Hemläxa i rensning....

Det har vi fått idag, bägge över 40 år gamla.. nåja, jag är inte 41 än minsann ;) sååååå mycke över är jag inte...

Vi träffade boendestödet och arbetsterapeuten idag, och nu börjar vi lägga upp en strategi för framtiden.
Vi ska träffas varannan vecka året ut, med lite uppehåll för deras semester.

Vad vi fick i tankeläxa var att se att vi är olika, och fungerar på olika sätt. Vi jobbar och tänker olika, och det måste vi lära oss att acceptera. Tex så när gubben får för sig att röja någonstans, så tömmer han bokstavligt talat det rummet han föresatt sig att rensa i.
Jag klarar inte att göra så, för jag får panik, för då blir det ännu rörigare för mig, och jag vet inte vilken ände jag ska börja i, och om jag överhuvudtaget ska orka hela vägen.
Jag vill dela upp det i små rutor, jag delar systematiskt in ett rum och betar av det bit för bit. På så vis, så kan jag när jag känner att luften går ur mig, avsluta, utan att ha rört till det alls.
Problemet är, att gubben tycker det tar alldeles för lång tid att göra så, det händer ju liksom inget känner han. Och jag känner att hans sätt får mig att gå bananas, och jag blir trött bara av att se det, och måste gå därifrån, varpå han blir grinig för att jag inte hjälper till.

Därför måste vi börja se, hur olika vi tänker och agerar, utan att bli irriterade och gå bananas.

Vi fick många läxor idag... suuuck ;)
Det finns inte längre något "sen" i ordboken. Det ska ersättas med NU.
Gör det genast, och med en gång.

Läxa till:
Stanna upp när en ny impuls kommer, att shit jag måste ju bara .... stanna kvar där du står och befinner dig, och skriv på sin höjd upp på en lista det som just fångade din tanke, fortsätt sedan med det du höll på med.

Vi fick frågan, vad vi skulle göra när vi kom hem.
japp, gubben fick i läxa att sätta upp en brevhållare i hallen som har stått på golvet i säkerligen 3-4månader. Där ska inkommande o utgående post läggas. Han skulle oxå köpa en stooor almenacka för hela familjen, och kolla brädan till poolstegen som vi ordnat för ungarna, så den inte har ruttnat av vätskan och går mitt itu.

Jag skulle ta hand om 8 maskiner ren tvätt som låg på vardagsrumsbordet, lägga in den på respektive plats.
Det är döööden för mig, men jag har sen långt tillbaks utvecklat en strategi för att undvika detta dödsupprag. I lådor sorterar jag o viker tvätten DIREKT i var och ens låda, på så vis blir livet mycke enklare att sen lägga in den.
Nytt är oxå sen en tid tillbaks, att jag lägger in mina kläder, tjejernas, och yngste sonens, dom andra får ta reda på sitt själva ;)

Det var VARMT idag. Jag klarade knappt att röra mig. Det där uppdraget jag hade idag, tog nästan kål på mig, och hängde över mitt huvud hela dan.
När gubben la barnen så slet jag tag i mig själv, och gjorde dödsrycket ;) svetten sprutade, men jag bet ihop. För aldrig nånsin att jag tänker sitta där på nästa möte och få frågan, gjorde ni det ni skulle???
Nepp... liiite skämmigt.

ja, trots att gubben jobbade hela eftermiddan, så fick han ju lov minsann, att hämta skruvdragarn, och sätta upp den där posthyllan ;)
Inte kunde han väl strunta i det heller ;) Sen kom han ut med alla verktyg, och flinade stort, jahapp, då lägger jag väl tillbaks dom igen där jag hämtade dom ;)

Hela saken leder till att du tänker på ALLT du gör. Och får en massa saker gjort, som du normalt bara driter i ;) för att det ääär så jobbigt o jag gör det seeen...

Funderingar på hur vi egentligen funkar har legat över oss hela dan.
Idag så åt ungarna sallad, med räkor, majs, gurka, skinka, tomat, svamp etc..
Den lilla säger plötsligt, jag är mätt, okej, då ställer jag in resten i kylen.
Jag tar tallriken, o samtidigt ropar den andra dottern, FÄÄÄÄRDIIIIG,... fine, jag tar med tallriken, ställer den på en hylla på vägen, torkar dottern o vi går ut.
När äldste dottern säger, nu är jag mätt , så säger jag att då ställer jag in din i kylen oxå, som jag gjorde med din systeee..... uuups... plötsligt kan jag inte minnas att jag verkligen gjorde det...
DÅ kommer jag på, att den står kvar där jag ställde den, det bara försvann...
Mycke flugor finns det, spyflugor gröna äckliga, som dyker på allt som står framme,  det är inte trevligt....


Men man får mycket tankar, när man väl pratar om hur vi har det.
Därför behöver man bli påmind om detta, genom att få prata med någon som förstår, och kan, och kan hjälpa en att tänka annorlunda.

Innan gubben går isäng, som han precis gjorde säger han, jag skulle behöva stryka en skjorta, men jag gör det i moorg..... hepp hepp hepp....
hur var det nu..... med SEN ????

tänk nu på hur mycke bättre du mår när du går o lägger dig, om du gör det idag.
Men nähe, det struntade han i..... jaja, som sagt, man kan ju bara ta EN sak i taget.
Det tar tid att lära sig nya beteenden och strategier. Men vi har precis bara börjat. Och det känns otroligt hoppfullt.
Vi kommer att stärkas av detta. Bara det att lära sig, att se att ens partner är olik en själv, och tänker och agerar på sitt sätt, kommer att ge så mycket. För det är nog inte så majsan, att allt som är självklart för dig, ska va självklart för alla andra ;) ;)

Boendestödet kommer nästa vecka, och tills dess så har vi i uppdrag att ha rensat ut ett förråd, och sorterat ut sånt som ska slängas, så när boendestödet kommer, så ska vi köra iväg med det. För vi kan få våra ryck minsann, och röja, men sen tar det stopp, det vi har röjt blir plötsligt stående nån annanstans, på sin höjd kan det landa 3 meter från huset i friggebon ;)

Men då kommer majsan o måste undra... men du, tänk om, vi faktiskt får ett ryck  o kör iväg med det oxå, då har vi ju liksom inget att göra när boendestödet kommer...

Japp, säger arbetsterapeuten...... alltid alltid, en plan B.....
I npf-världen behövs alltid en plan B, för inte så sällan händer något åt ena eller andra hållet som raserar plan A ;)

Återigen, har jag hopp om livet. Äntligen känns det inte så övermäktigt, för vi får uppföljning hela tiden, och bara måste agera mellan mötena, för uppföljningen blir inge trevlig om vi struntat i det vi skulle göra ;)

Jag bara ÄÄÄLSKAR effekten av nätverksmöten ;)


pööööss

Alla dunderkommentarer
Anonym har skrivit detta:

Asg HELT underbart skrivet! Men en tanke slår mig varför slåss alltid tankar det gör ont AJ MÅSTE jag nu sätta upp den där förstärkaren och högtalarna till Jocke så att jag vågar visa mig hos er då?



Elaka Ewa håller på att titta på vilket alternativ som är bäst för nu skall jag ner och annonsera åt er! Men då får du en hemläxa till. Ta fram ALLT som kan säljas.....:-D

2008-07-28 @ 22:33:51
Ewa S har skrivit detta:

MEN! Ewa heter jag ju varför kom det inte med. Skyller på värmen......

2008-07-28 @ 22:34:48
Micaela har skrivit detta:

Mamma, du försökte ju ändra kanal på tvn med mobiltelefonen så du har rätt om värmen. ;P



jag själv har packat upp en massa porslin, och skurit mig ett x antal ggr. Irriterande!



men jag tror att du kommer klara dig finfint. =)

2008-07-28 @ 22:45:46
majsan67 har skrivit detta:

men du ewa..... jag har större problem när tankarna inte slåss alls, när det är tomt, när jag gjort allt det där jag måste göra. Då är huvet så tyst, så jag tror det ska sprängas, tänk på de du ;)



Det är inte kul de heller.... ja, jag tycker nog att du med basta sätter upp den där förstärkarn o högtalarna, för det finns faktiskt inte mer något SEN . haha....



nje..... eeh NU ska vi hitta saker o slänga... o seee..... eller jag menar snaart ska vi hitta grejer o sälja.... EN sak i taget, men det skadar ju aldrig att allt händer på en gång, då är ju allt som vanligt ;)



ja det är varmt idag, och självklart inte lätt o komma ihåg vad man heter ... kan ju vem som helst glömma bort.. det förstår du väl ;)

majsan67 har skrivit detta:

miccan, du MENAR väl ändå inte, att "någon" försöker ändra kanal med mobilen????

hahhahaaa ;)

nåja, skrattar bäst som skrattar sist, om några år funkar det säkert alldeles utmärkt, och du kan göra allt med den där förbaskade mobilen.... så då skrattar nog din mamma gott ändå ;) för då lyckades hon plötsligt ;)



du har väl fingrarna i behåll hoppas jag?

2008-07-28 @ 22:58:55
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Nickan har skrivit detta:

Hej,

Du har fått svar på dina reflektioner inne på min blogg.

ha det!

2008-07-29 @ 08:36:41
http://acinna.blogg.se/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

ha ha ha ha..TACK för detta underbara inlägg. Vi har nu fått en tid till BUP imorgon, jag har krävt en ny tid helt enkelt.

Man får höra...ja men sonen är tonåring...lite slarviga..han är kille..jaaaa.

Men när jag läser om dig (och din fantastiska kamp) så bara vet jag...ja...men han har haft dessa svårigheter alltid och de blir värre...än värre blir de m vi inte kan sa dem för vad de är. Han har INGEN KOLL.

Ska man äta?? Ska man tvätta sig? byta kalsonger? plocka undan?....... osv osv... Har alltid varit så här..lååångt innan tonåren..gör det sen...ordnar sig.

Lite har han av mig...helt klart..

Oj...måste skruva fast deta stolsbenet...hämtar skruvmejsel..så..klart.. lägegr skruvmejseln här...

Maken blir vansinnig... LÄGG TILLBAKA sakerna!!! SEN...jag ska...sen...

resultat..jag blir stirrig av allt jag har på min göra lista...så jag gör inget... ha ha ha.



EWA... mitt mail till dig kom tillbaka....



Nu har jag mailat till kungahuset också...vad är deras syn på att dyslektiska och ADHD barn/elever INTE får det stöd de har rätt till, vad anser de om denna lååååånga väntetiden på utredningar?



KRAM på dig....ja du får ta emot kramen NU..inte sen

2008-07-29 @ 11:43:35
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Helene har skrivit detta:

...du är tapper! Kram!

2008-07-29 @ 11:44:15
Ewa S har skrivit detta:

Knas med min mailadress Jayne förlåt! Skall in och lägga in den andra istället åt dig. Med risk för att bli påhoppad från andra bloggare att man är en ja sägare måste jag säga att din kampanj är jättebra! Underbart att höra att du kämpar på!



Ja du Majsan denna dag....har inte börjat än så jag gör nog många dumheter innan kvällen. Gör oftast nya.....

2008-07-29 @ 13:23:52
Caroline har skrivit detta:

Woh. Du är typ min hjälte. torkar bort en tår Jag är så rörd över det faktum att jag hittat en till som inte vet vart tallriken hamnar någonstans. fnitter



Och du, försöker kolla din blogg så ofta jag kan. Det ser så häftigt ut bland alla svenska flaggorna när Aussie flaggan dyker på din Live Fee sak. Heh.



Du, när du fotar. Fotar du maten innan du äter den och när den är halväten också? Jag har en kompis från Singapore som gör detta varenda gång vi är ute. Vem vill ha en bild på en halväten dessert? Det ser väl inte gott ut eller?

2008-07-29 @ 16:24:06
A har skrivit detta:

Så skönt för er att få den hjälpen.... Jag är exakt likadan... Äh, det får vänta till i morgon ;) Skrattar lite igenkänande när din make skulle stryka =)

Jag tycker du gör rätt i att bara ta det lugnt nu... Jag skulle väl också ha gjort det men man får dåligt samvete inför barnen att de inte får göra något kul på sommaren... Fast de hade nog varit nöjda om de hade fått sitta vid sina datorer ;) Var rätt mycket bråk och tjafs idag tyvärr....

Ha en skön kväll...

2008-07-29 @ 20:44:47
http://amittilivet.blogg.se/ är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

hohooo men carro, det är ju helt underbart skönt när man kan dela med sig av saker någon kan känna igen sig i... jag undrar liksom alltid varför det är tomt i tallriksskåpet, eller varför inte tala om glasskåpet.



Var tar alla förbannade glas vägen, jag visste bestämt att jag drack vatten alldeles nyss, men VAAAR blev då glaset av, jaja, vi tar väl ett nytt haha...

Och så gör ALLA här, och tja, det blir mycke disk.

SEnaste förslaget är en stor fel lapp på skåpet.

"använd det glaset du redan tagit fram"



haha..

jag brukar ju ta kort på maten innan jag äter, men det har jag gjort två gånger typ, då jag hade ett nytt projekt med snabba maträtter... hmpf..

men ta kort på den halvätna?? hur ska jag komma ihåg att sluta äta för o ta kort då??

2008-07-29 @ 21:09:41
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
tuta har skrivit detta:

låter bra! en redig plan! hoppas det går bra me den. ja många läxor fick ni, men de fixar ni :) det tror jag nog! hejar på

2008-07-31 @ 12:57:14
http://metrobloggen.se/tutas är min hemadress
Linda har skrivit detta:

OJ...OJ....OJ vad jag känner igen mig....haha...det där är jag upp i da´n.

2008-08-01 @ 12:36:19
http://lin79da.blogg.se/ är min hemadress
Lillaviola har skrivit detta:

Ojojojoj, du får mig att backa och se på mig och de mina....



Efter 2 1/2 vecka tätt i hop ja då ser man vem som är bäst på vad.

Jag hoppas att kära maken kan se sonen på sonens villkor. Det är vår hemläxa...

Sonen har svårt att koncentrera sig på en sak länge.

Och i makens vinkle är det hopplöst att fiska med sonen...



Nu bad jag honom att tänka till och se att alla kan inte sitta i en jävla båt 3-4 timmar och gilla det.

Låt sonen vara med 15 min och se det som en bonus att få umgås med honom och hans tankar...

Likadant bad jag sonen att hjälpa pappa att fatta hur hans liv funkar. Ge pappa en chans!



De satt 20 min i båten och fann det riktigt trevligt.

Sen tog de 3 sådanan turer till och fick tom fisk.



Man är inte bara mamma utan medlare i semestertider....

2008-08-02 @ 00:44:42
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen