Skolkonferens - flera IG, det ÄR väl inte skolans fel???

HUR kan det komma sig att mamma alltid anser att skolan är skulden till att hennes barn inte når dom mål som är uppsatta??
HUR kan det komma sig att mamma inte vill se att hennes barn kanske oxå har en del i att det inte alltid lyckas??

Jaaa, HUR kan det komma sig??

Men ÄR det så, att mamma alltid ger skolan "skulden"??

Om mitt barn har VG i flera ämnen, några G, och oxå några IG, så måste jag ändå ställa mig frågan hur det kommer sig att det är så stor skillnad på resultaten i de olika ämnena. Jag måste undersöka vad orsaken till detta är.
Allra helst, när det handlar om ett barn, som inte har några som helst inlärningsproblem, har en hög begåvningsprofil, och kommer ihåg det han hör och kan det sedan.

När IG-varningarna ligger i ämnen som datakunskap, programmering, multimedia, DÅ har denna mamman ytterligare anledning att undra VAD som felar.
Ja självklart anser jag, när det handlar om den största dataexperten i familjen, som är en mästare på fotoredigering, mästare på hela datorns uppbyggnad och inbyggnad, programvaror, musik, filmer etc etc...

Varför har detta barn IG i dessa ämnen??

Svaret är enkelt, stora och långa projektarbeten som löper över lång tid, utan struktur eller planering. Allt läggs på eleverna. Han har inga problem att lösa uppgifterna, han har "bara" problem med att komma igång, och att planera sitt arbete.

Han har oxå så stora problem med sin vakenhet, att energin försvinner på en nanosekund, oavsett hur intressant arbetet än är. Han behöver hjälp med att "väckas" upp igen, för han klarar inte det själv just då.

Men om man ska resonera som så, att det inte alls hänger på skolan, utan att barnet själv "skiter" i sitt skolarbete, så kanske det är så att yngste sonen valde att mäta pennor med linjal för ett år sen, för att han helt enkelt var så satans lat.
Men nu är han piggare förstår ni, för nu räknar han ekvationer, primtal osv....
NÄ, inte sjutton var det skolans "fel" att han satt där med sin linjal, han kunde ju tagit lite mer ansvar kanske ????

Blir så förbannat trött på såna idiotkommentarer. Har man ingen som helst insyn i barnens skola och den situationen som råder, så anser jag faktiskt att man ska knäppa igen truten.
Och man ska definitivt inte argumentera sådär med mig, när man vet att jag blir VANSINNIG, och inte alls kan finna nån humor i det...

Jag känner mina barn, jag vet vad dom är kapabla till. Det är bara omgivningens misstro som kan få dom att misslyckas, inte dom själva....

Alla kan lyckas efter sin egen förmåga, det är endast i betraktarens ögon resultatet kan bli "dåligt". Det handlar endast och bara om vad var och en menar med att "lyckas"

En förlamad har lyckats om den kan vifta på en lilltå, en företagare har lyckats om den gjort en miljardaffär...
Vi kanske måste ställa oss frågan vad lyckas betyder för oss var och en. Dina egna tankar om vad lyckas betyder, är inte automatiskt vad andra anser om detsamma. Vi har olika förutsättningar, ALLA lyckas på något vis hela tiden. Men många kan behöva lite extra hjälp för att nå dit...

Om ett barn inte når målen, är det barnets "fel", eller har skolan misslyckats med sin uppgift att alla ska nå dit???


Varför är vi i dagens samhälle så fast beslutna att lägga över mer o mer ansvar på barnen???
Ett "normalstört" barn klarar inte av detta i den utsträckning den förväntas, hur fanken ska då "våra" speciella barn klara av det???

Alla dunderkommentarer
dampmamma har skrivit detta:

Som vanligt när det gäller skola så går jag igång...



"om man tror att en elev får svårt att nå målen i ämnet ska svaret främst sökas i skolsituationen"... skolan har skyldighet att hitta andra sätt att hjälpa eleven att nå målen, flera inlärningsmetoder och arbetssätt ska prövas. Vad har skolan gjort för att ta sin del av ansvaret????



Sen kan man ju tycka att betygssystemet är ett ganska idiotiskt sätt att mäta kunskap på. Det handlar ju inte alls om vilken kapacitet en elev har i ett visst ämne, utan hur han kan "bevisa" vad han kan.

Min son tex får "bara" g i sv, trots att man gång på gång påpekar vilket fantastiskt språk han har och en otrolig förmåga at uttrycka sig i skrift. Men han vägrar läsa skönlitterära böcker, och i sv duger inte faktaböcker. Är då ett g att "lyckas" lr "misslyckas"? Det är ju bara en annan persons bedömning av vad som är viktigt, jag tycker att han ska fortsätta göra det han är bra på.



Och ärligt talat, är det inte bättre att göra det man intresserar sig för och bli riktigt bra på det?

Är g i alla ämnen något som kommer att få dig att ha ett bra liv?

Hur mäter man vem som lyckas?



Min bästa vän i skolan var en sån där kille som alltid ramlade av stolen, och slutade med 2or i alla ämnen. Idag driver han ett ganska stort företag.

En annan kompis var en sån som bara dagdrömde och inte ens kom in på gymnasiet. Idag är han en känd konstnär.

Och så var det jag som gick ut med höga betyg och "kunde bli vad jag ville" men som till omgivningens besvikelse ville jobba med barn.

En kompis som var duktig i alla ämnen sitter i kassan på en bank.



Så vad säger det om skolans förmåga att mäta vem som "misslyckas" och "lyckas"?

De som samhället idag ser som mest lyckade idag är ju faktiskt de två som inte klarade grundskolan.

Själv tycker jag nog att alla lyckades eftersom alla gjorde det de var intresserade av.



Låt inte skolan bedöma om dina barn "misslyckas". Det är bara två bokstäver på ett papper som inte kommer att betyda ett skit, idag finns många vägar till utbildning och kunskap.

O med en morsa som du kommer de långt. För du låter dem lyckas.



Men det fråntar ju naturligtvis inte skolan ansvaret att hjälpa alla barn att nå målen.....



Det blev en roman det här också. Kap två kommer antagligen nästa gång du nämner orden "skola, misslyckas, samarbeta med hemmen" eller nåt annat jag går igång på.



Stor helg kram

2008-12-20 @ 10:50:13
Robban har skrivit detta:

Hej=)

Kan inte du sms numret igen, har haft problem med luren, men nu ska den nog fungera!



Kram//Rp

jayne har skrivit detta:

Hej

suck ja... vi mammor.. jämt ska vi skrika och höras.. att vi inte kan fatta att våra barn får skylla sig själv!!!

Hm... nej du.. tack o lov är jag som dej.. och det kan jag idag se bevis på i min sons betyg att jag gjored rätt i.. ja att reagera!

Klart att skolan måste reagera OM ngn inte klarar målen.. vad beror det på, vad kan man göra? Sen finns det undantagsbestämmelse om man har funktionshinder... men herregud.. då måste ju lärare jobba lite...

Håller med dampmamma.. vad är att lyckas, vem kan mäta ens kunskaper? Är det resultat på prov? Är det att man räcker upp handen på lektioner..???

STÅ på dig

2008-12-20 @ 19:56:44
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
soffie har skrivit detta:

hallå där va bra du skriver!

hoppas ni får en härlig julledighet å slipper tänka på skolan nu ett tag,

ha en härlig kväll

2008-12-20 @ 21:03:21
http://soffie69.blogg.se/ är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Nu har jag börjat skriva blogg igen, välkommen in.

2008-12-21 @ 10:39:18
http://lin79da.blogg.se/ är min hemadress
bloggeni har skrivit detta:

Det kan man fråga sig

Ewa S har skrivit detta:

Som min kloka "nästan" svärdotter sade förra helgen hon var här. I skolan SKALL man få in en teknik att lära sig för livet. Lär man sig detta så kan man fortsätta det hela livet och därmed omsätta kunskapen i något väsentligt. Så länge de inte kan mäta kunskapen i hur man använder sig av den i "verkliga" livet så betyder inte betygen ett skit i praktiken. Men tyvärr har de ju betydelse för hur man kommer in på högskolor och universitet. Dessutom så har ofta omvärlden en förlegad syn där de mäter folk efter hur betygen ser ut.



Våra ungar får därmed inte en optimal chans eftersom de lär in och visar upp kunskaperna på ett annat sätt. SÅ omvänt Majsan nej det är aldrig ungarnas "fel" när lärarna som har betalt för att lära våra barn inte klarar sitt jobb. Det är aldrig ungarnas "fel" att lärarna idag inte får de rätta pedagogiska verktygen att visa våra barn under sin utbildning.



Hade lärarna lärt sig att lyssna på oss föräldrar så hade mycket varit enklare. Vi kan ju en hel del om hur de funkar. Men nej då de skall självklart göra alla misstagen själva......



Sorry dampmamman var inte meningen att försöka slå dig i att skriva en roman:-D. Kan inte konkurrera med dig för du har ett fantastiskt flyt i det du skriver! Om du någon gång känner att du har tid över vill jag gärna involvera dig i projekt skriva debatt artikel.

2008-12-21 @ 22:03:12
Ulla har skrivit detta:

Som vanligt är du full av kloka tankar Majsan.

Önskar dig en lugn välförtjänt ledighet.

2008-12-22 @ 06:35:32
http://ulla67.blogg.se/ är min hemadress
soffie har skrivit detta:

å va trevlig den läraren va som ville ha nummret till din son,

ibland finns de de där speciella människaorna som verkligen visar att de brysr sig,

ha en riktigt GOD JUL!!!

2008-12-22 @ 20:31:30
http://soffie69.blogg.se/ är min hemadress
Birgitta Alvskogen har skrivit detta:

Tittar in för att önska dig en fin jul!

2008-12-23 @ 17:41:56
http://witchbitch.wordpress.com är min hemadress
m i @ har skrivit detta:

Vi ville bara önska en riktigt GOD JUL

2008-12-23 @ 22:58:02
http://min-reflextion.blogspot.com/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen