Förnyad energi :)

Inatt har jag SOOOVIT :) slocknade kl 21 helt över av utmattning.
Det gjorde gott så idag har det varit full fart igen.
Jag sänder härigenom tuuusen tuuusen tack till alla er som bidragit med historier.
Jag mailar svar i den mån jag orkar och hinner.

Mötet i Måndags gick bra, så till vida att jag fick hela 1 timme o 50 min med ordförande :)
Jag hade med mig mängder av information, skrivelser från skolverket, förslag på åtgärder från andra kommuner, lyckade satsningar från andra kommuner... och mängder av litteratur om vad dom olika funktionshindrena innebär och vad man behöver för att få en fungerande vardag :)
Och naturligtvis min egen lååånga historia :)

Jag talade om för honom att jag på Måndag 10/9 skriver ut min son ur särskolan, och sen går vi hem. Jag lämnar sedan över till ansvariga i kommunen att komma på en lösning :)

Tystnad följdes på detta ......

Mängder av lagar och paragrafer fick han lära sig :)

Jag tyckte också att han faktiskt kunde slänga broschyren om barnkonventionen i kommunen, då det inte fanns en enda punkt i den som följdes i vårt fall....

Det går ju inte att återberätta allt som sades, och jag vet ju inte heller vad som händer nu. Det är väl bara att vänta antar jag.
På Måndag har jag möte med lärarn och rektorn, tills dess skulle jag få info av verksamhetschefen i kommunen med "något". Är inte riktigt klar över vad det kan vara, men det återstår att se :)
Jag har i alla fall mailat idag, som överenskommet, och här är ett uttdrag ur det mailet :)

Jag har också fått veta att SPC inte fått in något uppdrag från skolan ang dyslexiutredning.
Papprena ligger fortfarande hos skolpsykologen?!?!?
När SPC fått "remissen" så är det MINST ett halvårs kö till en sådan utredning.   SPC har på sin hemsida en länk till information om hur hanteringen av barn med läs- o skrivsvårigheter ska gå till.

http://www.spc.kungsbacka.se/pdf_filer/skrivutveckling.pdf
Där står att läsa att man redan i årskurs 1 ska börja screening av alla barn för att "fånga upp" dom som har svårigheter. I årskurs 2 ska man göra ytterligare tester av läshastighet, läsförståelse etc.
Efter ett samtal med en logoped på SPC får jag också veta att dom barn som fångas upp i år 2-3, skall remitteras vidare till dom, för att utan väntetid kunna få en utredning i år 4.  

Varför har inte detta gjorts när det gäller min son?   Nu är han 13 år. Han kommer att vara närmare 14 innan en sådan utredning är klar, och inte förrän dess få tillgång till rätt hjälpmedel. Detta är helt oacceptabelt.

Det är av allra största vikt att han nu får snabb utredning och snabb hjälp, så han får en chans till rätt hjälp och kommer vidare i sin utbildning. Därför har jag nu tagit kontakt med en privat utredare i Göteborg, som jag ska träffa redan på Onsdag nästa vecka.  

Jag behöver veta var jag ska skicka räkningen när utredningen är klar? Om det är SPC, skolan, eller annan enhet som ska stå för detta?

punkt slut.... :)

Jag har läst många historier som jag fått via mail, tyvärr är det övervägande negativa upplevelser.
Då kände jag att problemet borde lyftas på en högre nivå.
Så därför har jag mailat Handikappombudsmannen , Barn- och elevombudet, och utbildningsminister Lars Leijonborg

Dom blir säkert inte alls ledsna om fler följer mitt exempel.... *blink blink*

Hanteringen behöver ses över vad gäller våra barn med särskilda behov, eftersom det brister överallt i landet.

Jag väntar med spänning på svar därifrån :)

I GP idag, under hallands-sidan, så kan man läsa att det är möte i kommunfullmäktige torsd 13/9 kl 18.00
En av punkterna där ska handla om lika rättigheter och möjligheter för alla barn i kommunens skolor....
hmmmmmmm.... intressant va.... :)
Nu står det att motionen inkommit från två politiker, och det kan ju i o f hända..... men kallelsen är utskriven samma dag som jag var på kommunen, av den person jag träffade :)
Sammanträdet är öppet för alla.... vilka hänger på *vinkar*


Dessutom är det öppet hus den 17/9 mellan kl 17 och 19, där befinner sig våra politiker från förskole- o grundskoleförvaltningen.... vilka hänger på *vinkar igen*
Jag ville ju ha ett möte till med fler föräldrar, och då föreslog han detta. Han tror det är bra om man håller sig till 3-4 föräldrar. Men jag trodde öppna hus var öppet för alla.... då får man väl komma hur många man vill eller *himlar me ögona* :) :) :)

Det var en liten rapport om vad som skett hittills..... jag skriver så fort jag hör något mer :)

En sak vet jag mitt i alltihop.... jag kommer att kunna se min son i ögonen den dagen jag är på väg bort från denna världen och veta att jag åtminstone gjort allt jag kunnat, och att jag trott på honom.
Det är ändå det viktigaste av alltihop.... :)

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Jag hänger med all säkerhet med. Sambon borde vara hemma då och kunna ta hand om ungarna.
Jag såg också annonsen om motionen på kommunfullmäktige och tänkte direkt på dig.
Det vore ju konstigt annars.

Perlen har skrivit detta:

Hurra för dig! Du är jätteduktig! Jag tackar för allt arbete du har lagt ner. Vet att vi är många som behöver en spark i baken för att agera.
Skall försöka komma och lyssna den 13:e.

2007-09-06 @ 22:22:42
Micaela har skrivit detta:

Fy. Jag avskyr sånt där. Vuxna som inte lyssnar på oss. Det är inte förrän jag har vuxna som lyssnar på mig. ska det vara så?

2007-09-07 @ 20:58:17
Anna M har skrivit detta:

Bra jobbat Majsan!!
Håller tummarna för er!!

2007-09-08 @ 00:58:25
http://tartmamman.blogg.se är min hemadress
Mammatilltvå har skrivit detta:

jag hejar stort på dig !!!!!

2007-09-08 @ 18:14:25
http://1973.bloggagratis.se är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Meh, du har ju inte med mig bland favoriter. :P

2007-09-09 @ 11:56:14

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen