empati-sympati-särskilda behov

vilka intressanta diskussioner det blev av mina senaste inlägg. Nu kunde jag ju inte följa dessa, då jag har varit med på skolresa idag, med yngste sonen och en parallellklass.
Lärarna önskade 2 föräldrar från varje klass med på resan.... vi var 2...
från samma klass.
Say no more.

Sonen ville inte följa med, och var helt vansinnig för ett par dagar sen. Och jag insåg, att det skulle bli problem. Guuuud va pinsamt att mamma ska följa med.
Jag mailade mentorn i onsdags, han pratade med sonen i torsdags och även med hela klassen, om hur viktigt det är att föräldrar ställer upp, för annars kan det inte bli någon resa. Han ritade upp 12 kanoter för sonen, och visade visuellt att han skulle paddla i kanot nr 2, och mamma majsan i kanot nummer 12.
Någonstans i hans enorma engegemang i syftet att vända sonen till att följa med, lyckades han förbannat bra. Igår när han kom hem , var han glad som en speleman. Men jag fick noga klart för mig, att jag minsann inte fick gå o bajsa i skogen, inte heller kissa?!?! Nähä..... så morsor och farsor har inte samma behov som alla andra.

Fick lov att noga planera mina behov kan jag säga, då heeela klassen var utom synhåll, inklusive sonen, kunde jag få lov att lätta på trycket. hahhaa, men jag lovar, det var en kul dag.
Jag frågade hans mentor om jag skött mig bra ;) jag gjorde väl inte bort mig allt för mycket ;)
Absolut inte, han tyckte jag skötte det snyggt med sonen. Jag klargjorde för lärarna innan resan ,att JAG inte kommer att säga till honom om han gör ev dumheter, det sköter NI. Det är okej att få en tillsägelse av en vuxen, men inte okej att få den av sin mamma, som man dessutom är tvingad att stå ut med hela dan ;)

Vi skötte oss snyggt bägge två faktiskt *s*...
Och bägge två gick ner för räkning långt före alla andra *ge mig styrka*
I vår grupp hade vi gångsträcka på eftermiddan, 3 kilometer i kuperad terräng. Eftersom ena klassen inte bistod med någon frivillig förälder var vi bara 2 vuxna som kunde hålla koll på gångsträckan. Jag gick sist, vilket jag var väldigt nöjd med då jag slipper stressa upp mig om jag tappat bort nån, då har jag full koll bakåt.

När vi går där, så säger en av tjejerna... hade mina föräldrar vetat att vi skulle gå så långt hade jag aldrig fått följa med?!?!?
eeeh... jag får inte bära..
Jag hade själv undrat redan när vi åkte varför eleverna inte fått den informationen, för jag kan väl säga att klädsel och packning hos många inte var anpassad för detta.

Jag frågar henne om hon har problem med ryggen....j aa, jätteproblem, jag får inte bära.
Jag tittar på henne när hon går med en trunk virad över nacken, fram över axlarna och runt armarna, hon går och håller händer över ryggen, och jag ser att hon inte kommer att stå upp alls om hon ska gå den sträckan med den väskan hängande sådär.
Hennes nacke lutar åt höger, axlarna har oroväckande olika höjd. Vad göra, ??? Jag är känd för att inte vara så snäll mot skolan, men nu gjorde jag skolan en god gärning, för jag insåg, att dom får problem om denna tjejen inte orkar stå upp ikväll. Dessutom är hon bara 13 år gammal, och har svår scolios fick jag veta när jag frågade.
Jag bad mig ge henne sin väska, och efter mycket protester lämnade hon över den. Jag är över 40, jag överlever, men jag vet oxå pga egna erfarenheter hur jävligt det är att ha dom problemen vid så unga år.

Jag bar min egen väska, inklusive hennes hela vägen. Man kunde gott tro att jag precis duschat och inte torkat håret när jag kom fram ;) say no more ;)

Dock lyckades jag inte hålla den låga profil som jag lovat enligt sonen. Nog hade jag skämt ut honom?!?!??

Jo, jag skällde på hans kompisar. Och ja, det gjorde jag faktiskt. När jag går sist i ledet, och ser en av killarna slå bakåtfrivolter ner från ett stup, fick hjärtat i halsgropen då jag inte först visste om han slog ihjäl sig, och sedan får reda på att han blir puttad, då blev faktiskt majsan förbannad, ordentligt.
Vi är mitt ute i skogen, man vill inte råka ut för att någon slår huvet i en sten och svimmar av.
Men det var otroligt pinsamt tyckte sonen. Ja, möjligen, men jag tyckte inte det var särskilt lustigt. Vi har pratat om det när vi kom hem, att jag var med som en "extralärare", och jag måste också säga ifrån när det händer något.
Han är okej med det nu ;)

Vi var dock jääävligt trötta bägge två efter denna dag. Sonen däckade först, han gick själv 200 meter efter första gänget, och 200 meter före sista gänget, där jag och 6 st tjejer gick.
En av tjejerna blir plötsligt bekymrad, meeen varför går han där själv.
Dom är så underbara och tänker på varandra. Empati??? nä just de,.... sympati... eller... psykopati.... äsch skit samma...
I alle fall så svarade jag , att han är såå trött, han behöver gå där. Okej.
På hemresan så valde han att stå upp, långt bort från sina kompisar. Han orkade inte mer.
Ja åtminstone första resan, sen vet jag inte mer, då vi faktiskt schabblade bort större delen av gänget, och missade TVÅ stycken tåg hem.

HUUUR kan det ske *asg*
jo, 3 vuxna blev kvar i göteborg med 6 elever, som var sååå tvungna att köpa godis. Och det fick dom lov, för tåget skulle ju inte gå förrän 20 minuter senare.
nä, men det går liksom ett tåg varje kvart i rusningstrafik, och DET hade då inte lärarn på sin lista ;)
sen när vi då står där o vänta på nästa tåg, så vägrar han byta spår, för nr 15 går tåget ifrån, trots att tjejerna uppmärksammar oss på att det faktiskt står ett tåg på spåret bredvid som går till kungsbacka. Och ja, det stämde ju precis, och dääär gick tåget ;)
Vi hade väldigt kul på väg hem, då mentorn har en dotter i parallellklassen som åkte i det tidigare gänget och jag då som hade en son som oxå åkte tidigare. Jätteduktigt, två föräldrar tappar bort sina barn i göteborg *asg*.
Då har man väl lyckats ändå ;)
Det blev rätt kul ändå faktiskt, vi kom hem tryggt allihop ;)

Nu var det då meningen att jag som ambition hade att svara i ett nytt inlägg på alla jätteintressanta kommentarer jag fått, men det orkar jag inte nu.

En kommentar ska jag dock ändå uppmärksamma..
Ja
Larry Söder  så har jag självklart läst motionen, och inte bara utgått från en tidningsartikel. Jag väntar fortfarande på protokollet, som fortfarande inte är färdigjusterat!??!?!?
Jag grundar ALDRIG mina åsikter enbart efter ena sidans uttalande. Mitt starkaste vapen, är fakta, kunskap, lagar och paragrafer. Det är på det viset jag får igenom mina barns lagliga rättigheter i denna katastrofala skolvärld. Aldrig hårda ord, aldrig med ilska.... verklighet och laglig rätt räcker långt....

Jag lägger ut motionen här, så kan var och en själv få bilda sig en uppfattning. När protokollet är färdigjusterat så kommer det oxå ut här......
Rätt ska vara rätt ;)
NU är jag trött ;)

Motionen från (s)

Alla dunderkommentarer
Ulla har skrivit detta:

Vill önska dig en härlig helg!

Larry Söder har skrivit detta:

God Natt

2008-08-29 @ 23:04:55
jayne har skrivit detta:

Hej BUNDIS!!!!!!!!!!!!

Ja du... tänk att vi ska behöva ha det så här...

Jag säger att jag har inte ens fått ta in sonens diagnoser, inte fått låta det smälta... nej då.. direkt när diagnoserna kom, som man kämpat så för, så kom nästa kamp.... Inte klokt.



Lärare, rektorer och politiker som ursäktar sig... herregud... d ehar bara DYSLEXI... och ADHD form.. hur vanlig tär inte det?? HUR svårt skulle det vara att ge dem stödet, förståelse....???



Kampen är lång.. men vi är sega Majsan...vi är sega och tillsammans är vi starkare och mer envisa, hos varndra hämtar vi kraft!



Heja dig.... heja heja heja dig!!!!!!!

KRAM

PS: Jag förstår sonen, men förstår dej också. DU gjorde rätt, sonen kommer förstå det EN dag.

2008-08-30 @ 01:41:39
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Vi önskar dig en härlig helg vi norr om Göteborg med! Sonen har lägerhelg och bollar i rullning så du fattar att jag är helt bombad denna helg, värre än vanligt:-D. Helt mentalt slut. Så Larry Söder med den kamp vi NPF-föräldrar har varje dag (du kan gärna komma en dag att vicka för mig, inga problem) så förstå att vi går i taket när saker blir fel. Dessutom läser Majsan in sig mycket noga så jag tror att hon vet vad det gäller.

2008-08-30 @ 09:07:26
nethan har skrivit detta:

Tack Majsan för din omtanke. Livet är riktigt piss just nu. Min MS har blivit sämre, benen är som bly och huvudet vägrar att fungera just nu. På måndag ska jag börja med min kortisonbehandling som är tuff. Under tre dagar pumpar man in 3 gram kortison för att häva skovet. Biverkningarna är tuffa men vad har jag för val.

Min dotter då? Jag har blivit tvungen att stänga dörren för henne. Hon bor hos hennes pappa just nu, han förstår inte hennes funktionshinder och blir därför en bromskloss för oss alla.Han motarbetar allt det jag jobbar med och därför ska han få se nu vilken arbete jag lägger ner. Det kommer inte dröja länge förrän han ger upp henne. Tufft men ett måste. Jag har inte orkat läsa någon blogg just nu men i´ll be back soon. Tack än en gång för din omtanke. Kram Agnetha

2008-08-30 @ 15:58:09
http://www.metrobloggen.se/atenga.se är min hemadress
Larry Söder har skrivit detta:

Hej Ewa !



Jag har all förståelse för det och jag är full av beundran för ert engagemang och slit som ni gör, tro inte annat. Jag på min front försöker att tänka på det och att det jag kan hjälpa till.



Jag har givetvis inte rätt att bli irriterad ibland,men när man inte tror att jag även är människa med känslor, och som försöker att se alla olika delar på en problematik....så kan man bli lite ledsen. Bara för jag inte anser att man löser problemet på ett sätt så skall man inte tro att man inte har en annat sätt att lösa problemet.



Jag skall ärligt säga att jag började läsa här för att jag tycker det gav mig nåt och för att få ökad förståelse....jag hoppas man kanske kan få göra det på ett trevligt och bra sätt.



Jag kan inte allt, är kanske inte ens bäst på nåt... men tror jag har en känsla för att försöka göra det som jag tror är rätt och att jag har stor empati.

jaja....nu har jag skrivit här tillräckligt för många dagar framåt....

2008-08-30 @ 16:37:14
Ewa S har skrivit detta:

Larry Söder det är väl klart du är en människa. En rätt vanlig sådan om jag skall vara ärlig. Du har det gemensamt med stora flertalet människor att man inte har en aaaning om hur vår vardag ser ut. Precis som vi föräldrar med den här sortens funktionshinder inte har en aning om hur andra föräldrar har det. det ser väldigt olika ut det vet vi om. Men jag är glad för den ordföranden som finns här där jag bor.



I vår kommun åker ordföranden runt i del olika verksamheter och hälsar på. Har hittat henne på fritidsgårdar på olika skolor och hos äldre ja på de flesta kommunala verksamheter som vi har här. Men hon är en unik ordföranden. Hon började sin bana som lärare en oerhört duktig och engagerad sådan. Där hade hon massor av barn med behov. Hon har själv sett hur det blir i vardagen och i skolan för dessa. I denna kommun finns redan regeln som motionen handlade om, att reglerna skall se likadana ut över hela kommunen man skiljer inte från skolområde till skolområde som i praktiken görs hos er. Vi har andra problem att brottas med här tro inte annat. Men den biten har landat här att det är lika regler för hur resurserna fördelas i hela kommunen. Det är det motionen handlar om. Jag har läst den. Så ha en bra helg Larry Söder. Det tänker jag ha.

2008-08-30 @ 18:32:22
Klotterplanket - Mia har skrivit detta:

Hejsan!

Hittade hit och började läsa, vilken underbar dag ni haft och huvaligen vad jag också hade blivit rädd och arg om någon skuttar runt bakåt så där :-) vad skoj att det var okej för sonen också att du föllde med till slut men ursch, vad trist att man missat denna tös med scolios, snällt av dig att bära hennes grejjer också! Det vart en spännande läsning och det tackar jag för!



Ha en skön vecka...//Mia

2008-09-01 @ 07:23:54
http://klotterplanket.pitea.riksnet.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen