tonåringar med ADHD....

japp.... 2:a dan på utredningen av min äldste var idag.

Jag är inte så säker på att han ska få en diagnos, han är så förbannat duktig och snabb. Det bra med utredningen är att han inte förstått detta själv. Nu får han det på pränt och kanske kan lyfta sig lite.
När vi kom idag sa psykologen att hon inte blir klok på honom *s*
nä, inte jag heller....
Begåvningsmässigt ligger han långt över sin ålder.... lite förvånad var hon dock att allmänbildningen inte var större..
men så klart, datorn tar ifrån barn idag mycket av den kunskapen. Man ser inte så mycket av världen när man spelar dataspel :)

Sen blev hon förvånad över den megadipp på kurvan som infann sig när han fick en penna i handen... (jag blev inte alls förvånad, tvärtom, skönt att det märktes på testerna)
Trots att han var snabbare än dom flesta hon testar, så var han oerhört långsam i jämförelse med dom andra resultaten.

Tyckte det var kanonbra att det syntes så tydligt, det kan användas som ytterligare påtryckning mot skolan. Han MÅSTE ha datorhjälp vid större skrivarbeten.
Hon blev fly förbannad när hon fick veta att skolan inte fångat upp problemet utan lät honom få 3 st IG i våras.
Så det blir nog bra det här... hoppas jag.

Idag gjorde vi en ADHD-screening, först fick han svara, sen jag. Mycke fniss blev de...
Vi var otroligt eniga om svaren i alla fall......
Kom inte ihåg skalorna där.... men mellan 30-59 tror jag så kunde det vara ADHD, men troligen inte...
60 poäng och upp..... Troligtvis *ADHD..
Han hamnade på precis 60....

Jaha.... jamen det är väl lika så gott att vi alla får diagnos, så ingen behöver känna sig utanför minsann :)
Nu var ju detta bara en screening så diagnos är ännu inte satt.

Jag fick svar på en fråga i alla fall som jag grunnat på länge. Om man har ADHD, och som i mitt och min stora son´s fall är väääldigt trötta, så förvärras detta under tonåren. Alla utvecklingsfaser innebär en förvärring av funktionshindret.
Skönt att få höra detta, för så trött som min son varit dom senaste 2 åren så har jag trott att han allra minst är dödligt sjuk. Man blir ju skitnojig. Har tagit honom till läkaren ett par gånger och tagit prover. Men dom har varit kanonbra. Nu vet vi vad det förmodligen beror på.... Han har en stor släng av hypoaktiv ADHD.
När jag frågat andra föräldrar om denna orimliga trötthet får jag alltid till svar att såna är ALLA, alla tonåringar är trötta. Vanliga svar när man undrar... så är det för alla, det går över....

Skräcken inför den minstes tonårsperiod blev i alla fall inte mindre.. hujedamej... han är ju i alle fall INTE trött... får nog åka på vilohem några månader och samla krafter innan... *s*

Nu ska jag sätta mig o svara på frågeformuläret vi fick med oss.....

I morgon ska vi dit för fler tester...
Jag blir inte piggare av detta, det kan jag inte påstå....
image115

Alla dunderkommentarer
Nickan har skrivit detta:

tror du att man kan bli tröttare som vuxen när man har ADHD, än de som inte har det...........
JAG ÄÄR SÅÅÅÅ TRÖTTTT nämligen.
Hoppas det går bra imorgon!
kram

Linda har skrivit detta:

Oh, shit..!
Så du menar att man kan vara smart och ha adhd!
Hur känns det för dig?
Känns det rätt om han får en adhd-diagnos eller känns det som om det är på fel spår?

2007-11-01 @ 18:50:24
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Perlen har skrivit detta:

Vi var där i da me. Testet visar på ADHD men även på högre IQ än tidigare tester visat!
Det är gott att trycka upp i ansiktet på de som skulle våga antyda särkola...

2007-11-01 @ 19:54:44

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen