språkförbristningar!

Hurrrr använderrr vi vårrrat sprrrrråk???

Innan 4-årrrrs kontrrrollen idag, så rrringerrr assistenten..
Talpedagog harrr kopplats in, och nu ska hon titta igenom rrresultatet av utrredningen...

Sonen talarrr otydligt, byterrr ut bokstäverrr osv, ibland harrrr lärrrarrna svårrrt att hörrra vad han sägerrrr..
Då vänderrr dom sig till assistenten automatiskt... o hurrr känns det förrr sonen...

Senarrre så varrr det 4-årrrskontroll med dotterrrn...
Hon byterrr ut rrrrrr mot lllll....
Och????

Många barrrn lärrr sig inte att säga rrrr förrrrän dom ärrrr 5-6 årrrr...
Varrrförrr??

Det slårrr mig plötsligt hurrrr slarrrviga vi ärrr med vårrrt sprrråk...
Vem ska vi ge skulden förrr vårrra barrrns dåliga sprråk??

Mina tjejerrr frrågarrr varrje dag, vilken dag ärrr det idag???

Jag harrr det senaste börrrjat tänka på hurrrr jag svarrrarrr....

Vad svarrrarrr du??

Tisda.... onsda..... torsdaaa..
osv..
Varrr ärrr gggggg-et???

Jag svarrarrrr numerrrr alltid... det ärr TisdaG..... torrrsdaG..
Det låterrr helt sjukt, men hurrr ska barrrnen kunna stava till dessa orrrd om dom inte harrr fått hörrra uttalet???

Närr jag läserrr godnattsaga, så uttallarrr jag alla orrrrd med betoning på varrrje bokstav....

Vi slarrvarrr med vårrt sprrråk, ärr det därrförrr alltflerrr barrn har läs- och skrrrivsvårrrigheterrr...???

Min son ska stava till danmarrrk...
han skrrrriverrr damark...

han förrstårr inte, det stavas ju så...
förrr vi uttallarrr faktiskt inte n-et....
Harrr han då läs-och skrrrivsvårrigheterrr eller harrr han fått fel sprrråk av oss rrrruntomkrrring????

Hurrr ska han kunna stava ett ord som ingen uttalar???

Ikväll när jag läste godnattsaga, så blev jag förundrad över hur mycket ljud och bokstäver man hoppar över i språket... det blev tydligt när jag läste VARJE bokstav i orden....
Vilket slöseri.... det är kanske inte så konstigt att fler och fler barn har svårigheter med sin läs- och skrivinlärning.... vi slarvar ju bort bokstäver och uttal för dom från det dom är små....

Det kanske är dags att tänka över vilket språk vi förmedlar till våra barn...


Räkna upp veckans dagar... som du brukar säga dom...

ta fram en bok, och läs några rader, och reflektera över hur du uttalar dom...
det är så du läser för barnen..
Hur ska dom kunna lära sig att stava, om dom inte får lära sig hur orden låter???
Hur många barn egentligen, kunde fått en bättre start, om vi använde vårt språk bättre??

När jag skriver, så stavar jag rätt, för jag kan inte för mitt liv stava fel ;)
Min son stavar fel... för hans uttal är fel..
Jag blev faktiskt vettskrämd idag, när jag förstår hur viktigt vårt eget språk är för våra barns läs- och skrivutveckling...

Har ni tänkt på det???

Alla dunderkommentarer
mallis har skrivit detta:

Du har så rätt. Mn slarvar alldeles för mycket. Både med uttal och även med ordförrådet! Många öö va osvosv. Det gör ju saken ännu värre.

majsan67 har skrivit detta:

hmmm ... nu menade jag inte språket i den bemärkelsen, som uttryck och slang... utan rena uttal av orden, i vårt svenska språk, och frågeställningen var hur det påverkar våra barns läs- och skrivinlärning...

Eller lär man sig att stava till ööö o vaaa i skolan????
Det du beskriver är uttryck barnen har tagit till sig, och handlar inte så mycket om språkinlärning som sådan... eller.. kanske har jag fel..
Hoppas inte de.... för då blir jag ännu mer rädd...

2008-03-14 @ 22:40:12
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Perlen har skrivit detta:

Stackars min grabb. Hans pappa är skåning :-D
Maunda, tiisdau, unsda, tousda, fräida, löda o sounda.
Inte konstigt att grabben har språkproblem, hihi.

2008-03-15 @ 07:51:20
A har skrivit detta:

Men talspråk och skrivspråk har alltid varit annorlunda... Även på vår tid. Men du har säkert rätt på vissa punkter i det du skriver. Jag tror snarare att det ligger en hel del i skolan... När min dotter gick i mellanstadiet frågade jag läraren varför han inte rättade felstavningar... Han sa då att det var viktigare att de fann skrivlusten =O Jag ifrågasatte det lite eftersom det för mig är viktigt att stava rätt.... Men tydligen var det det nya sättet att lära. Sen tycker jag allt att det är lite trist att språket urvattnas, för dagens unga är för slöa att lära sig och att ta sig tid... Det går ju fortare att skriva damark än danmark. Min minsting trodde för övrigt att i värmland (varmland) var det varmt =D. Här i skåne uttalar vi i alla fall våra grötiga rrrrr väldigt tydligt ;)

2008-03-15 @ 10:53:35
http://amittilivet.blogg.se är min hemadress
Mari.H. har skrivit detta:

Haha, du är för rrrolig Majsan!
Om man nu ska vara allvarlig, så är
precis så som författare A skriver, att man i skolan försöker uppmuntra flödesskrivandet innan man petar i stavningen. Men...det beror ju på vad syftet är med lektionen. Är det en rättstavnings situation ska ju helst orden stavas rätt.
Sen får man nog hoppas att det kommer att bli mindre problematiskt att ha stavningsproblem i framtiden, då t.ex. stavningsprogram på datorn hjälper många.Överhuvudtaget har det visat sig att barn som lär sig skriva på datorn kommer snabbare igång med både flödesskrivandet och läsningen. Ordbilder är en annan metod, där ordet är en symbol som alla andra symboler. Ordens utseende ( stavningen) blir lika självklar om t.ex. MacDonalds symbolen.

2008-03-15 @ 11:27:11
Linda har skrivit detta:

Vi hade ju en diskussion om det igår när du var gullig nog att ringa och höra om jag levde.
Jag är ju benägen att hålla med både A och Mari. Det är ju så och det inte bara i Sverige att talspråket och skriftspråket är olika. Det lustiga är att många av de som inte har något talat språk alls som döva, kan läsa och skriva alldeles utmärkt. Och min teori är att det är olika språk.

2008-03-15 @ 18:46:33
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen