EFTERLYSNING!!! Jag behöver ER hjälp!!
Jag har fått svar från rektorn idag, ska försöka lägga in det svaret i morgon. Jag kan inte kopiera det rakt av utan måste noga kolla igenom och ta bort synliga namn på personer. Jag vill inte på något sätt bidra till att människor som jobbar FÖR barnen råkar illa ut.
I morse bad jag sonen att sno med sig "sin" pärm hem, pärmen där all information om vad han gjort under terminen finns dokumenterat.
Det gjorde han, men han hade glömt att han gjorde det, kom på det vid halv åtta, studsade upp och ropade, MAAMMA jag har något till dig ;)
UNDERBARA unge.
Jag slog upp en sida, slog upp en annan sida, och BANKADE igen pärmen, och beslöt att inte titta mer i den idag. Jag orkar inte vara arg på en fredag faktiskt ;)
Jag har varit på kurs idag, i Vedic art. Den kursen satt som en smäck just nu. Att hämta styrka inifrån, att inte tänka så mycket, följa hjärtat, följa sig själv, inte bry sig om vad andra gör, att vara DU, vara i sig själv. Det kunde inte passa bättre än så ;)
Jag behöver er hjälp.
Jag vill ha exempel från ER där ditt barn har blivit utdömt från skolan, men nått höjder ingen trodde var möjligt.
Jag vill ha det KORT, max en halvsida. Jayne har gjort det kanon i en kommentar efter mitt förra inlägg. Dom raderna säger allt.
Ewa, du behöver inte, jag kan sammanfatta dina rader i sömnen ;)
Men Miccan, om du har något att tillägga, så vill jag mer än gärna höra.
Jag vet vilken väg du vandrat. Nä inte vandrat, du har kampat dig fram.
Vill du hjälpa mig med några rader blir jag jätteglad.
Jag har några frågor.
Det behövs en EVK för att ändra tiderna på schemat. Det vet jag.
Men behövs det en EVK när man behåller schemat, men i princip bara byter lärare??
Det behövdes tydligen ingen EVK när man bytte ut onsdagens extra-SV/ENG mot en lektion med en annan assistent. Men nu plötsligt krävs det, utifrån det vi kom överens om på utvecklingssamtalet.
Kan jag kräva att få vara med på elevhälso-teamets möte, där dom ska diskuttera vad dom anser är bäst för min son?
Är det verkligen så, att en pedagog redan i år 1 kan avgöra om en elev kommer att nå målen i grundskolan`? Är det verkligen så att en pedgog ska kunna göra den bedömningen enligt regeringens nya riktlinjer genom de skriftliga omdömen?
Det hävdar åtminstone rektorn.
Jag behöver er hjälp. Jag vet att det är helg, och inte så många är inne på helgerna, men ni som läser, hjälp mig.
på måndag har rektorn minsann avbokat en massa möten för att kunna svara på mina frågor på den tiden jag gav honom. Inte för att jag kan begripa hur man kan ha en MASSA möten på samma gång, men det gör inte så mycket. Jag förstår PRECIS hur han känner sig ;)... NOOOT...
Nu körde jag tilt känner jag. Jag kompletterar mer, om det dyker upp mer saker....
Nu hejar jag på JOHAN i idol.....
se ya
FAAAAN oxå, han åkte ut......
en sak till, med tanke på pärmen. Jag skulle önska att någon av er som känner mig, kunde ge mig nån timme i helgen att tillsammans med mig gå igenom den, live. Jag vill ha lite utomstående input, om du/ni reagerar på samma saker som mig. (vill påpeka att jag bara ögnat genom två sidor, och jag häpnar)
Mina tankar går till Ewa och dampmamma i den frågan.
TACK dampmamma för ditt senaste svar i mailen, det gav mig OTROLIGT mycket.
återkommer säkert, det sprutar tankar just nu...
TACK Ewa för din underbara länk....
Lärarnas IQ sjunker
Har inte så stora barn som i högstadieålder. Men vår son fick benen kapade i klass ett av en lärare som vid jul! la fram ett paper framför honom på utvecklingssamtalet och talade om att han kan inte läsa, inte skriva, inte se talen, inte räkna...
Han läste redan på dagis, började skriva då också. Räknade gjorde han också.
När det senare gick åt *** i fjärde klass och han var hemma länge. Hemundervisning och skolbyte. Ingen av varken rektor, kurator, specialpedagog var det minsta orolig för de sa att han är så intelligent. Ingen visste riktigt hur mycket han kunde men alla visste att han gjorde det...
Utom den första läraren som sa han var lat och struntade i allt. För han kunde inte sitta stilla osv. När allt blev för jobbigt hoppade han ibland ut genom fönstret men det var ju bara på ren jävelskap...
Inte heller nu när han är sjukskriven är någon orolig att han ska komma för mycket efter. De menar att kapaciteten finns där. Får han bara stödet så löser det sig själv.
Godnatt! :)
...bästa kämpe!
Jag försöker FATTA vad du skriver...Bli inte trött när/om jag inte svara på saken. :)
Det verkar som om rektor inte riktigt begriper vad hon hävdar.
I min kommun finns det INGEN som fått ändrad skoltid (sk anpassad studiegång) och fått till FULLSTÄNDIGA grundskolebetyg. Ingen. Så, vart vill ni nå tänker jag? Det är en viktig bit eftersom tid är nu. Det går inte att komma i efterhand med önskan om tid.
Vi går aldrig med på rubbning av tiden. Risken finns då att de kan hävda att "jamen, han har ju inte fullgjort blablabla" och det har sin grund i att tiden tagits bort. Förstår du?!
Detta har hänt sonen. Och kommer aldrig få hända igen eftersom han inte kan gå om en klass till utan JUST DET bara gå ur med ofullständiga betyg.
Det kämpar vi emot.
Ang EVK.
Vi har sällan haft dem på slutet. Vi kan helt enkelt inte vänta på att folk ska kunna samlas. Den tiden existerar inte ibland. Det blir beslut på stående fot. Den rymden måste få finnas tänker vi.
Sen är det självklart inte så att alla runt sonen inser hans problematik. Men jag kämpar och vägrar ge upp den biten...
Jag vet inte hur ni har det med "team" runt sonen? Vår skola har en egen kontakt som hjälper dem i arbetet. Som bekostas av skolan..
Skriv gärna om du vill, du har adressen... :)
Till sist; Ja, vår son har blivit utslängd ur skolan. Känslan av ensamhet och vanmakt är jag välbekant med.
Ja, du kan kräva att få vara med på möten. Vem har vårdnaden?! :) Men gå inte ensam, är mitt råd. Ta någon med dig som KAN problematiken och som kan dig.
Hej...
Jag har fortfarande inte hittat något som kan ge rektor rätt att neka dig vara med på elevhälsokonf så länge det är ditt barn som diskuteras, jag har läst lagar, förordningar, tillämpningar, men hittar inget stöd för att utesluta dig någonstans. Se om vår kära rektor kan motivera det...? Skickade utdrag till dig.
Du har både rätt och skyldighet att informera om ditt barn.
Tittar gärna på pärmen om du vill... bara skrik till.
Nu ska här bakas pepparkakor vilket minstingen oavbrutet påpekat sedan 6.30 imorse...
Kraam
Välkommen till min blogg där jag
skriver om mitt liv som ung, nygift
juridikstudent! Här kommer jag att
skriva om mitt liv, mode, många
resor, mina älsklingar, inredning,
vardagslyx och mycket mer! Har
jobbat extra som make up artist
på filminspelningar samt
manikyrist, så jag kommer med
många tips! Fin blogg du har, ska vi följa varandras via bloggkoll?? =)
du får gärna maila mig eller prata via msn om du vill bolla idéer om pärmen. Jag ställer upp,helt ok!
NEJ man kan inte avgöra i ettan(du menar första klass grundskolan?) om en elev ska nå målen. Vill de särskoleplacera barnet? De ska ge eleven det stöd den behöver för att nå målen. OCH ja jag vet vad det handlar om. De ville placera stoffe i sär o inte ens ge han en chans i förskoleklass. MEN jag gav mig inte, fick fskklass som 7 åring. Började ettan som 8 åring o tvåan som nioåring. Och han läser nu själv. En elev som skolan inte ville ge en chans. Vi satt på ett antal möten som var rena hotmöten mot oss som föräldrar.
Kram ingrid
Dina frågor...
Det finns inga uttalade regler för hur och när man får ändra scheman/lärare osv. Ingenting säger att det MÅSTE föregås av EVK.
En EVK är i första hand till för att skola/förälder/bup ska besluta HUR man bäst arbetar med ett barn, vad barnet behöver, vem som ansvarar för vad, metoder osv
Av intresse kanske kan vara att samma skola för några veckor sedan ändrade både innehåll under flera lektioner + införde muntliga prov för den äldste, trots att vi inte haft en EVK sedan han började sexan (nu 8an).
Ang elevhälsoteamet så gäller att så länge bara ditt barn diskuteras har du rätt att vara med, informera osv.
En EVK ska du vara med på. Ditt barn är inte myndigt, du för hans talan. Du känner ditt barn bäst. Ta med dig spec ped från bup så du har stöd.
Ang bedömningen kan skolan inte göra den bedömningen (att han inte kommer nå upp till målen om 2.5 år)utan att bryta mot gällande skollag (skickade den på mailen). Däremot kan de säga att det kommer att bli svårt för m att uppfylla målen, så här tror vi att vi kan hjälpa honom...
Men man kanske inte ska grunda den bedömningen på en persons åsikt, och absolut inte en person som inte ens har behörig utb i ämnet.
Kram