tappa bort o tappa bort :)

På frågan hur man kan tappa bort sin blogg.... eeeh... jooo, det KAN man ju faktiskt ;) inte alls svårt.... jag tappar ju bort mig själv oxå ibland .. *hohoho*

Linda du undra över kalenderfunktionen, japp, man kan lägga upp ett dagsschema, med start och sluttid. Dessutom så finns det en liten funktion som funkar precis som timstocken :) den är faktiskt väääldigt bra måste jag säga. Varje plupp är en kvart, och när det bara är en kvart kvar så blir det 4 små pluppar i den sista som var o en är 5 min :)

Jag har oxå valt till analog klocka istället för digital.... upptäckte då att jag får mycke bättre överblick över dan, och hur mycket av den som gått och vad som är kvar... missar lätt det annars *harkel*

Du kan dessutom lägga till info till en aktivitet, tex om det står handla, så kan du i den aktiviteten snabbt skriva in saker du kommer på som ska handlas. Så då när du står där helt tom i affären, så klick klick, så finns det i den lilla infon :)

Den här kommer bli min bästa vän.
Det enda jag saknar är en veckoöversikt, det finns inte. Men däremot finns månadsöversikt, och alla aktiviteter som inte är återkommande typ läkarbesök etc markeras då på dagen med en svart plupp, då är det lätt att se att det händer nåt särskilt den dagen.

Nåt annat jag saknar är en påminnelsefunktion nån timme innan jag tex ska till läkarn. Ofta kan jag glömma av sånt o missar lätt tiden. Det löste jag genom att ladda ner ett kanonprogram i windows-miljön. Remind me heter det, och i det programmet kan du skriva direkt på skärmen med pennan, och oxå ställa in att det ska larma, kanske dan innan eller så så man blir påmind om det i förväg.
Jag missar ofta o meddela skola tex om nåt av barnen har en tid o passa, kommer på det försent oftast.

Nu kan jag lägga in en påminnelse ett par dagar innan och kan då direkt gå o skriva ner på en lapp och skicka med.
Detta programmet går igenom och larmar även när du har handi-almenackan igång. Det går oxå kanonfort att skriva ner så fort du får en läkartid eller annat.

Man kan oxå ställa in hur länge det ska tjuta..... 2 sek..... eller kanske 100 sek :)
Man ställer oxå in påminnelse tex var 5 min så man är säker på att inte glömma bort, och man kan oxå ställa in om man vill bli påmind 5 - 10 eller 40 ggr :)

Handiprogrammet har nämligen ingen snooze och det är något jag är VÄLDIGT beroende av, för det händer ju att jag inte uppmärksammar ett larm... o då är det liksom över sen... .det ringer i o f igen, men inte förrän i samband med nästa inlagda larm.....

Finns hur mycke som helst att göra.
Nu har jag lagt in hela mitt städschema med mina egna bilder oxå. Det underlättar ENORMT för mig om jag är och fikar tex :) Plötsligt kan jag känna mig enormt stressad o rastlös o få för mig att jag har miiiljooooner saker att göra hemma. Då kan jag lätt gå in o kolla vad det är egentligen och på så vis kunna lugna ner mig :)


Fick en fråga idag...... "men om den ska pipa o larma jämt, när ska du leeeeva, du måste ju leeeva"...
Men det är ju nu jag KAN leva :) Jag flyttar ju min översvämmade hjärna till datorn, så nu får den tänka åt mig i stället.
Och det är ju inte direkt så att den piper stup i kvarten. Den piper en hel del på morron, och kvällen. Jag har lagt in såna saker som MÅSTE göras, som jag oftast glömmer bort. Tex... ta med extrakläder och blöjor till dagis.
Den larmar när sonen ska lägga sig..... glömmer ofta bort honom på kvällen *harkel* då sitter jag ju vid burken o vet inte vem jag är :)

en annan fråga "tänk om man struntar i den när den piper, piper den i ett hela tiden resten av dan då"
och nej, det gör den ju inte, det man struntat i kommer upp vid nästa larm.

Fast det är ju så... man ska ju lära sig att inte strunta i sakerna.... då är det ju inte längre nån vits med handin :)
Tex.... om jag nu struntat i att handla idag, då hade följande skett..... jag hade haft oro, stress o ångest resten av dan, när eftermiddan närmar sig så får jag panik..... vaaad ska vi ha till middag... fan oxå... osv...
Sen kommer detta att fortsätta resten av veckan... tills jag helt enkelt åker och handlar.
DEN onödiga stressen, som äääter upp all energi, kan jag vara utan.

Så vad man måste lära sig för att få må bra nån gång. Gör det DIREKT, sen kan man leeeeeeva :)

Gubben sa i morse att jag verkade va på ett strååålande humör. Och jo.... det var jag, för matlistan var färdigskriven, det gjorde jag igår, hade inget jag behövde tänka på alls....

Ska bara jobba med diciplinen..... det svåraste är ju att upprätthålla ordningen så att det flyter på hela tiden...

Nu ska jag förbereda middan :) :) :;)

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Åh...jag längtar efter den redan. Måste få en tid hos läkaren så jag får en remiss till arbetsterapeuten. Jag glömmer liksom av att beställa tid hela tiden.
Och nu höll jag på att glömma av att hämta ungarna också. Shit!
Vi hörs!

Linda har skrivit detta:

Vi får ta en fika igen..efter tentan, på fredag kanske?
Så får du ge mig en demonstration av handifonen.
Jag är bara så nyfiken på handifonen.

2007-08-13 @ 16:51:24
http://npf.blogg.se är min hemadress
no name ;)) guess who??? har skrivit detta:

Hmmm harkel.....
jag tyckte jag kände igen de frågor och kommentarer du fått.... hmmm.... ;)))

2007-08-13 @ 20:38:51
blessing har skrivit detta:

Tack för hejaklacken...Men dö! det var la uppmuntrande att gubben tycker du e gla hahah/Kramis o gnatt...glöm int o börst tännerna/Bless

2007-08-13 @ 21:21:08
majsan67 har skrivit detta:

tjohoooo..... no name?!?!? vet jag väääl... ville ju bara förklara IGEN ju... så du fatta, vad jag mena hahaha
glöm int o börst tännerna alls.... den piper när de är så dags... *asg*

2007-08-13 @ 21:42:45
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Perlen har skrivit detta:

Skulle kanske behöva en jag med. Fick i morse en läkartid till grabben då han har massa feber och svullen hals. Jätteglad då jag fick en läkartid kl.10.00. Står ändå på vårdcentralen kl.09.00.
-Va! Öh är inte klockan 10 nu?
Så nu sitter vi hemma igen och väntar på att klockan skall bli 10!

2007-08-14 @ 09:42:24
Mammatilltvå har skrivit detta:

Verkar var en superbra sak du "fått" tag i ?! Hade passat mig som tror att jag ska komma ihåg allt i huvudet men bara glömmer. Var kan man hitta den & pris ?

2007-08-14 @ 10:34:41
http://1973.bloggagratis.se är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Kommentaren att det blir jobbigt att leva om man rutar in det fick jag från en viss herr H på AFF. jag bemödade mig (privatvägen) att vara jättepedagogisk och förklara hur och varför det funkade att göra så med mina två yngsta och varför jag valde att leva som jag gör. Fick faktiskt ett berömmande svar med ett enda förbehåll och det var att vi levde ospontant. Men han tillade faktiskt : FUnkar det för er är det ju bra.

2007-08-15 @ 14:55:15
http://skewaewa.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen