lite merrrr sprrrråkfunderrringarrrr....

skrev ju längre ner om vårt språk och uttall och vad det har för effekt på våra barns läs- och skrivinlärning...

Jag behöver ju fundera vidare på detta. Kommentarer jag fått vill göra skillnad på språk och skrift. Och så är det säkert..
Men enligt vem? Och för vem?
Vi får lära oss att det är så, men är det då samma sak, som att det ÄR så?

Är det bara skillnad på tal och skrift för NT-folket`(normal-tillsvidare-folket)?
Eller är det så för alla? Även för folk med ADHD/Autism/Dyslexi?
Varför i så fall undrar min son vad det är för vits med att stava annorlunda än vi pratar?
Är det så då, att tal och skrift är något helt annat när man har ett funktionshinder?
I så fall kan jag än mer begripa varför dessa barn får problem i skolan..... för dom ska lära sig att man pratar på ett sätt, och skriver på ett annat... och det kan dom inte förstå....

Och OM jag hade varit tydligare i mitt tal under hans uppväxt, med betoning på varje bokstav, hade han då fått lättare att skriva, eftersom han då hade skrivit som vi talat??? Och då hade det inte varit konstigt för honom???

Ikväll tittade vi på fem myror är fler än fyra elefanter.... Där ljudar dom varje bokstav, är övertydliga i största allmännhet...
ssssss....
aaaaaa....
rrrrrrrrr....
aaaaaa....

sssssaaaarrrraaaaa.....

Eftersom talet är en sak, och skriften en annan... hur kommer det sig då att väldigt många barn hade lättare att lära sig läsa och skriva under perioden som detta programm sändes på tv???
Mina tjejer säger efter varenda bokstav dom hör på programmet....
Spelar det ingen roll då egentligen för deras framtida läs- och skrivinlärning??

Alltså jag är hemskt nyfiken, på allvar ;) Hur kan det inte ha betydelse hur vi talar för våra barns senare läsning och skrivning?

Jag vet ju självfallet att vi har ett knöligt språk... ssccchhh.... tjjjjj.... 
säger mej... skriver mig.... säger ja... skriver jag... osv....

Vill ha en vetenskapligare förklaring på varför vårt språk inte har med läs- och skrivinlärningen att göra...
image233

Alla dunderkommentarer
Nickan har skrivit detta:

Du ska få en riktigt vetenskapligt svar
av mig, men inte i kväll! Imorgon är vi ju på ett mycket intressant ställe med tanke på dina funderingar...
ses då!

2008-03-16 @ 23:41:18

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen