Rätt bemötande ger trygga barn, fel bemötande får konsekvenser

På onsdag är det skolavslutning.
Idag var de elever som kommer upp i sexan på besök i skolan.

Det firas med att kasta vattenfyllda plastpåsar på dom.

Sonen sa i morse att en klasskamrat skulle ha med sig ballonger. Jag gjorde NOGA klart för honom att jag INTE vill höra talas om att han kastar vatten på de nya eleverna.

Jag visste dock redan då, att han inte skulle komma ihåg det om han hamnade i den situationen med flera som hetsade varandra.

Det har varit en del händelser under våren. Oönskade beteenden föds som en konsekvens av nåt annat.
Jag försvarar inte min sons beteende, självklart inte. Men det är en förklaring och en konsekvens på den otrygghet och osäkerhet han känt under lång tid.

Ingen bryr sig ju om honom, så varför skulle han bry sig om någon annan då?
Jag säger som en bekant till mig brukar säga ;) Det är skolan som äger problemet, inte föräldrarna eller barnen.

Ändå är det barnet i första hand som får ta smällarna, och får bannor och skuld.

Det är sorgligt.
Än sorgligare är att sonens rektor inte ringer själv, det överlämnades till den andre rektorn. Likaså samtalet med sonen överlämnades till den andre rektorn. Men både jag och sonen var tacksamma för det, för han går ju att prata med.
Sonen sa, att han är jättebra, och förklarar på ett lugnt sätt. Och det stämmer det gör han.

Man skulle ju tänka sig att kommunikationen borde starta någon gång, för finns ingen kommunikation kan man aldrig komma fram till bra lösningar alls.
Men vi fortsätter som vi börjat, ingen kommunikation, inget samspel.

sonen har även slängt vattenpåsar efter rektorn, ja sin egen då.

Dock träffade han visst inte....

Väntar med spänning på vad skola/kommun svarar på skolinspektionens frågor....

natti natti...

Alla dunderkommentarer
dampmamma har skrivit detta:

DU MÅSTE LÄRA HONOM ATT SIKTA BÄTTRE!!!!

Ja, på rektorer alltså, inte ungar.



Allvarligt, om mitt barn utan att veta vad som hänt kunde räkna ut att någon fegis som inte ville ha skäll hade bett honom göra det, så kan man ju tycka att vuxna på skolan borde ha samma intellektuella förmåga och kunna se bakgrunden och inte lägga skulden på den som är enklast att skylla på.

Men tänk vad många samtal de skulle få ringa då... jobbigt.



SÅ, öva honom du på att sikta bättre och skicka med honom ägg eller något nästa gång.

2009-06-09 @ 07:28:04
tantskrället har skrivit detta:

Äggen behöver inte vara dagsfärska precis..

2009-06-09 @ 07:46:51
dampmamma igen har skrivit detta:

Nej de kan gärna fått stå framme några dagar först.



Till skolan som ju tycks vara flitiga besökare här vill jag bara säga:

SOM MAN BÄDDAR FÅR MAN LIGGA

SOM MAN SÅR FÅR MAN SKÖRDA



Behandla era elever med respekt så får ni respekt tillbaka

Behandla era elever som trasdockor och vattenballongerna kommer att fortsätta flyga.



2009-06-09 @ 08:24:22
tantskrället har skrivit detta:

Kan du inte göra en dikt av det och sätta in i lokaltidningen dampmamma? Helt ärligt så är det du skriver ovan såpass klart och tydligt så att till och med rektorn som Majsan här beskriver förstår. Eller kanske inte förresten jag tar nog tillbaka det. Men dina barn(det hoppas jag du har du verkar vettig) blir nog glada om du får in en något sådant i tidningen för de inser att mamma är på deras sida. Du får väl lägga in den här så att Majsan och vi också får läsa den slutgiltiga versionen:-D

2009-06-09 @ 23:24:08
Lollo har skrivit detta:

Hej! Ville bara skriva att jag gillar din blogg och det du skriver om Adhd. Har det själv så är bra läsning, man lär sig själv genom att läsa andras bloggar! ha de gott :) (kika gärna in på min).


Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen