Skolstarten är jobbig, men SÅ jobbig??

Jag mailade ju rektorn för en vecka sen, och krävde att få träffa nya assistenten. Begärde schema inför höstterminen etc.

Inget svar..... knäpptyst.


Jag bestämde mig för att han ska få sina fiskar varma sedan (på tal om sedan Jayne ;) )

Tänkte mig ta kontakt med förra assistenten , och via henne be att få kontakt med den nya, så jag åtminstone får något att hända. Jag löser föreberedelsen själv, SEN *haha* kan jag ta tag i rektorn.


Hela scenariot fick en helt annan vändning idag. Jag fick ett samtal, från en annan förälder....

Jag har väldigt nära till tårarna, kan jag säga... men jag vet inte än om det är ilsketårar eller om det är sorgtårar. Har inte riktigt bestämt mig än.... eller bestämt, tror väl mer att chocken över samtalet inte riktigt har lagt sig....


Det är jobbigt att ha barn med särskilda behov, vi är många som faktiskt har det, och man får kämpa och kriga i hemmiljö, att man sedan oxå måste strida och ta över 90% av skolgången, blir i dom flesta fall det som får bägaren att rinna över.


Mamman som ringde, har sökt med ljus och lykta efter den förälder vars barn har "tagit" hennes barns assistent.

För så är det, den assistenten som har blivit BEORDRAD till tjänsten, lämnar 5-7 st andra elever som hon har stöttat och hjälpt, vind för våg. För ni kan väl inte tro, att det tillsätts någon annan för dessa barn.

Mamman, som ringde blev så GLAD, när hon till slut får reda på att jag var mamman, GLAD för att hon kände mig sen innan, vet vem jag är, och hur mycket jag kämpat/kämpar för mina barns skolgång. Det gjorde det enklare för henne.


Jag förstår vad som hänt här. Rektorn vet att om han inte löser min son´s skolgång, så jag blir nöjd, så får han problem. Han kör en fuling, och tänker sig väl att dom andra föräldrarna är "peace of cake".

Jävla otur,, en av dom känner mig.


Och den mamman är VANSINNIG!!!!

Den assistenten är den enda på skolan som hennes son känner förtroende för, och som förstår honom. Den tryggheten rycks tvärt bort. Och mamman är förstörd, hon ORKAR inte mer. Hon kommer inte att få iväg sitt barn till skolan.


Hon mäktar inte en termin till. Jag hörde på henne, hon är helt SLUT!!!


Hennes son går sitt sista år på grundskolan, hälften av betygen är IG. Hur ska det gå för honom sista året? Hans livlina rycks ifrån honom.

Jag vurmar självklart för mitt barn först och främst, att han ska ha det bra. Men det innebär inte att jag kan strunta i vad som sker med andra.

Jag får ju problem i vilket fall nu, eftersom föräldrarna till eleverna som mister sitt stöd, inte accepterar situationen, och vad som kommer ske är att dom tar tid från min son, för att lugna situationen, och vad händer då, då kommer ju majsan!!!


Hur man än vänder o vrider, så sitter röven bak. Ansvariga på skolan måste ha en satans stor röv, för dom har lyckats bita sig i den alldeles för många gånger nu.


Dom spelar ut oss föräldrar mot varandra. Dom skjuter problemet framför sig. Vad dom kanske inte räknat med, är att föräldrarna till slut kontaktar varandra, och protesterar tillsammans.


Det kan lika gärna vara min son, som inför sista året i skolan blir lämnad åt sitt öde, att klara sig bäst han vill. Det spelar ingen roll vilket barn jag kämpar för, all kamp kommer alltid mig själv och de mina till godo tids nog.


Vi orkar inte längre som föräldrar till barn i den här förbannade kommunen. Vi är FÖRÄLDRAR, och det vore skönt om vi nån gång kunde slippa vara mentorer, lärare, läkare, advokater etc etc etc.


Jag hade en plan under eftermiddan, då rektorn fortfarande inte hört av sig. Jag fick istället detta samtal från en förälder. Världen började gunga, jag kände att jag tappade fotfästet fullständigt under en stund, och blir tvungen att sätta mig rakt upp o ner på trappan. Benen bara vek sig.


Jag vet att när jag vaknar i morgon, har kraften och energin återvänt.


Ingen är arg på mig, ingen är arg på den nya assistenten. Vi står bägge utanför dom beslut som tagits utav ledningen. Jag kunde vara så egoistisk, ryckt på axlarna och skitit i vilket. Bara min son får det bra.

Men det ligger inte för mig, jag ÄR inte sådan. Jag blir lika lessen för dom andra elevernas skull.


Har jag lyckats skrämma slag på ledningen ensam, så hur blir det nu då om jag ställer mig i spetsen med ett helt koppel föräldrar?

Jag tar som bekant inte längre några genvägar. Vill jag få en förändring så låter jag mycket, på olika sätt ;)


Jag har aldrig nånsin höjt rösten på något enda möte med skolan, det har aldrig behövts.

Men nu är jag ARG. Nu har dom gått för långt.


Dom försvarar sig med att behoven är större hos min son. Vem har rätten att bedöma vem som har störst behov? Alla barn har väl behov i olika utsträckning, och allas ska tillgodoses efter bästa förmåga.

Att säga en sådan sak till en förtvivlad mamma som kämpar för sitt barn, att det finns dom som har större behov, är så jävla korkat så jag finner inga ord.

Hennes barn är väl lika mycket värd hjälpen som mitt. Vem har rätten att avgöra att någon måste offras för någon annan???


FYY FAAN säger jag.

Om du läser det här rektor J, vilket jag just nu önskar att du gjorde, så ställ in dig på att det kommer att driva in en orkan över skolan inom det närmaste. För NU, har du skitit i det blå skåpet!!!




Alla dunderkommentarer
A har skrivit detta:

Jag kan inte säga så mycket mer än FY FAN.... Vilket jäkla sätt att sköta sina plikter på... Jag förstår dig fullständigt här. Att du inte bara kan strunta i de andra.... Att något måste göras. Jag tycker att det verkar vansinnig det de håller på med. Jag hoppas verkligen att ni orkar kämpa er genom detta med gemensamma krafter....

Massa lycka till.....

Kram

Malin har skrivit detta:

Tur att det finns folk som dig. Men fan att det ska finnas rektorer och lärare och allt möjligt som verkar göra det mesta för att sätta folk i skiten.

2008-08-11 @ 23:12:26
http://www.malinakrocko.blogspot.com/ är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Nej! Nu gråter jag nästan! så får det fn i mig inte gå till! Jag kommer och stryper fnskapet!

2008-08-11 @ 23:12:34
Ewa S har skrivit detta:

Jag kan komma dundrande och sätta mig på han. Dottern stryper och jag sitter på han inte mycket kvar då.

2008-08-11 @ 23:21:16
Sandra har skrivit detta:

Det hade varit så mycket enklare om rektorn hade låtit den gamla fått stanna med högre lön. Nu har han ställt till ett h-e för många inblandade. Jag hoppas det löser sig på något vis för alla.

Kram, Sandra

2008-08-12 @ 00:24:19
http://lantluft.wordpress.com är min hemadress
jayne har skrivit detta:

MEN........vilken soppa.

HUR kan rektorn bara säga att behovet är större för ngn annan? ALLA som har behov av stöd har enligt skollagen rätt till detta, oavsett hur stort behoovet är. Och tydligen har man för denna killen ansett att han har behov, undrar vad hans mål är? Man måste ju ha nått målen med stödet...fast att han ligger kvar på IG, inga behov längre?

Jag tycker ni ska vända er till skolverket...så här får det bara inte gå till...NO WAY!!!

Förstår dina känslor.. min son fick ju en personlig assistent som han plötsligt fick dela med en annan kille. Dessa två slåss ihop som en, vilket min son stör sig på... och jag med.. men.. för den andres killens skull så.. ja...

SEN... Majsan.. SEN finns inte längre... hi hi hi DET ska jag meddela till rektorn på sonens skola...

STÅ PÅ DEJ... VI är många..allt för många!

2008-08-12 @ 07:27:15
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
C.V har skrivit detta:

jag blir så förbannad när jag läser om hur ni behandlas, ta kontakt med massmedia så ska du se att det blir fart på dom

Caroline har skrivit detta:

Men va fan. Hur jävla dum i huvudet är den rektorn? Give him hell. Visa honom att så får han inte göra. Tror på dig Majsan.

2008-08-12 @ 09:31:53
Bakombrillorna har skrivit detta:

Och jag blir inte ett dugg förvånad. Sådär gör de jämt - ställer oss mot varandra och liksom skyller på oss föräldrar, som om det är vårt fel att någon annan inte får den hjälp den behöver. Fegt och inte ett dugg ovanligt. Så gör de hos oss också. Tröttsamt är vad det är.

Kram

2008-08-12 @ 15:05:56
http://bakomrillorna.blogg.se/ är min hemadress
AnniSaint har skrivit detta:

Jag tänkte precis som C.V: gå till tv, tidning eller radio!

Vilken fighter du är!!

2008-08-12 @ 20:03:22
http://www.metrobloggen.se/annisaint är min hemadress
jayne har skrivit detta:

Hej Majsan

Jag håller med CV och AnniSaint, massmedia. Jag funderar själv starkt på det...kan inte få vara så här mer... Idag ringde sonens skola...skulle bestämma möte..en förmiddag denna veckan. MEN hallå..vi jobbar.. Vilket de vet, de vet att vi vår semester är slut. DE skulle ju återkomma om tid innan.... vår semester började.

Blir bara så trött... ja DU vet ju hur det känns...

KRAM

2008-08-12 @ 20:18:56
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Ulla har skrivit detta:

Oj, oj, oj...här osar det. Av ilska och kämparglöd. Jag skickar en massa energi (för det vet du att jag har så det räcker och blir över).

2008-08-12 @ 20:19:19
http://ulla67.blogg.se/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Nationellt uppror genom landet......Allvarligt skall vi behöva be om ursäkt och backa för att vi vill att våra barn skall få en bra skolgång?? Är så trött på det och då har jag ingen våldsamt utsatt situation just nu........Men jag har ju haft.

2008-08-12 @ 21:02:31
Lillaviola har skrivit detta:

Ja,du Majsan....Detta läser jag EFTER jag skirvit om mig och sonen.

Så korkad man är som förälder,,,Vi bråkar och förstör.Stackars skolan de måste få hjälp mot sådana som oss...

IRONI



TIDNINGEN vore kanske något,,,?

2008-08-12 @ 22:57:26
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress
Maja Joy har skrivit detta:

Hej! Tack för din kommentar... förstår din oro! Vad jag läste så skulle pengarna gå till välgörenhet... men vad vet man... dessutom känns det som jag nu försöker skydda någon jag inte känner. Roligt att höra dina åsikter om hela saken. Första gången jag är här inne på din sida, den verkar vara trevlig och seriös ska kolla upp den närmare. Ha det så bra!

2008-08-13 @ 22:59:45
http://www.majajoy.se är min hemadress
Maja Joy har skrivit detta:

Läste först nu ditt inlägg. ursäkta... jag förstår att du har något mycket viktigare att tänka! Så tråkigt att höra på allt detta här... jag hoppas innerligt att allt ska ordna sig...!

2008-08-13 @ 23:08:21
http://www.majajoy.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen