GP uppmärksammar sonens skolsituation ;)

Tack till anonym kommenterare i mitt förra inlägg, som uppmärksammade mig på artikeln i GP.

För en gångs skull är jag oskyldig, och har inte kontaktat tidningen.
Skolinspektionens utredningar är ju offentliga handlingar, så vem som helst kan plocka ut dom.

Här är artikeln:


Pojke kränkt på Onsalaskola 




Alla dunderkommentarer
dampmamma har skrivit detta:

Det är väl tur att iaf tidningarna tycker att det är värt att uppmärksamma, när nu skolan tycker att de gjort vad de ska.



Väldigt intressant också att gå in på skolinspektionens diarium och se hur föräldrar ser på "hallands bästa skolkommun (om lärarna själva får välja)".



Bara detta året är det VÄLDANS många anmälningar OCH beslut om kränkningar och skolsituation.

Och det är ju faktiskt bara början av december, en och annan till hinner kanske komma in innan året är slut.



Varför detta missnöje med Hallands bästa skolkommun?

2009-12-08 @ 12:43:01
EvaKar har skrivit detta:

Hej!



Jag vet inte hur jag ska starta ett nytt ämne - kanske borde jag göra på ett annat sätt.



Men... har någon erfarenhet av att ha ett barn som är grundskoleelev men integrerad i särskola?



Min pojke går i sjuan och det ska nu skrivas i början av vårterminen att han ska vara grundskoleelev som är integrerad i särskoleklass, ska läsa efter grundskolans kursplan och inte vara inskriven i särskolan eftersom utredningarna inte är klara och eftersom den förra utredningen tydligt och klart beskrev honom som "ej svagbegåvad".



Då undrar jag hur skolorna brukar göra rent konkret när en åtgärdsplan skrivs på en elevvårdskonferens:

Vi skulle vilja att det stod ungefär så här:

X läser matematik enligt årsksurs 4 t ex, engelska enligt åk 6, biologi enligt åk 7, svenska enl åk 4, gymnastik enligt åk 6, hemkunskap enligt...



Osv osv



Är detta rätt tillvägagångssätt för att vi som föräldrar och skola ska förstå hur de jobbar?



Eller bör man skriva "läser mot sexans mål" eller...?



Rektorn har gjort ett fel tidigare när hon skrev, så jag vill ta reda på hur det är brukligt/vanligt att man gör i andra skolor

2009-12-09 @ 19:18:19
EvaKar har skrivit detta:

Hej!



Jag vet inte hur jag ska starta ett nytt ämne - kanske borde jag göra på ett annat sätt.



Men... har någon erfarenhet av att ha ett barn som är grundskoleelev men integrerad i särskola?



Min pojke går i sjuan och det ska nu skrivas i början av vårterminen att han ska vara grundskoleelev som är integrerad i särskoleklass, ska läsa efter grundskolans kursplan och inte vara inskriven i särskolan eftersom utredningarna inte är klara och eftersom den förra utredningen tydligt och klart beskrev honom som "ej svagbegåvad".



Då undrar jag hur skolorna brukar göra rent konkret när en åtgärdsplan skrivs på en elevvårdskonferens:

Vi skulle vilja att det stod ungefär så här:

X läser matematik enligt årsksurs 4 t ex, engelska enligt åk 6, biologi enligt åk 7, svenska enl åk 4, gymnastik enligt åk 6, hemkunskap enligt...



Osv osv



Är detta rätt tillvägagångssätt för att vi som föräldrar och skola ska förstå hur de jobbar?



Eller bör man skriva "läser mot sexans mål" eller...?



Rektorn har gjort ett fel tidigare när hon skrev, så jag vill ta reda på hur det är brukligt/vanligt att man gör i andra skolor

2009-12-09 @ 19:18:36
Katta & Doriz har skrivit detta:

Såg också artikeln. Trots att jag bor på andra sidan landet läser jag GP ibland. Tycker det är så bra det du gjort. Om du bara visste hur imponerad jag är av människor som du! För det är du och dina ´lika som lägger grunden till alla positiva förändringar. Utan er hade ju inget ändrats!


Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen