Asperger/ADHD

Vilket är vad, och vad är vilket??

En sak vet jag åtminstone, trots alla rön om att alla diagnoser går in i varandra... så krockar dessa två allt som oftast, dom är varandras motpoler...

AS:
Pärmar på rad, märkta i detalj, varje papper i sin egna lilla flik, i sin egna lilla plastficka... så jag hittar dom sen, så jag vet var jag har dom...

ADHD:
Pärmar i en hög på golvet, papper instoppade lite hipp som happ, utan tillstymmelse till plastficka... så jag INTE hittar dom sen, så jag INTE vet var jag har dom...

AS:
Jag ska betala räkningarna NU,

ADHD:
Jag gör det sen....... det hinner jag...

AS....... ADHD????

Jag ska göra hemsida åt vår lokalförening,
Attention Kungsbacka 
Den blir jättefin....
Jag är full av entusiasm....
Något händer.... menyerna är fel..
Måste ändra, lyckas inte, fastnar....
kommer inte vidare...

Eller.... ska ändra i min blogg.... ska fixa två sidomenyer tänker jag....
Börjar.... på vägen hittar jag nåt hemskt intressant.... wooow man kan göra runda kanter på alla boxar....
hmmm *tänka tänka".... det går fort.... joooo .. men näää... det där blev inte bra... måste göra om...
från början...
en ändring som kunde tagit nån timme... har helt plötsligt expanderat till .. hmmm... ja jag vet inte hur många timmar....

en bild som inte duger... måste ändra.....

en text som ligger en millimeter fel... måste ändra....

skriva om medlemsregistret till föreningen..... göra ett nyhetsblad....
en timmes jobb..... blir 6 timmars jobb....
mycke o göra??
näää... inte mycke o göra alls.....
fastna i detaljer, kan göra litet jobb väldigt stort...

En bild i huvet.... hmmm.... sådär vill jag ha det...
Funkar det i praktiken?
Ofta, ja,....
väldigt ofta nej....
Men kan man ge sig, när man efter åtskilliga timmar inte får det som man hade tänkt....??
Nepp...


Ska ändra layout nu...
på vägen till detta projekt hittar jag..... nääää, kan man verkligen ta fel på en åsna och en zebra... va häftigt, det måste jag läsa mer om....
eller...... oooh shit.... har man sett, i X kommun får alla elever lära sig läsa i lågstadiet...
eller..... men allvarligt talat... har verkligen britney spears gift sig med arnold swarzenegger???

ja visst fanken... layouten.....
hhmmm vilken färg skulle jag ha nu.... sjutton, vilken sida hade jag kollat in det på..... *klåda klåda*

måste tvätta lite...
men kolla!!!..... där ligger ju en korsordstidning från förra månaden, helt olöst... jisses måste lösa några kryss...
visst fan... tvätten..
jisses va dammigt det är i trappan ner till tvättstugan... var la jag dammsugarn nu då???

sååå, nu är trappan fin....
hmm... var va jag nu.... juuust de disken....
himmel o pannkaka, har ungarna hävt ur alla pussel,.... måste plocka.....
japp.... nu måste jag fortsätta med toastädningen som jag höll på med innan jag började med pusslet.....

riiiiiiiiing.... hallååååå..... jaaaa, du skulle vara hos mig idag, har du glömt de....
glömt`??? jag glömmer aldrig något..... eeeh.... vilken dag är det idag???
jahaaaa... jamen herregud, jag har skrivit upp dig på i morgon, jag är hemskt lessen....håhåjaja

måste sova...
hmm undra om minstingens mjölk är slut.... kanske borde skicka med en ny.... sjutton oxå, overallen skulle ju tvättas i helgen, var fanken la jag den nu..... kanske kan jag borsta av den....

nä.... jag är inte nonchalant... jag vill tvätta overallen.... men jag råkade faktiskt glömma de...
jag blir arg på alla "ordentliga" mänskor, som alltid har rena overaller o regnkläder till sina barn.... som kommer ihåg att köpa nya skor, när dom förra "krympt"
varför kan dom komma ihåg de, o inte jag???

AS--------- ADHD.....
vilket är vad, vad är vilket...
jag vet inte, o vad spelar det för roll....
jag vet bara en sak..... det tar ibland knäcken på mig, för jag får inte ihop vardagsstöket....

Men duuu, du har väl inga problem... du som är så duktig...
men duuu, vad är du sjukskriven för, du som är så glad...
men duuuu, du är ju så fantastisk och kämpar för dina barn, och får det dom behöver.... du har väl inga problem...

Nä... jag har inga problem..... det är det som är problemet...
dom som har problem, det är dom som inte fattar att jag har problem....

Jag önskar, att jag någon gång, inom en snar framtid, kan få lugn o ro, kan få känna att vardagen flyter på, så jag kan fokusera på andra saker.....
Men jag tror nog en sak, det är en önskedröm.... för jag behöver hjälp med det, och det kan jag inte få, för jag är för "frisk"... jag borde klara det själv...

Varför gör jag inte det då???

Nu ska jag rota  i lite paragrafer ang undantagsbestämmelser i betygskriterierna...
I kapitel 24 andra stycket står att elever har rätt att behålla sina hjälpmedel dom fått , för framtida studier eller annat som kan hjälpa dom vidare...... visste ni de...
förresten så borde jag tömma blöjspannen....
fast först borde jag dammsuga vardagsrummet.....


.....................
...................
........................

Alla dunderkommentarer
A har skrivit detta:

Hej och tack =) Det är en jag skrev till igår som inte visar alla kommentarer. Jag skrev lite kritiskt men inte elakt. Denna människa hoppar också runt bland bloggar och skriver " fin blogg". Hon har gjort det hos mig flera gånger och jag slår vad om att hon inte läser vad man skriver. Jag vill inte säga vem, för det känns lite taskigt =)
Oj, vad bra du är på att beskriva din vardag =). Många gånger är det så för mig.... Jag har jättesvårt att få ihop det.... Hoppas du får en fin dag..Kram

A har skrivit detta:

Jag har tack och lov kommit från stadiet då jag måste vara hemma med sjuka barn =) Mina klarar sig relativt bra själv hemma, fast telefonen går varm ;) Jag jobbar tre minuter hemmifrån och kan kila hem om det behövs....Världens bästa jobb =)

2008-03-10 @ 06:36:22
http://amittilivet.blogg.se är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Ha, ha...ursäkta mig men du skriver så roligt. Jag har funderat på om inte du kan bli en av krönikörerna i lokaltidningarna i stället. Måste du köra på i 150km hela tiden?
Och du...jag tror aldrig nånsin att vardagen kommer flyta på för oss.
Inte så länge vardagen innehåller hushåll, barn och man.
Om bara något flyter på så får man nog vara tacksam för det.

Det är nog bara att acceptera, vi måste kämpa mycket mer för att få saker gjort än "normala".

2008-03-10 @ 08:36:41
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
bakombrillorna har skrivit detta:

Ibland önskar man sig verkligen ett "handikapp" som syns. Eller en rullstol för själen.

Jag förstår vad du menar. Sonen har diagnosen AD(H)D nu, men väntar på ny utredning och det är kanske AS. Vissa saker stämmer, andra inte. Det är ju väldigt individuellt det där med AS har jag förstått.
Kram
bakombrillorna

2008-03-10 @ 09:55:29
http://metrobloggen.se/bakombrillorna är min hemadress
Robb4n.P har skrivit detta:

Tjing tjong!!Tack för att du orkar dela med dig...Ger så mycket, för oss andra som är i samma skuta...Syns imorn, förhoppningsvis!

Anonym har skrivit detta:

Oj vad jag känner igen mig.

Jag tycker det är så jobbigt när man faktiskt försöker förklara att jag KAN inte hålla ordning, jag KAN inte betala räkningar nu osv medan glasen måste stå på millimetrn rätt i skåpet. Böckerna ska stå i alfabetisk storleksfallande ordning i bokhyllan. Svaret blir ofta att jag har också svårt att hålla ordning. Har inte dammsugit idag... Och jag ser hur rent och fint det är. Ibland orkar jag inte heller städa... Glas? Vem bryr sig om hur glasen står? hmm.. Är jag ett ufo? Mest troligt en damptant tror jag.

2008-09-16 @ 10:55:50
majsan67 har skrivit detta:

haha, hej anonym.... ja men att vara damptant det är en bra titel det, den är det inte många som kan skryta med, eller vågar skryta med rättare sagt ;)



Det ÄR jobbigt när dessa bägge sidor krockar med varandra, det gör mig gaaalen ibland ;)

2008-09-16 @ 13:03:06
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen