Men hallåå, det har gått 5 MÅNADER!!!

Sen när då?
Jo hörrni, sen jag slutade röka ;) ;) tjoohoooo.
I lördags var det exakt 5 månader sen jag tog sista ciggen.

Jag tuggar fortfarande tuggummi som besatt men det får lov att vara så. Jag har sista månaden sänkt styrkan från 4 till 2 mg, så det går åt rätt håll.

Det är ytterst sällan jag tänker på cigaretter, eller nja svårt att inte tänka då gubben som sagt röker fortfarande.
Men jag är dock nästintill aldrig röksugen, och DET är helt underbart.
Så fort jag snöar in i tanken på en cig, så drar jag några djupa andetag och känner hur luften fyller lungorna. Då kan jag släppa tanken igen.

Jag tittar ofta på mina barn, och är överlycklig att jag släppt ego-pinnarna. Jag vill vara med dom under deras uppväxt, så jag känner att jag gjort det bästa valet genom att sluta, både för min och deras skull.

Jag är jäkla stolt över mig själv ;)

Jag har ju inte klottrat sönder bloggen det sista precis, då jag har haft alldeles för mycket omkring mig. Och när jag tänker på hur jobbigt det varit emellanåt så måste jag sträcka på mig ytterligare att jag trots det lyckats hålla mig rökfri ;)

Vad jag märker av fördelarna än mer nu, tack vare att gubben röker faktiskt, är hur jäkla mycket tid det tar att röka. Ja alltså jag ser hur mycket tid jag har kvar, (fördelar va det ju)
Tex när jag lagar mat, så går det jäkligt fort att få maten färdig och på bordet, men när han lagar så kan det ta 1-1½ timme.
Men jag står kvar i köket när jag lagar, medans han springer en 3-4 gånger för att  röka emellan, vilket ofta får konsekvensen att pasta blir mos osv...
Det här gör mig vansinnigt irriterad, men då jag själv gjorde likadant när jag rökte så kan jag inte säga så mycket heller.

Jag ser nu tydligt vilken slav man är under cigaretterna, då mycket av gubbens tankar och tid fylls med när han kan röka eller inte röka.
Det är alltid lättare att se det utifrån, än när man själv är mitt uppi det.

Jag kan känna igen känslan av nästan panik, då gubben måste sitta kvar vid bordet tills alla ätit färdigt, (ja en regel vi försöker hålla på då det blir oroligt annars)
Men han MÅÅÅSTE ju röka, och grejen är den, att när man vill röka så vill man röka NUUUUUU!!!
Allt annat är oviktigt.

Det finns många positiva aspekter, eller det finns BARA positiva aspekter.
Det enda negativa skulle väl i så fall vara att dom små stunderna av ensamhet och filosoferande är borta. Dom har jag inte hittat nåt annat forum för, men det kommer väl.

Så jag njuuuter, i fulla drag. Jag är RÖÖÖKFRIIIII......

kraaaamen

Alla dunderkommentarer
Linda har skrivit detta:

Jag måste bara säga att jag är full av beundran för dig som lyckats hålla dig ifrån rökningen trots de usla förutsättningarna (en rökande make). Jag förstår inte hur du klarat det, men du ska vara väldigt stolt för du har gjort något som jag tror få missbrukare klarar. bugar ödmjukt inför dig

A har skrivit detta:

Oj vad fort tiden gått =)

Du är duktig....

Själv är jag nu inne på min 7:e rökfria vecka =)

2009-02-09 @ 21:20:08
http://amittilivet.blogg.se/ är min hemadress
Anonym har skrivit detta:

Bra jobbat Majsan! Tiden går verkligen undan.

Grattis till rökfria 5 månader :)-

2009-02-09 @ 22:16:40
jayne har skrivit detta:

Va....5 månader...oj... Jag minns de där första inläggen... minns hur du kämpade... BRA jobbat. Och du ser redan alla fördelar med att slutat.. wooooow.



Att du sedan kunnat hålla det under din press och allt som hänt..DET är fantastiskt, tycker jag. Vad säger maken, ser han att du är duktig...vill inte han också försöka eller...?? För klara du det.. ja då.... klarar väl alla det!!!!!!!

BRA jobbat Majsan...

2009-02-10 @ 06:42:39
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Ulrika har skrivit detta:

nickar och vet precis vad du menar..



Grattis till att du lyckats så länge :D

2009-02-10 @ 11:01:47
http://nollkollcarlsson.wordpress.com är min hemadress
dampmamma har skrivit detta:

Fan vad du e bra! 5 månader är ju en evighet, men vad fort det gått....

och vad modig du är som säger att du slutat....... jag har inte rökt sen den 6/1 men kan inte säga att jag slutat, kallar det för uppehåll än så länge...

om jag säger att jag slutat får jag ALDRIG MER I HELA MITT LIV ta en, o den tanken står jag ju inte ut med.

så jag kör med ett uppehåll som aldrig ska brytas... fantastiskt att du klarat det med sambo som röker dessutom!

det är bara att gratulera dig, och dina barn, som får ha en rökfri mamma!

2009-02-10 @ 17:15:14
Ewa S har skrivit detta:

BRAAA:-D

2009-02-10 @ 18:13:52
Bakombrillorna har skrivit detta:

Jag säger som "hundGörel":

BRRRRRRRÂa!

Strongt att hålla ut, trots att det blossas i närheten. Det är värt ytterligare ett BRRRRRRRÂa!



Kramar i massor

2009-02-11 @ 20:34:11
http://bakombrillorna.bloggsida.se är min hemadress
litentanta har skrivit detta:

Imponerad med STORA bokstäver, herregud, jag skyller ju på särbons rökande att inte jag kan sluta...Som att jag skulle bli så störd av nån som sitter 30 mil bort o blossar... När man har hittat lusten att sluta då är det häftigt, japp, har väl slutat några svängar själv också, men nuförtiden skyller jag på sjukdom, sen blev det visst dödsfall, o nu, nu ska jag ju arbetsträna...

En feg en är jag helt klart!



2009-02-13 @ 23:35:48
http://litentanta.blogg.se/ är min hemadress
vicke har skrivit detta:

Jag tittar in och lämnar en kram på denna dag då alla hjärtan sprids och passar på att önska dig en trevlig helg.

2009-02-14 @ 09:13:22
http://vickebloggarigen.blogspot.com/ är min hemadress
Lillaviola har skrivit detta:

applåder Grattis på dig och ditt rökfria liv!

Du är bara bäst!

2009-02-16 @ 08:32:14
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress
P har skrivit detta:

duktigt!

2009-02-17 @ 23:07:45
http://telianen.blogg.se/ är min hemadress
Lillaviola har skrivit detta:

Hej!

Jag tittar in för att kolla om du mår bra...Och det hoppas jag att du gör.

Kram

2009-02-23 @ 08:36:53
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress
vicke har skrivit detta:

är du fortfarande rökfri?

2009-02-28 @ 09:55:36
http://vickebloggarigen.blogspot.com/ är min hemadress
Anonym har skrivit detta:

Spam av TR

Tjenixen bruden. Jag vet, jag är själv förvånad över att jag håller på.

Med vad?

Jo, nu kan man plötsligt vinna grejer mitt i allt när man blir utmanad.

Jag har varit lite fräck och dragit in dig och några andra utan att tänka mer på vilken press jag sätter på er hahaha Det är som vanligt som gäller, dvs ids man så ids man(snälla ids!):



http://norrbloggen.wordpress.com/2009/02/28/tavlingsutmaning-till-bloggosfarens-npf-elit/





TR

(admin av Norrbloggen också)



Ps. Klart du är rökfri! Inte hade du väl väntat dågot annat ;-)

2009-02-28 @ 18:29:57

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen