Skolkonferens...
2 rektorer (en annan rektor ska ta över ansvaret för just sonens klass), skolsköterska, kurator, specialpedagog, mentorn och jag o sonen.
Alltså jag undrar vad som har hänt..... efter alla dessa år med bråk, tjafs, blod, svett och tårar..... så.... "inga problem, det löser vi enkelt, det ordnar vi, är det nåt annat du behöver så säg bara till" ?!?!?!?!?!??!
Hmmmm..... KAN det möjligen vara så, att det är bäst att göra som mamma majsan önskar..... för man kan ju aldrig säkert veta vad hon kan hitta på....*hihihi*
I alle fall, sonen önskade att få placeras längst bak till höger , ENSAM i klassrummen, då han ska jobba teoretiskt.
Någon käck lärare tyckte nämligen att i mitten var ett bra ställe för honom.... han står inte ut och ha folk runt om sig från alla håll.
Inga problem... det är enkelt...
Böcker... dom kommer antingen inte hem, eller också så ligger dom hemma och kommer inte till skolan.
Skulle dubbla böcker hjälpa??? Absolut, självklart det skulle underlätta enormt...
Inga problem, det är småsaker, det ordnar vi....
Läxor?? Har ni inga läxor på denna konstiga skolan??
jooo det har dom ju :) men det är tydligen ett stort problem, många föräldrar anmärker på denna konstiga skola som aldrig har läxor ;)
Sonen ska nu få en bok, där VARJE lärare ska skriva upp vad han har för läxor..... boken ska sedan läggas i hans Alphasmart-väska, för DEN får han med sig hela tiden...
Vid prov och läxförhör, ska dom titta på hur dom ställer frågorna.... en fråga som tex "kan du berätta något om kristendomen" gör att sonen får tilt i huvet, han kan inte få ner ett enda ord.
Här har vi då skillnaden på ett G och ett VG.... han får på sin höjd ner en mening på en sån fråga...
Nu ska han få ett tillägg inom parentes....."vem, vad, hur, när, varför"
Han säger själv att det skulle hjälpa jättemycke för då har han något att utgå ifrån....
Han har som tilläggsdiagnos, specifika skrivsvårigheter, och den har lagts till för att belysa att han har STORA skrivsvårigheter, han skriver som en tioåring, dock inga problem med stavning och formulering, men oerhört svårt med att kordinera öga/hand....
Mattelärarn är frustrerad..... han har aldrig träffat på någon som kan räkna ut tal så snabbt i huvet som sonen... och när han räknat ut de, ja men varför ska han då skriva??? ;)
Mattelärarn säger att han inte kommer att klara det så länge till....
Det är bara de, att så har han sagt sen i 6:an..... hmmm..... och nu går han i nian.... makalöst... önskar jag hade hälften av den förmågan.... det skulle ju underlätta... *s*
Jag uttryckte oro inför dom nationella proven just när det gäller matte..... hur ska han kunna få poäng om han inte skriver ner talen..... han erbjöds längre tid... men det ville han inte.... han räknar ju ut snabbt...
Han blev erbjuden liten grupp under provtillfällena... och DET nappade han på.... KANOOOOn ;)
Han blev oxå erbjuden skärmvägg runt sin bänk när han ville... men näääää då ser han ju inte vad som händer.... haha.... ja man måste ju ändå ha koll ;)
Vi ska också söka på Fri kvot till gymnasiet.... Han har i o f, inte dåliga betyg.... 5 VG får man ju va nöjd med.... MEN, eftersom han begåvningsmässigt ligger över genomsnittet så hade han med rätt insatser på ett tidigare stadium haft helt andra betyg, och kunnat söka vilket program som helst.
Vi väljer Fri kvot trots att han egentligen har betyg som räcker, MEN hans kapacitet och förmågor som han egentligen har syns inte på dessa betygen, dom behöver komma fram.....
Vi får ju aldrig glömma bort att dessa våra underbara barn, har MÄNGDER av speciella förmågor som ofta ligger över genomsnittet.... så kan det hjälpa honom något att lyfta fram detta genom att söka Fri kvot, så ska vi självklart göra det.... )
Jag känner mig nästan lam...... jag stöter just nu inte på några problem alls från skolan.....
Kanske ska ringa en o annan tidning o tv-kanal till... bara för o va säker på att dom inte glömmer bort att jag är skiiiitjobbi :)
Så nu äntligen, så känner jag, att JAG kan få lite utrymme själv.... Jag har anmält mig till en porträtt-målningskurs... ;) Jag målar lite ibland när andan faller på... men jag vill gärna lära mig riktigt från grunden...
Funderar oxå på att anmäla mig till en keramik-kurs.... inte för att jag egentligen är jätteintresserad, utan mest för att göra nåt för MIG, nåt kreativt... dessutom så finns den kursen på förmiddagar...... bara att få komma ut o göra nåt träffa lite folk osv....
Japp.... det ska jag minsann göra ;)
Majsan jag vet! Vi går på knypplingskurs ihop:-D.
Jag tycker definitivt du ska göra något BARA för dig. Det är du värd.
Det är egentligen tragiskt att det ska behövas en diagnos innan man får hjälp i skolan. Mina söner går i en ganska bra skola och vi får bra hjälp för det mesta. Tyvärr är detta på högstadiet och lite väl sent. Vi har haft dubbla böcker ett år nu men att anteckna läxor hjälpte inte så numera mailar de flesta lärare läxor hem till oss. Hahaha...Känner igen det där med att inte vilja ha skärmvägg....Samma med min stora son=) Han går också i nian och har inte fått någon diagnos än. Snart färdig med utredning om autismspektrat. Får väl se om det är det eller något annat. Jag har fått kämpa i nästan tio år för detta och inte förrän han kom till sin nuvarande skola i sjuan såg lärarna detta.
Vad skönt för er ändå att ni nu får hjälp och hoppas han kommer in på ett bra gymnasium=) Ha det fint.
Vi ska på skolkonferens i morgon på BUP med 14 åringen. Ska bli "spännande.." hmm.
Min tös som ska utredas för ADHD kommer inte att gå med på för mycket "synliga" hjälpmedel eftersom hon inte vill verka som "värsta tönten" som hon säger. Men vi har tur för det är fler i hennes klass som behöver hjälp för att klara skolan och DE är inte några töntar enligt henne. Så kanske.. ;-)
Jag tycker också att det är synd att inte ungarna får den hjälp de behöver förrän skolan förstått, vill förstå att beteendet som gör att ungarna misslyckas och aldig kommer igen, är mer än bara vanligt tonårstjorv. Helst som i vårt fall då min dotter visar samma problematik som mig som har diagnos sedan innan.