Läsa-skriva-räkna-garanti!

Det tog kommunfullmäktige i Västerås beslut om förra året.
Dom har tagit fram en utbildningsplan, där målet är att ALLA elever ska kunna läsa-skriva-räkna i år 3.

Varje elev´s resultat ska följas upp tidigt. Och varje skola ska ha dokumenterade rutiner för tidig upptäckt och åtgärder för läs-, skriv- och matematiksvårigheter.

Dom har fått 15 miljoner mer i sin budget i grundskolenämnden år 2008 för att kunna sätta in åtgärder för att alla elever ska kunna nå målen.
Dom satsar också en del av pengarna för utbildning till lärarna kring åtgärdsprogram ;) Det skadar ju då rakt inte.. *harkel*

Kostnaden för de olika åtgärderna tas inte av respektive skola utan av grundskolenämnden.
Och det var just DET jag tyckte va extra intressant. Då blir det mycket lättare för nämnden kontrollera att pengarna som tillsätts verkligen används till det som det var tänkt.
Jag undrar nämligen ibland om extrapengar för stöd verkligen används till just det ute på skolorna.

Jag har ju redan fått det bekräftat, att pengarna inte alltid används rätt. (nej, jag har inte "hört" det från någon annan, utan fått det bekräftat direkt från ledningen)

Västerås har som ambition att ge rätt stöd i rätt tid. Genom att följa upp elevernas resultat och tidiga insatser kan dom uppnå det.

Ja, och nu önskar jag se något liknande i denna kommunen oxå ;) ;)
Varför inte egentligen skicka en motion till riksdagen så vi kan få detta över hela landet?
Det vore väl något för Sverige att satsa på. Kan i of läsa mig till att Jan Björklund redan utlovat en läs- och skrivgaranti.
När ska vi få se något ut av detta då?

Här kan ni läsa om Västerås satsning.
Västerås läs- och skrivgaranti

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Jag kan försäkra dig Majsan om att de allra flesta lärare även här kan och vill ge en sådan garanti. Det är en mänsklig rättighet att lära sig skriva och läsa, eller åtminstone förutsättningarna för det.

Men det finns även forskning på (även om jag inte kan den på rak arm just nu) att med rätt förutsättningar så kan alla lära sig läsa och skriva. Och den största förutsättningen är en mindre klass. Om klassen är på runt 10-12 elever de första fyra skolåren så kan jag garantera att ingen med en utbildad lärare kommer gå vidare utan att ha upptäckt läs och skrivsvårigheter och åtgärdat det.

Nu är det tyvärr så många i klasserna att det är svårt att upptäcka de specifika svårigheterna och vad svårigheter beror på, om de överhuvudtaget upptäcks. Somliga elever är oerhört duktiga på att dölja sina svårigheter och då är det svårt att åtgärda.



Med 10-12 elever i klassen garanterar jag att alla lär sig skriva och läsa. Med 20-30 elever i klassen....då kan jag bara göra mitt bästa med de förutsättningar jag då har.



Jag har svårt att tro att denna kommunen kommer kunna ge sådana garantier när de vill dra in ännu fler lärartjänster.

Vi gör vårt bästa med de knappa resurser vi har...säger den ännu inte färdiga pedagogen.

Ewa S har skrivit detta:

Förstå mig rätt nu jag tycker verkligen att det skall satsas på att öka läs och skrivkunnigheten. Går våra barn i skolan så bör de också få kunskaper värda namnet med sig därifrån.



Det jag reagerar mot nu är vad som egentligen händer i skolans värld. Att åtgärder måste vidtas är alla överens. I en skola skall eleverna ses enskilt, ges hjälp vid behov och komma ut med primära kunskaper efter ev insatser som sätts in efter tester. Men det som händer nu är en utbildningsminister som säger saker högt och som sedan inte riktigt verkar stämma med det han hänvisar till. Efter att ha skrivit ett öppet brev får vi ett schablonsvar (efter fyra månader) undertecknat en assistent. Har nyligen läst ett nästan identiskt schablonsvar från en annan av hans assistenter. Vill utbildningsminister verka som han får något gjort genom en massa åtgärder som han gissar behövs efter egna efterforskningar eller vill han att skolan skall funka bättre? Tänk Majsan om våra barn kunde få insatser där det behövs nu så de slapp slita för extrahjälpen högre upp och fortare kunde bli klara i skolan? Det vore väl en samhällsekonomisk dröm att stilla bedja om.......

2008-09-02 @ 21:09:36
Ewa S har skrivit detta:

Såg att vi skrivit samtidigt Linda fast med olika vinklingar. Jag vill bara bemöta det du skriver att alla gör så gott de kan och det tror jag också med tillägg efter sina förutsättningar. Men det är otroligt olika......Sonens senaste lärare i fullklass (han hade henne i fyran) har en intuition för barn med läs och skrivsvårigheter så jag häpnar. Hon har i år en klass med helt nya elever. Här är systemet 1-2 or, 3-4 or osv men just i år blev uppdelningen sådan att hela hennes klass gick vidare och hon fick helt nya elever. En och en halv vecka in på terminen så har hon ringat in fem elever vars föräldrar slagit larm länge men läraren innan har sagt att det inte stämmer....Hon har t o m ringat in deras exakta svårigheter och har gjort upp en handlingsplan. På alla fem. Nu har klassen visserligen befunnit sig i klassrummet jämte henne så hon har iakttagit dem men ändå. Behöver jag tillägga att det är fem lättade föräldrapar den här terminen. Alla har faktiskt inte synen och känslan för sina elever eftersom vi alla är människor. Jag tackade själv nej till rekryteringsbindrag i tre terminer och valde att städa istället för jag kände inte att jag skulle räcka till som lärare. Skolan jag jobbar på har väldigt duktiga pedagoger men där finns en och annan som skulle platsat bättre i andra yrken. SÅ är det ju eftersom vi är människor och alla kan inte vara perfekta. Så med min skolas mått mätt där det finns tre pedagoger som skulle funkat bättre i alla yrken så räknar vi med att några finns på varje skola....Vi inser snabbt att med dem människorna i klasser med elever som har svårigheter i en eller annan form inte förbättrar statistiken precis.

2008-09-02 @ 21:42:29
Micaela har skrivit detta:

Om de hade hjälpt mig och mina klasskamrater i gymnasiet så hade det inte tagit mig fem år att bli klar.. Nu blev det ju bra ändå men jag tycker att det är förebenat dåligt att sätta in lärare som inte har någon som helst kunskap alls.

2008-09-03 @ 08:04:51

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen