Datorhjälpmedel...
Nu har jag varit på spc och plockat.... vi får låna och testa. Oturligt nog var en skiva kass, så jag fick lämna tebax o får väl en ny förhoppningsvis...
Det var den sonen tyckte såg mest intressant ut, matte från 1-9 och gymnasie A-matte.
Man kunde ställa in programmet efter viss årskurs, och så kan man direkt se vilken nivå man ligger på...
Kanon... sen fick vi ett med både svenska, engelska, so och no.
Kanonbra, utformat för dyslektiker, där man får möjlighet att träna på just ä eller e, o eller å...
såna typiska grejer man kan ha svårt för.
Men jag häpnar.... vad DUKTIG ungen är!!!! Han överraskar mig jämt o ständigt.
Han HAR kunskapen i huvudet, men han förmår inte förmedla den.
När han får sitta vid datorn så kan han plötsligt plocka ur kunskapen.
Han har alltid haft svårt för veckodagarna, frågar jämt vilken dag de är osv. Och det sa lärarn senast denna terminen, han KAN inte veckodagarna...
Man kunde träna på just dessa ..... det gjorde han.... han visste precis vilken dag som kom före, efter, övermorgon o så vidare....
Och vad som va än mer knepigt.... DET VAR PÅ ENGELSKA!!!!
Uppgiften med veckodagar var alltså på engelska....
Nä... jag blir fan inte klok på ungen..... hur mycke kan och vet han egentligen.... han kan svara på varenda fråga i NO och SO- kategorin i alla fall.... saker som jag själv aaaldrig hört talas om ens
Tänk om "våra" barn kunde få större möjlighet att visa sin kunskap via datorprogram... alla kan ju liksom inte bli världsmästare i välskrivning.... eller huvudräkning.... eller läsning....
Det här är saker som pedagogerna måste vara uppmärksamma på... så det inte blir som för min son.... han kan inte bara för han inte gör som andra....
Han kan hur mycke engelska som helst i alla fall.... bara han slipper skriva, läsa och prata. Men förstår det gör han minsann.....
Precis som sin mamma
Jag skall omedelbart ringa och få en tid att komma dit och leta material. I dag plockade en lärare fram en bok de fått från SPC. En bok för barn med utvecklingsstörning!!!! Lägga lika på lika, sätta klämmor i färg på lappar med samma färg osv. Grabben fixade Memory på datorn för flera år sen. Fattar du att jag blev ordentligt förbannad. Den här boken var helt värdelös för honom.
Men det är så med de flesta i vårt spektra.. Bara det att läraren måste vara så bra nog att de måste kunna plocka fram den kunskapen. För det är inte alltid man vet hur man lär sig bäst.
Jag tycker att lärare ska kunna lära sig att lära ut till alla "slags" barn. Inte bara undervisa traditionellt.
Det där materialet hade lärarna kunnat hämta ut och låta honom jobba med också.
Men de har oftast inte kunskapen eller viljan att faktiskt använda det material som finns.
Ett citat som jag kommer ha med i min uppsats. " Det viktiga är VAD som lärs in,
inte HUR det lärs in".
Det där materialet hade lärarna kunnat hämta ut och låta honom jobba med också.
Men de har oftast inte kunskapen eller viljan att faktiskt använda det material som finns.
Ett citat som jag kommer ha med i min uppsats. " Det viktiga är VAD som lärs in,
inte HUR det lärs in".
nämen har dom lyckats igen... men det är väl så här perlen, att din son KAN ju ingenting... så självklart tar man fram såna böcker... med påföljden att dom inte gör uppgifterna för att det är för lätt, och så får dom inte gå vidare till nästa förrän boken är klar... och så stannar dom i sin utveckling.. .tjohoooo... va skolan är bra...
Kan ju berätta att jag oxå hämtat material i skolan, särskolan... ena boken hade min 3-åring kunnat klara... 3 bilder på olika långa taxar... vem är längst... suck... var ska det sluta..
Efter fyra veckors kliande i huvudet över hur min knodd funkade så testade hans nya lärare en traditionell sak som inte brukar funka på dessa ungar. Motivationsmorötter. Läraren sade att det hade varit bra om de vetat det från början för oj vad det gick undan att göra uppgifterna. Nästa steg var att testa vad han förstod för det hade han fått höra från förra skolan att han inte gjorde. Det gjorde han visst. På åtta veckor har de fått igång honom rejält. Detta är alltså då en liten undervisningsgrupp med rätt kunskaper. Det gör jättemycket. Men du gör uppenbarligen jobbet ännu bättre tycker de kunde ge dig lön!