Utvecklingssamtal ;)

Finns det någon bättre känsla, än när man går från ett utvecklingssamtal, och bara känner .... woooow?

You did it my child... you are the best ;)

Min äldste pojk har hämtat igen det han missat dom två sista åren , sedan i julas ;)

Efter dessa två år, med orimlig trötthet, som ibland fick mig att undra om han var allvarligt sjuk, som efter en utredning visade sig vara "bara" underaktiv ADHD, har han nu efter medicinering och lite extra stöd och hjälp, kommit på fötter igen, och höjt sina resultet med råge ;)

Han har aldrig varit mycket för att  göra sina läxor, eller läsa på inför prov. Han har heller aldrig behövt.
När allt plötsligt började rasa i slutet av år 7, förstod vi inte mycket. Han läste inte läxor då heller, av den anledningen att han inte orkade. Han sov mer och mer, kom inte ur sängen på morron.
Frånvaron ökade, och vi väntade...
Väntade på att puberteten skulle vandra förbi.
2 läkarbesök gjorde vi dock, för att kolla blodvärden o annat, men allt var bra.

Jag fick höra många gånger, jamen alla tonåringar är trötta.
Är alla tonåringar så trötta, så dom kan lägga sig varenda dag efter skolan, och sova runt till nästa dag, och inte ens då är pigga nog att vakna till en ny dag?

Så är det för alla...
Ja.... så har alla det.

Nu har han hämtat igen som sagt ;)
Höjt betygen i några ämnen på denna korta tid. Han läser fortfarande inte mycket läxor, men skriver numer VG och MVG på dom flesta prov. Han behöver inte sitta hemma o plugga, det han hör på lektionerna kommer han ihåg, den förmågan har han.


När vi sitter där, så säger mentorn, att jaaaaa, du MÅSTE lära dig att skriva mer på matten...
suuuuuck...

Jag tittar på honom och säger, men snälla du, det är ju precis just det som är ett av hans största problem. Han klarar inte skrivningen.
Jooooo, men du mååste skriva mer, du räknar ut talen direkt när du ser dom, men jag vill veta hur du tänkt, du MÅSTE ställa upp och skriva talen.
?!!???!?
Självklart är det ju så, att eftersom han är så snabb i huvet, och är ett mattesnille utan dess like, så kan det väl ändå inte vara ett problem att skriva talen också.
Jag försökte att ytterligare upplysa om att han borde kunna få ge denna förklaringen muntligt, eftersom han har stora svårigheter med kordination öga/hand.
Men du skriver ju på proven, kommer det då.
Ett sista försök gör jag, med att förklara. Ja, han skriver på proven, han klarar att koncentrera sig den stunden, men det kan han inte göra en hel skoldag, på alla ämnen, energin räcker inte till det.

Behöver jag säga att det inte nådde fram heller?
Jag lägger ner diskussionen, efter att min röst börjar morra, och tinningarna bultar.
Då sonen ligger nära nog ett MVG, och lärarn går i pension efter denna terminen, ansåg jag att min energi kunde läggas på annat ;)

Vi kommer till frånvaron. Och aja baja, titta här, detta är inte bra, oj oj oj, det här är allvarligt, och om gymnasiet frågar efter denna listan, då skickas den dit, och det är inte bra ser du.
Sonen tittar, han läser, och undrar.
Dagarna stämmer inte med det schema dom har.
Plötsligt frågar sonen vilken vecka det är, och eftersom mamma har sån bra ordning, så kan hon svara på det ;)
På frånvaroschemat står det att dom hade prao v 13, alltså förra veckan då.
Jag vet inte om jag missat nåt, men vi hade påsklov här förra veckan ;)

Vi konstaterar då jag och sonen, då vi analyserat detta, att frånvaron är från 2007.
Men nä, det står VT-2008 enligt lärarn så då är det så.
Nåja, han fick ge sig till slut.
Och börjar klaga över höst-terminens frånvaro.

Jag går inte in alls för att analysera detta, då jag anser det helt oväsentligt. Vi vinner inget på att banna sonen för vad som hände i höstas, vi är HÄR och NU.
Och dessutom, så hade han det jäkligt tufft då, och var tröttare än jag vet inte vad.
Självklart är det inte okej att ha hög frånvaro, men det finns en orsak till detta, och han förmådde inte bättre helt enkelt.

Jag bad att få se denna terminens frånvaro, då det är intressant att se om det finns en förbättring, och utifrån det kan vi gå vidare.
Men den fanns ju inte då ;)
Jag loggade in på skol-sidan när jag kom hem, och jag lovar, det går inte att jämföra. Visst fanns det frånvaro, sena ankomster. Men inte tillnärmelsevis som det gjorde förra året.
Alltså har det skett en markant förbättring.
Hur var det nu, uppmuntra positiva beteende, ignorera dom dåliga ;)

Min son sa när vi gick därifrån..
Mamma... du var liiite irriterad ett tag va?
hrmm jo harkel...
Du kunde lika gärna sagt rent ut: FATTAR DU TRÖGT ELLER!!! för sån lät du,  det sa han med ett stort flin på läpparna.

Och jo, ungefär så kände jag också, hur svårt ska det vara att förstå.
Varför ska man stirra sig blind på dom bitar som sonen inte kunnat hantera under förra året, när han nu är på väg uppåt, och hämtar igen det han halkat efter med?

Det som har varit kan vi ju inte göra nåt åt, men vi kan förbättra det som sker här och nu.
Vilket slöseri med tid och energi att sitta och ösa kritik över sonens höga frånvaro under HT-07...
Han kan ju inte gärna göra den ogjord...

MEN trots detta är jag superduperglad, för att det går så bra för honom just nu ;)


Alla dunderkommentarer
Micaela har skrivit detta:

Hälsa din son att han är bäst för fan. Han e bara helt jävla bäst.

2008-04-02 @ 00:13:46
Cyberspunken har skrivit detta:

WOW! låter som jag skulle vilja ha det för min dotter nu! Jag får inte ens svar från kommunen längre när jag undrar vad dom sysslar med... usch och fy! Men din son har gjort ett toppenjobb som kommit i fatt så mycket, Bra jobbat :)

2008-04-02 @ 01:01:43
A har skrivit detta:

Vilka tröga människor det finns och att de sen finns i skolans värld och ska lära våra barn något är helt snurrigt =O. Jag blir ilsk när jag läser det. Vilket nedvärderande sätt han visade gentemot er son. Sådana har man minsann stött på i sina dagar. Lärare som finner sig själv och sitt ämne viktigare än ungdomarna. Man baxnar. Men oj, vad stolt du kan vara över din son och så skönt det måste kännas för dig och honom.
Ha det bra

majsan67 har skrivit detta:

Miccan:
jaaaa han är megabäst ;)
han har gjort ett stort jobb ;)

Cyberspunken:
tjata tjata tjata, gör dig så jobbig så dom måste agera, det finns tyvärr inget annat... men jag förmodar att du redan gör det suuuck.... att det ska behöva va såhär....

A:
tröga... är väl bara förnamnet...
Det här att man MÅSTE göra på ett visst sätt hela tiden blir jag så urbota trött på... alla KAN inte göra på det sätt som andra vill.... aargh...
jag är megastolt över min son, han är verkligen kanon, och dessutom just nu väldigt lätt att ha o göra med ;)
tur jag har honom o vila i lite ;)

2008-04-02 @ 07:26:01
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Åh jag är fortfarande glad för hans skull. Kramar om. Både honom hans syskon, dig och gubben din. (fast försiktigt där då pga Hans diagnos:-D)

2008-04-02 @ 07:45:16
lillaviola har skrivit detta:

VAd ska man säga? Hur kan man som lärare sitta dät och inte märka att man är "ute och cyklar".
Min son fick en gång frånvaro pga att han inte syndes och hördes!!! Han var på plats och då var jag inte nådig mot skolan...
Din son har gjort ett kanon jobb och du med. Ni är bara bäst!
Kram

2008-04-02 @ 09:04:26
http://lillaviola.blogg.se är min hemadress
Fredetta har skrivit detta:

Grattis till sonen och himla starkt jobbat!

Och vad är det för lärare som håller på älta i det förgångna istället för att faktiskt lyfta fram det som är positivt och bra - alla ungdomar behöver uppmuntran - trycker man ner dem så är det ju lätt att de tappar självförtroendet och det mår ju ingen bra av.

/Fredetta

2008-04-02 @ 09:11:47
Perlen har skrivit detta:

Hurra för din otroligt duktiga grabb. Ett stort hurra för att läraren skall gå i pension också;-D
Vi behöver lärare som inte mal på i gamla spår de sista 15 ! åren.

2008-04-02 @ 09:15:17
majsan67 har skrivit detta:

Ewa:
det känns lika bra fortfarande... o ja, jag skall krama dom alla, med restriktioner för gubben... isch o fy vilka utslag det blir alltså... nu börjar vi noja oss för att han ska smitta ner ungarna med bältros oxå.. alltid är de nåt ;)

lillaviola:
det går inte att lära gamla hundar sitta säger dom ju, och i många fall stämmer det faktiskt ;)
han är klart bäst min lille store pojk ;)

Fredetta:
ja... det är en gaaaammal lärare ;) det ska va så som han alltid tänkt och tyckt vet du väl... själv tyckte jag det var förbannat onödigt med tanke på allt som varit. Nu när sonen tagit sig så starkt så ska han bara ha ros i detta läget ..

Perlen:
jaaa HURRA för lärare som går när dom inte längre orkar.... han skulle fortsatt men insåg dock att det nog var bra nu.... ;)
vi behöver definitivt nya friska tag nu ;)

2008-04-02 @ 10:32:02
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Vi var också på
utvecklingsamtal. Och jag kan nog bara konstantera att utvecklingsamtal är nog det jag kommer se minst fram emot att hålla i.

För övrigt; är det spännande att åka till riksmötet nu. När åker ni? Jag ligger hemma och är sjuk, så jag är minst sagt sotis;)

2008-04-02 @ 11:16:49
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Jayne har skrivit detta:

GRATTIS!!!!! Underbart..vilken bragd av din son!
Lärare... är som dem är (jag är en själv.. ha ha ha). Vi fick hem ett mail om att vår son varit borta en lektion. jag frågade... och "bannade"...mailade sedan till läraren som hållt i lektionen.. nej..ingen frånvaro. När jag tog upp detta med mentorn så sa han; Ja.. men alla kan göra fel, du behövd eju inte skälla på sonen då..
Va... sa jag?? Jag skällde inte (men gör jag inte som jag vill?) men jag frågade om jag kan lita på dig... klart alla kan göra fel.. men...en ursäkt kanske är på plats till sonen..från er..
Men icke...
Själv är jag otroligt noga med mina utv samtal som lärare... vill absolut ha rätt information, vill att föräldrarna ska uppleva detta som ngt bra som vi gör för deras barns skull..inte för att hänga ut dem eller anklaga dem..Barn ska lyftas...DÅ utvecklas de bättre!
Vi ska snart på utv samtal med vår son... vår upplevelse är ju att han nu gör bättre ifrån sig..skrivit MVg och Vg prov....HOPPAS det syns i betygen... men... vågar inget hoppas.
Kram på dig...

2008-04-02 @ 16:42:13
http://jayne.blogg.se är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

Linda:
jadu, utvecklingssamtal är ju en del av läraryrket ;) en del klarar det bättre, andra sämre. I mångt o mycket tänker jag att det handlar om vilken inställning man har som lärare, vad det är man vill uppnå, och också hur man är som person.
Det är ju inte sagt att man automatiskt är bra på detta bara för att man har läst till lärare, det har vi ju alla sett ;)
Vi åker snart.... om 6 timmar går tåget... borde jag sova????

Jayne:
*s*
hmmm... ja det är en förutsättning att man har rätt information framför sig när man som lärare sitter i ett samtal med elev och föräldrar.... det vore olyckligt annars...
det var väl lite rabalder idag... då lärarn yrat runt och försökt få ordning på papprena, det har varit mer utvecklingssamtal, kanske fler elever har fått bannor för frånvaron VT-07 *asg* gode gud....

Hoppas det går bra för er när ni nu än kommer iväg på samtal, vågar du tro på ditt barn, så räcker det, då bränner du iväg ditt bowlingklot o lärarna faller som käglorna i en bowlingmatch... för du kan väl slå strike??? ;)

2008-04-02 @ 23:19:00
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Helene har skrivit detta:

Det är just sånt här som får mig att bli arg på min kolleger! Jag är lärare, jag har adhd, sonen likaså.. JAG fattar men lärarkåren är värre än att vända på en finlandfärja... Din son har gjort ett hästjobb och är klok som inser mer än somliga!
*kram i livet*

2008-04-04 @ 07:05:37
Helene har skrivit detta:

ps.
Underbar blogg!! Du skriver helt enastående härligt.
Jag ler varje gång...Katten som dinglar fångar alltid min uppmärksamhet och värmer min mage. Fast du....du inser att med virrigahjärnanpåskaft så är bloggen svår att läsa va?! Fast å andra sidan får jag känna på hur det känns för elever i klassrum, igen. MASSSSSSSSSSOR att titta på som ständigt får en att fasna och inte komma vidare... Så tack för den insikten... På det viset räcker ju din blogg hela mitt liv. ;)

2008-04-04 @ 07:09:20

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen