Hur "får" man Autism??

Här kommer mina morgonfunderingar ;)

Hur uppstår autism?
Om det tvistar dom lärde ;)

Det finns olika teorier, såsom att tungmetaller tex i kroppen skulle vara orsaken, att olika spannmål tex orsakar, att vaccinationer såsom MPR är en orsak...

Många har undersökt detta med tungmetaller i kroppen hos barn med autism, och när man då med olika metoder har "rensat" kroppen från dessa så har autismen "försvunnit"....
Är det då tungmetallerna som orsakat autismen, eller har kroppen sämre försvar när man har autism och att kroppen hos någon med autism har svårare att göra sig av med dessa tungmetaller?

Vad är det som säger att inte alla har dessa tungmetaller i kroppen?
Jag kan nog tänka mig att ingen är speciellt ren från sådant..
Eller...... är det bara dom som har autism.... o varför har just dom personerna massa tungmetaller i kroppen....  *kliar mig i huvet*

Jag är inte jätteinsatt i ämnet, så jag ska inte gå för djupt in i det heller.... observera då att detta är MINA tankar, det finns ingen vetenskap bakom det jag skriver ;)
Jag spekulerar hej vilt ;)

Sen finns det många som provat att utesluta gluten, kasein och soja, och resultatet av det har gjort att autismen i princip har "försvunnit". Mag och tarmkanalen har blivit friskare och gjort barnet mindre autistisk....
Sitter autismen i magen?
Eller vad är det då som händer i kroppen egentligen vid en sån diet? Har det ett samband med tungmetaller även här?

Självklart så mår alla bättre med en "frisk" tarmflora..... men jag undrar, skulle vi kanske alla må bättre av att utesluta detta i vår kost?
Mitt svar på det är solkart JA....
Jag provade under en period stenåldersdieten, och min mage fungerade plötsligt som den borde, jag blev enormt mycket piggare, sov bättre osv....
Men blev jag mindre aspig.... njaaa..... det undrar jag allt ;)

Återigen vill jag säga att detta är MINA funderingar.... o inget annat ;)

Sen kommer vi nog till det mest debatterade, huruvida autismen orsakas av vaccinationerna...
Där är mitt svar att nej, det tror jag inte, inte vaccinationen i sig.... MEN däremot biverkningarna på vaccinet, och ev följdsjukdomar....
Man ska ju betänka att det faktiskt sprutas in virus i våra små barns kroppar, ..... ta då tex MPR.... En allvarlig följdsjukdom av tex Mässling är hjärnhinneinflammation....
Och det vet jag är vetenskapligt bevisat, att just den sjukdomen har orsakat många barns autism.....
Och det finns då faktiskt en hel del barn som har fått hjärnhinneinflammation som en direkt påföljd av just vaccinet...

Det sägs ju att autism oftast "debatterar" runt 1½ år ålder, i samma ålder som MPR ges...
Så dom föräldrar som upplever en förändring på sina barn, och vill koppla det till sprutan får genast höra att det inte alls har ett samband....
Men hur kan föräldrarna veta de egentligen???
Och så mycket vet jag, att föräldrar till barn med autism vittnar om bristande ögonkontakt och intresse från barnets sida långt innan 1½ års ålder, så också jag..... ... så jag kan kanske inte riktigt köper att debuten kommer senare... fast jag vet att man kan läsa det på dom flesta sidor som behandlar ämnet ;)

Jag har själv gjort ett aktivt val, att vänta med MPR-vaccinet för mina 2 minsta...
Jag behöver nog inte säga att jag inte är särskilt poppis på bvc för det valet ;)
MEN, jag vill inte riskera att någon av tjejerna får en hjärnhinneinflammation som följd på sprutan.....
Dom ska självklart få vaccinet,... bäst o skriva de så jag inte får höra att jag bidrar till att låta dessa sjukdomar löpa fritt ;)

Men jag har valt att vänta, för efter 3 års ålder är immunförsvaret fullt utvecklat och kroppen klarar då bättre av att ta hand om vaccinet...
Jag tror som sagt inte att vaccinet i sig är boven.... utan påföljden...
Och jag vet också att följdsjukdomarna på sjukdomarna i sig också är ödesdigra....
Så snart alla vinterförkylningar o vattkoppor har lämnat oss därhän, så ska tjejerna få sin MPR....

Det finns ju en anledning förstås till att jag rädd för just hjärnhinneinflammation...
Min son hade det när han var 2 månader gammal...
Man är helt övertygad om att den är orsaken till hans svårigheter.... o det är jag också, till viss del....

men.... vad jag vet har inte jag haft nån hjärnhinneinflammation ;).....
Jag har ärvt mina funktionshinder.....  min son har ärvt sina till stor del.....
Det är ärftligt, det har man ju kunnat konstatera......

Men är det egentligen så viktigt, att veta orsakerna?
Det är väl både ock..... 
För några år sedan var det otroligt viktigt för mig, att veta orsaken... sonen har gjort magnetröntgen.... det visar ingenting, och det gör det sällan...
Man kan ibland se "ärr" på delar av hjärnan, hos människor med ADHD, och också efter en hjärnhinneinflammation.... men det är väldigt sällan....
Kan man då laga dessa ärr?
VILL man laga dom ;)

Visst vill man att ens barn ska få bästa förutsättningar..... jag vill också ha bästa förutsättningar..
Men vi har begränsningar... vi får lära oss leva med det.... men vi kan självklart jobba mycket och öka våra förmågor inom dom områden vi är "svaga"...

Och det gör vi.... sonen går på
funktionsinriktad musikterapi (FMT)
Jag är helt övertygad om att hans uppsving i skolan har ett samband med detta...
Han hatar det dock som pesten, men utvecklingen är enorm, så han får helt enkelt stå ut....
Dock har han slutat gnälla när han ska dit..... o min förhoppning är att han nu själv börjar förstå sambandet *hoppas*

Jag ville lyfta fram detta med orsaker , och behandlingar för det är intressant....
Det finns många olika uppfattningar om ämnet, o jag tycker det är utvecklande att få höra alla sidor ;)

Blir en person med ADHD tex en annan person vid behandling av Eye-Q?
Eye-Q har visat sig vara väldigt effektivt för dom barn med läs-skrivsvårigheter.....
Vad händer om man slutar med eye-q då, "försvinner" den förbättrade förmågan då, eller är den bestående?

Blir man då en annan person vid behandling av concerta?
Concertan ger bra effekt på koncentration, uppmärksamhet och regleringen av vakenhetsnivån...
Vad händer då om man slutar med concertan, är koncentrationen då bestående... eller går den tillbaks?

Jag kan svara på den sista själv ;)
den går tillbaks...... medicinen hjälper mig att bibehålla den...
ADHD:n "försvinner" inte vid behandling.... symptomen dämpas
"försvinner" då autismen vid behandling av tungmetaller, eller ändrad kost, eller är det symptomen som dämpats även där.... och vad händer då om man slutar med den särskilda kosten... kommer autismen "tillbaks"... eller är effekten av behandlingen bestående???

Vad tror ni andra??

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Vi väntade med MPR-vaccinet med alla barn. Cassandra började gå tillbaks i utvecklingen rent verbalt vid 1,5 år. Anledningen till att vi väntade var att om det skulle bli något så skulle jag älta i resten av mitt liv om att jag gav dem sprutan.
Nu blev det som det blev ändå. Cassandra fick autism. Utan spruta. Både hon och Elias fick sina MPR-vaccin förra året.
Hade hon fått sprutan när hon skulle haft den egentligen, så skulle det verkligen sett ut som om sprutan orsakade tillbakagången.

I övrigt lägger jag mig inte i vad som kan orsaka ev NPF.
Jag gör ju uppehåll med Concertan över helgerna för jag tycker att den är mest effektiv vid koncentration (när jag behöver koncentrera mig).

Men jag har varit på föreläsningar då jag glömt concertan, och varit väldigt hisig och rastlös. Vilket får mig att fundera på hur tusan jag lyckats plugga innnan.
Concertan underlättar verkligen studierna.

Perlen har skrivit detta:

Inget lätt ämne du tar upp på morgonkvisten!
När jag äter enligt GI har jag ingen magkatar men byter jag kost kommer den omedelbart tillbaka. Visst kan man påverka kroppen genom kosten så varför inte lindra symptom på ADHD eller Autism. "Bota" tror jag dock inte på.
Här har vi ju Asperger och lite till i släkten så jag går på den linjen. Drog på mig en rejäl infektion som jag inte blev av med under graviditeten, tror inte det gjorde saken bättre.
Vi väntade till efter 3 års ålder med vaccinering. Då gick grabben redan på utredning.

2008-03-24 @ 09:29:40
A har skrivit detta:

God morgon =)
Jag har inte funderat så jättemycket på vad som orsakar autism... Men någon gång har jag ju gjort det. Sonen fick sin vaccination som han skulle för jag visste inget om sådant då. Han reagerade nog något på den vad jag kan minnas men kommer inte ihåg hur? Men han har visserligen varit annorlunda ända sedan han föddes. Han är född en månad för tidigt.... Igångsatt pga. vattenavgång. Jag har inbillat mig att något hände då.... Tog över ett dygn innan han kom ut.... Men jag vet inte???
Hoppas du får en fin dag =)

2008-03-24 @ 09:35:41
http://amittilivet.blogg.se är min hemadress
Agnetha Ersson Eriksson har skrivit detta:

vilka bra tankar och funderingar. Jag hr funderat mycket på vad som gör att så många idag har diagnoser. Jag har kommit framtill att det är inte så konstigt. Dom har diagnoserna har alltid funnits men dom syns bättre idag av många olika anledningar. Bland annat så har vi så mycket impulser från mobiler, mp3 spelare och massor av annat. Det finns hela tiden något att döva vår ångest och något som kan trigga oss. Helt klart tror jag att vi kan påverka hur våra diagnoser är genom att tänka på vad vi stoppar i "dumtruten".
Idag mår jag mycket bättre. Kan det vara för att mitt gäng tapetserat klart? Hm, latmasken kanske? Nä, nu var jag dum mot mig själv. Ha det gott, jag älskar din sida. Kram Agnetha

2008-03-24 @ 09:39:14
http://metrobloggen.se/atenga är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

Linda:
Precis som du har jag valt att vänta av den anledningen att jag inte ska behöva älta det sen.... för tänk OM.... nä det kan jag bespara mig..
Jag är ju så sablans trött utan concerta så skulle jag hoppa dom på helgen så kan dom förvänta sig en mamma i sängen ;)
Konstigt egentligen att jag klarat så mycke med den enorma tröttheten ;)

Perlen:
Tidiga morgonfunderingar är bra vet du ;) då är hjärnan pigg o alert..
Den infektionen kan säkerligen också vara en orsak, det finns ju faktiskt undersökningar på de att sjukdomar under graviditeten kan orsaka autism...
sen så hjälper det väl inte direkt till att det finns i släkten oxå ;)

A:
Där är också en möjlig orsak, för tidigt födda barn får oftare svårigheter inom autismspektrat... även om nu en månad för tidigt kanske inte är sååå mycke för tidigt.... och också att det tog tid för honom att komma ut.....
Men trots vilket är han ju din älskade grabb... så att spekulera i varför är ju egentligen onödigt ;)

Agnetha:
Det är sååå intressant, alla intryck, all stress, ju snabbare livet rusar på desto bättre, skapar inte direkt förutsättningar för dom som har svårigheter....
Det har ju alltid funnits, men när vi växte upp var det betydligt lugnare, och svårigheterna blev inte så tydliga och svåra heller för den delen...
Dessutom så arbetade inte föräldrar halvt ihjäl sig heller, och det fanns ofta någon att komma hem till.... nu ska barnen va glada om dom hinner se sina föräldrar en timme om dan innan läggning...
Inte konstigt att fler och fler får diagnos... hur ska man kunna leva under såna förhållanden ?

Skönt att du mår bättre ;) för självfallet mår man ju faktiskt toppen när man fått ordnat hemma ;)
O inte sjutton är du en latmask... du har ju varit sjuk....

2008-03-24 @ 14:10:37
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Jayne har skrivit detta:

Bra tankar...som jag också haft många gånger.
När min äldsta son äntligen knäckte simkoden i tvåan så gjorde han också ett stort hopp i matten. Jag är helt säker på sambandet. Hjärnan är ju otrolig och vänste och höger hjärnhalvor måste ju samarbeta.
Jag har läst en bok om just detta , Arne Malten. Han skriver bland annat om just detta hos dyslektiker att en del av "trådarna" mellan hjärnhalvorna saknas hos dyslektiker. Detta gör att dte tar längre tid. Det kan också ha betydelse om man är vänsterögsstyrd eller höger.
Jag är också övertygad om att barnen inte ökar, däremot ökar kraven på barnen. Jag har inga diagnoser själv men känenr igen mig i sonens svårigheter. Jag är "säker" på att jag har samma svårigheter men att jag lärt mig att kompensera dem.
Skolan på vår tid var inte heller samma. Jag satt aldrig flera timmar med läxor hemma ändå klarade jag skolan hyfsat bra. De elever som så att säga "bara var" i skolan fick en 1:a i betyg. Idag kan man vara på alla lektioner kämpa stenhårt och ändå få IG i betyg.
Lärarna hade också andra lektioner på "vår" tid. Man avravade läsning med film, diabilder, diskussioner och annat. Idag är det mycket "faktasökning på egen hand", vilket är svårt för dessa elever. Så.. tyvärr... jag tror inte svårigheterna kommer att minska.

2008-03-24 @ 15:17:38
http://jayne.blogg.se är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

Jayne:
Du det DÄR tycker jag är intressant, att hans matte gick lättare när han knäckte simkoden ;)
Det är så fmt:n funkar.... man ska knäcka massa koder på trummorna, och man får ingen hjälp med det utan det ska göras själv, kordination, koncentration, hållning, allting tränas...

Jag är övertygad om att allt sånt har ett samband..
Jag tror tyvärr inte heller svårigheterna kommer minska, tvärtom, om inte skolan gör en drastisk förändring, men det får vi nog drömma om...
Man undrar hur det ska sluta, hur många utslagna människor vi kommer att se framöver, som ett resultat på den här hetsen.... hemskt är de...

2008-03-24 @ 18:09:16
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Jaa du behandlingar finns det i mängd. Det är dieter, olika beteendeterapier, syrgasbehandling, akupunktur, hälsokostpreparat, olika behandlingsprogram, zonterapi, och alla hjälper?? För alla de som behöver dessa saker är det väl okej. Men att det skulle få npf att försvinna är nog i så fall mer än tillfällighet än något annat. Det kanske ger den hjälp det behöver i det läget för att barnet skall hitta strategier för att komma vidare. Sedan tror jag precis som övriga skribenter att svårigheterna syns tydligare pga flummigare skola, fler elever och inte lika tydlig rollfördelning mellan föräldrar, lärare/elever längre. För mig handlar det om att hjälpa mina två barn att hitta sina egna strategier för att klara sin vardag. En fungerande vardag ger på sikt en bättre självständighet. Men det är min inställning.

2008-03-24 @ 18:41:05
vicke har skrivit detta:

Jag skriver en kort kommentar, jag är inte utbildad i dessa frågor som du funderar kring, det vi fick i vår utbildning var sätt att se signalerna på om ett barn har något av dessa symtom
Vicke

majsan67 har skrivit detta:

Ewa:
Det känns viktigast för mig oxå.... att hitta strategier i vardagen som fungerar.... för vad skulle hända om man provade flera såna här metoder, och det visar sig ge ingen effekt alls?

Tänk då vad mycke värdefull tid som skulle gå förlorad, som kunde använts till att hjälpa och träna barnen i vardagssituationer.....

Vicke:
Vad har du gått för utbildning?

2008-03-25 @ 06:20:32
http://majsan67.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen