Har satt kommunen i arbete ;)

Vilka himla tur att jag finns, så dom har nåt o göra på kommunen ;)

Vi hade ju nätverksmöte för ett tag sedan. Jag lovar, det finns inget effektivare. Samla alla på samma ställe, man berättar EN gång, sen är det bra.

Tänk om man skulle ta alla dessa kontakter själv, vilken tid det hade tagit, och vilken enorm kraft och energi som gått åt. Man hade aldrig orkat.

Vi har sökt kontaktfamilj för tjejerna, för att få lite avlastning, och för att dom också ska få se något annat än bara mamma o pappa ;)

Det skulle ta 4 månader att utreda detta....

2 veckor efter mötet ringer en semesterinkallad handläggare, och har bestämt sig för att godkänna vår ansökan, då underlaget efter nätverksmötet var tillräckligt ;)

Hon tyckte också att det fanns behov av en samordnare, då våra behov ser lite olika ut i familjen. Tänk att få någon som kollar över insatserna, skriver upp mål och delmål, och kollar av att dom insatser som vi har och förhoppningsvis ska få är rätt, och verkligen ger något.

Dom var här idag.... va glada vi blev när vi öppna dörren och såg en person vi träffat förut, när vi hade nätverksmöten ang sonen. Det visste vi inte att hon skulle komma med, och handläggarn som har hand om kontaktfamiljs - ansökan visste inte heller att vi kände varandra innan hon frågade henne om uppdraget som samordnare ;)

Hon är verkligen KANON-bra...
Det känns som vi plötsligt får tag på guldkornen på kommunen, den där vakande ängeln verkar fortfarande hänga kvar över oss ;)

På måndag så har vi möte med boendestödet och arbetsterapeuten för att gå igenom lite planering och struktur innan dom går på semester. Dom träffades ensamma igår och la upp en strategi för vad DOM anser är viktigast just nu, och på måndag ska vi tillsammans gå igenom detta ;)

Tänka sig, att landsting och kommun kan samarbeta!?!??! kors i taket va ;)

I augusti har vi en tid inbokad med handikapp-omsorgen för att prata om kontaktperson till bägge killarna. Dom har ju lite olika behov, den lille behöver hjälp med att lära sig hur man tar sig fram med buss tex, och vad som gäller socialt ute i vida världen, den store behöver någon som DRAAAAR ut honom.
Då tänker jag att en kille skulle vara bra för den store, kanske inte alltför många år äldre, men ändå någon som han kan identifiera sig med, och prata killsnack ;)

För den lille är det just en sån person han inte ska, han ska ha en stabil och bestämd "morsa" tänker jag.
Har tillfrågat hans förra assistent om uppdraget och hon vill hemskt gärna åta sig detta.
För den store har jag lite ideér, tänkte fråga killarna på yngste sonens korttids, dom har ju lång erfarenhet och kunskap, och skulle vara kanon för detta, någon av dom ;)

Så ni ser.... mitt i semestern är det full aktivitet på kommun och landsting för att få ihop hjälpinsatser för vår familj...
Men ja... ni vet.... dom har ju träffat på majsan ;) hon som då aldrig ger sig.... lika bra dom inser det ;)

Känner mig alldeles upprymd just nu, och har hopp om livet.
Det är förbannat svårt att "fläka" ut sig såhär, men vi måste för vår egen skull. Säger man inget, så kan man ju inget få heller ;)

Jag mailade idag protokoll och det jag läste upp på förra mötet till hon som ska vara samordnare...
En timme efter det ringer handläggarn på barn o ungdom, och frågar tyst och stilla om hon får använda det jag skrivit i utredningen.... hon var väldigt tagen, hon kände att det sa liksom allt, och beskrev vår situation precis sådan den är...
Jag har i efterhand fått höra, att det jag läste satt som en klump i magen hela eftermiddan efter mötet.....

Ibland är det skrivna mycket effektivare än det sagda....

Här är inlägget med det jag läste upp....
http://majsan67.blogg.se/2008/june/natverksmote-idag.html

nu ska jag ta en cider ;)

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

Heja Heja! Här ifrån norr klappar vi händerna med förtjusning:-D. Kul att höra när det händer lite bra grejor!

2008-07-22 @ 16:52:55
Linda har skrivit detta:

Jag beundrar verkligen dig. Jag önskar att jag hade många av dina egenskaper. Du får saker att hända. Majsan till statsminister! Heja!

jayne har skrivit detta:

Du är så duktig!!! Bra kämpat!!!!!!



Klockan... ja iron man datalink. Just det finns ngt som heter schule...tror jag...kanske där man ska lägga in schemat ja...

Min son är som din... (som jag med) var ska jag vara...eh... Men jag lägger det som larm, larmar 5 minuter innan lektionen, så han hinner till skåpet. Men klart det är bra med att även lägga in schemat!!



Folksam..ja vi har barnförsäkring och då fick jag veta att man kund e få ut pengar. Dock är det inte vår summa vanlig har jag förstått. Man brukar få ca 7 000 som engångssumma, vid dyslexi diagnos. MEN eftersom sonen står på BUPs väntelista för ADD så blev det mer.. ca 40 000 till hjälpmedel att använda under 2 år..sen får han ca 4000 en gång om året till han fyller 25 år.

Ja... jag har ju betalat i 15 år så....



Bra att kommunen och landstinget är på hugget!!!! orecis som du är...hi hi hi



Jag har ju mailat Jan Björklund...får se om han på hugget....hi hi hi. Min logoped hade visst pratat med honom tidigare om det jag skrivit..och hon tycker att vi ska boka tid med honom...så han får höra det från en förälder... ja...kanske det.

Kram kram

2008-07-22 @ 19:25:55
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Bakombrillorna har skrivit detta:

Hurra hurra hurra hurra! Jippie!

2008-07-22 @ 20:14:20
http://bakombrillorna.blogg.se/ är min hemadress
soffie har skrivit detta:

guuu va bra gjort du är så himla duktig.

Hoppas cidern smakde bra:O)

2008-07-22 @ 22:21:50
http://soffie69.blogg.se/ är min hemadress
A har skrivit detta:

Kanonskönt för er..... Grattis och bra jobbat =)

Kram

2008-07-22 @ 23:26:15
http://amittilivet.blogg.se/ är min hemadress
Cyberspunken har skrivit detta:

Guu va skönt för er med sådan uppslutning :) underbar insats från dig, du hade verkligen samlat ihop ett perfekt underlag för hur är en vardag kan se ut... Ha det supergott // M

2008-07-23 @ 10:12:18
http://cyberspunken.blogg.se/ är min hemadress
Helene har skrivit detta:

JAG berörs till tårar över att ni är så överens om att hjälpen behövs....!

Vi är inte överens, så den person kommunen lovade ge till min son blir inte anställd. Den ansåg pappan vara hhhheelllt överflödig. Så: nu får sonen klara sig bäst det går.

Hit med lagen om att föräldrar inte ska behöva vara överens NU!

Det SKA räcka med en förälders "ja" och inte att en förälders "nej" väger tyngre.

Så är det i vårt fall. Pappan vägrar i sten se sonen diagnos (adhd med uppförandestörning) och fatta vad den innebär. Därmed uteblir ALL hjälp. Skolan får sin hjälp, assistent och mer tid för sonen. Fast det är DÄR det.

Han bor ju inte i skolan......

Fast jag glädjer mig när jag ser att barn kan få det på annat vis. Som hos er!

2008-07-27 @ 10:26:14
majsan67 har skrivit detta:

Det är trist Helene, när man inte kan komma överens inom familjen, och ännu tristare när någon förälder inte vill se barnets behovs av stöd och hjälp.



Har pappan läst några böcker? Har han ens försökt att sätta sig in i hur det kan vara för sonen?



Han kan ju alltid prova att läsa i min blogg flinar

Ibland är dom här förbannade reglerna för gemensam vårdnad av ondo.

Jag har fått en fullmakt för yngste sonen, som deras pappa skrivit på. Det ger mig rätt att fullt ut bestämma och ta beslut som rör sonen, i skola, sjukvård etc...



Kanske kan du kolla om det är möjligt för er ;)

2008-07-27 @ 18:40:19
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Helene har skrivit detta:

... böcker, personer, ....allt har jag provat. Numer skickar jag andra att säja saker. MED påtryckning om att han inte lyssnar alls annars.

Låt mig skriva så här (så du/ni fattar hur han är)

Dottern är äggallergiker.

Han ger henne ägg ändå. När jag bad honom sluta med det (för sjuttiotolftegången typ) fick jag svaret; nääääää. det där har då jag aldrig sett nåt av.

Mitt svar; Du. Två val. Sluta bara eller jag ber hennes läkare skicka journalkopian till dig. Välj själv.

HUR i fridens namn ska han då kunna ta till sig nåt såååå luddigt som adhd?! Det syns ju inte ens. flinar





2008-07-27 @ 20:05:44
Helene har skrivit detta:

...ang fullmakt.

Skulle han aldrig skriva på.

Never. Finns inte på kartan.

Den sköna tanken jag lever på, stundvis, är att han blir äldre. härligt

2008-07-27 @ 20:11:39
majsan67 har skrivit detta:

men du Helene, har dom samma pappa???

Bägge sönerna är laktosintoleranta, och en sån mjölk kostar det dubbla mot en vanlig, men se då fick dom minsann va utan, för det tänkte han inte betala för. Eller så fick dom lov att dricka den vanliga,.... men för sjutton, jäädra mycke dasspapper går de då ;)



Vet inte om jag ska skratta eller gråta, hur tänker en del??? Hur kan man va så urbota störd??? För så ser jag det... vad har dom själva för diagnoser.. ja, inte ADHD i alle fall, för det ingår inga störningar e den minsann ;)

2008-07-27 @ 21:36:08
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen