Autism är en sjukdom!

Jaså,  jaha, jamen då förstår jag varför vi måste bota den. Man kanske kan dö.

Brist på kunskap gör att människor uttalar sig som personen längre ner har gjort.
Han jämställer autism som sjukdom, jämte cancer, urinvägsinfektion etc?!?

Jag måste ändå säga att brist på fantasi har människan i alla fall inte.

Autism är de facto en sjukdom skriver personen. Då vill jag gärna se den faktan, och vad man grundar detta på.
Att jag skulle göra mig själv till ett offer för att jag opponerar mig mot att människor kallar mig för sjuk förstår jag inte heller. Det faktum att jag just opponerar mig talar väl för motsatsen.
Ett offer sitter och tycker synd om sig själv, och kämpar inte för sina rättigheter. Nja, jag känner då inte igen mig i den bilden.

Urinvägsinfektioner orsakas av bakterier som tränger in i urinröret och vidare upp i urinblåsan. Det ger olika slags besvär när man kissar. Det botas ofta med penicillin, vilket faktiskt funkar alldeles utmärkt då hjärnans struktur inte är inblandad i just denna sjukdom.

Cancer är också en sjukdom, som utan behandling faktiskt leder till döden, och inte heller den orsakas av hjärnans struktur.

Autism är de facto INGEN sjukdom. Det har med hjärnans struktur och funktion att göra.
Det finns speciellt 4 olika områden i hjärnan som tillsammans påverkar autism.
1. hjärnans pannlober eller frontallober
2. "insidan" av tinningloberna (hippocampus och amygdala)
3. hjärnbalken (corpus callosum)
4. lillhjärnan (cerebellum)

Det finns studier som har visat att barn med autism har mindre volym av hippocampus och amygdala. Området som kallas amygdala har stor betydelse för människans förmåga att tolka ansiktsuttryck. Man har också funnit avvikelser i lillhjärnans struktur hos vissa barn med autism. Ett antal studier har dessutom visat att den totala hjärnstorleken är större hos upp till 20-40% av barn med autism.

Hur man genom att utesluta gluten kan krympa hjärnstorleken skulle jag vilja veta.

Med all respekt för dom som väljer att prova om kost kan förbättra livet för sitt barn med autism. Det är inte det jag opponerar mig emot. Det jag reagerar så starkt emot det är att man anser att man kan BOTA autism. Och eftersom autism inte är en sjukdom, så KAN man heller inte bota.
Så många år av forskning som gjorts på området, för att utreda orsaker, sammanhang och hur hjärnan fungerar, för att försöka hitta ett sätt att behandla autismen. Man har ännu inte funnit svar på alla frågor.

Är det då så konstigt att man höjer lite på ena ögonbrynet när en avlagd kändis går ut i tidningen och säger att hon har funnit botemedlet mot autism?
Det är inte utan att man undrar om det ska vara en draghjälp in o showbiz igen.....

Man kan dra det här precis hur långt som helst.
Är homosexualitet också en sjukdom? Kanske blir en bög frisk och gifter sig med en tjej om han slutar dricka juice?

Jag skriver återigen ordet hetsjakt, som personen i kommentaren störde sig på.
Det har i alla tider bedrivits hetsjakt på homosexuella, och olika metoder att bota denna "åkomma" har testats. Just för att det inte kan accepteras att det finns människor som inte följer normen och rättar in sig i ledet efter Svensson med 2 ungar, gul labrador, villa och vit volvo.

Jag jämställer detta med att man nu vill bota autism. Här är återigen en grupp, som inte följer normen eller rättar in sig i leden, just för att dom inte KAN, eller har förmågan alla gånger.

Vi har massor med hjälpmedel, och strategier för att klara vår vardag, som när det fungerar gör oss mindre funktionshindrade. Om en förändrad kost skulle göra mig "frisk", då vill jag inte vara med. Då tänker jag äta chips o dricka cola dagarna i ända istället.
Varför då?
Jo för en del av mina funktionshinder för oxå med sig en enorm kreativitet och ett annat tänkande som gör att jag ser lösningar som andra inte ser.
Om jag blev "frisk" skulle ju rent logiskt även dessa förmågor försvinna. Och det vill jag för allt i världen inte ;)

Jag är STOLT över att vara JAG.
Prova det du oxå, att vara stolt över dig själv. Det är rätt behagligt faktiskt ;)

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

För att haka på ditt svar då så sätter jag in ett direkt hämtat citat från wikipedia. Hittar inget om att man kan använda på antibiotika på våra ungar där:



"Autism (infantil autism, autistiskt syndrom, Kanners syndrom) är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som framträder i tidig ålder och som anses bero på en medfödd eller tidigt förvärvad störning i hjärnans funktioner. Faktorer bidragande till att detta tillstånd uppstår kan vara genetiska, graviditets- och förlossningsskador eller ärftligt betingade funktionsnedsättningar som Retts syndrom, Fragil X-syndromet ("FRAXA"), Tuberös skleros med mera. Autism är inte samma sak som utvecklingsstörning, men skolundervisningen sker vanligen i särskolans regi.



Autismens djupaste orsaker är ännu inte tillräckligt utforskade. Den biologiska förklaringsmodellen är den vanligaste idag, men den är inte den enda. Enligt vissa psykodynamiska teoretiker kan också ett psykiskt trauma, en tidig jagstörning eller svår relationsstörning ligga till grund för autism.[1] Betraktad som barnpsykos skulle den kunna botas eller förbättras genom psykoterapeutisk behandling.



Flera tvillingstudier har hittat att genetik förklarar mer än 90 procent av variationen i de studerade stickproven. I praktiken betyder detta att om en enäggstvilling har autism, är sannolikheten för att den andra också har det väldigt hög. Den motsvarande sannolikheten för tvåäggstvillingar eller vanliga syskon är mycket lägre, men högre än vad den allmänna prevalensen skulle tillsäga (ca 6 per 1000 i befolkningen har autismspektrumstörning.[2]). Detta följer av att två tvåäggstvillingar och två syskon delar fler gener än två personer som inte är i släkt. För en sammanfattning av genetisk forskning på autism, se .[3] Dessa fynd ger starkt stöd åt synen att autismens orsaker ligger i generna och inte i den (tidiga) sociala miljön.



Autism utmärks av begränsningar i förmågan till ömsesidigt socialt samspel och verbal och icke-verbal kommunikation samt en kraftig begränsning av fantasi, lek, beteenden och intressen. Förutom symptomen som dessa begränsningar medför, finns ofta ett antal medföljande symptom som bland annat perceptionsstörningar (störningar av uppfattningsförmågan), hyperaktivitet, hypoaktivitet och sömnproblem. Dessa kan dock vara olika från individ till individ och är ej nödvändiga för en diagnos. Det kan också förekomma en utvecklingsstörning i kombination med epilepsi och/eller syn- och hörselskador medan andra barn med autism har lindrigare symptom. Det finns även de som är normal- eller välbegåvade. Faktum är att Aspergers syndrom kan sägas vara en lindrig form av autism eller autism hos normal- eller välbegåvade. Hur de olika symptomen yttrar sig beror på ett antal faktorer som bland annat ålder, begåvning och omgivningens kunskap och bemötande."



Däremot det sista är riktigt intressant i denna diskussion. Omgivningens kunskap och bemötande....det var just det som du reagerade på från början. Vi vet ju alla att man inte kan bota ett funktionshinder men man kan göra vardagen drägligare genom anpassning. Det är ju det vi kämpar för och det är ju det du gör för dig själv. Jag vet inte vad detta idiotiska uttalande hade sin grund i som skribenten nedan for ut i men kallar man sig själv hobbyjournalist kanske man har behov av att provocera med hjälp av underliga utkastade uttalanden vad vet jag....



2008-10-20 @ 15:49:32
Åsa har skrivit detta:

Tänkte bara skryta med detta. http://vilketdravel.blogspot.com/2008/10/ibland-sker-sm-under-ser-ni.html Man får välmkalla mitt uppdrag klarat, även om en vecka försenat. ;)

2008-10-20 @ 18:18:29
http://vilketdravel.blogspot.com är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Jag vill bara säga en sak. Jag har eller har haft bröstcancer hur ni nu ser det. Jag känner mig kränkt av att någon lättvindigt jämställer autism, urinvägsinfektion och cancer och antyder att man inte söker botemedel för det. Tacka för det cancer är dödligt vilket inte autism och urinvägsinfektion är. Autism är ett annorlunda sätt att vara som samhället idag gjort till ett funktionshinder. Urinvägsinfektion tar man antibiotika för och cancer strålas man för. Personligen har jag haft bägge de två sista så jag har personlig erfarenhet. Så att skriva som kommentatören nedan gjort är en för mig personlig skymf och stor kränkning!!

2008-10-20 @ 19:46:28
gullan har skrivit detta:

bra rutet Majsan!

Hej då från Gullan!

2008-10-20 @ 23:08:52
Leo har skrivit detta:

Jag må ha uttryckt mig burdust när jag i en tidigare kommentar kallat autism för en sjukdom. Detta eftersom jag Då bländades utav min egen övertygelse vad gäller det faktum att autism skulle vara just en medfödd sjukdom. Men efter att ha studerat saken ytterligare upptäckte jag följdaktligen att så inte var fallet.



Dock är jag fortfarande fast övertygad om det faktum att jag anser att du gör dig själv till ett offer i frågan.



När somliga uppenbart vill försöka förenkla livet för funktionsHINDRADE går istället du hårt åt och påstår att dessa individer ser ner på autistiska och indirekt menar på att dessa människor saknar värdighet. Vilket är helt otroligt.



Jag tar därför inte tillbaka nånting vad gäller min uppfattning om dig, men ber om ursäkt för den missvisande "information" jag lät mig stödjas emot.



Så återigen avslutningsvis: Tänk till en gång extra nästa gång.

2008-10-20 @ 23:45:42
http://www.effin.se/blogg är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Ja det var ju inte sådär hemsktlänge sen man inte ville acceptera att homosexuella var annorlunda utan ville göra livet enklare för dem genom att tvinga dem att levasom alla andra........

2008-10-21 @ 06:36:29
Lillith har skrivit detta:

Jag kan inte låta bli att svara dig Leo.. Du säger att Majsan ska tänka till en extra gång. Men har du verkligen läst på vad hon har skrivit? Har du förstått vad hon egentligen irriterar sig på?



Jag tror inte det. SÅ lilla vän.. Tänk till lite. Dessutom tänk på att det här är internet. Här är allt möjligt. Du trodde ju att autism är sjukdom. Jag måste vara världens sjukaste i världen isåfall. Är jag döende också?



Vad anser du om adhd då? att det är en spasmsjukdom? eller som en annan trodde att det hade en del med epilepsi att göra?



Jag är föreläsare. Jag tror på att förbättra läget för människor med npf. Men jag tror inte på att klappa dom på huvudet och säga att allting ordnar sig.



Felet är att man går ut och säger att man gör sin son "frisk" igen och kallar autism för en sjukdom. Där har du orsaken till vad Majsan försöker få fram. Är det rätt att gå ut i pressen och säga att jag fick hjälp av gud att göra mitt barn frisk? ÄR DET att hjälpa människor???

2008-10-21 @ 12:35:58
Leo har skrivit detta:

Att ni drar paralleller till homosexualitet är ju bara infantilt. Däremot håller jag med er om att man inte ska måla upp autistiska som ett offer. Men det är just precis det som jag menar på att Majsan67 här tillbakavisar, och rent av dubbelmoraliserar.



Med tanke på den börda autism ändå dessvärre måste betraktas som så förvånar det mig att så många verkar anse att man inte ska göra någonting alls åt det. Man kan givetvis ifrågasätta Jenny McCarthys "metod", men istället för att belacka henne, varför inte glädjas åt det faktum att hennes son är samma gamla vanliga Evan som han var tidigare?



Lillith: Det håller liksom inte att bygga argument på något som vederbörande redan har ursäktat sig för. Jag gör därför oss båda en tjänst och totalignorerar dina frågor.

2008-10-21 @ 14:09:34
http://www.effin.se/blogg är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Nej det är inte infantilt alls. Bägge sakerna finns inuti människorna och sitteri mångt och mycket i tänket. Vem påstod att man inget skall göra åt det?? Då jag känner Majsan personligen och dessutom vet hur mycket hon sliter för att tillföra sina barn bra vardagsstrategier (och även sig själv) så är det ett infamt påhopp att påstå att det var det hon skrev. Hade du ansträngt dig att ens läsa i denna blogg (och andras kämparmammors blogg) så ser du hur mycket hon stångar huvudet blodigt mot skolor mot myndigheter och för att barnen skall ha en dräglig vardag. Men eftersom hon och jag måste ha otroligt tafflig gudstro så inser jag varför våra barn inte är botade. Men resten av alla människordå?? De som också sliter med att ändra kosten, ber till sin gud, följer alla råd men barnen inte kommer ut ur sin bubbla? Inser du hur mycket det trycker ner alla dem att en människa fick denna hjälp och inte de? Jag vet personligen en varmt troende kvinna som skuldsatte sig för att kunna ge sitt barn kost efter alla konstens regler samt att hon åkte på div möten där sonen skulle bli helad. Sonen är exakt lika autistisk idag och blev bara värre under tiden hon utsatte honom för div matexpriment och div människor som helade honom. När hon till slut lät honom äta som vanligt och tog hjälp från habiliteringar istället så började det lossna. Istället för att ödsla tid på mirakelkurer som fungerat på en person och sedan ruinera många som hoppas förgäves på samma resultat så kämpar jag för att ge mina autistiska barn en bra vardag. Bra strategier för att leva och här och nu och klara vardagen. Tydlig struktur och regelbundna måltider.



Det har inte alltid varit så. När jag personligen gick i samma fälla som den omnämndatv-stjärnan för DET var ju enda sättet att hjälpa min dotter så höll hon på att stryka med i bulimi. Hon har än idag sviter av det. Det är så att är det i autismen tvång så är det fullständigt livsfarligt att exprimentera med maten det fick jag tyvärr veta först efteråt. Så då förstår du varför jag personligen reagerar våldsamt på att någon går ut offentligt så här? Hade min dotter orkat så hade jag presenterat henne som ett motargument. Däremot är det kul om den lille killen är bättre och att det lyckades. Om det nu verkligen var autism han hade vilket jag personligen inte tror på.

2008-10-21 @ 15:09:29
dampmamma har skrivit detta:

Leo, jag förstår inte på vilket sätt du tycker att Majsan gör sig till ett offer?!?

Genom att hitta strategier att hantera svårigheter?

Genom att inte vilja förandra sin egen och sitt barns personlighet?

Genom att påpeka att man kan ha ett mycket bra liv även om man är autistisk?

Hur din hjärna ser ut och fungerar är medfött, och inget som går att bota. Visst kan både kost, hjälpmedel och strategier underlätta det som är svårt.

Men det som ställer till de största svårigheterna hos alla som har någon form av npf är att man förväntas sudda bort sin personlighet för att passa in i en annan mall. För vems skull? Inte för personen med npf iaf.

Och när du skriver att "somliga uppenbart vill förenkla livet för funktionsHINDRADE" går jag igång fullständigt...

Det är just det som är ett stort problem, att många tycker sig ha rätt att "förenkla" eller "förändra" vårt liv, varför förutsätter man att personer med npf VILL att det ska försvinna? Varför ska man inte ha rätt att vara den man är?

Och på vilket sätt tror du att man förenklar genom att "bota"?

Jag känner faktiskt ingen med npf som vill bli "botad". Om jag själv fick välja om jag vill leva resten av mitt liv med eller utan npf, skulle jag välja med npf. För trots svårigheterna det ger har det många fördelar och egenskaper jag inte vill vara utan.

Så avslutningsvis: Tänk till en extra gång nästa gång. Innan du moraliserar över hur andra ska hantera sitt liv.







2008-10-21 @ 16:47:50
Sandra har skrivit detta:

Autism är ett funktionshinder och ingen sjukdom.

Ett funktionshinder kan man inte bota. Men däremot kan man utvecklas.

Och jag håller med dig om allt du skriver i ditt inlägg. Autsim är ingen sjukdom.

Det finns för många människor som uttrycker sig att dom kan bota olika funktionshinder. Det tycker jag man ska ta bort. Man ska istället börja prata om utveckling. För utvecklas kan alla människor göra.

Följer din blogg dagligen och tycker den är jätteintressant! :)

2008-10-22 @ 15:22:43
http://stateofattraction.blogg.se/ är min hemadress
ingrid wigestam har skrivit detta:

jag tycker inte att autiasm är en sjukdom, det är ju helt befängt, det betyder snarare på en ändring i hjärnan, tror man, som medför ett socialt handikapp, som man bara kan förbättra genom intensiv träning,om man inte gör detta hela tiden .blir patienten snabbt sämre, träning hela tiden,och sport idrott rörelse är mycket bra

2010-12-18 @ 23:23:05
ingrid wigestam har skrivit detta:

jag tycker inte att autiasm är en sjukdom, det är ju helt befängt, det betyder snarare på en ändring i hjärnan, tror man, som medför ett socialt handikapp, som man bara kan förbättra genom intensiv träning,om man inte gör detta hela tiden .blir patienten snabbt sämre, träning hela tiden,och sport idrott rörelse är mycket bra

2010-12-18 @ 23:26:42

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen