Skollagen

är det nån mer än jag som läser den??
Alla vet att den finns, men jag menar, hur många LÄSER den??
Sen är det ju fritt fram att tolka den som man vill naturligtvis. Egentligen borde den skrivas om, med tanke på hur många med funktionshinder som läser den så borde den va tydligare utformad... haha... *ironi*

För den delen så är nog rektorer och politiker dom som är bäst på att misstolka den...

Jag vill förtydliga vad jag menade i inlägget längre ner som handlar om lönesättningar för pedagoger...

Jag är INTE för en lönesättning efter vad elever får för betyg, jag diskutterade mest runt frågan, tänkbara lösningar och att det inte bara kan handla om högre lön vid HÖGA betyg.

Det vore ju en jesuskonst om pedagoger kunde få döva att höra, och blinda att se....  ;) men eftersom dom då inte kan det förstås så får då dessa elever skylla sig själva för att dom har en funktionsnedsättning? En blind elev skulle då i princip inte kunna få godkänt i ett enda ämne, eftersom eleven inte kan läsa en bokstav?

Min son skulle bli oerhört ledsen om jag sa till honom att han aldrig kan få MVG i svenska bara för att han har dyslexi... varför han nu inte skulle kunna få de...

Precis lika ledsen skulle någon med tex Asperger bli som aldrig kan få MVG i ett enda ämne.... för att den personen inte klarar av grupparbeten, och arbete och redovisning i grupp är en del av målen som ska uppfyllas...


Jag fortsätter att efterlysa en attitydförändring i ämnet... ALLA har förutsättningar, men på olika sätt..
Precis som Miccan som dömdes ut att klara grundskolan... som senare får HÖGA betyg i flera ämnen...
Hon hade visst förutsättning TROTS funktionshinder, det vara bara ingen som förstod de.... (förutom hon själv, o hennes mamma då *s*)

Det finns ju som sagt en skollag.... och voila... en liten parentes till denna finns oxå...
Undantagsbestämmelsen.....

Det ÄR ju faktiskt möjligt att nå godkänt trots att man kanske egentligen inte har förutsättningar för att klara dom uppsatta målen... men har man ett varaktigt funktionshinder så KAN man ju inte på samma sätt som andra, och då ska det bortses ifrån vid betygsättningen.....

Läs om detta här!!

Men hör o häpna.... detsamma gäller för dom högre betygen, det ÄR alltså fullt möjligt att få både VG och MVG trots funktionshinder... ;)
Det är väl tur ändå.... för tänk va sorgligt många som annars lika väl kunde ge upp... om dom ändå inte kunde nå ända fram... ;)

Här läser man om detta!!!

Det står ju i skollagen att skolorna är skyldiga att ge likvärdig utbildning till alla elever, och skyldiga att ge det stöd och den hjälp som behövs för att alla ska klara sin skolgång.....  tyvärr ser det ju inte ut så.... så vi har mycket att jobba för och kämpa med....

Jag avslutar med....
Återigen.... ALLA har förutsättningar i *ALLA ämnen...
Jag skulle vilja se en till dokumentär som den klass 9A, fast med landets bästa specialpedagoger ta sig an elever med just olika funktionshinder, skulle va intressant att se.....

tack för ida...

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

MYCKET bra skrivet. DU samlar till en bok med debattartiklar min vän. Så här resonerar jag. Jag har träffat engagerade lärare som inte fått särskilt mycket extra resurser men som ändå funnits för elever med de behov de haft. De har haft intresse och tiggt sig till fortbildning för de passar så bra till att vara just - lärare. De är omtyckta av så gott som alla elever och nästan alla föräldrar. På skolan där jag nu jobbar så finns en lärare med just ett sådant omdöme. Föräldrar som haft henne själva söker sig till skolan och begär just henne. MEN

Så har vi de som får hur mycket utbildning och uppbackning och resurser som helst. De kan inte ta barn!!Vi har en sådan lärare på grannskolan. Hon kan inte lära ut, hon kan inte handskas med barn hon har bara aldrig slutat skolan. Hon ville inte det tror jag

Jag har här hårddragit två ytterligheter från verkliga livet och spannet däremellan är stort. Det funns rutinlärare och det finns maktgalna lärare. Det finns lärare som varken är bra eller dåliga. MEN de har en VÄLDIGT STOR INVERKAN PÅ VÅRA BARN. Så länge de inte inser att flexibilitet är viktig bit i vardagen så kommer våra barn inte ha en ärlig chans. Har de turen att träffa på dessa flexibla människor så är deras chans större. Så länge jag har skollagen att stödja mig på så kommer jag fortsätta ställa de krav mina barn har rätt till oavsett om andra tycker jag begär för mycket av lärarna eller inte. Det är nämligen mina barns självständighet och framtid det handlar. om.

2008-02-18 @ 21:47:56
bakombrillorna har skrivit detta:

Hahaha! Jag har faktiskt läst skollagen ett par gånger. Man måste ju när man har ADHD-barn, eftersom de inte går under LASen. Men aliansen ska ju frälsa oss från arbetslöshet och sjukdom. De hittar nog på något sätt att bota våra funktionshindrade barn också, tro du inte? *ler ironiskt*

Micaela har skrivit detta:

Nej, jag tror faktiskt att jag inte alls klarar det. :P Jag tror inte alls att jag är mycket nära ett mvg i franska steg fyra och har vg och kanske mer i historia B.

nee, jag tror att du har fel. hihi. ;P

2008-02-19 @ 19:01:09
Nickan har skrivit detta:

Nu ramlar jag in i debatten...
Jag tror det allra viktigaste för en lärare är att ha ett genuint intresse för ALLA olika sorters barn... Dessutom behövs en stor portion empati och humor...samt flexibilitet. (Det är synd att inte dessa ämnen går att plugga in......)
Det spelar nog ingen roll hur många högskolepoäng och erfarenhet en lärare har, om hon/han saknar just de viktiga bitarna som jag nämnde ovan!
Tyvärr växer inte sådana pedagoger på träd, så hittar man någon så håll hårt i dem!

2008-02-19 @ 19:53:22
http://Nickanpickan.blogg.se är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Jag hatar människor som inte fattar. Liksom, vad i helvete?

JAG orkar inte Majsan! :( När tar det slut? Jag orkar inte, jag orkar inte.

Att sluta fajtas för sin unge, att anse att det enda denna unge klarar är ATT SÄTTA DEN I SÄRSKOLAN! Omg, om det hade varit mamma så hade jag hatat henne för evigt. En del ANSER att vi har KONSTIGA åsikter. Men dessa "en del" som kanske har ungar. Har de tänkt på hur ungarna mår i framtiden?

Om de gör så, så är det att förneka som jag + väldigt många andra, vad vi har upplevt. Jag hatar dom.

Är det de enda vi är värda? Särskolan? :(

Nickan! Jag har en blogg och allt sånt där...
Majsan kan den så jag säger snälla Majsan, du kan väl ge adress+lösenord+användarnamn till henne? Men endast Nickan förstås. Ingen annan tillåter jag.

2008-02-19 @ 21:01:15
Perlen har skrivit detta:

Undrar hur många rektorer som verkligen har läst detta och förstått. Håller med Nickan.
Humor, empati och flexibilitet är ämnen man måste ta examen i för att kunna jobba med våra barn.
Kram på er

2008-02-19 @ 21:08:01
Nickan har skrivit detta:

Tack för ditt förtroende Miccan, jag ska be Majsan om adressen o lösen.
Ser fram emot att läsa din blogg!
Kram Nickan

2008-02-19 @ 21:29:33
http://Nickanpickan.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen