Ugnen full med frukt och bär

japp det har jag nu, och det luktar rätt gott här faktiskt ;)

I min jakt på frukostmat som ungarna vill äta så testar vi nu detta med att torka frukt.

Gubben köpte häromdan kellogs K med torkade bär... gaaaaah, det funkar inte att köpa sånt. För det första kostar dom apa, för det andra så vill ungarna ha alla jorgubbar och hallon däri, så dom är ju snart slut. Och man kan ju inte direkt påstå att det finns många av dom.

Så jag googlade lite på hur man torkar frukt och bär. Så nu har jag ugnen full med päron, banan och jordgubbar.
Köpte färska jordgubbar till rövarpriset 49.90, höll på o svimma. Men jag vågade inte testa med frysta jordgubbar, då dom blir så slemmiga när man tinar dom. Men kanske vågar jag prova nån da ;)

Jag köpte en liiiten påse med torkade jordgubbar också. 149:- kilot, men allvarligt talat. 126 gram för 19 spänn. Rena rama rånet. Men jag ville kolla och jämföra smaken.
Gaaasch höll på o kräkas när jag smakade på en. Sååå mycke socker och skit det var i dom.
Kunde likagärna köpt hallonpattar och slängt på flingorna, det hade ungefär varit skit i samma....

Nu ska dom stå i ugnen i 8-10 timmar på 50 grader. Varannan timme ska ugnen öppnas för o släppa ut fukten. Det jobbet kan jag faktiskt stå ut med ;) Frågan är vad som är billigast här.. hmmm
Bananer och päron är ju inte farligt dyrt att torka, men jordgubbar hmmmm, och så elkostnaden för att ha ugnen på så många timmar.

Men om man inte testar så vet man ju inte om det går ;)
tjing så länge....

Alla dunderkommentarer
Ann har skrivit detta:

Den frågan har jag ställt mej många gånger...

Vi har delad vårdnad och barnen två veckor i stöten..

Soffie har skrivit detta:

å va du är pysslig,jag är för lat å skulle köpt den torkade frukt som finns i affären.

Hoppas nu resultatet blir mycket godare än de färdigköpta.

Ha det gott

2008-09-16 @ 15:14:00
http://soffie69.blogg.se/ är min hemadress
bella har skrivit detta:

Aa, den färgen är väldigt kall så den ger dig det intrycket, kanske därför du fryser med!



Åh va smart! Tack så HEMSKT mkt, det ska jag göra! va roligt, detta gjorde min dag att du skrev dom tipsen :) tack!

2008-09-16 @ 15:16:54
http://misstricky.blogg.se/ är min hemadress
Johanna wilsson har skrivit detta:

Jo det är nog vad jag behöver vila, mycket via. Jag har haft ett jobbigt år mycket jobb pengar, flyttar och allt runt om:/ kanske ska ta ledigt ett tag :)



Hur har du haft det idag?

2008-09-16 @ 16:51:47
http://johannawilsson.blogg.se/ är min hemadress
Psyk har skrivit detta:

ÅH, vad spännande. Jag har alltid velat lära mig att torka frukt, att lägga in saker och bli mer huslig av mig. Dock har jag lite problem med diverse strukturer nu vad gäller det mesta, men ser till att få det mest basala gjort i alla fall. Komma ihåg att äta...inte bli nojig. Inspirerande att läsa detta! Jag hoppas att jag bara behöver lite träning för att komma igång igen, för gudarna ska veta att jag tycker det är roligt att vara i köket. Duktig du är!



Och förresten...jag tror inte på de där Kelloggsprodukterna. Jag tror de innehåller massa onödigt socker, och socker i alla ära ibland, men det får ju inte bli för mycket av det goda!



Kram!

2008-09-16 @ 18:30:43
http://psykbrytet.blogg.se/ är min hemadress
Ann har skrivit detta:

Spännande att höra hur det blev! Blev det bra måste jag testa;)

2008-09-16 @ 18:45:35
http://lillanslilla.blogg.se/ är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Har hittat världens goaste musli, jag gör den själv helt enkelt så blir den god!



Dessutom så hittade jag "Gör din egen musli" på min ica igår! Såklart jag var tvungen att blanda den då.. Det blev skitgott :D jag la en hel del där i, bland annat torkad frukt och svart quinoa

2008-09-16 @ 23:04:09

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen