Autism, problem med förändringar?? Nääää....
Har man autism så fullkomligt ÄÄÄÄLSKAR man förändringar, helst när det svänger från en minut till en annan. Absolut.
I morgon börjar skolan, men vi fortsätter som vi slutade vårterminen. Med en son hemma.
I Torsdags läste jag ett mail från rektorn, som sändes till mig sent på onsdag eftermiddag.
3 rader. Sonen har fått plats på särskild undervisningsgrupp, och om vi skyndade oss att kontakta dom skulle han kunna börja där redan till skolstart.
Inga problem rektorn, sonen hoppar högt av glädje vid denna underbara förändring. Det är väl inte svårare än att vi flyttar honom, jag menar han klarade ju av att ha en vikarie en gång, så förändringar är väl inga problem alls.
Synd att inte rektorn får se reaktionerna. Jag kanske skulle filma min son just nu?? Och skicka på mail?
Först igår kunde jag träffa personalen som jobbar i SU-gruppen. Jag kunde inte prata med min son förrän jag varit där och tittat. Jag måste ju rimligen kunna berätta för sonen vad det innebär, hur det ser ut osv.
När jag kom hem var han inte hemma, och han sov sen över hos en kompis. Idag kom kompisen hit, och åkte hem först för en halvtimme sen.
Så först nu kunde jag berätta för sonen....
Behöver jag berätta hur reaktionen blev?
Han VÄGRAR!!!! Han VÄGRAR!!! Han VÄGRAR!!!
Han är helt vansinnig, uppriven, ledsen. Återigen så tror han det är han som misslyckats. Och TÄNK, jag förstår det. Är det så konstigt?? Byte av elevassistent varenda läsår, än hit och än dit. Hur mycket mer klarar han??
Det är då SJÄLVE FAAAN att det alltid är JAG som ska behöva berätta dessa tråkigheter för honom.
För att han inte ska hata mig alltför mycket, talade jag om för honom att rektorn inte vill ha honom på skolan. För det ligger en hel del i det också. Framförallt vill han inte ha denna föräldern på skolan.
Jag har inget emot placeringen som sådan. Men var det ett stort problem att låta ungen få lite tid på sig!??!?!?!?
Han skulle behövt ett par månader MINST, med långsam inskolning med en TRYGG person. Men den trygga personen finns ju inte kvar längre, hon fick ju sluta.
Dock förstår jag inte besparingen, då skolan fortsätter att betala 25% av hennes lön terminen ut.
Dom betalar dessutom hela lönen för den andra assistenten.
Vem är viktigast? Ja inte fan är det eleverna i alla fall.
TACK så JÄVLA mycket för att vi blev utsatta för det här. Om någon nån gång kunde förstå vilken FRUKTANSVÄRD smärta det innebär att behöva ge sitt barn ett sånt här besked. Och med en så kort varsel.
Är det NÅGON som skulle klara av ett sånt snabbt byte? Tror inte ens ett barn utan autism skulle fixa det.
Skulle du rektorn vilja få besked att nästa vecka ska du byta arbete? Tjoff, bara sådär.
Kanske bäst du förbereder dig.... det kan hända fortare än du är förberedd på. Då kan det vara bra om du hunnit vänja dig vid tanken.
Jag visste att skolan skulle ansöka till en SU-grupp, men fick innan sommarn besked om att det inte fanns några platser till hösten. Varför skulle jag då ta upp det med sonen innan sommarn, och låta han gå hela sommarlovet och ha ångest?
Så då är vi alltså i läget att sonen inte kommer att gå till skolan alls.
TACK SÅ JÄÄÄVLA MYCKET!!!
Vill bara skicka några stärkande värmande tankar till dig o sonen !
Jag kommer att ha blåslampa i häcken på rektorn HELA hösten !
VEM ÄR DET EGENTLIGEN SOM HAR DE STÖRSTA SVÅRIGHETERNA HÄR????
Jag tycker nog att det verkar vara ovan nämnda rektor. Alla som har minsta lilla kunskap om barn förstår nog att INGET barn skulle må bra av att byta skola med en veckas varsel. Inte många vuxna heller.
Har man autism eller AS är förändringar väldigt oroande och måste förberedas, annars kommer det INTE att fungera bra.
Får man inte lära sig någonting när man läser till gympa-majje??? Eller när man går rektorsubildningen?
Och är vekligen barnens bästa i fokus på den här skolan? Elevassistenter som saknar utbildning om npf får vara kvar, men de med utbildning får flytta... sen försöker vi flytta npf-barnen oxå, vi har ju ingen personal som är utbildad på deras problematik...
Tycker att det börjar lukta diskriminering här?
Jo, det är nog dig som förälder som han helst vill bli av med. Du engagerar ju dig i ditt barn.
Och det gör du ju bara för att förstöra för lilla rektorn, lägga dig i sånt som rör ditt barn och komma med hemska krav och synpunkter.
Jag vet en annan rektor som ser engagerade föräldrar som en tillgång, som man kan lära sig något av. Underligt att allt blir så mycket lättare för barn, föräldrar och rektor då.
Ärligt talat så saknar jag ord. Jag trodde jag hade negativa förväntningar på den här skolan tidigare, men det här... jag vill bara spy.
Eleverna på skolan får lära sig hur viktigt det är med OMTANKE-HÄNSYN-ANSVAR. Det gäller tydligen bara eleverna.
För vilken OMSORG/HÄNSYN visar man ditt barn?
Vilket ANSVAR tar man för hans rätt till utbildning?
Fy faaan
Vad skall man säga......Man saknar ord.
Läste nyligen om en skola i Kungsbacka kommun som är först i landet med ett nytt projekt. Alla vuxna skall byta arbetsuppgifter med varandra. För att kunna lära ut flexibilitet till barn speciellt de med särskilda behov så skall man prova den här modellen.
Rätt som det är kommer högste chefen att berätta dagen innan att rektorn skall städa toaletter och klassrum och städerskan skall sitta och bestämma vart pengarna skall gå.
Sedan skall lärarna få byta klasser med varandra så att lärarna för de små skall få känna på att ha matte/no och de som har större elever skall få lära sig att måla och klippa igen. Det kommer bredda deras kompetens.
kanslisterna skall byta plats med bambapersonalen. Detta gör att man inte kommer ha vikarieproblem vid sjukdom heller dessa pengar sparar man snabbt in när man breddat personalens kunnande.
Det kommer komma. Jag tror har för mig att den hette något på K skolan.
Och ja självklart läste jag det i Metro första april....