Kungsbacka kommun tar inte sitt ansvar...

Som jag skrivit om tidigare så hade min son vid 13 års ålder fortfarande inte fått göra en dyslexiutredning.
Då det nu är 2 års kö till en sådan utredning, hade han hunnit bli 15 år innan det hade blivit aktuellt... och kanske längre, han kanske hade hunnit gå ur grundskolan innan...

Är det OK????
Är det någon som tycker att det är OK???

Tycker ansvariga i kommunen verkligen att det är rimligt???
Jag hoppas att deras svar på den frågan är nej. Och jag hoppas att dom ALDRIG någonsin behöver få bli föräldrar till ett barn med särskilda behov.
Att vara förälder till ett barn med funktionshinder är FAN inte kul.
Det är ett HELVETE.
Livet med barnet är inte helvetet.... utan helvetet består i att man får kämpa 24 timmar om dygnet för att få det man LAGLIGEN har rätt till...

Jag undrar varför vi har lagar, jag undrar varför vi har politiker? Dom sätter upp lagar, regler och paragrafer som sedan vi samhällsmedborgare ska följa, gör vi inte det kommer pekpinnen, med böter och straff som påföljd på det mesta.
Men dom lagar som beskriver våra rättigheter då? Är inte dom också till för att följas?
Tydligen inte, makthavarna står över dessa lagar, och man kan utan att skämmas bryta mot än den ena än den andra lagen. Bara man slipper betala.

Men det är kanon. Jag som förälder till ett funktionshindrat barn kan inte arbeta fullt så länge det ser ut så här. Och jag är inte heller ensam. Vi kan då inte heller bidra till samhällsekonomin och göra rätt för oss. Det vare sig orkar eller hinner vi inte. Vi har ju fullt upp med att strida för våra rättigheter.
Tänk vad detta kostar samhället.
Och tänk var det kostar samhället när dom av våra barn har gått genom grundskolan och fått hela skolgången förstörd pga att dom inte fått rätt hjälp.
Var tar dom vägen då? Vem får betala för att dom inte kan få ett jobb och tjäna samhället?

Kära politiker, ni gräver er egen grav.

Idag har jag fått brev från Kungsbacka Kommun, där man 2 månader efter fakturan kom till deras kännedom bestrider betalningsansvar.... (bestritt skrev dom, så stava kan dom inte heller)

Dom menar då så fint på att man inte kan beställa en tjänst och sedan fakturera kommunen. Hoppsan... jag undrar då återigen vem den där Nils-Ove är som skrev ett inlägg längre ner..... ordvalen var tämligen lika....
Kan ju bara hoppas att det är någon av våra kära politiker, dom är så välkomna att ta del av en förälders helvetiska vardag med bångstyriga myndigheter.

Hela saken handlar inte om fakturan i sig, vilket har blivit det största problemet för dom nu.
MITT största problem är att kommunen har förvägrat mitt barn en dyslexiutredning under flera år, en utredning som han lagligen har rätt till, då han har stora svårigheter.
En sådan utredning på ett tidigt stadium för att lokalisera hans svårigheter kunde ha hjälpt honom så han sluppit det elände han gått igenom.

Det handlar om 5 625:- inkl moms.
5 625:-!!!!!!!! VAD är det i jämförelse med en förstörd skolgång, och en oviss framtid???

Det handlar inte om pengarna. Det handlar om LAGEN. Kommunen bryter mot skollagen. Ändå är det JAG som ska betala?!?!?!
Men sorry, jag betalar inte.
Spc jobbar i uppdrag av kommunen. Så här står det i deras arbetsgång när det gäller barn med läs- och skrivsvårigheter
http://www.spc.kungsbacka.se/blanketter/Hur%20bevakar%20vi....doc

Jättefint, jättebra.... men hur vore det om det gick till så också....
Det är SKOLAN som ska begära en utredning av Spc. Och skolan går också under skollagen.... Och VEM är det som ska se till att skolan gör sitt jobb???
Joooo, i första hand kommunen.
VEM är det då som brustit??
Svara rätt och du vinner en kanelbulle....

Men okej.... har ingen sett en storslägga förut, så ska jag visa den nu...

Janne Josefsson, here I come!!!!


Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Om du orkar så är min rekomendation att gå ut till media en gång till.
Jag tycker aftonbladet är en skandalblaska, men folk läser. Janne Josefsson som du själv säger.
Men framför allt.
Ta kontakt med din journalist på Norra Halland.
Och hör efter med skolverket om det är så att en kommun verkligen får förvägra en dyslexiutredning.
Kanske går det inte att få kommunen att betala fakturan....men är det lagligt det här...?
Att förvägra barnen det som de har rätt till enligt skloagen?
Stäm hela kungsbacka.
Om du orkar, för det behöver de.

*Kram Linda*

bakombrillorna har skrivit detta:

Jag blir så trött! Det är inte klokt att det ska vara likadant - varje gång! För alla! Men jag har börjat tro på en konspirationsteori. Nämligen ett bonussystem. För det bara måste vara så att när man blir anställd som handläggare i kommunen så blir man hjärntvättad att tro att kommunens pengar (som man handlägger) det är pengar man själv får bonus på. Ju mindre pengar man ger ut till kommuninvånarna, ju mer pengar får man själv i bonus! Jojomen så är det. För i kommunhuset har man fruktkorgar och vatten på flaska. När det är möte får man fikabröd eller macka. Men barnen i skolan får vatten till maten och inget socker på gröten. De gamla i servicehuset får inte städat. Det kostar för mycket. När man har funktionshindrade barn gäller utnötningsmetoden. Jo. Ju fler föräldrar som blir sjukskrivna för utmattningssyndrom efter att ha bråkat med kommunen, ju färre föräldrar bråkar och är besvärliga. Kostar mindre. Socialbidragen är en annan enhet som får handlägga. Inte min bonus som drabbas!
Jag tror att det är så. Eller också är de så jävla blåögda att de faktiskt tror på fullt allvar på det politikerna säger. Att allt är okey.

Ring Janne Josefsson. Det är dax nu!
Kram

2008-03-05 @ 09:43:06
http://metrobloggen.se/bakombrillorna är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Så här ska det fan inte gå till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2008-03-05 @ 10:44:57

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen