Skolans grundsyn

I fredags ringde sonens mentor och undrade om det var okej med EVK på onsdag.
Tyvärr så går inte det, då jag vill ha med mig personal från Bup. Mentorn är kanonbra, och försöker så gott han kan. Han har ju bara fått order att ordna med ett EVK.

Han frågade om jag kände att det behövdes att jag ville ha med BUP, och ja, det är nödvändigt med tanke på rektorns oförståelse.
Bup kan inte förrän efter nyår, så det får allt vänta. Jag vet att rektorn vill ändra sonens schema nu innan nästa termin, så han inte hinner börja på det vanliga.
Men jag vet att anledningen till att han vill ändra sonens schema inte har något alls med sonen att göra, utan det finns andra orsaker bakom. Det är därför jag är så knölig, för då arbetar man inte utifrån elevens bästa, utan efter vad som passar skolan och dess plånbok bäst.

Sonen VILL gå på samma schema som klassen, för han behöver också den gemenskapen det innebär att ha raster osv på samma tider som kamraterna.

Jag har också haft ett långt samtal med en specialpedagog som känner sonens sedan han började skolan. Och hon hävdar bestämt att ingen lästräning ska läggas i något annat ämne än svenska. Och läs och skrivträning ska också BEGRÄNSAS utifrån elevernas svårigheter.

I övriga ämnen ska dom hjälpmedel användas för att underlätta inlärningen, såsom talböcker, talsynteser etc.

Så va det med det. Jag kommer aldrig att ge mig på den punkten. Ska sonen köra i matte bara för att han har det jobbigt med lästalen, och rektorn hävdar att det är bra att träna lästräning i alla ämnen?? Sonen fick VG på sista matteprovet, MEN det kommer att bli problem för att han inte klarar lästalen enligt rektorn.

Nä, varför lyfta en elev som lyckas, det är väl bättre att se det dom inte lyckas med så dom får känna sig riktigt usla och värdelösa.

Klistrar in skolans egna värdegrunder. Ja, jag kan inte direkt påstå att dom lever upp till mycket av det.
Jag har strukit under en massa, egentligen kunde jag stryka under allt, för det känns inte som mycket av det funkar just nu.



Vi vill att verksamheten vid K-skolan


Ska ha elevernas bästa som utgångspunkt

• Ska präglas av helhetssyn

Ska leda till samhörighet och trygghet för elever, föräldrar och personal

Ska vara flexibel, stimulerande, omprövande samt ge möjligheter att göra olika

• Ska utmärkas av livfull intern diskussion men med lojalitet mot  fattade beslut

• Ska vara ekonomisk medveten

Ska ha beslut och ansvar nära elever, föräldrar och personal när det gäller innehåll, ekonomi, arbetssätt, arbetsformer och organisation

• Ska leda till stolthet över arbetsplatsen

Ska präglas av lyhördhet gentemot elevernas behov

· Ska utmärkas av god samverkan på alla plan och ett gott samarbete mellan  föräldrar, personal och elever

 
     
Nedanstående är ett utdrag ur skolans arbetsplan som tar upp saker som vi tycker är viktiga och som kan vara angelägna att ta upp för Er.  
      
   


GRUNDSYN
 ALLA PÅ K-SKOLAN 
 SKALL KUNNA KÄNNA SIG  OMTYCKT, UPPSKATTAD  OCH RESPEKTERAD  SAMT KÄNNA GLÄDJE I  VERKSAMHETEN
 


  
PEDAGOGISK SYN
Läraren har lika stora förväntningar vad gäller kunskapsutveckling på alla elever, men anpassar kraven på kunskaper och färdigheter efter varje elevs förutsättningar.


Detta innebär bl a att:
- alla barn vill och kan lära sig nya saker.
- alla barn vill och kan ta ansvar.
- orsaken till att en elev inte utvecklas i skolarbetet eller inte tar ansvar, skall sökas i skolsituationen eller   elevens sociala situation.


Läraren skall stimulera till kunskapssökande, bra arbetsmönster och kreativitet. Människor lär på olika sätt.


Detta innebär bl a att:
Olika arbetssätt måste användas.
Olika arbetsformer ska användas.


Eleven skall ha inflytande och medansvar för sin lärsituation.


Detta innebär bl a att:
Läraren, tillsammans med eleverna, skall planera och utvärdera undervisningen.
Skolan skall skapa intresse och ge förutsättningar för en fortsatt lärprocess.


KUNSKAPSSYN

Skolan ska ge kunskaper, färdigheter och begrepp för att eleverna skall kunna fungera i ett framtida samhälle.Detta innebär bl a att undervisningen skall sträva mot att :

Eleven skall ha insikt om det egna lärandet och en vilja att lära och utvecklas.
Eleven skall ha insikt om att kunskap skapas i samverkan med andra där var och en tar eget ansvar.
All kunskap är lika viktig och i samverkan mellan ämnena fördjupas kunskapen.
Kunskap innebär förståelse, förtrogenhet, färdighet och fakta.


ELEVSYN

Vi utgår från en helhetssyn på eleven. Ömsesidig respekt och ett gott arbetsklimat är viktigt.

Vi har en positiv syn på elevens möjligheter att utveckla:
- Självförtroende.
- Kreativitet.
- Förmåga till samarbete.


ANSVARSFÖRDELNING

Eleven:

· följer skolans regler och visar ett bra uppförande

· tar ansvar för sin inlärning, sitt hemarbete, sitt arbetsmaterial

• deltar aktivt i skolans olika verksamheter t.ex. elevdemokrati, antimobbningverksamhet etc.



Föräldrar:

· bidrar med kunskaper om sitt barn till skolan

· hjälper och stöttar sitt barn i skolarbetet

· uppfostrar, sätter gränser och är goda förebilder

• har del i ansvaret att kontakten med skolan upprätthålls



Skolans personal:

· Ansvarar för en god undervisning och en hög kunskapskvalité.

· Arbetar, i samråd med föräldrarna, för elevens utveckling.

· Har del i ansvaret att kontakten med hemmen upprätthålls.

· Inspirerar och uppmuntrar till livslångt lärande.

• Sätter gränser.



Elevvårdspersonal:
• Arbetar för att alla elever har en god fysisk, psykisk och social hälsa.


Skolledningen:
Har det yttersta ansvaret för skolans arbete, verksamhet och pedagogiska utveckling.


 
Ansvarig för info: Rektor A C, Rektor J R


Alla dunderkommentarer
AtDeHyDi har skrivit detta:

Bra att du har koll!



Själv bråkar jag med förskola, de har valt att inte berätta att min son är tyst på dagis och har varit det sen start för 16 månader sedan... Hemma pratar han oavbrutet... Deras argument är att de har sett att han pratar med oss föräldrar.

Mina pojkars läkare som är neuropsykiater på BNK säger att det låter som om han har selektiv mutism.

Jeanette har skrivit detta:

Det är så vackert i skrift...

Sköt om dig!

Kram

2008-12-09 @ 00:11:44
http://overhogdal.blogg.se/ är min hemadress
dampmamma har skrivit detta:

Bra att du står på dig!

Att skriva vackra ord på hemsidan ger inget förtroende om man sedan gör tvärtom.

Jag vet att det finns bra personal på skolan, hoppas man lär sig att dra nytta av deras kompetens istället för att fortsätta med den här prestigekampen.



Kraam

2008-12-09 @ 06:41:49
jayne har skrivit detta:

oj..kanske borde rektorn ta och läsa det där fina under sitt jullov...som lästräning.

Ja du.. lästräning... undrar hur ofta man tränar synskadade eller röresleshindrade.. i alla ämnen det med???

Det finns superbra hjälpmedel.. dessa kan i såfall tränas. så att din son vet och kan hur de fungerar.. Sen kan han ju använda dem. Finns tom matteböcker som är inlästa... varför???

2008-12-09 @ 06:45:09
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
dampmamma har skrivit detta:

Hjälpmedel???? Herregud, om man är syskadad får man väl öva sig på att se bättre?! Döv lyssna bättre?! Förlamad? Då måste du ju träna din muskulatur bättre så du kan hoppa bock på gympan. Annars kan du ju inte få g i idrott.

Skolan har ett fantastiskt sätt att skilja på olika funktionshinder, de som man kan se utanpå är ok, och dem går de att ta hänsyn till. Men det jag inte kan se finns inte?

Så resonerar tvååringar.

2008-12-10 @ 08:34:31
Lillaviola har skrivit detta:

Hej du Majsan!

Jag läser dina rader och hämtar KRAFT! Idag ska jag till skolan för att prata om sonen, som är snäll;-)



Jag vill göra som de små, lägga mig på golvet och skrika,sparka och slå!



Jag fick ett hurtfriskt meddelande på mailen utav specialpedagogen.

Snart är det jul!



Hade jag ingen aning omhimlar med ögonen

Pucko!



Krammar i amssor!

2008-12-10 @ 09:13:59
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen