skolan svarar och slingrar..
Rektorn har svarat, jag kommenterar lite själv med fetstil in i mellan. Vad säger ni andra??
Hej M!
När det gäller ditt mail så har jag för avsikt att kommentera det delvis nu och i sin helhet senare.
Först och främst vill jag informera dig om att C (assistenten) kommer vara ledig nästa vecka. Vi har en vikarie, A -C, för C (assistenten) under stora delar av veckan och täcker upp de timmar som A-C inte kan under måndagen genom att M (gympalärarn) finns med den tiden. När det gäller M:s medicinering på måndagen så tar B (skolsköterskan) hand om det.
Sorgligt att se att dom inte tror sonen klarar sig själv överhuvudtaget. Nedvärderande och kränkande!!
Vidare vill jag informera om att vi kommer att diskutera vilka insatser som vi vill föreslå för att förbättra M:s studiesituation på skolans Elevhälsoteamsmöte på måndag klockan 15.00 där bl a skolans specialpedagoger deltar.
Där deltar jag också. Vem ska annars föra sonens talan, eftersom assistenten som känner honom bäst på skolan inte är med??
Efter detta kommer jag att träffa M (gympalärarn) och C (sv/eng-lärarn) under onsdagen för att förbereda en Elevvårdkonferens (EVK) dit du kommer att bli inbjuden/kallad för att besluta om de förändringar vi tillsammans med dig kommer fram till. Beslut av den art ni diskuterade på M:s utvecklingssamtal måste föregås av en EVK.
Vad jag förstått krävs det ingen EVK, för dessa små förändringar vi gjorde. Vi bytte i princip bara lärare på 2 lektioner. Och varför krävdes ingen EVK när skolan själva beslutade om att byta ut onsdagens sv/eng, mot undervisning av den engelsspråkige assistenten?
Min bedömning är den att vi bör försöka förtäta M:s skoldag så att han inte behöver ha så långa dagar och att vi bör försöka få in kortare individuella pass under flera tillfällen under veckan. Detta kommer vi bland annat att diskutera på måndagens möte.
Det är just detta som gör det extra viktigt att jag är med och för sonens talan. Han går nu på samma schema som sina kamrater, det fungerar, så VARFÖR ändra på det? Detta skulle i så fall gjorts från start, nu är det försent. Den sociala samvaron och att få vara en del i den, är många fall viktigare än vilket schema man läser efter. En sån förändring skulle innebära att dom plötsligt får stora problem. Sonen vill ABSOLUT inte ha ett annorlunda schema.
Vad gäller våra pedagogers möjlighet att kunna bedöma en elevs förutsättningar att klara kunskapsmålen för år 9 så är det ett uppdrag som de har och som nu förtydligats av regeringen genom de sk. Skriftliga omdömen. Vad vi gör är att vi utirfrån de nationella målen bedömer om eleven har förutsättningar att nå målen efter det nionde skolåret. Vårt uppdrag är att redan från skolår 1 bedöma om eleven har förutsättningar att nå de nationella målen. Min bestämda uppfattning är att skolans pedagoger mycket väl klarar detta och har en lång erfarenhet av att göra dessa bedömningar redan från skolår 6.
Eh, kan någon tala om för mig var det står att man redan i år 1 ska göra den bedömningen???
Och vi är ju många som vet, att en sån bedömning på våra barn i dom allra flesta fall är helt felaktig.
Läs själva:
Jag skall göra mitt bästa för att kunna träffa dig på måndag (jag skall försöka flytta ett antal redan inbokade möten) för att ge dig ytterligare svar på dina frågor och också för att diskutera dina övriga synpunkter på våra ambitioner runt M.
Tack snälla rektor för att du tar dig tid, trots att du har massa möten samtidigt under den halvtimme det gäller ;)
Med vänlig hälsning
J. R
Rektor
skolan
Hej
Men herreguuud... borde vi kanske inte redan göra dessa bedömningar när de börjar förskolan? ;(
HUR kan en pedagog (ja en proffesionell) redan i år 1 bedömma om ett barn kommer nå målen i nian???
OM de nu bedömmer att barnet inte gör det.. vad sätter de då in för resurser, för de vill väl att alla ska klara dem... eller??
Som jag sa.. i sjuan dömde lärarna ut min son, IG i alla ämnen... inte trodde väl de att han skulle klara sig? (inga resurser hade de i tanke.. mer än att HAN fick skärpa sig).. Idag ligger han över målen i de flesta ämnen..
Tänk . Vi är väl alla olika och behöver olika vägar för inlärning ska ske...
Kanske vi föräldrar ska ge lärarna omdöme? Kommer denna lärare att kunna hjälpa mitt barn så han når målen innan nian?
STÅ på dig... för F-N.
Himla gulligt av rektorn att kunna möta dig, ja att han kan avboka möten... Var han tvungen att nämna det...???
Bra fråga du hade där.. om förändringar måste föregås av EVK... HUR kunde då skolan göra sina förändringar utan detta??? BRA.
Håller med dig... Vill skolan ha oss arga mammor där eller vill de "undvika" oss.. Ett tips är att samarbeta mer, att lyssna och ja... hålla sig till vad som beslutats..
Men så har de kanske inga G... utan IG.. Hur ska de då kunna göra sina arbete.. de når ju inte målen för en bra lärare...
KRAM till dig.
Skall för en gångs skull ge dig ett svar från ett annat håll. Inte ett av mina barn alltså. Det intressanta med den här killen (asberger och adhd)är att han är två år äldre än din son.
Jimmy (ej hans rätt namn då han hatar allsmäktiga inkompetenta rektorsj-r och den här hmhm idiotj-n skall inte veta hans rätta namn för f-n - allt är ett direkt citat från Jimmy sjäv)vill ge ge det du skrivit ovan följande kommentar:
"I den bästa av världar möts npf och nt-människor i ett samförstånd och försöker gå hälften var. Alla vi som har npf och nyligen gått i skolan vet att det funkar inte så. NT-människor vill ta bort allt som gör att livet känns hyfsat okej för oss.
Att som "pedagog" (f-n vad jag hatar det ordet för det finns inga för oss npf:are) anse sig veta hur vi funkar är shit! Får vi en chans så klarar vi av att ta hand om oss och vi klarar av att förklara vad vi önskar och vad vi tänker. Men om man anser att man vet så får vi ingen chans. Vad händer då tror du? Fågel utan vingar, katt som är instängd i lägenhet vad du vill. Man tar ifrån oss våra rättigheter, vår personlighet, våra val och våra själar! Killen i inlägget ovan har en j-a tur att han har den morsan! Jag har haft en j-a tur att träffa världens bästa städerska som peppat mig!" (Det sista skulle då vara jag liksom, klipper ödmjukt med ögonen för jag kände mig ganska lipfärdig efter hans svada, kände mig fruktansvärt maktlös över hur han känner sig)
Vi lever i 2008 Majsan! Vi har inte kommit längre i samverkan mellan skola och våra barn. Jag som tyckte att dotterns upplevelser var magstarka. Men det var lite längre tillbaka på nittiotalet. Jag tar gärna ledigt och följer med om du vill! Samla ihop dina styrkor! Majsan army here we comes!
Hej Majsan!
Jag vill bara skicka lite styrka och säga att du gör helt rätt! Du är så duktig!
Dina barn har tur som har en mamma som orkar ta striden, som det faktiskt är, för att få den hjälp dom har rätt till!!
Jag var själv en "tjatkärring" som ringde och bråkade (med trevlig "pedagogisk" röst) igen och igen. Till slut så orkade dom väl inget annat än att ta mig på allvar. Det är tur att man har talets gåva och orkar/törs argumentera för sin sak. Jag lider med alla dom barn som inte har föräldrar som orkar/vill/törs kämpa, vilken chans har dom?
Lycka till
Ella