En sorglig o tragisk värld :(

Det är bara att konstatera, samhället är inte till för alla.
Det fina pratet om en skola för alla, likvärdig utbildning, stöd vid behov etc etc.... det är bara ordklyveri...
Med sorg i hjärtat konstaterar jag att ingen vill ta ansvar för min son...
image92
Han finns inte.... förväntas man inte nå målen i grundskolan är man inte önskvärd....
Så är det...

Liten grupp på skolan.... otänkbart.....
Varför....... det är bara så..... (bra svar)

Skriver jag ut honom ur särskolan tar dom inte emot honom alls......
Jag är inmålad i ett hörn....
Det finns inte resurser på skolan, det finns inga pengar... dom ligger 7000:- back...
Bryr jag mig?? Knappast...
Jag sa till rektorn att han enligt lag inte får lov att neka ett barn stöd med motivering bristande resurser, då är det bara se till att skaffa detta....

Men nä.... som någon viskade i mitt öra för ett tag sen, rektorerna är bakbundna, politikerna styr...
Så ja, får väl vända tillbaks.... dom har fått vila alltför länge nu....

Är det inte alldeles fördjävligt???? Går han som integrerad särskoleelev är det nåt helt annat, då får dom ju massa mer pengar, och då var det inga problem.... Det ska fan inte vara avhängt av om man är särskoleelev eller inte, för att få hjälp och stöd, den hjälpen ska tillsättas ändå.

Ska jag då gå bakom ryggen på min son, och lura honom?
Nej, det är inget alternativ för mig.
Jag sa till dom att jag totalvägrar låta honom gå ut grundskolan inskriven som särskoleelev, för han kommer hata mig för resten av livet.

Frågan är då... vad gör jag nu??
Ska jag vara taktisk, och gå med på detta, för att få all hjälp som är möjlig att få?
Och sen skriva ut honom ur särskolan, och riskera förlora all hjälp??
Specialpedagogiskt centrum är automatiskt inkopplade med hjälpmedel, specialpedagoger, och alltså ALLT stöd man kan tänka sig.... men baaara om han är inskriven i särskolan, annars uteblir ALL hjälp.

Eller ska jag köra den hårda vägen och hävda min sons rätt till likvärdig skolgång oavsett?
Vilket är bäst för min son? Om jag börjar tjafsa med skolan redan nu, ja då kanske alla chanser bränns att få gå där.....

En liten eloge kan han ju få rektorn då det var självklart att han ska beredas plats i den klass där han har anknytning till någon....
en liten till då han i val av assistent till sonen måste leta noga noga, då det inte kan komma på fråga om vem som helst, utan kunskap om autism måste finnas...
Det hör man ju inte ofta precis.... att det inte duger med vilken assistent som helst....

Fan fan fan.... jag känner mig bakbunden till händer o fötter....
Min son vill till den skolan, till sina kompisar.... om jag gör fel nu kanske det inte kan bli så....
Det kommer i vilket fall att bli fråga om anpassad studiegång, dagarna kommer att kortas då han omöjligt orkar en skoldag från 8-16.
Frågan är bara vilka ämnen som ska tas bort.... det är ju inte juste att ta ifrån honom dom ämnen där han är stark och kunnig... som SO och NO....
Praktiska ämnen som slöjd och bild är han ju jätteduktig på och ska inte tas ifrån....
Då finns det inte mycke tid kvar liksom.....

hjälp mig nu.... vad ska jag göra.....?

image93

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Jag vet ärligt talat inte.
Jag skulle nog satsat på att låta honom gå som integrerad särskoleelev. Och få skolan att satsa stenhårt på att han faktiskt ska komma ikapp.
Det är viktigt att han får gå med sina kompisar. Samtidigt som han får en anpassad
studiegång.
Har du pratat med någon studievägledare?

Vad får han för rättigheter om han går som integrerad särskoleelev?
Kan han få chanser att läsa på komvux senare, om och när han kommer ikapp.

Sedan skulle jag, om jag var du, fila på att stämma skolan han gick i på lågstadiet.
Det är där det har felat.
Där skulle han fått den hjälpen och det stödet för att nå målen.


Nu är jag rädd för att det är lite för sent.
Såvida han inte får specialundervisning, och det går ju de inte med på.

Man mister tilltron till skolvärlden...säger jag som lärarstudent.
*skickar en bamsekram för det känns som om du behöver en nu*

Perlen har skrivit detta:

Hur kan vi hjälpas åt? Det är omänskligt att behöva orka med allt detta själv.Anlita Advokat och låt kommunen betala kalaset.Blev det någon artikel i tidningen föresten? Media är ju en maktfaktor.Styrkekramar från mig.

2007-10-09 @ 12:06:41
Ewa S har skrivit detta:

kan du
höra av dig till mig tror du?

2007-10-09 @ 17:55:39
http://skewaewa.blogg.se är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

NEJ! Låt honom inte vara inskriven!!! Om de inte fattar det så...

Dags att ringa mig! nu!

2007-10-09 @ 18:45:13
Micaela har skrivit detta:

pratade med mamma.. och jag blir ledsen, jag blir jätteledsen. :(
Rektorn verkar inte vilja att sonen din ska ha ett val.. Jag trodde att det var de samhället handlade om. Det var att man skulle få välja. Nää..jag vill flytta. långt bort ifrån oförstående människor.

Ska skriva på det du sa. Men.. Har en del funderingar:P
"Varför förstår de inte? Tänk om de tror att jag är bara bluff och båg? och att jag inte alls kämpar utan att jag är lat som sjutton och inte gör något alls.

2007-10-09 @ 20:43:19
Tres har skrivit detta:

Sorgligt och orättvist är det, men ge inte upp, det ordnar sig tillslut!

2007-10-10 @ 11:45:31
http://abolesco.blogg.se är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Tres. Fy vad gulle du är. :) Dock ser jag inte framemot matteprovet imorgon. Men jag får åtminstone träffa dig :P

Majsan! Tres är vår framtida politiker. Hon ska röja upp i det här samhället.

2007-10-10 @ 21:54:31
majsan67 har skrivit detta:

men hallå eller... vi kan väl ordna eget parti tillsammans *fliin*
Vet du egentligen Miccan hur många gånger som jag har fått höra att jag borde bli politiker... vet du varför? Jo, för att jag är expert på att svara på en fråga, med en ny fråga.... *hahahaaaa*
Vilka är inte bäst på det då, om inte politiker... *himlar me ögona*

2007-10-10 @ 22:29:47
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
rektor har skrivit detta:

Hej!

Skolan kan enligt lag ALDRIG neka en elev stöd pga dålig ekonomi! Elev behöver inte heller ha diagos för att få stöd. Om du vänder dig direkt till barn- och utbildningsnämnden i din kommun, ställ en skriftlig fråga eller besök deras nästa nämndsmöte så kan jag garatera att det får fart på din skola och ansvarig rektor. Det gäller att gå rätt väg. Ring skolverket när du ändå är i gång. Lycka till!

2009-05-28 @ 20:17:04

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen