debattera e ju alltid kul ;)

så nu har programmet varit.. phuuu...
store sonen låg dubbel i soffan när tjejen berättade om sig själv, om sin ADD.... hmm... ja han tyckte hon visste allt om just honom *fniss*

Men ändå knepigt... programledarn säger till henne att hon har ett ovanligt funktionshinder.... que??? Han säger oxå vid nåt tillfälle att min son har svår dyslexi...o i meningen efter att barn med lätta funktionshinder inte får hjälp i skolan???
Det MÅSTE till mer kunskap, annar når vi ingenstans...
Dyslexi.... ADD.... tja ovanligt kanske, för gemene man.... men eeh.... det är ju en av dom vanligare diagnoserna som sätts..... ;)

Kunde ju inte låta bli att debattera lite heller efter programmet.... här kommer min delaktighet i frågan om lärares löner ska styras av elevers betyg.....

En del lärare borde va helt utan lön...

Skrivet idag 21:42 av Majsan, mamma till sonen....


.......och det vågar jag säga utan att skämmas för mig..

Många av er lärare som skrivit här fasas över förslaget, och ja, jag förstår er... på sätt och vis.
Flera tar upp orättvisan med detta, då många jobbar med barn som behöver extra mycket stöd.

Och det är då här jag ställer mig frågan, återigen, som så många gånger förr.... VEM kan säga att dessa speciella barn aldrig kan komma upp i betyg som andra??? VEM har rätt att på förhand döma ut dessa barn? Det är ju i princip detta ni gör, ni beklagar er över att ni då inte skulle få bra lön, då ni jobbar med "fel" elever...

"fel" elever, som inte kan få MVG???

Jag skulle vilja påstå att det är brist på engegemang hos många pedagoger ute på skolorna, dålig fantasi och vilja att undervisa på alternativa sätt...

Ser man bara över ett sånt förslag ordentligt och vad det kan innebära för "buggar" så skulle jag tro att fler lärare får mer intresse för sitt jobb.

Just nu kännare jag bara en pedagog som borde ha dubbla lönen, och hon är "bara" assistent. Men hon får undervisa lärarna på barn med speciella behov.....
Jag har inte träffat på en enda pedagog som ställt sig upp och sagt till mig, att jomen, jag KAN det här med funktionshinder, jag har läst, utbildat mig osv....

Så länge kompetensen lyser med sin frånvaro i ämnet så förstår jag er pedagoger i er förtvivlan att ni aldrig kommer att få bra lön... för ni jobbar ju med barn "som inte kan"...

Min son är inte ensam om att hamna utanför, och mellan stolarna i skolan, tyvärr är det långt mycket fler barn än vi kan föreställa oss som hamnar där....
Men borde det inte räcka nu, .. borde vi inte sluta med att tro att dom inte kan, inte förmår, inte vet, osv i all oändlighet???

Hur många mer barn ska sänkas i gyttja innan vi lär oss?

Jag vill se högre lön främst till specialpedagoger, assistenter och eldsjälar i skolorna som gör allt för att hjälpa våra barn med "sämre förutsättningar"

Min son, som var med i inslaget idag, bedömdes för knappt ett halvår sedan inte nå upp till särskolans läroplan i kärnämnena..
Efter två månader på nya skolan har han godkänt i ett utav dom...

Vad beror det på?? Tur??
Eller har han plötsligt fått en släng av superduperinlärnings-förmåga sista halvåret??

Nje, han har äntligen träffat på pedagoger som begriper sig på HONOM och dom behov han har, som lyckas locka ur han den enorma kunskap han besitter, men som han har ett eget sätt att förmedla till andra....

ALLA elever kan, det tar bara olika lång tid....

Alla dunderkommentarer
Micaela har skrivit detta:

Jag tyckte att reporten som ställde frågor till särskolan verkade vara mycket korkad. Du och Mattias var duktiga. Men det märktes att de inte hade kunskap.
Han i blå tröja var det jag pratade med. Han verkade ha lyssnat på mig...

och hade jag inte kunnat göra bättre än där tjejen?
och vad hände med den "stora" debatten? Var dt den efterråt? Det var diffust vad de bägge tyckte. Mycket diffust. Vart hade jag varit? Hade jag varit mittimellan?

2008-02-15 @ 07:06:01
Ewa S har skrivit detta:

Tyckte tyvärr att hela programmet var forcerat. Hur i all sin dar skall man lyckas med att förmedla två viktiga frågor på en halvtimme??? Sedan håller jag med Miccan att reportern var påläst till viss del MEN vad hjälper det när han var tvungen att stressa?

2008-02-15 @ 12:08:09
Ewa S har skrivit detta:

Tyckte tyvärr att hela programmet var forcerat. Hur i all sin dar skall man lyckas med att förmedla två viktiga frågor på en halvtimme??? Sedan håller jag med Miccan att reportern var påläst till viss del MEN vad hjälper det när han var tvungen att stressa?

2008-02-15 @ 12:08:17
Perlen har skrivit detta:

Hade jag inte haft förhandsinfo vad det här handlade om, hade jag inte fattat ett smack om vad problemet låg. Forcerat är en underdrift.
Var det en debatt efteråt eller?
Din grabb är gudomligt söt, men det vet han väl redan!

2008-02-15 @ 18:02:39
Emma på Skolfront har skrivit detta:

Vad tråkigt att ni inte gillade programmet. Vi tycker alla på redaktionen att det här (funktionshinder och skola) är ett viktigt ämne som vi kommer att återkomma till, och vi tar gärna emot tips på vinklar och gäster. Skriv gärna! Adress ovan.

Emma på Skolfront (igen...) har skrivit detta:

Adressen visades visst inte... [email protected] är det!

2008-02-15 @ 19:33:02
http://www.ur.se/skolfront är min hemadress
Bakombrillorna (förlåt, vill vara anonym) har skrivit detta:

Jag såg inslaget med er igår på TV - av en ren slump. Jag upptäckte nu att det var du och din son som var med. Min son har också diagnosen ADD, elelr egentligen AD(H)D, men vi väntar på en ny utredning. Är nog flera hinder han har, men mest Aspbergers tror läkaren. Vi får se. Det är ju lång kö. 15 månader minst, så vi har ett år kvar. Just nu gör det inget känner jag eftersom jag inte orkar ta tag i varken det eller hans logoped eller mig själv.

ps. Lämnade ett svar på min egen sida först.

2008-02-18 @ 09:26:28
http://metrobloggen.se/bakombrillorna är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen