Vilken FANTASTISK kommun....
Sitter och surfar runt, och slås omkull av hur fantastiska insatserna är från kommunen.
Men allvarligt talat.... är det JAG som är dum??.... Kolla här bara... http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____11611.aspx
Otroligt, fantastiskt, jag bara dånar.... Eller kolla här.... http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage.aspx?id=6501 Oooooo.... utbildning har "nån" fått.... vem har sett effekten av den??? Det mest fantastiska av allt... jag blir så gråtmild... http://www.kungsbacka.se/upload/Kommun/Dokument/2004%20Lokal%20handlingsplan.pdf
Snyft.... buuuuhuuuu... det är faktiskt bra med ambitioner... icke att förkasta.... Jag har också ambitioner, vilja, ideér.... heeela tiden faktiskt.... MEN... oftast kommer jag inte längre... för energin dog ut på vägen... jag har ADHD...
Och nu undrar jag.... har Kungsbacka kommun ADHD
För energin måste ha dött ut... jag har då inte sett något av alla dessa insatser/ambitioner...
Måste säga att jag inte kan tycka att kungsbacka kommun lever upp till kriterierna för Sveriges kvalitetskommun 2007...
Vad tycker ni??
Men allvarligt talat.... är det JAG som är dum??.... Kolla här bara... http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____11611.aspx
Otroligt, fantastiskt, jag bara dånar.... Eller kolla här.... http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage.aspx?id=6501 Oooooo.... utbildning har "nån" fått.... vem har sett effekten av den??? Det mest fantastiska av allt... jag blir så gråtmild... http://www.kungsbacka.se/upload/Kommun/Dokument/2004%20Lokal%20handlingsplan.pdf
Snyft.... buuuuhuuuu... det är faktiskt bra med ambitioner... icke att förkasta.... Jag har också ambitioner, vilja, ideér.... heeela tiden faktiskt.... MEN... oftast kommer jag inte längre... för energin dog ut på vägen... jag har ADHD...
Och nu undrar jag.... har Kungsbacka kommun ADHD
För energin måste ha dött ut... jag har då inte sett något av alla dessa insatser/ambitioner...
Måste säga att jag inte kan tycka att kungsbacka kommun lever upp till kriterierna för Sveriges kvalitetskommun 2007...
Vad tycker ni??
Datorhjälpmedel...
Alltså jag kan inte sluta tjata om detta, med hjälpmedel. Varför i h-----te använder man inte dessa istället när traditionell undervisning inte funkar???
Nu har jag varit på spc och plockat.... vi får låna och testa. Oturligt nog var en skiva kass, så jag fick lämna tebax o får väl en ny förhoppningsvis...
Det var den sonen tyckte såg mest intressant ut, matte från 1-9 och gymnasie A-matte.
Man kunde ställa in programmet efter viss årskurs, och så kan man direkt se vilken nivå man ligger på...
Kanon... sen fick vi ett med både svenska, engelska, so och no.
Kanonbra, utformat för dyslektiker, där man får möjlighet att träna på just ä eller e, o eller å...
såna typiska grejer man kan ha svårt för.
Men jag häpnar.... vad DUKTIG ungen är!!!! Han överraskar mig jämt o ständigt.
Han HAR kunskapen i huvudet, men han förmår inte förmedla den.
När han får sitta vid datorn så kan han plötsligt plocka ur kunskapen.
Han har alltid haft svårt för veckodagarna, frågar jämt vilken dag de är osv. Och det sa lärarn senast denna terminen, han KAN inte veckodagarna...
Man kunde träna på just dessa ..... det gjorde han.... han visste precis vilken dag som kom före, efter, övermorgon o så vidare....
Och vad som va än mer knepigt.... DET VAR PÅ ENGELSKA!!!!
Uppgiften med veckodagar var alltså på engelska....
Nä... jag blir fan inte klok på ungen..... hur mycke kan och vet han egentligen.... han kan svara på varenda fråga i NO och SO- kategorin i alla fall.... saker som jag själv aaaldrig hört talas om ens
Tänk om "våra" barn kunde få större möjlighet att visa sin kunskap via datorprogram... alla kan ju liksom inte bli världsmästare i välskrivning.... eller huvudräkning.... eller läsning....
Det här är saker som pedagogerna måste vara uppmärksamma på... så det inte blir som för min son.... han kan inte bara för han inte gör som andra....
Han kan hur mycke engelska som helst i alla fall.... bara han slipper skriva, läsa och prata. Men förstår det gör han minsann.....
Precis som sin mamma
Nu har jag varit på spc och plockat.... vi får låna och testa. Oturligt nog var en skiva kass, så jag fick lämna tebax o får väl en ny förhoppningsvis...
Det var den sonen tyckte såg mest intressant ut, matte från 1-9 och gymnasie A-matte.
Man kunde ställa in programmet efter viss årskurs, och så kan man direkt se vilken nivå man ligger på...
Kanon... sen fick vi ett med både svenska, engelska, so och no.
Kanonbra, utformat för dyslektiker, där man får möjlighet att träna på just ä eller e, o eller å...
såna typiska grejer man kan ha svårt för.
Men jag häpnar.... vad DUKTIG ungen är!!!! Han överraskar mig jämt o ständigt.
Han HAR kunskapen i huvudet, men han förmår inte förmedla den.
När han får sitta vid datorn så kan han plötsligt plocka ur kunskapen.
Han har alltid haft svårt för veckodagarna, frågar jämt vilken dag de är osv. Och det sa lärarn senast denna terminen, han KAN inte veckodagarna...
Man kunde träna på just dessa ..... det gjorde han.... han visste precis vilken dag som kom före, efter, övermorgon o så vidare....
Och vad som va än mer knepigt.... DET VAR PÅ ENGELSKA!!!!
Uppgiften med veckodagar var alltså på engelska....
Nä... jag blir fan inte klok på ungen..... hur mycke kan och vet han egentligen.... han kan svara på varenda fråga i NO och SO- kategorin i alla fall.... saker som jag själv aaaldrig hört talas om ens
Tänk om "våra" barn kunde få större möjlighet att visa sin kunskap via datorprogram... alla kan ju liksom inte bli världsmästare i välskrivning.... eller huvudräkning.... eller läsning....
Det här är saker som pedagogerna måste vara uppmärksamma på... så det inte blir som för min son.... han kan inte bara för han inte gör som andra....
Han kan hur mycke engelska som helst i alla fall.... bara han slipper skriva, läsa och prata. Men förstår det gör han minsann.....
Precis som sin mamma
bomullstäcke???
Det finns ju bolltäcke för att kunna komma ner i varv i kroppen o sova gott.... e de nån som vet om det finns bomullstäcke att stoppa runt huvet, så att oxå hjärnan kommer ner i varv???
Det är ju stört jävla omöjligt att sova när den aldrig kan hålla tjattran.....
Och hjärtat hamrar.... börjar undra om det är nåt allvarligt fel på mig...
Kanske är det helt enkelt bara semester jag behöver...
Jag har i alla fall bestämt mig för att inte bara godta detta med att JAG ska undervisa min son. Dom gör det jäkligt enkelt för sig, helt gratis blir det då dessutom....
Och så kan dom inte ens va lite humana och ge mig lite mer timmar på fritids....
Skolverket skriver i "rätten till utbildning för skolpliktiga elever"... alla barn med skolplikt ska få tillgång till utbildning, därför måste kommunen ha tillfredställande rutiner för hur man skall agera då elever är frånvarande från undervisningen....
(undra om det kan kallas tillfredställande att be föräldern ta hand om detta)
10 kap. 3§ Om en elev som på grund av sjukdom eller liknande skäl under längre tid inte kan delta i skolarbetet skall särskild undervisning anordnas i elevens hem eller annan lämplig plats.
5 kap. 7 § Särskild undervisning skall så långt det är möjligt motsvara den undervisning eleven inte kan delta i.
3 kap. 1§ Skolplikten motsvaras av en rätt till utbildning inom det offentliga skolväsendet för barn och ungdom.
Skollagen anger en ovillkorlig rätt för alla barn med vanlig skolplikt att få tillgång till utbildning.
Vad är det i detta som är svårt att förstå???
Ja inte vet jag... och ja, barnets vårdnadshavare ska se till att barnet fullgör sin skolgång.... så står det också.
Och jag har kämpat för just detta.... och tvingat mitt barn till skolan.
Men jag har också en skyldighet enligt lagen att se till att mina barn har det bra.
För mig är det barnmisshandel att tvinga min son till en miljö han mår så dåligt i.....
Så jag anser att jag fullgjort min plikt enligt skollagen så gott jag kunnat... mitt barns hälsa går nämligen före just den paragrafen i den berömda lagen....
Ska det nånsin bli riktigt bra??
Det är ju stört jävla omöjligt att sova när den aldrig kan hålla tjattran.....
Och hjärtat hamrar.... börjar undra om det är nåt allvarligt fel på mig...
Kanske är det helt enkelt bara semester jag behöver...
Jag har i alla fall bestämt mig för att inte bara godta detta med att JAG ska undervisa min son. Dom gör det jäkligt enkelt för sig, helt gratis blir det då dessutom....
Och så kan dom inte ens va lite humana och ge mig lite mer timmar på fritids....
Skolverket skriver i "rätten till utbildning för skolpliktiga elever"... alla barn med skolplikt ska få tillgång till utbildning, därför måste kommunen ha tillfredställande rutiner för hur man skall agera då elever är frånvarande från undervisningen....
(undra om det kan kallas tillfredställande att be föräldern ta hand om detta)
10 kap. 3§ Om en elev som på grund av sjukdom eller liknande skäl under längre tid inte kan delta i skolarbetet skall särskild undervisning anordnas i elevens hem eller annan lämplig plats.
5 kap. 7 § Särskild undervisning skall så långt det är möjligt motsvara den undervisning eleven inte kan delta i.
3 kap. 1§ Skolplikten motsvaras av en rätt till utbildning inom det offentliga skolväsendet för barn och ungdom.
Skollagen anger en ovillkorlig rätt för alla barn med vanlig skolplikt att få tillgång till utbildning.
Vad är det i detta som är svårt att förstå???
Ja inte vet jag... och ja, barnets vårdnadshavare ska se till att barnet fullgör sin skolgång.... så står det också.
Och jag har kämpat för just detta.... och tvingat mitt barn till skolan.
Men jag har också en skyldighet enligt lagen att se till att mina barn har det bra.
För mig är det barnmisshandel att tvinga min son till en miljö han mår så dåligt i.....
Så jag anser att jag fullgjort min plikt enligt skollagen så gott jag kunnat... mitt barns hälsa går nämligen före just den paragrafen i den berömda lagen....
Ska det nånsin bli riktigt bra??
Ett steg till avklarat...
Man blir inte speciellt pigg av alla möten.....
Åkte raka vägen hem o la mig raklång.... kl 22 snarkade jag högt
Man lär sig en del på vägen...
Vi satt och pratade ihop oss i bilen innan mötet.....
Vad VILL vi med mötet? VAD ska det leda till? Vad är vårt MÅL?
Pojken måste få må bra... HUR ska vi ordna det?
Han vill till sina kompisar, det är det enda viktiga för honom just nu.
Han SKA mötas i sina önskemål. Det blir inte bra förrän det är ordnat.
Klart.
Vi bestämde oss då, vårt mål är att han får komma till skolan där hans kamrater går.
Vi har ett krav till, att dom på den skolan ordnar en liten undervisningsgrupp så han får det stöd han behöver.
Bra, med detta gick vi in... stolta och stridslystna
Dom hade många olika förslag på lösningar... integreras i en klass på nuvarande skola..... annan liten undervisningsgrupp i stan o få åka o ha vissa lektioner med sina kompisar... osv osv....
Avslag, avslag, avslag
Vi måste ha i tanken att en sån lösning blir otroligt jobbig för pojken, då ska han åka fram och tillbaka i taxi, och tänk alla frågor han ska få då från kamrater. Nä, det ska han inte utsättas för.
Jag bad också om att skriva ut honom ur särskolan
Men men men... han kanske inte klarar grundskolemålen, det blir jobbigt för honom då....
Inga problem, det löser vi den dagen, det finns massa möjligheter att ta igen det sen, möjligheterna är åtminstone långt fler än att gå ut med särskolebetyg.
Specialpedagogen på spc ville veta hur han låg till, hur långt han hade kommit....
Det var svårt att få ur lärarn detta.... av nån underlig anledning...
Hon gick igenom ämne för ämne..... SO... hur går det där... NO.... hur går det där... matte..... svenska....
Lärarn börja nästan stamma...
SO och NO.... ligger han över särskole-läroplanen.... sisådärja....
Matte, svenska, engelska.... bedömer hon att han inte klarar särskolans läroplan.....
DÅ..... tar Majsan fram o visar vad vi gjort dessa 2 veckor....
Innan säger jag att pojken har klagat på att han inte får komma vidare, utan får sitta med saker han gjorde i ettan.. som längd då... mäta med linjal...
Jag lägger fram alla tal han räknat och hur snabbt han fattade när han fick ett annat sätt att räkna på......
Min sambo ser hur lärarn rycker till.... ooops.... kan han sånt.... plötsligt kan han räkna enligt grundskolans läroplan...
Hur gick det till...
Det är då jag får frågan vad jag gör på dagarna... om jag kunde... kanske ..... med handledning undervisa sonen under tiden vi väntar på lösning......
Jag fann mig inte där o då, men efteråt blev jag vansinnig.... dom lägger över det på MIG... när DOM är skyldiga att se till att barnet får en utbildning likvärdig den i skolan..... (kanske ska jag ta detta som en komplimang... att jag faktiskt är kompetent nog att undervisa min son)
Vi pratade om detta hemma sen, och sambon tycker vi ska spara krutet åt rektorn på nya skolan, för vi lär nog behöva det då.....
Sen bad jag om utökat fritids under tiden så han fick lite mer meningsfull tillvaro...
Näpp... det går inte.... man kan inte få fritids på skoltid... och skoltid är då det schemat han har enligt särskoleklassen... det går inte ser ni.... enligt LAGEN!!!!
Och enligt LAGEN så har man också skolplikt.... vet sonen de?????
Ja sonen vet de, men jag svarade att DET är inte hans ansvar, för JAG har valt att ha honom hemma, det är helt o hållet mitt ansvar.....
Är det inte fantastiskt go vänner...... va snabbt man blir upplyst om vilka skyldigheter man har.....
Är det någon som talar om vilka rättigheter man har enligt LAGEN??? nähädååå.....
Men, hur länge kan det dröja då..... det tar ju MINST en vecka till. Och jag är TRÖTT.... jag vet inte om jag orkar.
Som det ser ut nu så åker han till fritids kl halv 3 varje dag.... och halv 4 ska jag iväg o hämta tjejerna...
Jag måste ha mer tid för mig själv annars klappar jag ihop....
Men okej... så här tänker jag, man skulle väl kunna säga att detta blir en form av anpassad studiegång.. .eller.... och då så har han ju enligt LAGEN rätt till fritids efter undervisningen.....
Om jag prioriterar vad jag ska bråka om för att inte bränna ut mig, så ska jag klämma åt dom på fritidsfrågan...
Då känner jag att jag kan hänga i, får han åka halv ett i stället, så får jag några timmar att pusta på....
Då kan jag hjälpa honom med skolarbetet på förmiddan...
Nu får jag ju alla hjälpmedel som jag möjligen kan hitta på
På måndag ska jag o pojken till spc och titta ut datorprogram som kan va till hjälp....
Nu är vi en bit på väg.... nu är det då rektorn på nya skolan som ska göra som vi säger... ytterligare en o bråka med... men jag kan LAGEN!!!! Det ni..... det visste dom inte.....
Lyssna på detta: Det särskilda stödet kan för barn med npf bestå av en individuellt utformad och anpassad undervisningssituation, anpassning av klassrumsmiljön, särskilda läromedel eller anställning av en elevassistent. Det kan också handla om specialpedagogiskt stöd i form av handledning till lärare eller insatser från psykolog och annan elevvårdspersonal. För vissa barn kan undervisning i liten grupp - helt eller delvis - vara ett alternativ till den vanliga klassen. Det är rektor som är ansvarig för att elever i behov av särskilt stöd får den hjälp de behöver och som i samråd med övrig berörd personal i skolan bedömer behovet av särskilt stöd.
Jamen då va det väl klart då....
Först den dagen rektorn säger NEJ... det här kan vi inte hjälpa till med..... då SMÄLLER de.... då är det dags för en anmälan.... lagbrott.....
Vi får hoppas rektorn är på gott humör..... annnars så känner han ju min sambo sen en gång förut.... hrmm *harkel* min sambo hade ingen röst den gången när han kom från ett möte..... med rektorn......
Åkte raka vägen hem o la mig raklång.... kl 22 snarkade jag högt
Man lär sig en del på vägen...
Vi satt och pratade ihop oss i bilen innan mötet.....
Vad VILL vi med mötet? VAD ska det leda till? Vad är vårt MÅL?
Pojken måste få må bra... HUR ska vi ordna det?
Han vill till sina kompisar, det är det enda viktiga för honom just nu.
Han SKA mötas i sina önskemål. Det blir inte bra förrän det är ordnat.
Klart.
Vi bestämde oss då, vårt mål är att han får komma till skolan där hans kamrater går.
Vi har ett krav till, att dom på den skolan ordnar en liten undervisningsgrupp så han får det stöd han behöver.
Bra, med detta gick vi in... stolta och stridslystna
Dom hade många olika förslag på lösningar... integreras i en klass på nuvarande skola..... annan liten undervisningsgrupp i stan o få åka o ha vissa lektioner med sina kompisar... osv osv....
Avslag, avslag, avslag
Vi måste ha i tanken att en sån lösning blir otroligt jobbig för pojken, då ska han åka fram och tillbaka i taxi, och tänk alla frågor han ska få då från kamrater. Nä, det ska han inte utsättas för.
Jag bad också om att skriva ut honom ur särskolan
Men men men... han kanske inte klarar grundskolemålen, det blir jobbigt för honom då....
Inga problem, det löser vi den dagen, det finns massa möjligheter att ta igen det sen, möjligheterna är åtminstone långt fler än att gå ut med särskolebetyg.
Specialpedagogen på spc ville veta hur han låg till, hur långt han hade kommit....
Det var svårt att få ur lärarn detta.... av nån underlig anledning...
Hon gick igenom ämne för ämne..... SO... hur går det där... NO.... hur går det där... matte..... svenska....
Lärarn börja nästan stamma...
SO och NO.... ligger han över särskole-läroplanen.... sisådärja....
Matte, svenska, engelska.... bedömer hon att han inte klarar särskolans läroplan.....
DÅ..... tar Majsan fram o visar vad vi gjort dessa 2 veckor....
Innan säger jag att pojken har klagat på att han inte får komma vidare, utan får sitta med saker han gjorde i ettan.. som längd då... mäta med linjal...
Jag lägger fram alla tal han räknat och hur snabbt han fattade när han fick ett annat sätt att räkna på......
Min sambo ser hur lärarn rycker till.... ooops.... kan han sånt.... plötsligt kan han räkna enligt grundskolans läroplan...
Hur gick det till...
Det är då jag får frågan vad jag gör på dagarna... om jag kunde... kanske ..... med handledning undervisa sonen under tiden vi väntar på lösning......
Jag fann mig inte där o då, men efteråt blev jag vansinnig.... dom lägger över det på MIG... när DOM är skyldiga att se till att barnet får en utbildning likvärdig den i skolan..... (kanske ska jag ta detta som en komplimang... att jag faktiskt är kompetent nog att undervisa min son)
Vi pratade om detta hemma sen, och sambon tycker vi ska spara krutet åt rektorn på nya skolan, för vi lär nog behöva det då.....
Sen bad jag om utökat fritids under tiden så han fick lite mer meningsfull tillvaro...
Näpp... det går inte.... man kan inte få fritids på skoltid... och skoltid är då det schemat han har enligt särskoleklassen... det går inte ser ni.... enligt LAGEN!!!!
Och enligt LAGEN så har man också skolplikt.... vet sonen de?????
Ja sonen vet de, men jag svarade att DET är inte hans ansvar, för JAG har valt att ha honom hemma, det är helt o hållet mitt ansvar.....
Är det inte fantastiskt go vänner...... va snabbt man blir upplyst om vilka skyldigheter man har.....
Är det någon som talar om vilka rättigheter man har enligt LAGEN??? nähädååå.....
Men, hur länge kan det dröja då..... det tar ju MINST en vecka till. Och jag är TRÖTT.... jag vet inte om jag orkar.
Som det ser ut nu så åker han till fritids kl halv 3 varje dag.... och halv 4 ska jag iväg o hämta tjejerna...
Jag måste ha mer tid för mig själv annars klappar jag ihop....
Men okej... så här tänker jag, man skulle väl kunna säga att detta blir en form av anpassad studiegång.. .eller.... och då så har han ju enligt LAGEN rätt till fritids efter undervisningen.....
Om jag prioriterar vad jag ska bråka om för att inte bränna ut mig, så ska jag klämma åt dom på fritidsfrågan...
Då känner jag att jag kan hänga i, får han åka halv ett i stället, så får jag några timmar att pusta på....
Då kan jag hjälpa honom med skolarbetet på förmiddan...
Nu får jag ju alla hjälpmedel som jag möjligen kan hitta på
På måndag ska jag o pojken till spc och titta ut datorprogram som kan va till hjälp....
Nu är vi en bit på väg.... nu är det då rektorn på nya skolan som ska göra som vi säger... ytterligare en o bråka med... men jag kan LAGEN!!!! Det ni..... det visste dom inte.....
Lyssna på detta: Det särskilda stödet kan för barn med npf bestå av en individuellt utformad och anpassad undervisningssituation, anpassning av klassrumsmiljön, särskilda läromedel eller anställning av en elevassistent. Det kan också handla om specialpedagogiskt stöd i form av handledning till lärare eller insatser från psykolog och annan elevvårdspersonal. För vissa barn kan undervisning i liten grupp - helt eller delvis - vara ett alternativ till den vanliga klassen. Det är rektor som är ansvarig för att elever i behov av särskilt stöd får den hjälp de behöver och som i samråd med övrig berörd personal i skolan bedömer behovet av särskilt stöd.
Jamen då va det väl klart då....
Först den dagen rektorn säger NEJ... det här kan vi inte hjälpa till med..... då SMÄLLER de.... då är det dags för en anmälan.... lagbrott.....
Vi får hoppas rektorn är på gott humör..... annnars så känner han ju min sambo sen en gång förut.... hrmm *harkel* min sambo hade ingen röst den gången när han kom från ett möte..... med rektorn......
Hyperstressad...
Hysteriskt.... hjärtat hamrar.... magen knorrar... hjärnan har åkt virvelvinden allt för många gånger nu...
Vi har möte kl 13 i skolan.
Vad är det för lösning dom tänker komma med? Kommer det att kännas bra?
En sak vet jag i alla fall, blir det inte den lösning vi vill ha, så får DOM komma hem till min son och berätta för honom vad dom har bestämt. Jag gör det INTE.
Jag vägrar köra över honom en enda gång till i skolfrågan.
Hans högsta önskan är att få komma till skolan där hans gamla kompisar går, han kommer inte att må bra förrän det blir så.
Det är något vi bara måste inse. MEN han klarar inte sin skolgång i en stor klass, så mycket vet vi också.
En lösning är att dom på den skolan ordnar med en liten undervisningsgrupp, (det finns fler barn på skolan i akut behov av en sådan).
Dom går i den gruppen och får den extra hjälp dom behöver, och ämnen som dom är duktiga på och klarar själva går dom i sin klass med sina kamrater.
Den sociala biten får man inte glömma bort, den är det viktigaste av alltihop. Funkar inte den så funkar inte inlärningen heller.
Jag märkte i helgen hur otroligt mycke han tappat socialt också under halvåret i särskolan. Hela helgen har han umgåtts med sina gamla klasskamrater, och han har stråååålat pojken. Hans kompisar är underbara, tar honom för den han är, hjälper honom mer än gärna med saker han inte förstår eller klarar.... utan att dom får det o låta som dom är bättre.... Superkompisar....
Jag märkte på deras konversationer hur mycket han tappat, och också hur viktigt det är att han får ha dessa relationer dagligdags för sin sociala träning.
Tex om sonen sa något, han slänger ju ur sig mycke utan närmare eftertanke :)... så får han frågan av sin kompis: Vad menar du me de M??
Då blev han plötsligt tvungen att tänka efter, ja vad mena jag med det, och fick förklara igen....
Sånt har han inte fått träna på i särskolan då klasskamraterna där har en sämre social förmåga än honom....
Han MÅSTE vara bland "normala" barn för att öva sig på kommunikation, sociala regler och koder....
Utan detta får han det svårt i livet......
Om han sen inte blir mästare på huvudräkning, aldrig kommer att skriva noveller... kanske aldrig läser en hel bok... så gör det ingenting.... det är hans sociala kompetens som ska lyftas fram i fokus nu, det är senare den han kommer att klara sig på.....
Håll några tummar snälla för att jag blir nöjd efter mötet....
Vi har möte kl 13 i skolan.
Vad är det för lösning dom tänker komma med? Kommer det att kännas bra?
En sak vet jag i alla fall, blir det inte den lösning vi vill ha, så får DOM komma hem till min son och berätta för honom vad dom har bestämt. Jag gör det INTE.
Jag vägrar köra över honom en enda gång till i skolfrågan.
Hans högsta önskan är att få komma till skolan där hans gamla kompisar går, han kommer inte att må bra förrän det blir så.
Det är något vi bara måste inse. MEN han klarar inte sin skolgång i en stor klass, så mycket vet vi också.
En lösning är att dom på den skolan ordnar med en liten undervisningsgrupp, (det finns fler barn på skolan i akut behov av en sådan).
Dom går i den gruppen och får den extra hjälp dom behöver, och ämnen som dom är duktiga på och klarar själva går dom i sin klass med sina kamrater.
Den sociala biten får man inte glömma bort, den är det viktigaste av alltihop. Funkar inte den så funkar inte inlärningen heller.
Jag märkte i helgen hur otroligt mycke han tappat socialt också under halvåret i särskolan. Hela helgen har han umgåtts med sina gamla klasskamrater, och han har stråååålat pojken. Hans kompisar är underbara, tar honom för den han är, hjälper honom mer än gärna med saker han inte förstår eller klarar.... utan att dom får det o låta som dom är bättre.... Superkompisar....
Jag märkte på deras konversationer hur mycket han tappat, och också hur viktigt det är att han får ha dessa relationer dagligdags för sin sociala träning.
Tex om sonen sa något, han slänger ju ur sig mycke utan närmare eftertanke :)... så får han frågan av sin kompis: Vad menar du me de M??
Då blev han plötsligt tvungen att tänka efter, ja vad mena jag med det, och fick förklara igen....
Sånt har han inte fått träna på i särskolan då klasskamraterna där har en sämre social förmåga än honom....
Han MÅSTE vara bland "normala" barn för att öva sig på kommunikation, sociala regler och koder....
Utan detta får han det svårt i livet......
Om han sen inte blir mästare på huvudräkning, aldrig kommer att skriva noveller... kanske aldrig läser en hel bok... så gör det ingenting.... det är hans sociala kompetens som ska lyftas fram i fokus nu, det är senare den han kommer att klara sig på.....
Håll några tummar snälla för att jag blir nöjd efter mötet....
Gillar inte o vänta :(
Otålig? Jag? nähä då
Nu måste jag ju vänta ända tills på Fredag.
då har vi möte med lärare, rektor, specialpedagog och särskoleansvarig på spc.
Nu börjar jag krokna, jag har kört i 280 i 2 veckor nu och det börjar kännas, dessutom så kan jag inte göra så mycke mer just nu och då fick jag tid o känna efter.... o höll på o somna kl 5 igår eftermidda
Jag har bett gubben att följa med. Jag har förstått att dom redan har en klar lösning, och sitta där ensam med 4 st känner jag inte att jag orkar just nu. Dessutom är jag lättlurad i såna lägen och får dom nåt att låta fantastiskt bra så glömmer jag lätt vad mitt mål va från början..... Och han går sååå gärna med, dessutom så gillade en av personerna min sambo, det underlättar ju......
Dom har i alla fall fått ställa ifrån sig kaffekopparna på kommunen, och oooj vad dom har jobbat dom senaste 2 veckorna, dom har ägnat tiden åt att skriva rapporter fram o tebax till varandra....
Alltså det ääär ansträngande jobb dom har..... jag skulle aaaldrig klara av det jobbet....
Men ialla fall så var vi på öppet hus i måndags.... och öste ur oss en mängd kritik.
Jag propsade på att dom utreder rutinerna på sonens gamla skola, det är väldigt många missnöjda föräldrar som är upprörda över hanteringen av barn med särskilda behov.
Dom försökte tysta ner mig när jag surt konstaterade att min son står utanför skolan och är hemma.
Onej, vi ska inte prata om ett enskilt fall här nu... onej....
Det fanns ju en reporter vid bordet, och det kan ju inte va lämpligt då.
Men vem har ringt dit honom tror ni....... maohahahahahaha
Jag fick också veta att dom ska utreda sonens fall och titta närmare på hanteringen.
Jag har en hel del punkter jag vill att dom går igenom, steg för steg.
Är dom smarta nu så gör dom en ordentlig utredning...... för det är ju inte särskilt kul om nån annan myndighet blir tvungen att göra de....
Sonen blev inte heller sjukskriven... (ville jag ju inte heller)
Han kan inte sjukskriva någon som inte är sjuk. Nä, precis. Det är ju skolmiljön som gör honom sjuk och nu är han hemma och mår bättre än nånsin förr.
Igår kom han upp och frågade om han fick lov att läsa gonattsaga för sina syskon !?!?!?!?!?
Han är uuuuunderbar...
Nu kom han upp o vi måste göra lite läxa.... läsförståelse står på schemat närmast....
seee yoooouuu
Nu måste jag ju vänta ända tills på Fredag.
då har vi möte med lärare, rektor, specialpedagog och särskoleansvarig på spc.
Nu börjar jag krokna, jag har kört i 280 i 2 veckor nu och det börjar kännas, dessutom så kan jag inte göra så mycke mer just nu och då fick jag tid o känna efter.... o höll på o somna kl 5 igår eftermidda
Jag har bett gubben att följa med. Jag har förstått att dom redan har en klar lösning, och sitta där ensam med 4 st känner jag inte att jag orkar just nu. Dessutom är jag lättlurad i såna lägen och får dom nåt att låta fantastiskt bra så glömmer jag lätt vad mitt mål va från början..... Och han går sååå gärna med, dessutom så gillade en av personerna min sambo, det underlättar ju......
Dom har i alla fall fått ställa ifrån sig kaffekopparna på kommunen, och oooj vad dom har jobbat dom senaste 2 veckorna, dom har ägnat tiden åt att skriva rapporter fram o tebax till varandra....
Alltså det ääär ansträngande jobb dom har..... jag skulle aaaldrig klara av det jobbet....
Men ialla fall så var vi på öppet hus i måndags.... och öste ur oss en mängd kritik.
Jag propsade på att dom utreder rutinerna på sonens gamla skola, det är väldigt många missnöjda föräldrar som är upprörda över hanteringen av barn med särskilda behov.
Dom försökte tysta ner mig när jag surt konstaterade att min son står utanför skolan och är hemma.
Onej, vi ska inte prata om ett enskilt fall här nu... onej....
Det fanns ju en reporter vid bordet, och det kan ju inte va lämpligt då.
Men vem har ringt dit honom tror ni....... maohahahahahaha
Jag fick också veta att dom ska utreda sonens fall och titta närmare på hanteringen.
Jag har en hel del punkter jag vill att dom går igenom, steg för steg.
Är dom smarta nu så gör dom en ordentlig utredning...... för det är ju inte särskilt kul om nån annan myndighet blir tvungen att göra de....
Sonen blev inte heller sjukskriven... (ville jag ju inte heller)
Han kan inte sjukskriva någon som inte är sjuk. Nä, precis. Det är ju skolmiljön som gör honom sjuk och nu är han hemma och mår bättre än nånsin förr.
Igår kom han upp och frågade om han fick lov att läsa gonattsaga för sina syskon !?!?!?!?!?
Han är uuuuunderbar...
Nu kom han upp o vi måste göra lite läxa.... läsförståelse står på schemat närmast....
seee yoooouuu
mamma....
Jag har lärt mig mer här hemma än va jag gjort i skolan?!?!??!
Det sa min son ikväll.....
Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta.....
Sen tyckte han att jag kanske kunde bli lärare på högstadieskolan ... eller ännu bättre... rektor...
hmmm nåja.... men ett gott betyg fick jag ändå, o det kan jag leva på lääänge lääänge
Han har berättat en hel del nu ikväll..... ja, han har börjat prata igen
Jag har skrivit så pennan glöder.....
Nästa fredag har vi möte i skolan igen.... jag ska då börja det mötet med att få be o få se hans böcker och vad han gjort hittills..... När jag nu ser tillbaka, har man inte varit så noga med att visa vad barnen gör..... det gjorde dom alltid på hans gamla skola.... och jag har ju inte heller frågat.... dum som jag är har jag litat blint på att dom gör sitt jobb....
Men jag vet inte vad jag ska tro längre..... sonen sitter o berättar att han får böcker i matten, och får räkna 3+3, 6+6 och 10+10........
Får mattebok "matematik längd" och får mäta hur lång en kniv är.... eller en penna....
Jag frågar honom vad han har lärt sig av det..... svar: INGENTING.....
nä..... inte vet jag vad han ska med den kunskapen.... att veta hur lång en kniv är... det kan ju liksom hända att det skiljer i längd emellan olika knivar.... så även om kunskapen kanske kunde va bra, med tanke på att du behöver veta om kniven får plats i besticklådan, så hjälper det ju liksom inte den dan en kniv är ett par millimeter för lång....
Talen han nu räknar hemma .... 12x17,........ 13x18..... 16x19.... osv..... en viss skillnad från 3+3..... ohc dessa tal räknar han som ett rinnande vatten... hrmm.. nåja... nästan, han tar lite tid på sig... MEN.... han vet numer hur man ställer upp, och då går allt fortare....
Tja... kanske är det bättre o ha han hemma..... fast nu har jag stött på problem.... tror jag...
I samtalet med kommunen blev jag upplyst om skolplikt.... tack snälla....
när hon sen fick veta att han förmodligen blir sjukskriven.... hmmmm... ja men då gäller ju inte detta, då avgör ju läkarn hur mycke han orkar.....
alltså... summa summarum.... blir han sjukskriven, har han ingen skolplikt..... alltså behöver inga ansvariga heller lyfta arslet för att finna en lösning..... ingen skolplikt.... ingen skola.... inga krav.... kanon....
Vad kallar vi sånt.... moment 22.... eller nåt????
Vad jag kan hoppas nu är att någon från kommunen hör av sig innan läkarbesöket på tisdag.... så jag hinner ta ställning. Som jag känner just nu, är jag beredd att be läkarn att INTE sjukskriva honom..... förmodligen har jag inte ändrat mig till tisdag......
Har idag pratat med hans lärare, och talat om för henne att han inte kommer tillbaka.....
Har skickat mail till rektorn och begärt en EVK....
När jag ändå var igång skickade jag ett mail till storgrabbens rektor oxå... och bad om ett möte för att diskuttera hans svårigheter och behov av stöd och ev hjälpmedel..... och självklart ... ett åtgärdsprogam.... kan jag bestämt minnas att jag nånstans läst att man borde göra....
Jag avslutar med med min vädjan till kvinnan på kommunhuset idag...
Jag önskar att jag någon gång kunde få vara en mamma till mitt barn, att det kunde få räcka med dom problem och svårigheter man stöter på hemma...... och slippa lägga 24 timmar om dygnet i kampen för en bra skolgång.... är det för mycke begärt???
Nu ska jag snusa.... om jag inte måste jaga kattmamma som plötsligt fått för sig att bränna all världens väg med pälsbollarna... suck.... när ska det bli lugn i huset.....
Det sa min son ikväll.....
Jag vet ärligt talat inte om jag ska skratta eller gråta.....
Sen tyckte han att jag kanske kunde bli lärare på högstadieskolan ... eller ännu bättre... rektor...
hmmm nåja.... men ett gott betyg fick jag ändå, o det kan jag leva på lääänge lääänge
Han har berättat en hel del nu ikväll..... ja, han har börjat prata igen
Jag har skrivit så pennan glöder.....
Nästa fredag har vi möte i skolan igen.... jag ska då börja det mötet med att få be o få se hans böcker och vad han gjort hittills..... När jag nu ser tillbaka, har man inte varit så noga med att visa vad barnen gör..... det gjorde dom alltid på hans gamla skola.... och jag har ju inte heller frågat.... dum som jag är har jag litat blint på att dom gör sitt jobb....
Men jag vet inte vad jag ska tro längre..... sonen sitter o berättar att han får böcker i matten, och får räkna 3+3, 6+6 och 10+10........
Får mattebok "matematik längd" och får mäta hur lång en kniv är.... eller en penna....
Jag frågar honom vad han har lärt sig av det..... svar: INGENTING.....
nä..... inte vet jag vad han ska med den kunskapen.... att veta hur lång en kniv är... det kan ju liksom hända att det skiljer i längd emellan olika knivar.... så även om kunskapen kanske kunde va bra, med tanke på att du behöver veta om kniven får plats i besticklådan, så hjälper det ju liksom inte den dan en kniv är ett par millimeter för lång....
Talen han nu räknar hemma .... 12x17,........ 13x18..... 16x19.... osv..... en viss skillnad från 3+3..... ohc dessa tal räknar han som ett rinnande vatten... hrmm.. nåja... nästan, han tar lite tid på sig... MEN.... han vet numer hur man ställer upp, och då går allt fortare....
Tja... kanske är det bättre o ha han hemma..... fast nu har jag stött på problem.... tror jag...
I samtalet med kommunen blev jag upplyst om skolplikt.... tack snälla....
när hon sen fick veta att han förmodligen blir sjukskriven.... hmmmm... ja men då gäller ju inte detta, då avgör ju läkarn hur mycke han orkar.....
alltså... summa summarum.... blir han sjukskriven, har han ingen skolplikt..... alltså behöver inga ansvariga heller lyfta arslet för att finna en lösning..... ingen skolplikt.... ingen skola.... inga krav.... kanon....
Vad kallar vi sånt.... moment 22.... eller nåt????
Vad jag kan hoppas nu är att någon från kommunen hör av sig innan läkarbesöket på tisdag.... så jag hinner ta ställning. Som jag känner just nu, är jag beredd att be läkarn att INTE sjukskriva honom..... förmodligen har jag inte ändrat mig till tisdag......
Har idag pratat med hans lärare, och talat om för henne att han inte kommer tillbaka.....
Har skickat mail till rektorn och begärt en EVK....
När jag ändå var igång skickade jag ett mail till storgrabbens rektor oxå... och bad om ett möte för att diskuttera hans svårigheter och behov av stöd och ev hjälpmedel..... och självklart ... ett åtgärdsprogam.... kan jag bestämt minnas att jag nånstans läst att man borde göra....
Jag avslutar med med min vädjan till kvinnan på kommunhuset idag...
Jag önskar att jag någon gång kunde få vara en mamma till mitt barn, att det kunde få räcka med dom problem och svårigheter man stöter på hemma...... och slippa lägga 24 timmar om dygnet i kampen för en bra skolgång.... är det för mycke begärt???
Nu ska jag snusa.... om jag inte måste jaga kattmamma som plötsligt fått för sig att bränna all världens väg med pälsbollarna... suck.... när ska det bli lugn i huset.....
Wrooooooom!!!!!
Hej va de går
Idag har jag suttit i intervju med lokaltidningen i 1½ timme.
Väldigt sympatisk och förstående ung kille va de. Dessutom hade han lite erfarenhet då han jobbat nära barn med funktionshinder....
Han vill ha tid på sig att skriva samman en artikel då han ser att detta kan bli hur stort som helst
Han ville också ha namn på några som jobbar proffissionellt och kan han få dom att rikta kritik mot kommunen så blir det bättre tryck. Det fick han sååå gärna...
Han kommer också att infinna sig på öppet hus på kommunhuset nästa tisdag.... o lyssna in lite.....
Han fick massor av lagar o paragrafer och ska också själv snoka reda på mer.
Det är blir KANON......
Sen har jag ju jagat verksamhetschefen... gode gud, är dom nånsin på sin plats??? Nä... men jag fick tag i en kollega som jobbar med dessa frågorna.... ett låååångt samtal med henne blev de.
Hon tycker att dom har bra rutiner i kommunen vad gäller inskrivningar i särskolan.....
Majsan viskar....." då tycker jag nog ni ska se över dom rutinerna igen..... är dom möjligen bra"
När hon fått lyssna en stund på vår situation så blir hon tystare och tystare i rösten...... kanske höll hon på att gömma sig under skrivbordet.... va vet jag...
Men jag vet en sak.... spännande e de...
Jag har sagt att det blir ohållbart i längden att jag skall ha min son hemma och själv undervisa honom. Det slutar väl snart med att vi blir ovänner. Än så länge går det bra...
Efter tredje dan med matteövningar har han knäckt uppställningskoden och räknar som han aldrig gjort annat....
Hade dom lyssnat på mig från början när jag kommit med förslag på olika inlärningsmetoder.... så... ja... mer behöver jag väl inte säga kanske....
Idag har jag suttit i intervju med lokaltidningen i 1½ timme.
Väldigt sympatisk och förstående ung kille va de. Dessutom hade han lite erfarenhet då han jobbat nära barn med funktionshinder....
Han vill ha tid på sig att skriva samman en artikel då han ser att detta kan bli hur stort som helst
Han ville också ha namn på några som jobbar proffissionellt och kan han få dom att rikta kritik mot kommunen så blir det bättre tryck. Det fick han sååå gärna...
Han kommer också att infinna sig på öppet hus på kommunhuset nästa tisdag.... o lyssna in lite.....
Han fick massor av lagar o paragrafer och ska också själv snoka reda på mer.
Det är blir KANON......
Sen har jag ju jagat verksamhetschefen... gode gud, är dom nånsin på sin plats??? Nä... men jag fick tag i en kollega som jobbar med dessa frågorna.... ett låååångt samtal med henne blev de.
Hon tycker att dom har bra rutiner i kommunen vad gäller inskrivningar i särskolan.....
Majsan viskar....." då tycker jag nog ni ska se över dom rutinerna igen..... är dom möjligen bra"
När hon fått lyssna en stund på vår situation så blir hon tystare och tystare i rösten...... kanske höll hon på att gömma sig under skrivbordet.... va vet jag...
Men jag vet en sak.... spännande e de...
Jag har sagt att det blir ohållbart i längden att jag skall ha min son hemma och själv undervisa honom. Det slutar väl snart med att vi blir ovänner. Än så länge går det bra...
Efter tredje dan med matteövningar har han knäckt uppställningskoden och räknar som han aldrig gjort annat....
Hade dom lyssnat på mig från början när jag kommit med förslag på olika inlärningsmetoder.... så... ja... mer behöver jag väl inte säga kanske....
Snart börjar dagens lektioner ;)
Mamma är vid gott mod idag ;)
Hur är det med sonen tro ......
Hur är det med sonen tro ......
Vad gjorde man utan internet ??
Jag funderar mycke på hur jag hade klarat mig igenom detta med skolan utan internet....
Tror inte jag hade orkat i samma utsträckning då.....
Nu kan jag sitta i lugn och ro och söka mig fram, metodiskt.... och VAD jag hittar mycke :)
Många tips kommer från lärare jag har kontakt med, jag har fått en hel del material från hans gamla skola.
Ett tips därifrån..... "lämna INTE in anmälan om utskrivning ur särskolan än"
Så länge han är inskriven där har jag all rätt att begära hem material från skolan ;)
Och det spelar ju egentligen ingen roll om jag håller på det lite..... han är ju ändå "befriad" därifrån :)
Lägger in lite länkar på bra sidor...
Tack Mia för din länk i kommentaren på mitt förra inlägg :)
www.ferde.se
www.glosboken.se
www.lektion.se
www.burkar.nu
www.skapligtenkelt.se
En lärare jag pratat med skulle ta fram föregående års nationella prov från år 5.
Vill checka av med sonen hur han ligger till, och vad vi behöver träna på för att han ska klara dom.
Han har ju inte gjort dom..... ingen trodde han kunde.... (inklusive jag då *skäms nu*)
Men det var då de.... nu är jag bombsäker på att han med stöd fixar de.
Samma lärare ska också ta fram vilka kriterier som gäller för barn med särskilda behov.
Vilken hjälp och stöd dom har rätt till under proven.
Jag vill rekrytera denna läraren ;) Hon har ingen specialpedagogutbildning.... men hon har DET!!
Hon har mängder utav barn med olika svårigheter, och jag häpnar över dom anpassningar hon lyckas göra i en klass med 25 elever.... och INGEN gnäller över orättvisor eller annat.
Kan berätta att hon jobbar på en skola med väääldigt mycke stökiga barn..... men hon trixar ihop det ändå....
Vad lär vi oss av de?
Jo, helt enkelt att vidsynthet, engegemang, intresse, flexibilitet...... öppnar världen till en skola för alla....
Tror ni inte hon kunde göra karriär som konsult.... åka runt till skolorna och "väcka upp" lite nytänk hos pedagogerna???
Ska banemej föreslå det för henne ;)
Fick ett samtal igår..... från en helt förtvivlad mamma..... Med stressad röst ville hon veta om det hänt något, om jag hört något... vaaad som helst....
Vad har hänt???..... Hennes barn har gett upp, han vill inte mer..... orkar inte..... kan lika gärna dö.....
Läget är akut.....
Då kände jag att nu jäääävlar räcker det på riktigt......
På fredag kommer Norra Halland hit... (vår lokaltidning)
Nu är det dags att ta hjälp av media.... innan det slutar illa för något stackars barn.....
Det är dags att kommunen får ögonen på sig, att folk får se hur man behandlar dessa barn "barnen som inte får finnas"
Tror inte jag hade orkat i samma utsträckning då.....
Nu kan jag sitta i lugn och ro och söka mig fram, metodiskt.... och VAD jag hittar mycke :)
Många tips kommer från lärare jag har kontakt med, jag har fått en hel del material från hans gamla skola.
Ett tips därifrån..... "lämna INTE in anmälan om utskrivning ur särskolan än"
Så länge han är inskriven där har jag all rätt att begära hem material från skolan ;)
Och det spelar ju egentligen ingen roll om jag håller på det lite..... han är ju ändå "befriad" därifrån :)
Lägger in lite länkar på bra sidor...
Tack Mia för din länk i kommentaren på mitt förra inlägg :)
www.ferde.se
www.glosboken.se
www.lektion.se
www.burkar.nu
www.skapligtenkelt.se
En lärare jag pratat med skulle ta fram föregående års nationella prov från år 5.
Vill checka av med sonen hur han ligger till, och vad vi behöver träna på för att han ska klara dom.
Han har ju inte gjort dom..... ingen trodde han kunde.... (inklusive jag då *skäms nu*)
Men det var då de.... nu är jag bombsäker på att han med stöd fixar de.
Samma lärare ska också ta fram vilka kriterier som gäller för barn med särskilda behov.
Vilken hjälp och stöd dom har rätt till under proven.
Jag vill rekrytera denna läraren ;) Hon har ingen specialpedagogutbildning.... men hon har DET!!
Hon har mängder utav barn med olika svårigheter, och jag häpnar över dom anpassningar hon lyckas göra i en klass med 25 elever.... och INGEN gnäller över orättvisor eller annat.
Kan berätta att hon jobbar på en skola med väääldigt mycke stökiga barn..... men hon trixar ihop det ändå....
Vad lär vi oss av de?
Jo, helt enkelt att vidsynthet, engegemang, intresse, flexibilitet...... öppnar världen till en skola för alla....
Tror ni inte hon kunde göra karriär som konsult.... åka runt till skolorna och "väcka upp" lite nytänk hos pedagogerna???
Ska banemej föreslå det för henne ;)
Fick ett samtal igår..... från en helt förtvivlad mamma..... Med stressad röst ville hon veta om det hänt något, om jag hört något... vaaad som helst....
Vad har hänt???..... Hennes barn har gett upp, han vill inte mer..... orkar inte..... kan lika gärna dö.....
Läget är akut.....
Då kände jag att nu jäääävlar räcker det på riktigt......
På fredag kommer Norra Halland hit... (vår lokaltidning)
Nu är det dags att ta hjälp av media.... innan det slutar illa för något stackars barn.....
Det är dags att kommunen får ögonen på sig, att folk får se hur man behandlar dessa barn "barnen som inte får finnas"
Lärare sökes :)
Ja, då har vi landat liiiite. Mötet med rektor o lärare i Måndags gav väl inget speciellt som ledde till sensation.
Precis som en vän till mig trodde så försökte dom allt för att få ha honom kvar där :)
Det var också vännens röst som ekade i ett tomt huvud...."lyssna inte på dom, lyssna inte på dom"
(Tack snälla vän för den rösten :) )
Det gjorde jag inte..... om vännens röst ekade i ett tomt huvud, så nådde mig inte deras röster pga ludd i hela huvet :)
"men vi försöker i ett par veckor till, det kommer att bli bättre"...osv osv...
Sonen själv hade avslutat sin dag, glad som en speleman.... sagt hej då allihop nu slutar jag i denna skolan, detta var min sista dag... *asg*
Trodde jag skulle sjunka under bordet o bryta ut i gapflabb när jag hörde detta....
Då sträckte jag på mig ytterligare..... tack min son, för din envishet.
Han hjälpte mig ännu mer på traven.... Jag måste ju självklart stå för vad jag lovat honom... att jag ska ta honom därifrån.
Man får ju böter om man inte infinner sig i skolan. Det var liksom det sista jag kände för just nu..... dom pengarna finns inte. Lösningen kom oväntat.... arbetsterapeuten från hab ringer sådär bara för att kolla läget...... Och lösningen var väl enkel..." kan du inte få honom sjukskriven då"...
JAAAAPP..... mailade bup ögonabums i måndags.... orkar ju inte vänta på svar, tog ungen med mig o åkte dit igår...
Ibland ska man ha lite tur oxå :) både psykologen o läkarn var där. Vi fick tid till läkarn nästa vecka, han vill kolla hur det står till med pojken så han inte är allt för långt in i en depression. Sen sjukskriver han honom :)))
Så vi slipper "skolka"
Men hemma ska han bli, för annars är det ju ingen som behöver göra något, nu MÅSTE ju ansvariga agera.... Det går ju inte an att ett barn inte har nån skola ;)
Nu är jag lärare också..... självklart kan han ju inte vara hemma o göra ingenting, då tappar han ju snart allt och det blir svårare för honom att komma igång igen.
Jag koncentrerar mig på att han får lära sig tangenterna så han får flyt på dataanvändningen. Datan kommer att bli hans bästa vän.... så varför har han inte fått jobba mer med just detta????
Igår hittade jag ett helt otroligt program, M+ där det fanns oändliga möjligheter att skapa matteuppgifter. Det är gratis till väldigt stor del, vill man ha hela kostar det 290:-/år !?!?
Jag frågade sonen igår kväll vad han ville börja träna på..... GÅNGER sa han..... Han är såååå intresserad av gånger och var på god väg förra hösten, om än långsamt, men han löste det på sitt eget sätt.
Han tittade på lite uppgifter, han fick själv välja storlek på talen..... och ville börja genast trots att kl var halv tio o han gäspade mest ;)
Han kom inte ihåg hur man ställde upp!!!!!..... Men..... nä, precis, han har inte fått räkna gånger alls på särskolan under VT, för dom trodde inte han kunde..... säger han med tårar i ögonen.
Så bra, hans kunskaper har alltså försämrats inom vissa områden då... strålande.....
Ska jag skratta eller gråta.....?!?! Eller bägge och....???
Vi pratade på mötet om engelskan, då han är arg för att han bara får träna på 1-10 på engelska.
Kan ni förstå hur han kan va sur för de???? tredje året med engelska och han får träna på o räkna upp till tio.... Nä varför ska han tycka det är tråkigt??? *fnyyys*
Då har dom två grupper, och den andra gruppen är för svår bedömmer lärarn. Han befinner sig nånstans mitt emellan dessa grupper..... näääääää.... mitt i mellan??? igen...... *suuuuck*
Hon satte honom istället med ett spel på engelska.
Hon sa att det var alldeles för svår engelska för honom.....
Min fråga: Jamen hur går det med spelet då?
Svar: jooooo, han gör ju uppgifterna, han tar sig fram, men det var ju bara för att de var data då....
Jag: jaaaa??? Och?? Då KAN han både läsa och skriva engelska.... eller?
Svar: Njaaaeeee......
Nä... självklart inte, han visar inte sina kunskaper så som dom vill, alltså kan han inte.....
Är det inte fantastiskt med pedagogiken i dagens skola??? Alla ska göra på det sätt som är bestämt, gör man inte det så kan man inte.....
Nu har jag i ren frustration och ilska, efter mycket sökande på internet, beställt ett paket med talsyntes och scannerprogram. Med scannerprogrammet kan vi scanna in böckerna, få dom upplästa, och övningsuppgifterna kan han göra direkt i datorn.
Talsyntesprogrammet är det första som ljudar bokstäverna när man skriver. Man kan välja att få orden färgade när den läser upp, så man lätt kan följa med i texten....... 2.500:-
Jo tack.... men den penningen kan komma att kännas som ingenting längre fram......
Han behöver "läsa" med öronen också...... varför har han inte fått göra det innan?? Trots att jag TJATAT om en talsyntes i skolan.....
Ska bli intressant att se om detta kan vara till hjälp.... då slipper han åtminstone att slösa all energi på att läsa texterna och kan koncentrera sig på att verkligen lära sig nåt......
Varför är en sån enkel sak så svår för skolan att förstå????
Är det inte dags att dom tar av sig skygglapparna och öppnar upp för nya möjligheter??
Precis som en vän till mig trodde så försökte dom allt för att få ha honom kvar där :)
Det var också vännens röst som ekade i ett tomt huvud...."lyssna inte på dom, lyssna inte på dom"
(Tack snälla vän för den rösten :) )
Det gjorde jag inte..... om vännens röst ekade i ett tomt huvud, så nådde mig inte deras röster pga ludd i hela huvet :)
"men vi försöker i ett par veckor till, det kommer att bli bättre"...osv osv...
Sonen själv hade avslutat sin dag, glad som en speleman.... sagt hej då allihop nu slutar jag i denna skolan, detta var min sista dag... *asg*
Trodde jag skulle sjunka under bordet o bryta ut i gapflabb när jag hörde detta....
Då sträckte jag på mig ytterligare..... tack min son, för din envishet.
Han hjälpte mig ännu mer på traven.... Jag måste ju självklart stå för vad jag lovat honom... att jag ska ta honom därifrån.
Man får ju böter om man inte infinner sig i skolan. Det var liksom det sista jag kände för just nu..... dom pengarna finns inte. Lösningen kom oväntat.... arbetsterapeuten från hab ringer sådär bara för att kolla läget...... Och lösningen var väl enkel..." kan du inte få honom sjukskriven då"...
JAAAAPP..... mailade bup ögonabums i måndags.... orkar ju inte vänta på svar, tog ungen med mig o åkte dit igår...
Ibland ska man ha lite tur oxå :) både psykologen o läkarn var där. Vi fick tid till läkarn nästa vecka, han vill kolla hur det står till med pojken så han inte är allt för långt in i en depression. Sen sjukskriver han honom :)))
Så vi slipper "skolka"
Men hemma ska han bli, för annars är det ju ingen som behöver göra något, nu MÅSTE ju ansvariga agera.... Det går ju inte an att ett barn inte har nån skola ;)
Nu är jag lärare också..... självklart kan han ju inte vara hemma o göra ingenting, då tappar han ju snart allt och det blir svårare för honom att komma igång igen.
Jag koncentrerar mig på att han får lära sig tangenterna så han får flyt på dataanvändningen. Datan kommer att bli hans bästa vän.... så varför har han inte fått jobba mer med just detta????
Igår hittade jag ett helt otroligt program, M+ där det fanns oändliga möjligheter att skapa matteuppgifter. Det är gratis till väldigt stor del, vill man ha hela kostar det 290:-/år !?!?
Jag frågade sonen igår kväll vad han ville börja träna på..... GÅNGER sa han..... Han är såååå intresserad av gånger och var på god väg förra hösten, om än långsamt, men han löste det på sitt eget sätt.
Han tittade på lite uppgifter, han fick själv välja storlek på talen..... och ville börja genast trots att kl var halv tio o han gäspade mest ;)
Han kom inte ihåg hur man ställde upp!!!!!..... Men..... nä, precis, han har inte fått räkna gånger alls på särskolan under VT, för dom trodde inte han kunde..... säger han med tårar i ögonen.
Så bra, hans kunskaper har alltså försämrats inom vissa områden då... strålande.....
Ska jag skratta eller gråta.....?!?! Eller bägge och....???
Vi pratade på mötet om engelskan, då han är arg för att han bara får träna på 1-10 på engelska.
Kan ni förstå hur han kan va sur för de???? tredje året med engelska och han får träna på o räkna upp till tio.... Nä varför ska han tycka det är tråkigt??? *fnyyys*
Då har dom två grupper, och den andra gruppen är för svår bedömmer lärarn. Han befinner sig nånstans mitt emellan dessa grupper..... näääääää.... mitt i mellan??? igen...... *suuuuck*
Hon satte honom istället med ett spel på engelska.
Hon sa att det var alldeles för svår engelska för honom.....
Min fråga: Jamen hur går det med spelet då?
Svar: jooooo, han gör ju uppgifterna, han tar sig fram, men det var ju bara för att de var data då....
Jag: jaaaa??? Och?? Då KAN han både läsa och skriva engelska.... eller?
Svar: Njaaaeeee......
Nä... självklart inte, han visar inte sina kunskaper så som dom vill, alltså kan han inte.....
Är det inte fantastiskt med pedagogiken i dagens skola??? Alla ska göra på det sätt som är bestämt, gör man inte det så kan man inte.....
Nu har jag i ren frustration och ilska, efter mycket sökande på internet, beställt ett paket med talsyntes och scannerprogram. Med scannerprogrammet kan vi scanna in böckerna, få dom upplästa, och övningsuppgifterna kan han göra direkt i datorn.
Talsyntesprogrammet är det första som ljudar bokstäverna när man skriver. Man kan välja att få orden färgade när den läser upp, så man lätt kan följa med i texten....... 2.500:-
Jo tack.... men den penningen kan komma att kännas som ingenting längre fram......
Han behöver "läsa" med öronen också...... varför har han inte fått göra det innan?? Trots att jag TJATAT om en talsyntes i skolan.....
Ska bli intressant att se om detta kan vara till hjälp.... då slipper han åtminstone att slösa all energi på att läsa texterna och kan koncentrera sig på att verkligen lära sig nåt......
Varför är en sån enkel sak så svår för skolan att förstå????
Är det inte dags att dom tar av sig skygglapparna och öppnar upp för nya möjligheter??
Förnyad energi :)
Inatt har jag SOOOVIT :) slocknade kl 21 helt över av utmattning.
Det gjorde gott så idag har det varit full fart igen.
Jag sänder härigenom tuuusen tuuusen tack till alla er som bidragit med historier.
Jag mailar svar i den mån jag orkar och hinner.
Mötet i Måndags gick bra, så till vida att jag fick hela 1 timme o 50 min med ordförande :)
Jag hade med mig mängder av information, skrivelser från skolverket, förslag på åtgärder från andra kommuner, lyckade satsningar från andra kommuner... och mängder av litteratur om vad dom olika funktionshindrena innebär och vad man behöver för att få en fungerande vardag :)
Och naturligtvis min egen lååånga historia :)
Jag talade om för honom att jag på Måndag 10/9 skriver ut min son ur särskolan, och sen går vi hem. Jag lämnar sedan över till ansvariga i kommunen att komma på en lösning :)
Tystnad följdes på detta ......
Mängder av lagar och paragrafer fick han lära sig :)
Jag tyckte också att han faktiskt kunde slänga broschyren om barnkonventionen i kommunen, då det inte fanns en enda punkt i den som följdes i vårt fall....
Det går ju inte att återberätta allt som sades, och jag vet ju inte heller vad som händer nu. Det är väl bara att vänta antar jag.
På Måndag har jag möte med lärarn och rektorn, tills dess skulle jag få info av verksamhetschefen i kommunen med "något". Är inte riktigt klar över vad det kan vara, men det återstår att se :)
Jag har i alla fall mailat idag, som överenskommet, och här är ett uttdrag ur det mailet :)
Jag har också fått veta att SPC inte fått in något uppdrag från skolan ang dyslexiutredning.
Papprena ligger fortfarande hos skolpsykologen?!?!?
När SPC fått "remissen" så är det MINST ett halvårs kö till en sådan utredning. SPC har på sin hemsida en länk till information om hur hanteringen av barn med läs- o skrivsvårigheter ska gå till.
http://www.spc.kungsbacka.se/pdf_filer/skrivutveckling.pdf
Där står att läsa att man redan i årskurs 1 ska börja screening av alla barn för att "fånga upp" dom som har svårigheter. I årskurs 2 ska man göra ytterligare tester av läshastighet, läsförståelse etc.
Efter ett samtal med en logoped på SPC får jag också veta att dom barn som fångas upp i år 2-3, skall remitteras vidare till dom, för att utan väntetid kunna få en utredning i år 4.
Varför har inte detta gjorts när det gäller min son? Nu är han 13 år. Han kommer att vara närmare 14 innan en sådan utredning är klar, och inte förrän dess få tillgång till rätt hjälpmedel. Detta är helt oacceptabelt.
Det är av allra största vikt att han nu får snabb utredning och snabb hjälp, så han får en chans till rätt hjälp och kommer vidare i sin utbildning. Därför har jag nu tagit kontakt med en privat utredare i Göteborg, som jag ska träffa redan på Onsdag nästa vecka.
Jag behöver veta var jag ska skicka räkningen när utredningen är klar? Om det är SPC, skolan, eller annan enhet som ska stå för detta?
punkt slut.... :)
Jag har läst många historier som jag fått via mail, tyvärr är det övervägande negativa upplevelser.
Då kände jag att problemet borde lyftas på en högre nivå.
Så därför har jag mailat Handikappombudsmannen , Barn- och elevombudet, och utbildningsminister Lars Leijonborg
Dom blir säkert inte alls ledsna om fler följer mitt exempel.... *blink blink*
Hanteringen behöver ses över vad gäller våra barn med särskilda behov, eftersom det brister överallt i landet.
Jag väntar med spänning på svar därifrån :)
I GP idag, under hallands-sidan, så kan man läsa att det är möte i kommunfullmäktige torsd 13/9 kl 18.00
En av punkterna där ska handla om lika rättigheter och möjligheter för alla barn i kommunens skolor....
hmmmmmmm.... intressant va.... :)
Nu står det att motionen inkommit från två politiker, och det kan ju i o f hända..... men kallelsen är utskriven samma dag som jag var på kommunen, av den person jag träffade :)
Sammanträdet är öppet för alla.... vilka hänger på *vinkar*
Dessutom är det öppet hus den 17/9 mellan kl 17 och 19, där befinner sig våra politiker från förskole- o grundskoleförvaltningen.... vilka hänger på *vinkar igen*
Jag ville ju ha ett möte till med fler föräldrar, och då föreslog han detta. Han tror det är bra om man håller sig till 3-4 föräldrar. Men jag trodde öppna hus var öppet för alla.... då får man väl komma hur många man vill eller *himlar me ögona* :) :) :)
Det var en liten rapport om vad som skett hittills..... jag skriver så fort jag hör något mer :)
En sak vet jag mitt i alltihop.... jag kommer att kunna se min son i ögonen den dagen jag är på väg bort från denna världen och veta att jag åtminstone gjort allt jag kunnat, och att jag trott på honom.
Det är ändå det viktigaste av alltihop.... :)
Det gjorde gott så idag har det varit full fart igen.
Jag sänder härigenom tuuusen tuuusen tack till alla er som bidragit med historier.
Jag mailar svar i den mån jag orkar och hinner.
Mötet i Måndags gick bra, så till vida att jag fick hela 1 timme o 50 min med ordförande :)
Jag hade med mig mängder av information, skrivelser från skolverket, förslag på åtgärder från andra kommuner, lyckade satsningar från andra kommuner... och mängder av litteratur om vad dom olika funktionshindrena innebär och vad man behöver för att få en fungerande vardag :)
Och naturligtvis min egen lååånga historia :)
Jag talade om för honom att jag på Måndag 10/9 skriver ut min son ur särskolan, och sen går vi hem. Jag lämnar sedan över till ansvariga i kommunen att komma på en lösning :)
Tystnad följdes på detta ......
Mängder av lagar och paragrafer fick han lära sig :)
Jag tyckte också att han faktiskt kunde slänga broschyren om barnkonventionen i kommunen, då det inte fanns en enda punkt i den som följdes i vårt fall....
Det går ju inte att återberätta allt som sades, och jag vet ju inte heller vad som händer nu. Det är väl bara att vänta antar jag.
På Måndag har jag möte med lärarn och rektorn, tills dess skulle jag få info av verksamhetschefen i kommunen med "något". Är inte riktigt klar över vad det kan vara, men det återstår att se :)
Jag har i alla fall mailat idag, som överenskommet, och här är ett uttdrag ur det mailet :)
Jag har också fått veta att SPC inte fått in något uppdrag från skolan ang dyslexiutredning.
Papprena ligger fortfarande hos skolpsykologen?!?!?
När SPC fått "remissen" så är det MINST ett halvårs kö till en sådan utredning. SPC har på sin hemsida en länk till information om hur hanteringen av barn med läs- o skrivsvårigheter ska gå till.
http://www.spc.kungsbacka.se/pdf_filer/skrivutveckling.pdf
Där står att läsa att man redan i årskurs 1 ska börja screening av alla barn för att "fånga upp" dom som har svårigheter. I årskurs 2 ska man göra ytterligare tester av läshastighet, läsförståelse etc.
Efter ett samtal med en logoped på SPC får jag också veta att dom barn som fångas upp i år 2-3, skall remitteras vidare till dom, för att utan väntetid kunna få en utredning i år 4.
Varför har inte detta gjorts när det gäller min son? Nu är han 13 år. Han kommer att vara närmare 14 innan en sådan utredning är klar, och inte förrän dess få tillgång till rätt hjälpmedel. Detta är helt oacceptabelt.
Det är av allra största vikt att han nu får snabb utredning och snabb hjälp, så han får en chans till rätt hjälp och kommer vidare i sin utbildning. Därför har jag nu tagit kontakt med en privat utredare i Göteborg, som jag ska träffa redan på Onsdag nästa vecka.
Jag behöver veta var jag ska skicka räkningen när utredningen är klar? Om det är SPC, skolan, eller annan enhet som ska stå för detta?
punkt slut.... :)
Jag har läst många historier som jag fått via mail, tyvärr är det övervägande negativa upplevelser.
Då kände jag att problemet borde lyftas på en högre nivå.
Så därför har jag mailat Handikappombudsmannen , Barn- och elevombudet, och utbildningsminister Lars Leijonborg
Dom blir säkert inte alls ledsna om fler följer mitt exempel.... *blink blink*
Hanteringen behöver ses över vad gäller våra barn med särskilda behov, eftersom det brister överallt i landet.
Jag väntar med spänning på svar därifrån :)
I GP idag, under hallands-sidan, så kan man läsa att det är möte i kommunfullmäktige torsd 13/9 kl 18.00
En av punkterna där ska handla om lika rättigheter och möjligheter för alla barn i kommunens skolor....
hmmmmmmm.... intressant va.... :)
Nu står det att motionen inkommit från två politiker, och det kan ju i o f hända..... men kallelsen är utskriven samma dag som jag var på kommunen, av den person jag träffade :)
Sammanträdet är öppet för alla.... vilka hänger på *vinkar*
Dessutom är det öppet hus den 17/9 mellan kl 17 och 19, där befinner sig våra politiker från förskole- o grundskoleförvaltningen.... vilka hänger på *vinkar igen*
Jag ville ju ha ett möte till med fler föräldrar, och då föreslog han detta. Han tror det är bra om man håller sig till 3-4 föräldrar. Men jag trodde öppna hus var öppet för alla.... då får man väl komma hur många man vill eller *himlar me ögona* :) :) :)
Det var en liten rapport om vad som skett hittills..... jag skriver så fort jag hör något mer :)
En sak vet jag mitt i alltihop.... jag kommer att kunna se min son i ögonen den dagen jag är på väg bort från denna världen och veta att jag åtminstone gjort allt jag kunnat, och att jag trott på honom.
Det är ändå det viktigaste av alltihop.... :)
Jag borde va miljonär....
Med tanke på alla yrken jag utövar, borde jag hunnit tjäna ihop en hel del vid det här laget....
Men nähä... några guldbyxor syns inte så långt ögat når...
Jag är advokat, konsult, rådgivare..... och det senaste i raden.... barnmorska...
Inte vet jag om det är särskilt bra betalt i dessa yrken... men men...
Jag har i alla fall varit HELT slut, totalt färdig... i både kropp, själ och huvud.
När man då är som tröttast.... så bestämmer sig katten sent igår att det var dags för födsel....*stöööön*
Kl 2 i natt satt jag hängandes vid sängen och var bra nära att köra huvet rätt i golvet...... snääääälla är du fäääärdig nu lilla katten... jag oooorkar inte mer....
Och det gjorde inte katten heller, så hon somna ifrån sin sista unge... så jag fick klippa både navelsträng och torka torrt :)
4 små lurvar blev det.... såååå söööta.....
Så lite glädje mitt i allt blev det...... det behövdes verkligen kan jag säga....
Här kommer lite bilder på underverken.
Jag är efter detta om möjligt ännu tröttare (hur trött kan man egentligen bli??)
Har inte gjort många knop idag.... eller tja... har ringt en hel del samtal har jag *hehe*
Det kommer att låta en del i kommunen framigenom..... :)
Nu ska jag gå o pussa på dom små hårbollarna :)
Men nähä... några guldbyxor syns inte så långt ögat når...
Jag är advokat, konsult, rådgivare..... och det senaste i raden.... barnmorska...
Inte vet jag om det är särskilt bra betalt i dessa yrken... men men...
Jag har i alla fall varit HELT slut, totalt färdig... i både kropp, själ och huvud.
När man då är som tröttast.... så bestämmer sig katten sent igår att det var dags för födsel....*stöööön*
Kl 2 i natt satt jag hängandes vid sängen och var bra nära att köra huvet rätt i golvet...... snääääälla är du fäääärdig nu lilla katten... jag oooorkar inte mer....
Och det gjorde inte katten heller, så hon somna ifrån sin sista unge... så jag fick klippa både navelsträng och torka torrt :)
4 små lurvar blev det.... såååå söööta.....
Så lite glädje mitt i allt blev det...... det behövdes verkligen kan jag säga....
Här kommer lite bilder på underverken.
Jag är efter detta om möjligt ännu tröttare (hur trött kan man egentligen bli??)
Har inte gjort många knop idag.... eller tja... har ringt en hel del samtal har jag *hehe*
Det kommer att låta en del i kommunen framigenom..... :)
Nu ska jag gå o pussa på dom små hårbollarna :)
jag behöver DIN hjälp!!
Jag behöver DIN hjälp!!
Jag är lite sent ute (som vanligt), men jag gör ett upprop och ber om er hjälp.Ni föräldrar som har barn med npf, hela spektrat, autism, dyslexi, dyskalkyli, ADHD, Aspergers?.. etc etc.
Jag har en önskan om att ni skickar mig ett mail, och beskriver ert barns skolsituation, hur har det varit?
Vad har ni fått för hjälp?
Har ni fått rätt hjälp? (enligt lagen)
Hur ser ert barns situation ut idag?
Hur skulle ni vilja (det optimala) att man i er kommun löser ert speciella barns skolgång?
Jag skulle vilja veta hur ert barns skolgång har sett ut? Hur mycket tid och kraft har ni varit tvungna att lägga ner på er kamp för ert barns ?liv??
Är ni nöjda med den lösningen som ER kommun har erbjudit?
Det är av största vikt för mig att samla in så mycket information som jag någonsin kan.Jag har kontaktat en del föräldrar som jag vet kämpar i motvind i min kommun, kungsbacka kommun.
Här erbjuds inget mellanalternativ, ?vanlig? skola, eller särskola?. Och om du har tur några specialgrupper. Men jag och många med mig saknar klasser för barn som befinner sig mitt i mellan dessa.
Jag söker information från ALLA kommuner. Från er som kämpar förgäves, från er som kämpat och nått fram till en bra lösning för just ERT barn. Från er som inte behöver kämpa, utan som erbjuds alternativ som redan finns.
Alla erfarenheter från er föräldrar till barn med npf (och närliggande) är viktigt.
Jag vill ha max en A4-sida.
Du får vara HELT och hållet anonym. Men jag skulle vilja veta vilken kommun ni bor i, hur er kommun har löst er situation. Vad har er kommun att erbjuda till barnen som befinner sig mitt emellan?
Anledningen lite kort: Min son´s skolgång är allt annat än bra. Man har tillsatt resurser, assistent, specialpedagog etc. När man sen upptäcker att man inte ?kan? mer, är det enda alternativet särskola.
Man ?kan? inte mer, pga att man inte har kunskap.
Jag erbjuds alltså att sätta honom i särskola. En termin har han gått där, VT-07. Och han håller på att dö. Han dör i själen. Han äter inget i skolan, han pratar knappt längre, han börjar gråta så fort man pratar med honom.
Han säger att han inte har någon att prata med, han säger att dom är ?mongolida?.Inget bra uttryck kanske, det vet jag, men så upplever mitt barn det.
Min son befinner sig mitt i mellan. Han klarar inte att gå i ?vanlig? klass, men är för ?bra? för särskolan.Var ska mitt barn ta vägen?
Nu har jag nått en gräns för vad jag kan tolerera i hanteringen av mitt barn. Jag har lyssnat på guld o gröna skogar allt för länge?. Jag ser varken guld eller skog?. Kommer förmodligen aldrig att göra heller, om jag inte stampar ner foten.Mitt barn har dömts ut, har placerats i särskolan, får bara söka särskolegymnasium, osv osv?
INGEN, lyssnar till mitt barn, ingen ser hans kapacitet, ingen ser vilka möjligheter han har.Nej, nu går han där, där får han gå? thats it?.
Jag har fått nog. Mitt barns liv är ingen lek, mitt barn är en människa. Människor har rättigheter, människor har rätt att göra egna val. INGEN har rätt att döma ut en människa, skilja det från ?övriga? samhället, klappa människan på ryggen och säga, ?det kommer att bli såå bra?.
Ett par citat från min son:Första skoldagen HT-07:Han går ner på knä framför mig, knäpper händerna (nej han är inte religiös) ber på sina bara knän: ?snääällla snäälla mamma, jag lovar att jag ska klara allt i skolan, bara jag får gå tillbaka till min gamla klass?
"mamma, du kan bara glömma att jag tänker gå i särskolegymnasium, jag bara VÄGRAR"
Han är tapper, han kämpar. Men han rasar ihop när han kommer hem. Vi kan knappt prata med honom utan att han bryter ihop. Han visar upp en god min i skolan, god min på fritids. Ingen ser det vi ser?. Ingen hör det vi hör?.. Det är här hemma han släpper taget och slänger av sig masken.
På måndag ska jag träffa den ansvarige i kommunen på förskole- och grundskoleförvaltningen. Till dess är jag jätteglad om ni ?därute? kan ge mig så mycket info ni kan, både bra och dåligt.Ingen kommun vill väl vara sämre än någon annan ;) , så info om lyckade satsningar är av största vikt.
Jag har som sagt fått nog, och ger ALLT jag har för min son och hans framtid. Just nu har han inte ens något liv?.. och inget liv, ingen framtid.
Jag tackar på förhand för din hjälp?
Maila din situation till mackan.majsan snabela telia.com
Jag kämpar för mitt eget barn och hans akuta situation, men det finns fler barn som behöver höras. Jag vill gärna ta med mig deras röster också J
Tack ni alla?..
Jag är lite sent ute (som vanligt), men jag gör ett upprop och ber om er hjälp.Ni föräldrar som har barn med npf, hela spektrat, autism, dyslexi, dyskalkyli, ADHD, Aspergers?.. etc etc.
Jag har en önskan om att ni skickar mig ett mail, och beskriver ert barns skolsituation, hur har det varit?
Vad har ni fått för hjälp?
Har ni fått rätt hjälp? (enligt lagen)
Hur ser ert barns situation ut idag?
Hur skulle ni vilja (det optimala) att man i er kommun löser ert speciella barns skolgång?
Jag skulle vilja veta hur ert barns skolgång har sett ut? Hur mycket tid och kraft har ni varit tvungna att lägga ner på er kamp för ert barns ?liv??
Är ni nöjda med den lösningen som ER kommun har erbjudit?
Det är av största vikt för mig att samla in så mycket information som jag någonsin kan.Jag har kontaktat en del föräldrar som jag vet kämpar i motvind i min kommun, kungsbacka kommun.
Här erbjuds inget mellanalternativ, ?vanlig? skola, eller särskola?. Och om du har tur några specialgrupper. Men jag och många med mig saknar klasser för barn som befinner sig mitt i mellan dessa.
Jag söker information från ALLA kommuner. Från er som kämpar förgäves, från er som kämpat och nått fram till en bra lösning för just ERT barn. Från er som inte behöver kämpa, utan som erbjuds alternativ som redan finns.
Alla erfarenheter från er föräldrar till barn med npf (och närliggande) är viktigt.
Jag vill ha max en A4-sida.
Du får vara HELT och hållet anonym. Men jag skulle vilja veta vilken kommun ni bor i, hur er kommun har löst er situation. Vad har er kommun att erbjuda till barnen som befinner sig mitt emellan?
Anledningen lite kort: Min son´s skolgång är allt annat än bra. Man har tillsatt resurser, assistent, specialpedagog etc. När man sen upptäcker att man inte ?kan? mer, är det enda alternativet särskola.
Man ?kan? inte mer, pga att man inte har kunskap.
Jag erbjuds alltså att sätta honom i särskola. En termin har han gått där, VT-07. Och han håller på att dö. Han dör i själen. Han äter inget i skolan, han pratar knappt längre, han börjar gråta så fort man pratar med honom.
Han säger att han inte har någon att prata med, han säger att dom är ?mongolida?.Inget bra uttryck kanske, det vet jag, men så upplever mitt barn det.
Min son befinner sig mitt i mellan. Han klarar inte att gå i ?vanlig? klass, men är för ?bra? för särskolan.Var ska mitt barn ta vägen?
Nu har jag nått en gräns för vad jag kan tolerera i hanteringen av mitt barn. Jag har lyssnat på guld o gröna skogar allt för länge?. Jag ser varken guld eller skog?. Kommer förmodligen aldrig att göra heller, om jag inte stampar ner foten.Mitt barn har dömts ut, har placerats i särskolan, får bara söka särskolegymnasium, osv osv?
INGEN, lyssnar till mitt barn, ingen ser hans kapacitet, ingen ser vilka möjligheter han har.Nej, nu går han där, där får han gå? thats it?.
Jag har fått nog. Mitt barns liv är ingen lek, mitt barn är en människa. Människor har rättigheter, människor har rätt att göra egna val. INGEN har rätt att döma ut en människa, skilja det från ?övriga? samhället, klappa människan på ryggen och säga, ?det kommer att bli såå bra?.
Ett par citat från min son:Första skoldagen HT-07:Han går ner på knä framför mig, knäpper händerna (nej han är inte religiös) ber på sina bara knän: ?snääällla snäälla mamma, jag lovar att jag ska klara allt i skolan, bara jag får gå tillbaka till min gamla klass?
"mamma, du kan bara glömma att jag tänker gå i särskolegymnasium, jag bara VÄGRAR"
Han är tapper, han kämpar. Men han rasar ihop när han kommer hem. Vi kan knappt prata med honom utan att han bryter ihop. Han visar upp en god min i skolan, god min på fritids. Ingen ser det vi ser?. Ingen hör det vi hör?.. Det är här hemma han släpper taget och slänger av sig masken.
På måndag ska jag träffa den ansvarige i kommunen på förskole- och grundskoleförvaltningen. Till dess är jag jätteglad om ni ?därute? kan ge mig så mycket info ni kan, både bra och dåligt.Ingen kommun vill väl vara sämre än någon annan ;) , så info om lyckade satsningar är av största vikt.
Jag har som sagt fått nog, och ger ALLT jag har för min son och hans framtid. Just nu har han inte ens något liv?.. och inget liv, ingen framtid.
Jag tackar på förhand för din hjälp?
Maila din situation till mackan.majsan snabela telia.com
Jag kämpar för mitt eget barn och hans akuta situation, men det finns fler barn som behöver höras. Jag vill gärna ta med mig deras röster också J
Tack ni alla?..