muskulös...

va e då de.... muskulös.... en bra fråga...

zappade fram rapsody in rock på tv tidigare ikväll...
Vi satt där sonen o jag.... o spela hööögt....

får syn på trummisen... o wooow kolla va han va muskulös säger jag...... så stark blir man när man spelar trummor.... (kämpar hårt för att få sonen att köra en termin till på
fmt, då det gjort underverk....)
när gubben kommer in säger sonen.... kolla va svaaag han eee!!!

queee??? mamma förstår inget....
Försöker va en pedagogisk mamma så gott jag kan... nä... det är ju sant... man behöver ju inte va stark för att man har mycke muskler--- ??!?! eller...

nä.... muskulös..... muskel-lös... klart man inte är stark, när man har lösa muskler *asg*

Jag är helt fascinerad.... vilka tolkningar dessa goa ungar gör. För han var det solklart... trummisen är svaag, han har lösa muskler....

Nu vill jag ha en förklaring.... varför säger man muskulös om någon som har stora muskler????

Har faktiskt inte tänkt på de förut... men nu fick jag ju fundera lite :)

Jag förklarar, för sonen.... tja.. försöker i alle fall...
Inte varför det heter muskulös när någon har mycke muskler, utan varför han tolkar det som han gör...
Jag förklarar att man hör saker precis som dom låter när man har autism...

Men ... jag fick ge mig på en punkt... jag kan fortfarande inte förklara, eller förstå varför man är muskelös när man har mycke muskler......
Kan ni??


Alla dunderkommentarer
Nickan har skrivit detta:

ähhhum,...... kliar mig bakom örat.....
Nu har Nickan tänk.....
Man menar naturligtvis att han har släppt lös sina muskler..... dom får ju helt enkelt inte plats i kroppen så dom är lössläppta, typ sitter lite utanpå kroppen.... alltså muskulös. capiche????!!!

Linda har skrivit detta:

Muskulös kommer från franskan och betyder Välförsedd med muskler.
I svenskt tal blir det dock lite förvirrande, muskellös eller muskulös. Men ordets innebörd kommer från franskan och betyder det motsatta från svenskans muskel-lös.
God Fortsättning!

2007-12-29 @ 14:54:33
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

musculous påstår min ordbok det kommer från. Alltså engelskan. Det betyder ordagrant därifrån att det är väl utvecklade muskler. Två förklaringar välj själv:-D. Förlåt Linda du brukar ha rätt men jag kunde inte låta bli att ta med min förklaring också.

2007-12-29 @ 16:28:21
http://skewaewa.blogg.se är min hemadress
Nickan har skrivit detta:

ahh men.....
Min tolkning kom jag ju på alldeles själv ju!!!!!
Slå upp i en bok eller vara seriös, det skulle ju jag också kunna ju! ;)
kramen

2007-12-29 @ 18:39:48
http://Nickanpickan.blogg.se är min hemadress
lovingnurse har skrivit detta:

tack så jätte mycket. blir jätte glad verkligen :D ja du hade delvis rätt. det är typ tomtens släde inne i nordstan. dekoration med kulor och grejer ^^ så du hade ju rätt egentligen ;)

2007-12-30 @ 01:48:29
http://lovingnurse.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen