det handlar ju ändå om min sons skola och framtid.
Ja, det är ju faktiskt DÄRFÖR jag har anmält ;)
tjaooo
skolan svarar skolinspektionen....
Idag kom skolans svar på min anmälan.
Jag är chockad över hur dom bemöter anmälan. Eller dom, det är ju bara en som uttalar sig, Rektor Johan Roos egna ord är tydligen det som gäller i alla lägen.
Ja, det kunde ju gå... kanske... om han höll sig till samma historia hela tiden.
Och den historien torde vara sanningen. Vecklar man in sig i lögner, som man ändrar efter humör och person man talar med, så har man snart vecklat in sig alldeles förfärligt ;)
Jag har 2 veckor på mig att svara, men har ikväll plockat fram dom flesta underlag som ska gå som bilagor i mitt svar tillbaka.
Håhåjaja, det gäller att ha papper på allt, eller vad säger ni ;)
Jag kan verka rörig emellanåt, men jag har allt dokumenterat, och jag hittar det när jag behöver ;)
Jag tycker nog skolan kan se fram emot en nervös sommar, för VAD är det för papper jag har ;)
nä, nu har jag gjort mig förtjänt av vila...
natti natt
Lagen är till för idioter, vi andra lever efter sunt förnuft....
Jag läste i lokaltidningen i onsdags att man klubbade igenom att barn kan få starta i lek och lär tidigare, redan det år dom fyller 5.
Fullständigt idiotiskt, vad har så små barn att göra i skolan???
dom är för små när dom är 6 år oxå egentligen, men vi nickar, accepterar och gör som vi blir tillsagda.
Jag skrev en kommentar till Larry Söder, som röstade emot det förslaget. Min kommentar till honom ser ni härunder:
Va nu inte så negativ, klart du kom först i mål, för att du ju snabbast ;)
Kikar in för att ge dig en eloge för att du röstade emot att sätta barn i skolan det året dom fyller fem. Ditt argument att barn måste få vara barn ÄR ett hållbart argument oavsett vad Maria Andersson säger.
Hon har kanske inte varit på besök i en 0-9 skola, hur ska en 4,5 åring kunna leka och vara barn där? Jag blir mörkrädd över denna utveckling, snart har vi väl avskaffat förskolan helt och sätter barnen i lek- och lär direkt vid 1 års ålder. Oavsett när du börjar i lek- och lär, så sitter du i skolbänken precis som du gör i senare årskurser.
Kan vi se en 4,5 åring sitta på en skolbänk och försöka traggla in siffror och bokstäver? Det är ingen lek, det är ett måste.
Precis som när det blev frivilligt att sätta barn i skolan vid 6 års ålder, som senare blev mer eller mindre obligatoriskt, kommer det säkert oxå att bli med att alla "måste" sätta sina barn i skolan det år dom fyller 5.
Detta kommer leda till att dom barn som redan är hårt pressade av sina föräldrar att bli något, blir ännu mer pressade.
Sorgligt...
Kanske sparar det en slant på förskola.... men vi kanske skulle räkna på vad dessa barn kommer kosta efter grundskolan, när dom "tack vare" kraven kraschar i söndersliten självkänsla, att aldrig ha fått vara den dom är.
Jag förstår verkligen inte hur du orkar och står ut i den positionen du sitter i, det är beundransvärt.
Och jag bidrar ju inte direkt heller till att göra ditt jobb enklare ;)
Men jag hoppas ändå, och tror att du förstår att jag kämpar för mina barn och deras framtid.
Jag skulle aldrig vilja byta med honom, definitivt inte i dessa tider när det ska sparas miljoner på skolan, med en förbaskat massa vansinniga föräldrar hasande i baken.
Kan ändå inte låta bli att fundera?
Kan man göra annorlunda?
GLAD MIDSOMMAR till er alla.
Nu ska jag snusa... ska sälja GT med sonen i morgon ;)
Välkomstskylt till dagis
Jag bara lovar o lovar *harkel*
Men nu har den faktiskt hängt uppe ett par månader, även om det tog tid att få den klar.
Inte för att jag är långsam på nåt sätt, tvärtom. Men jag har så förbannat svårt att avsluta påbörjade projekt ;)
Har läst nånstans att det är typiskt för ADHD -
De va det dummaste. Sååå kan det väl ändå inte va ;) ;)
Men såhär blev den i alle fall ;)
Och tjejerna är såå stolta, för den har MAMMA målat ;)
Sy-ateljén har varit igång ;)
Men jag har brist på tröjor, dom jag har, verkar ha krympt... hmmmm (måste kolla upp tvättmaskinen)
Inget märkvärdigt alls, 3 enkla tröjor i olika färger.
Men så är jag inte så jäkla värkmärdig heller.... värkmä.. värknördig.... värknödig... vä.... äsch...
jooo, jag kan stava - skojar bara lite, ;)
15 spänn kanske denna kosta, det gäller o hitta billigt tyg annars är det ingen vits ;)
Tröja med trekvartsärm och bårdhals ;)
Gräsligaste tyget ;) fast så förbannat billig, en tia kosta den nog att sy.
Jag klantade till de när jag sydde denna. La på 2 cm extra nertill, för jag avskyr för korta tröjor. När jag skulle sy ihop den så va det avklippt cirka 4 centimer på halva framstycket nertill.
Jag undrade vem fanken som varit där och klippt.
Men då hade jag varit sååå käck så, när jag skulle klippa en bit till halsringningen så tog jag helt enkelt och mätte ut den på tröjdelen istället för tygbiten som låg bredvid. Men suuuuck. Det blev världen minsta uppläggning nertill, en halv centimeter ;)
Men den satt som en smäck ;)
6:e kapitlet i skollagen - ordningsregler
Skolans uppdrag är att vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran och utveckling – inte tvärtom.
6 kap.
Ordningsregler 8 b §
Rektorn ansvarar för att det finns ordningsregler för varje skola. Ordningsreglerna skall utarbetas och följas upp under medverkan av lärare och övrig personal samt företrädare för eleverna och deras vårdnadshavare. (SFS 2006:205)
Jodå, vi får vara med, så långt att vi får skriva på pappret när reglerna är klara.
Det är rektors ansvar att se till att det finns ordningsregler på skolan. Dessa ska vara anpassade efter varje skolas unika behov. Reglerna ska tas fram tillsammans med lärare och övrig personal samt företrädare för eleverna och, i grundskolan och motsvarande skolformer även deras vårdnadshavare. Det är viktigt att ordningsreglerna diskuteras regelbundet och att eleverna är med och formulerar vad som ska gälla på just deras skola och gör reglerna till sina egna. Detta innebär att reglerna inte är en gång för alla givna utan att de återkommande tas upp till diskussion. Det är även viktigt att vårdnadshavarna deltar, eftersom det bland annat underlättar de diskussioner som kan uppkomma om en elev inte följer de uppsatta reglerna.
Just det ja, dom ska vara anpassade efter varje skolas unika behov ;)
Det ska vara konkreta och lättförståliga.
Ordningsreglerna ska återspegla de grundläggande demokratiska värderingar som gäller i skolan och samhället i övrigt och får inte strida mot lag eller annan författning. Utformningen och tillämpningen av ordningsreglerna får inte vara sådana att elever, lärare eller övrig skolpersonal upplever att de blir diskriminerade eller kränkta på grund av dessa. Utformandet och tillämpningen av reglerna ska ske med hänsyn till elevernas självkänsla och integritet.
Konkreta? njeee, lättförståliga, nja knappast för då hade dom ju inte inneburit något problem.
Men det är ju mest spännande, att dom ska följa samhället i stort. På gymnasiet tex, är det någon som bryr sig om keps/mössa/luva då? Vad ger det för signaler, att det då plötsligt är tillåtet? Hur förvirrande är inte det`?
INTE strida mot annan lag eller författning - hmmm, har bestämt för mig att det finns en Diskrimineringslag - men jag har kanske fel?
Dom får inte upplevas diskriminerande eller kränkande - men oj då, det gjorde dom visst...
Det är viktigt att skolans lärare och övrig personal markerar gränserna om en elev bryter mot ordningsreglerna. Personalen på skolan måste ha ett gemensamt förhållningssätt till de situationer då en elev kan tänkas bryta mot dessa. Det är därför viktigt att reglerna diskuteras regelbundet inom lärargruppen. Ur ett elevperspektiv är det viktigt att skolans personal agerar konsekvent då eleverna inte följer ordningsreglerna. Ordningsreglerna ska utvärderas och följas upp av skolans personal tillsammans med eleverna och deras vårdnadshavare.
Gemensamt förhållningssätt?? Men varför då? Det är bättre om all personal tycker olika om saker, det gör det extra förvirrande för eleverna.
Det är viktigt att ordningsreglerna ses över så att de hela tiden återspeglar situationen på skolan.
Genom lagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever har kraven på att skolan ska agera om en elev trakasseras skärpts. Klädsel är något som normalt bestäms av eleverna själva. I arbetet med ordningsreglerna kan man diskutera och komma överens om ett gemensamt förhållningssätt till klädsel, som till exempel vad som gäller med en alltför utmanande klädsel som av andra elever kan uppfattas som stötande. Det finns vissa speciella fall då skolledningen behöver fatta beslut om en enskild elevs klädsel.
Ska dom ses över hela tiden? Ja, kanske är det så att tiderna förändras, och vi kanske inte lever på 20-talet längre. Kanske är det så att modet förändras sådär in i mellan. Kanske blir det plötsligt fräckt att visa kalsongerna för omvärlden, men det är väl inte direkt stötande för omgivningen va?
Om klädseln i det enskilda fallet väsentlig skulle försvåra kontakten mellan lärare och elever eller medför särskilda risker vid laborationer eller liknande övningar kan man ha ett förbud mot den klädseln även om den har religiös bakgrund.
Detta kan jämföras med situationen då en elev inte tillåts att bära slöja i skolan. Ett sådant förbud kan inte motiveras av att skolan inte kan fullgöra sitt uppdrag. Ett generellt förbud mot att bära slöja innebär därför att elever som av religiösa skäl bär slöja stängs ute från skolan, vilket strider mot skollagens krav om att skolan ska vara öppen för alla. .
Det där har jag ju påpekat förut juuu. Skolan KAN ju fullgöra sitt uppdrag även om någon har nåt på huvet. Men varför sträva mot en skola för alla, fruktansvärt onödigt. Det är bättre vi trakasserar dom som av olika anledningar avviker. Det ger ju uppenbarligen en hel del tillfredställelse till de som själva lider inombords, och det är ju viktigt att dom får ur sig det ju...
Ja så är det.
Och när man ändå håller på så bryter man lite mot lagar och paragrafer så har man riktigt fått ur sig sitt lidande. Varför göra livet värt att leva för eleverna? Det är ju hemskt onödigt..... tänkte inte på de...
Läser man 5 min pedagogik på lärarhögskolan??
Idag var det skolavslutning. EN TIMME skulle barnen vara i skolan, sitta i aulan en stund och lyssna på rektorn, för att sedan gå till klassrummet. Det rörde sig slutligen om 50 minuter.
Då kan jag kanske räkna ut att dom tillbringade ca 20-30 min i aulan kanske.
På sista skoldagen, under den lilla stunden, bestämmer man sig för att göra ett jättebra avslut på denna terminen för sonen. *NOOT*
Han blir påhoppad i aulan, och blir ombedd att ta av sig luvan.
Han svarar, jag gör det sen.
TA AV dig luvan.
Varför???
För vi är i en fin aula nu.......
eeeh....
Sonen svarar: Vadå fin aula, jag tycker inte den är fin...
Men allvarligt talat, VAD är det för förklaring???
Sen när tar vi av oss på huvet för att vi är i ett fint rum???
Som om jag skulle säga till barnen, att ta av sig strumporna, för det är så fint hemma?!?!?!
För det första, var det en förklaring som han inte förstod. För HAN tycker inte att aulan är fin, vilket han är i sin fulla rätt att tycka. Sen var det en fullständigt ologisk förklaring.
Jag tror säkert sonen svarade väldigt otrevligt, det betvivlar jag inte ett ögonblick.
Men vad förväntar man sig för reaktion när man gör såhär??
När man gör det så obegripligt för ett barn att förstå, så reagerar barnet med frustration, och blir obstinat, och svarar därför med samma mynt.
Det är väl bara att som vuxen gå till sig själv, hur man själv skulle reagera. Svårare än så är det inte.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det blir liksom så mycket enklare då.
Men kunde man inte låta det vara denna sista dag? Var det nödvändigt att göra en stor affär av detta nu?
Besynnerligt att man väljer det, när de tidigare händelserna med luvan finns med som komplettering i anmälan.
Nu blev det ju ytterligare en händelse till protokollet. Så onödigt.
Dessutom var det skolinspektionen själva som ringde mig och ville ha uppgifter om luvan, för det reagerade dom starkt på. Det var ingenting jag hade tagit upp från början. Det bad dom om efter att jag hade ett samtal dom, och då kom det upp med luvan.
Men något jag funderar på är om det hade kommit en order uppifrån (läs rektorn) att lärarn skulle säga till om luvan.
För jag känner inte riktigt igen den pedagogen i det sättet som hon bemötte sonen på.
Men oavsett, var det onödigt, att låta sonen få ett sånt avslut inför sommarn.
Vad tror ni att det föder hos min son??
Agressioner, frustration, ilska, besvikelse osv osv osv.....
Ring fan inte hem till mig, när sonen hittat på något och tagit ut sin frustration i skolan.
Det här problemet är helt och hållet skolans. Kom ihåg det.
Och är det nu så, att ni är förbannade för den här anmälan. Så är ni varmt välkomna att ta kontakt med mig direkt, istället för att ta ut det på sonen.
Fruktansvärt oproffissionellt och opedagogiskt.
Man häpnar!!!
Rätt bemötande ger trygga barn, fel bemötande får konsekvenser
Idag var de elever som kommer upp i sexan på besök i skolan.
Det firas med att kasta vattenfyllda plastpåsar på dom.
Sonen sa i morse att en klasskamrat skulle ha med sig ballonger. Jag gjorde NOGA klart för honom att jag INTE vill höra talas om att han kastar vatten på de nya eleverna.
Jag visste dock redan då, att han inte skulle komma ihåg det om han hamnade i den situationen med flera som hetsade varandra.
Det har varit en del händelser under våren. Oönskade beteenden föds som en konsekvens av nåt annat.
Jag försvarar inte min sons beteende, självklart inte. Men det är en förklaring och en konsekvens på den otrygghet och osäkerhet han känt under lång tid.
Ingen bryr sig ju om honom, så varför skulle han bry sig om någon annan då?
Jag säger som en bekant till mig brukar säga ;) Det är skolan som äger problemet, inte föräldrarna eller barnen.
Ändå är det barnet i första hand som får ta smällarna, och får bannor och skuld.
Det är sorgligt.
Än sorgligare är att sonens rektor inte ringer själv, det överlämnades till den andre rektorn. Likaså samtalet med sonen överlämnades till den andre rektorn. Men både jag och sonen var tacksamma för det, för han går ju att prata med.
Sonen sa, att han är jättebra, och förklarar på ett lugnt sätt. Och det stämmer det gör han.
Man skulle ju tänka sig att kommunikationen borde starta någon gång, för finns ingen kommunikation kan man aldrig komma fram till bra lösningar alls.
Men vi fortsätter som vi börjat, ingen kommunikation, inget samspel.
sonen har även slängt vattenpåsar efter rektorn, ja sin egen då.
Dock träffade han visst inte....
Väntar med spänning på vad skola/kommun svarar på skolinspektionens frågor....
natti natti...
Brev till Dr Phil....
Absolut ingenting, så det gjorde jag väl ;)
Och om nu någon skulle tvivla en endaste sekund på att jag verkligen skrev till Dr Phil... sluta med det, för det gjorde jag ;)
Ni känner väl mig ... mohahahaha
Här är mitt brev ;) på knagglig engelska endast inhämtad från 9 års grundskola... men what the heck ;).... man får väl ha lite fantasi ;)
Hello.
Right now, I had wished that you had a talk show in Sweden. But as you do not have that, I choose to write anyway.
I have four children, two of them have a diagnos. My youngest son, soon 15 years old have diagnosis of autism, ADHD, OCD and dyslexia.
He is in great need of a good assistant in the school he can feel comfortable with. How does it work in the U.S. for these children? Now, they want to replace my son's assistant, because they need to save money.
The assistants who worked more years in municipality will take over, and my son has been offered an assistant who is not competent to help my son.
My son is underweight, refuses to eat at school because of his severe coercion, which is primarily concerned with bacteria. His compulsion became worse when he learned that his current assistant not may remain in the autumn.
He has been home from school for the last 3 weeks, when he refuses to meet with the new assistant.
I have fought, make a war to retain the current assistant. But the Principal does not want to listen, because he does not like the current assistant and want her to stop at the school.
My son love his own assistant, and think she is the best.
I am amazed at how a school can kick away the legs of a child, only for their own profit's sake.
I wish often that I lived in the U.S., so I could sue the State for their treatment of my child.
But in the small country of sufficient, Sweden, there are no laws that protect children. Here are the only laws that protect the rulers, the only laws.
Do you know if there are an equally good, and a strong program in Sweden that may highlight the situation of children in Sweden? Or, there may be an interest for you, Dr. Phil to have a program in the U.S. on these children's situation in Sweden?
There is still a lot of people around the world who look at your program, so I imagine that it is of great interest to many.
Sincerely, M-A
japp...booorn in the USA.... yeeeaaah ,) ;)
Läser ni mail VARJE dag???
Såg ett mail för en stund sen, från skolan då det är bestämt att jag ska ta sonen för en överlämningsträff i morgon 10.20
Men jag kan inte den tiden. Om nu nån trodde att jag sitter hemma och pillar mig i naveln, käkar praliner, och kollar på såpor, typ dr Phil, så trodde dom fel.
Jag är uppbokad på måndagar den tiden. Varför kom ingen på tanken att fråga mig om jag kunde den tiden? Eller räknar man kallt med att jag bara ska stå i givakt när det behagar andra?
Tja.... räkna på det... jag räknar mina minuter efter mitt schema. Men hade någon frågat mig, hade jag kanske kunnat boka om lite i schemat. Men jag behöver förbereda mig också, jag klarar inte av att ändra i mitt schema med hur kort varsel som helst.
Jag kan inte ändra om det jag har inbokat i morgon, så sonen får åka till skolan som vanligt.
Jag hoppas att skolan hinner meddela övriga berörda så dom inte åker i onödan till det tänkta mötet ....
nu ska jag sova tänkte jag ;9
Autism is not the tragedy....
Ignorance is the tragedy...
My son is not a tragedy..
The principal is a tragedy...
Please let principal find its brain,
so my son can drain....
Principal dont let him live....
even if my son fight to give..
Fight to give, the best he can...
while the principal stop him to be a man...
What is the meaning to have a principal...
if he dont have the courage to be a pal...
A head need a heart....
otherwise he will die
You can always ask my son, what he think about his principal..
He has never met a more wicked person in his life.....
Perhaps the situation had been different
if the principal working for children's best
but how do you do it without heart
it is impossible
I just hope my son will survive
I do what I can to keep him alive
good night..
I hope---------
Vi har en fantastisk läkare i länet ;)
Vi har varit på läkarbesök idag jag o sonen.
Vi möttes av fantastiskt goda nyheter, jag fylldes av värme, tillit och hopp inför framtiden efter det besöket.
Jaaaa.....?!?!?
Och sen då???
Inte tror ni väl att den här bloggen handlar om fred och goda nyheter, *ler sött*
Nä, go vänner. Dom goda nyheterna sparar jag i mitt allra innersta och "suger" på en stund till. (den som nu associerar suger till snusk, kan gå o gräva ner sig)
På tal om att gräva ner sig......
I Västerås lyssnade jag till en intressant föreläsare. Denna föreläsare har "förföljt" mig sedan dess. Fast på ett positivt sätt.
Hon sa såhär: Johan Roos, när du nu trillat ner i gropen du grävt, SLUTA GRÄVA!!!
Detta glömmer jag aldrig, för det är ju helt logiskt.
Om man står flera meter ner under jorden med sin spade, eeeh då borde man ju ställa ifrån sig spaden.
Ja man bör ju förstås inte skicka upp spaden ovan mark, för risken är ju att någon får för sig att fylla igen gropen. Och det vore ju fruktansvärt för den som står där nere ;)
Anmälan publicerad i tidningen INNAN den nått kommunen
Det tyckte jag var lite märkligt eftersom jag fick mottagningsbekräftelse och diarienummer av skolverket först igår.
Dessutom, så har hon skrivit information som gör att det går att känna igen min son.
Det är också vad som hänt då någon på skolan visste vilket barn det rörde sig om.
Denna journalist, Emma Hellström på Kungsbacka-Posten har brutit mot flera etiska regler.
Jag ringde upp henne genast, och hon påstod att hon sett diarienumret på skolinspektionens sida, och sedan ringt dom och begärt ut handlingarna.
Nu har jag pratat med skolinspektionen, och dom har inte skickat anmälan till kommunen och skolan ännu.
Det var nämligen en handläggare på kommunen som ringde dom igår efter att ha läst om den i tidningen och begärde att få ut handlingarna för att dom skulle kunna börja jobba med ärendet.
Jag har också fått veta att rektor Johan Roos hade anmälan på sitt bord i måndags. HUR kan det ha gått till?
Om inte han känner journalisten vill säga, som begärde ut handlingarna just i måndags.
Kanske har Johan Roos bett Emma kolla upp om det finns nån anmälan gjord?
Och att lägga ut det i tidningen är ett försök att sänka mig???
Spekulationer, visst, men säkert inte helt osant.
Orsaken till att Johan Roos inte är samarbetsvillig när det gäller att frångå turordningsreglerna är att han har emot nuvarande assistent personligen.
Han arbetar överhuvudtaget inte för barns bästa, utan vill bara visa sin makt som rektor.
Med tanke på den attityd, inställning och fula metoder han använder sig av, tycker jag förbannat synd om hans närmaste familj.
Spänn hjälmen Johan Roos, man vinner inga kamper genom maktutövande.
Och DEN HÄR kampen, den vinner du ALDRIG!!
Fy FAN säger jag.
Skolans okunskap - risk för utsatta barn.
Citat:
"Han anser att skolorna har alldeles för låg kompetens när det gäller barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Dels upptäcks avvikelserna för sent, dels sätter man inte in de resurser som behövs"
Citat:
- Ett läkarintyg ska självklart väga tungt. Intygen accepteras av Försäkringskassan, som är en myndighet, men inte av skolan, säger Harald Sturm.
Men ÄR det inte märkligt ändå??
Läs mer här:
http://www.dn.se/sthlm/skolans-okunskap-risk-for-utsatta-barn-1.881923
Där finns mer artiklar i ämnet.
Är det inte sorgligt att skolorna anser sig ha mer kompetens än en chefsöverläkare???
Spänn hjälmen, säger jag bara....
Ingen bestämmer, ALLA bestämmer....
Det är faktiskt rätt intressant att upptäcka lite sådär inifrån hur samhället i stort fungerar.
Jag har då upptäckt en sak åtminstone, och det är att världen är full av maktgalna stoffiler, som inte ser till någon annan än sig själv.
Hör nu då, rektorer bestämmer absolut ingenting ifråga om turordningsregler, utan man blir hänvisad till förvaltningen/personalavdelningen. Och dessa då ska i sin tur förhandla med facket.
Jo, så är det ser ni, för det krävs MYCKET särskilda omständigheter för att frångå turordningsreglerna. Jamen, och VAD är det då som krävs??? Får man svar på det?
nä, det trodde ni väl ändå inte.
Men det finns svar, bara man letar lite ;)
Jaha, men självklart nöjer jag mig ju aldrig med såna där svar, eller icke-svar, allra helst som det är så otydligt så man inte ens ser det.
Då fick jag väl lov att ta reda på vem som jobbar på personalavdelningen då och bad att få prata med någon.
Men ojsan, enligt personalavdelningen är det rektorn som har mycket att säga till om, och också rektorn som ska ta beslut om att ansöka om avstamp från turordningsreglerna.
?!?!?
Eeehh, då frågade jag VAD som är särskilda omständigheter.
Och får då veta hörrni, att det är kompetensen som kan avgöra. Det vill säga om den person som har kortast anställningstid har högre kompetens än någon annan, kan man frångå turordningsreglerna.
Spännande, då var vi tillbaks till rektorn igen. Frågar man då vidare lite om detta, så är det plötsligt facket som bestämmer.
Jaja, alltså ingen bestämmer samtidigt som ALLA bestämmer.
Det är fan inte konstigt att det är svårt att hänga med som npf-are i den här världen. Och det är inte konstigt att dessa barn har ett helvete i skolan många gånger. Otydligare och mer ostrukturerad miljö får man leta länge efter.
Men då vet vi det. Varför har då inte rektorn ansökt om avstamp från turordningsreglerna i assistentens fall`?
Det är en jävligt bra fråga, då faktiskt kompetensen skiljer sig åt en hel del.
Så vad handlar allt detta om egentligen?
Det enda jag med säkerhet vet, är att det är ett jävla tidskrävande resursslöseri att bråka med en damp-tant. När ska dom komma på att dom aldrig ger sig??
Därför var det ett jäkla bra initiativ från Tant Rasch (hon har mycket bra ideér för sig) att starta en sida för alla kämpande damptanter runt om i landet. På nya sidan efterlyser hon damptanter som försöker påverka intresse- och socialpolitiskt på olika sätt.
Ju fler vi är, desto mer kan vi påverka.
http://damptanterna.wordpress.com/kan-vi-paverka/
Nu måste jag försöka sova.....