Elev-vårds-konferens

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Nu har jagvarit iväg hela dan, med boendestödjarna på en stor "konferens" där vi fått diplom efter avslutad rehabilitering. Boendestödjarna har gått en rehab-utbildning och jag har varit hjälpklient.
Men det var inte de jag skulle skriva om, men jag är JÄÄÄVLIGT trött efter en lång och intensiv dag. Var hemma strax före elva.

Vad möter mig i min mail då?
Kallelse till EVK....
Måste inte den vara skriftlig, ja alltså skickas per post och vara underskriven?
En veckas varsel, räcker det? Jag tänker på att jag också ska få en möjlighet att bjuda in dom som jag vill ha med mig, och då är en vecka väldigt kort tid.

Dessutom har jag faktiskt annat att göra också än att tjafsa med skolan (även om man inte hinner så mycket mer ibland)
VARFÖR är det så bråttom undrar jag? Det är 3 veckor kvar till jullovet, kan inte detta vänta till nästa termin?
Självklart inte, för ju snabbare dom kör, så kan dom tänkas få övertaget då jag inte hinner förbereda mig ordentligt eller bjuda in dom som jag vill ha med som stöd.

Så självklart finns ingen annan råd än att förhala detta. Jag har nämligen fortfarande inte förstått vitsen med en EVK, då sonen aldrig går med på dom förändringar dom vill göra. Dom vill förtäta hans schema så han inte ska få så långa skoldagar, eftersom han är såååå trött enligt rektorn.
Ja.... precis, enligt rektorn är han så trött.

När jag frågar rektorn om han tycker att det är en lång dag om man slutar 12.50 så suckar han bara, och går vidare till en annan dag då sonen slutar 16...
En dag 12.50, en dag 16.00, och 3 dagar 14.25

2 av dagarna, den tidiga och sena, så funkar det inte alls, då detta är sv/eng, och lektionen är totalt ostrukturerad. Då bestämmer rektorn (med hjälp av någon???) att det beror på att han är så trött, och behöver kortare dagar.
SEn att det funkar dom andra dagarna utan problem det viftar han bort.
Det fanns en till lektion med sv/eng, och den var på onsdagar, men precis efter lunch, den funkade inte heller, så den har dom bytt ut. Var han för trött då också kanske? Just precis på dessa lektioner så är han sååå trött, så då måste vi ändra hela hans schema, som gör att han kommer utanför gemenskapen med sina klasskamrater då dom inte kommer att ha rast på samma tider längre.

Det är väl en jättebra lösning hörrni? Barnens bästa i fokus, VAD är det att bry sig om??
Jag stirrade på honom i måndags och frågade om han kanske möjligen kan tänka sig att problemet finns att finna någon helt annanstans än att sonen skulle vara trött??? KANSKE är det så att JUST dom lektionerna är problemet och att en lösning måste skapas där, inte att rycka undan benen för sonen.
Men nä, suck och stön, så är det inte. För när man är en maktfullkomlig rektor, så gör alla som han säger, för han vet ju minsann bäst i alla lägen.

Han kan inte ens kalla till evk själv, det låter han mentorn göra, så kan han ju skylla allt på honom sen om det går åt helvete.
och gissa vad, det kommer att gå åt helvete. Jag har inte tid att gå på evk nästa vecka. Jag har ett annat möte just den tiden, som jag inte kan rucka på.

Så försöket att få makten, där jag ska anpassa mig till skolan och stå i givakt när det passar dom, gick i stöpet innan jag hann släppa en fjärt.

Här är kallelsen, och jag undrar fortfarande om det här går rätt till, så om någon vet, så hjälp mig gärna.


Hej M!

Jag kallar dig till en EVK för M.

Tid: Onsdag 10 dec kl. 10.45 - 11.45

Plats: Gula Samtalsrummet


Det är flera inblandade så jag hoppas att du kan denna tid. Övriga har jag fått klartecken från att de kan delta.
Vill gärna att du bekräftar denna tid/möte.

Mvh M.R
 



Jo minsann, man kollar med övriga först, och tar en dag som passar alla på skolan, UTAN att tillfråga mig om jag vill ha med någon.
Ja, det ÄR flera inblandade, kära skola, det finns fler som är på MIN och sonens sida, och dom ska också kunna få en chans att bekräfta en tid.
Så vi gör väl så här, att jag kollar med dessa först, och så bokar VI en tid då VI kan, sen skickar JAG en kallelse till evk, för så kan man ju tydligen göra. Det gör ju skolan..... som man själv vill bli behandlad, behandlar man andra ;)

Nu ska jag fortsätta leta lagar.... varför leta lagar som jag redan kan... .dom är ju uppenbarligen fria för tolkning ändå enligt vissa .....

Alla dunderkommentarer
A har skrivit detta:

Jag vet inte hur det rätta är att göra när de kallar till EVK men jag har alltid fått vara med och bestämma tiden så den passar mig. Tycker det är ett märkligt förfarande de har. Jag har nog haft en jäkla tur med sonens skola. De jobbar stenhårt för att alla ska få den hjälp de behöver. Att det sen inte funkar alla gånger är en annan sak.

Hoppas det fixar sig. Hade jag varit du hade jag bokat om tiden. vad är det som säger att du kan precis då??? Dumma människor.

Kram

Ewa S har skrivit detta:

Instämmer framförallt i sista meningen. Dumma människor.

2008-12-04 @ 19:22:17
dampmamma har skrivit detta:

Han uttrycker sig väldigt smidigt den käre rektorn.

"Jag kallar dig till evk".... Varför inte lika gärna skriva beordrar? Är det ett förhör det handlar om?!?!

Att han fortfarande, trots att han i högsta grad vet att du vill vara närvarande när din son diskuteras, tycker att det är lämpligt att "kalla" dig får honom som totalt socialt inkompetent.

Men det ska han inte bli ledsen för, det finns kurser för sådant, även för rektorer. Jag ska leta upp någon där man inriktar sig mycket på kommunikation, bemötande och samspel med andra.. och skicka en länk till honom...

2008-12-05 @ 10:05:11
jayne har skrivit detta:

Hmm...

Vet faktiskt inte om det finns regler för EVK. Men på vår skola hittar vi datum tillsammans. Vi gör det innan EVK:et är slut, bokar nytt datum.

Märkligt.

Klart att DU ska ha en chans att kunna vara med och få med ev de du vill ha med. Men jag tror att ett EVK också får hållas utan föräldrar.

Men givetvis borde ju skolan vilja ha med förldrar, skolan ska ju verka för bra samarbete mellan skola/hem.

Helt tokigt är det... dessa skolor och dessa människor som jobbar där... man bara tappar hakan flera ggr...

Vad säger sonen???

Jag hejar på dej, dte vet du!!!

2008-12-05 @ 23:31:41
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Jag vet inte vad det är för människor Majsan.. Men jag blir sur åt dina vägnar. Det vet du. Vad synd att M måste få uppleva det tidigt att skolor tycker sådana som oss är bara i vägen.

2008-12-06 @ 21:20:54
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
m i @ har skrivit detta:

hm vart också fundersam, vi bokade tillsammans en EVK, visserligen sa jag att alla förmiddagar passar mig men rektorn tog det med mig först och bokade sedan med alla andra och frågade vilka jag ville ha med och om jag skulle boka dom eller skulle han ta det?



Sen på slutet av den EVK så kom vi överens om att inte ha någon uppföljning förrän nästa år och då ta en ny tid...då hon nyss börjat här och vi vill ju också hinna se att alla "åtgärder" funkar...



Annars brukar man normalt sätta upp en ny tid i slutet av mötet för en uppföljning.



Om det finns lagar och regler för EVK så borde skolverket veta, du kan alltid ringa dom och få bekräftat vad som gäller eller kolla deras lagar...



Detta har jag fått av upplysningstjänsten:



Om en elev har svårigheter i skolarbetet så är skolan skyldig att utreda behovet samt ge särskilt stöd enligt 5 kap. 1 § grundskoleförordningen. I kapitel 5 grundskoleförordningen regleras särskilt stöd i grundskolan. Ett åtgärdsprogram skall utarbetas så snart det framkommit att en elev behöver särskilt stöd. Rektorn har ett ansvar för ett åtgärdsprogram upprättas. Eleven och elevens vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta när åtgärdsprogrammet upprättas. I åtgärdsprogrammet ska det finnas både kortsiktiga och långsiktiga mål för eleven samt vilka konkreta stödinsatser som ska sättas in för att eleven ska kunna nå dessa mål. Målen behöver vara både konkreta och utvärderingsbara. En väsentlig del av arbetet med åtgärdsprogram är uppföljning och utvärdering av stödinsatserna. Det finns inget krav på att en elev ska ha en "diagnos" för att ha rätt till särskilt stöd.

bifogar en länk till Allmänna råd för arbetet med åtgärdsprogram:



http://www.skolverket.se/publikationer?id=1786



Enligt skollagen skall alla skolor aktivt motverka alla former av kränkande behandling. Rätten att inte bli utsatt för kränkande behandling, oavsett skolform, är en del av värdegrunden i skollagen. Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och skolan skall aktivt motverka alla former av kränkande behandling. Elever i skoln skall ha en trygg och säker arbetsmiljö, där ingen ska behöva bli utsatt för kränkande behandling. Du kan läsa mer om arbetet mot kränkande behandlin i skolan i den bifogade filen.



kanske inte så mycket just om EVK men kolla länken, kanske det finns nått matnyttigt där =)



Från och med den 1 oktober är det den nya myndigheten Statens Skolinspektion som har tillsyns- och inspektionsansvar över skolor. Skolverket kan svara på frågor om skolans författningar och om lagar och bestämmelser i skolan. Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta Skolverkets upplysningstjänst igen.



08-527 332 00

2008-12-08 @ 12:12:19
http://min-reflextion.blogspot.com/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen