Utvecklingssamtal - Hur går det för sonen?

I det stora hela så går det BRA!!! Bättre än man nånsin kunde ana.

I matematik ligger han på nivå för årskursen (7:an), men han tar inte samma väg som sina klasskamrater dit, utan jobbat sig fram på andra sätt.
Jag minns att någon sa för ett år sedan att han inte nådde upp till särskolans läroplan.
Jisses han måste vara världens snille min son, som på ett år plötsligt klarar grundskolans läroplan.
Eller KAN det möjligen vara så att han aldrig fick chans att visa att han faktiskt kunde?
KAN det vara pedagogerna som brustit i sin förmåga att plocka fram den kunskap han hade??

Tja.... välj själv...
Jag väljer både och... ;)

Idrott funkar kanon, NO funkar, teknik funkar, han ligger lite efter i SO, men det är inte konstigt med tanke hur jobbigt han haft det.

Vi har valt bort språkval då han istället behöver extra Svensk/engelska.
Det har han haft 3 ggr/vecka, utöver dom ordinarie lektionerna.
BORDE han då inte tagit igen en hel del???
Det är den frågan jag bett att få svar på, men tydligen är den obekväm den frågan.

För en månad sedan bytte dom ut en extra SV/EN, mot engelska med en engelskspråkig assistent. På dessa 4 veckor har han plötsligt börjat läsa böcker på engelska, han börjar få koll på vad kläder heter, osv.
Är det inte märkligt? KAN det bero på att den assistenten har en helt annan pedagogik, och dessutom förstår sig på dessa barnen, och vet hur han ska nå deras kunskap??

Trots detta så hävdar hans ordinarie engelskalärare (tillika klassföreståndare) att han inte alls kan läsa en engelsk bok, för han har inte läst engelska innan han kom till den skolan?!?!?!?
Var har hon fått det ifrån??

Sonen har skolkat från extra SV/ENG dom sista 2 veckorna, för han säger att han inte lär sig något, och alla kastar suddgummi där.
I denna grupp har dom satt 20 st elever med svårigheter och diagnoser med EN pedagog?!?!?!?
Och det förstår ni väl ändå att det inte är så lätt för henne att hantera dessa barnen. Barnen måste faktiskt skärpa sig...
Ska barnen skärpa sig???
Om hon nu inte klarar av det, så får dom väl ta in nån annan, eller minska gruppen, eller sätta in fler pedagoger.
Men istället blir det enklast att skylla eleverna, trots att det är ganska uppenbart var problemet ligger.

Förra veckan så skolkade faktiskt inte sonen, nä minsann, han gick med kompisar till tyskan istället. God job! ;)
Han kommer hem o minsann talar om att nu kan han tyska.
Och tyskalärarn ger honom en bok, o säger att han kan komma några gånger o se hur det går.
Men HALLLÅÅÅÅ... Har dom noll koll eller? Kan vem som helst bara byta lektioner utan att nån reagerar.

Ja, så på utvecklingssamtalet i måndags, bestämde vi att extra SV/ENG är meningslös, då det inte funkar. Vi bytte ut en lektion till med den engelskspråkiga assistenten vilket är kanonbra.
Men på måndagar kunde dom inte hitta nån vettig lösning. Så då sa vi att eftersom nu tyskalärarn så fin lovat honom att få prova några gånger, så låter vi honom göra det. Inte för att han ska börja med tyska, utan det är bättre han går där o lär sig några tyskaglosor än att han skolkar den lektionen.

I måndags eftermiddag ringer mentorn o bekräftar att det är okej att vi gör så.
Men igår får jag veta att det inte passade klassföreståndarn. För han ligger minsann så långt efter i svenska, och då ska han inte ha mer lektioner med den andra assistenten i engelska.
Så hon slickar rektorn i örat så hon får ändra sitt schema till att undervisa min son tillsammans med några andra på måndagar.
VAD ger henne rätten att ändra något som vi tog beslut om på utv.samtalet??
Och ändrar man saker såhär för ett barn med autism???
Ska hon fortsätta undervisa min son i svenska och engelska så kommer han inte att klara målen, för hon är inte ens utbildad lärare i dom ämnena, och för att hon redan har satt prognosen att han inte klarar sig till godkänt i år 9, och för att hon ger honom dubbla budskap HELA tiden.

En lärare som tror hon är gud fader själv, och minsann ska visa alla att HON ensam kan hjälpa min son genom grundskolan, utan att se att hon förstör hans chanser att verkligen klara det, ska inte vara lärare. PUNKT SLUT!

Tror ni jag tänker låta henne sitta med min son på måndagseftermiddagar????

Skulle inte tro det. Ska bli intressant att höra om hon informerat sonen om detta idag.
Nä, förresten det vågar hon väl inte, för då kommer sonen hem till mamma majsan i upplösningstillstånd, och vad händer DÅ tror ni?
Om man nu är så rädd för att jag ska protestera, varför gör man då saker som man säkert VET gör mig upprörd?
Dom slipper ha mig rännande på skolan om dom gör det dom ska och sköter sitt arbete.
Ska det va så svårt att förstå??

Troligtvis så får sonen en otrevlig överraskning på måndag, då hon plötsligt kläcker att han ska ha svenska med henne.
Tyvärr måste jag låta det ske, för att hon själv ska se konsekvenserna av sitt agerande.

Jag tror det är dags att hon börjar fundera på i vilka ämnen hon ska undervisa nästa termin, för det blir inte i svenska och engelska i den klassen i alla fall.
Hon kanske skulle undervisa i något hon är utbildad för....


Alla dunderkommentarer
m i @ har skrivit detta:

Jag har nominerat dig till rixFM bloggSM

2008-11-26 @ 15:26:29
Ulrika har skrivit detta:

Oj. Det var mycket.. Först blev jag glad över att det har ändrat sig sen tidigare som jag fattade det. Men sen... Varför ska vissa "lärare" tro att de är någon slags gåva till mänskligheten. Arg blir man. Hoppas iallafall att det slutar som det ska ändå!

soffie har skrivit detta:

skönt att det går bra för sonen åt rätt håll,

har tappat bort dej men har nu hittat dej igen,

hoppas allt är bra med dej å dina kära,

må så gott så hörs vi!

kramen

2008-11-26 @ 20:27:22
http://soffie69.blogg.se/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

MEN.... så trött jag blir..

Självkänsla är viktigt för att lärande ska ske, självkänsla ger glädje vilket ger intresse och nyfikenhet..man mår bra och söker då efter mer bekräftelse... ja... goda ringar.

Varför inte inse detta som lärare? Varför inte bygga här???

Jag förstår inte heller HUR läraren kunde få rektorn att gå med på detta utan att NI fick ett ord med i laget... märkligt... och ja.. fel??

USCH.... säger jag... blir TOKIG!!!! Men vad hjälper det???

Andas... andas... andas...

Massor av kramar

2008-11-26 @ 21:58:47
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
dampmamma har skrivit detta:

Det är ju så underbart när man stöter på en lärare som verkligen FÖRSTÅR SIG PÅ barn, som vet att det här barnet kommer ALDRIG att lyckas, kanske kan vi jävlas lite extra med honom och tvinga honom att göra på MITT sätt, och att göra en MASSA meningslösa saker, så han verkligen FÖRSTÅR att skolan inte är något för honom, att han aldrig kommer att lyckas där.



För gud vad hemskt allt skulle bli om han fick göra på SITT sätt, då kanske han skulle LYCKAS och känna sig BRA på något.

Det är ju inte det skolan är till för..? Att ALLA barn ska få utvecklas...?



Nej, alla barn ska lära sig samma saker på exakt samma sätt. Hur skulle det gå annars?

Då skulle ju den FANTASTISKA PEDAGOGEN behöva erkänna att hon gjort fel! Och dessutom behöva FÖRÄNDRA sitt arbetssätt!

Rutiner är viktiga för lärare!!!!!!!!! Har man i 20 år skrivit upp läxorna på tavlan kan man ju inte bara börja maila läxorna istället, bara för att det finns datorer? Hur skulle det se ut om man plötsligt började förändra saker bara för att det skulle underlätta för alla???



Nej, skolans roll måste vara att trycka ner och göra det svårare för alla, låta alla få känna sig misslyckade.



Men vill du ha hjälp med att skrika rektor Cordfeldt i örat så e jag laddad upp till öronen;-)



2008-11-27 @ 13:26:18
Perlen har skrivit detta:

Jag har sett hur denna assistent jobbar. Galopperar omkring ute med några glada barn efter sig. De andra lärarna tittar ner i bordet. Underbart helt enkelt! Kan vi få in fler sådana i skolan skulle mycket vara vunnet.

2008-11-27 @ 16:28:50
Ewa S har skrivit detta:

Jag kommer gärna ilande från norr med förstärkning i släptåg. Majsan du är snabb och det är tur för din son. Det här kräver snabbt agerande så det är inte så många fler än du som hade fixat denna situation.

2008-11-27 @ 17:43:31

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen