(m) vs (s), vem vinner ;)

Jag prenumererar aldrig på dagstidningar, för jag glömmer att hämta dom från brevlådan!??!?!

Jag köper istället i affären när jag behöver och vill läsa.

Men nu fick jag ett erbjudande från Norra Halland, som jag tog, inte för att det var billigt utan för att det kan vara intressant ur många aspekter ;) *blink*


Idag fick jag lov att hämta 3 st tidningar från veckan som gått... hrmpf.... förbannat flitig tidning det där, som låter brevlådan svämma över *himlar me ögona*


I tisdagens tidning fanns det två artiklar, (som av en slump???) låg alldeles jämte varandra.

I den ena ringhörnan talar Per Ödman, ordförande i kommunstyrelsen, och i den andra, Eva Borg (s)... titel okänd.. hmmmm

(mina citat är inom parentes och i fetstil, resten är hämtade från tidningen)


Per Ödman säger att Kungsbacka inte har kniven på strupen och inte behöver höja skatten för att bibehålla kvaliten.


(Det är bra!! ;) För alla, i synnerhet för dom som har lägre inkomster.)


Kommunens budget kommet att utökas med 200,5 miljoner under nästa år och ytterligare 188 miljoner under 2010.

Den största ökningen kommer att under nästa år tillfalla förskola- grundskola med nära 74 miljoner. Även handikappomsorgen kommer att tillsättas en stor ökning.

Om man nu läser här , så undrar jag ju förstås, då siffrorna inte stämmer överens, vilket stämmer egentligen???


Per Ödman anser att dom satsat stort på allting, kommunen är expansiv med bra skatteunderlag.


Han kritiseras (s) förslag om att satsa ytterligare 14 miljoner på skolan och barn i behov av särskilt stöd.

Han säger vidare att han har underlag från sveriges kommuner och landsting om att skolan har rätt volym.


(Eeh... nu måste jag flika in med en fundering. Har ALLA kommuner samma förutsättningar? Behöver ALLA kommuner samma skolpeng? Beror det inte lite på hur det ser ut i respektive kommun? Hur kan man stödja sig på ett landsomfattande underlag när man sätter budgeten för skola- förskola? Är det inte mer rätt och riktigt att undersöka den egna kommunens behov först och främst, innan man avgör hur mycket pengar som behövs?)


Vidare så säger Per Ödman att det finns 20 miljoner kvar för oförutsedda utgifter (som typ höjda elräkningar, eller översvämningar, som vanliga dödliga skulle behövt ha några miljoner i buffert för, men vi vanliga dödliga brukar kunna hålla våran budget, vet ofta vad som kommer in och vad som går ut, kommunen däremot klarar sällan det, kanske behövs det satsas lite pengar på fungerande miniräknare)


Men eftersom (s) vill satsa 14 miljoner extra på barn med särskilda behov så finns det "bara" 6 miljoner kvar till oförutsedda utgifter (som lätt kunde utökas till 12 miljoner om man slopade vårdnadsbidraget som bara gynnar dom som redan har god ekonomi och mor- och farföräldrar etc som kan agera "dagis")


(s)vill ha billigare simskola (eeh, varför då? Vi har obefintlig hjälp och stöd till barn som inte kan läsa och skriva. Hur många arbeten kan du få utan någorlunda- läs och skrivförmåga? Hur många jobb kan du INTE få om du inte kan simma? Möjligen simskolelärare då....

Det här är ett lyxproblem anser jag, det finns annat att satsa pengar på. I skolan kontrollerar man elevernas simkunnighet, dom som inte kan simma får sedan på skoltid simundervisning. Vi HAR ju redan "kostnadsfri" simundervisning. Vi går på simskola med våra små, det är dyrt, vi har egentligen inte råd, men vi har prioriterat det, för deras egen säkerhet. Jag anser att det ligger i föräldrars intresse och vilja att se till att barnen lär sig simma, oavsett vilken kommun, eller kultur du kommer ifrån)


Vidare vill (s) att pensionärer ska få gratis resor.... (varför ska någon åka gratis?? Pensionärer har väldigt mycket subventionerat, dom har redan rabatt på resor, frisör, träning osv. Man kan inte generalisera och säga att alla pensionärer har det dåligt ekonomiskt, det finns väldigt många pensionärer som har feta privata pensionsförsäkringar, ska dom också åka gratis? Vi måste alla hjälpas åt att betala för kostnaderna för tex kommunaltrafiken. Jag vet att villkoren för pensionärer har försämrats betydligt dom senaste åren, men gratis kan inget vara för någon.)


(s) vill också satsa på mer sommarjobb, (och DET är bra, ju mer ungdomar som får en chans till sommarjobb, desto lugnare blir det på gatorna, och fler ungdomar som inte har fina kontakter får en möjlighet att få en sysselsättning)


(s) vill att kostnaderna (6 miljoner) för vårdnadsbidraget istället ska satsat på att minska antalet barn i förskolan. (det är ju en intressant och högaktuell fråga för mig att minska barngrupperna, men jag förstår inte ekvationen med att använda dom pengar som satsats på vårdnadsbidrag till att minska barngrupperna. Vårdnadsbidraget i sig innebär ju en minskning av barngrupperna då dom som utnyttjar den möjligheten inte har sina barn i förskolan, vilket innebär en minskning i sig. Pengar till minskning av barngruppen borde nog tas från något annat håll. Kanske från dom pengar som tänkts att läggas på billigare simskola och gratis resor för pensionärer?)


(s) vill använda 8,5 miljon till förskole- och grundskolenämnden, som ska användas till att fler barn går ut skolan med godkända betyg, och att barn med särskilda behov snabbt får den hjälp dom behöver. (siffrorna bollas det med hej vilt, ena stunden 14 miljoner i nästa 8.5, närapå hälften. Om det är felciterat i tidningen eller inte, kan jag inte uttala mig om)


(s) trycker också på ett ökat samarbete mellan Individ- och familjeomsorg, för- och grundskola och handikapp. Projektet "en dörr in" skulle öka nämndernas samverkan och snabbare kunna läsa ansvar och finansierings för barn och elever som i gråzonen mellan skollagen och socialtjänstlagen och LSS. (ja, det låter bra. Men först kanske då s måste se till att den där förbannade dörren in verkligen är öppen när man knackar)



(ja inte kan jag sälla mig till någon i frågorna ovan. Därmed har jag just nu bestämt att ett nytt parti borde få se dagens ljus. Nämligen det VITA partiet. Rent, oskrivet, fläckfritt, utan fördomar. Där alla kan få möjligheten att få sin röst hörd. Där inga åsikter, etnisk tillhörighet eller funktionshinder ska ligga till hinder för välfärden. God natt för idag)


Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

Du ordförande, Jayne sekreterare, jag hmmm legitimerad tjötmumrik?

2008-09-06 @ 23:59:46
Mikael har skrivit detta:

En sak är given, det är att jag aldrig snackar eller har åsikter om sånt jag inte har kunskap i, men om andra har åsikter om saker och ting, även om dom kanske inte är så insatta, så varsågod. Det är ju upp till var och en att tro på det ena och andra. Jag sätter mina poletter på störst sannolokhet, logik, konkreta fakta och bevis. Och oftas så stöds mina åskter i ganska omfattande kunskap och fakta/bevis.



Vet du, om jag har Adhd undrar jag åxå. zoloft, madopark, lyrika är inte droger på samma sätt som Amfetamin som är framtaget av militär, för militärt bruk men what ever. Och bara för att dom kallar det för något annat så betyder det inte att de inte är Amfetamin. Men mig tror du inte på så eposta läkaren som skrivit och sammanställ om Adhd på socialstyrelsens begäran.



ochorganisation/ADHD20010520rev.pdf" rel="nofollow">http://www.orebroll.se/upload/Barncentrum/Dokument/Praktikochorganisation/ADHD20010520rev.pdf



Länken går till en sammanställning av forskning, och slutsatsen är ju uppenbar att det inte finns några som helst bevis medicinsk eller vetenskapligt att Adhd finns på det sätt dom säger.



Eftersom alla vuxna som har ”Adhd” jag kommit i kontakt med har haft trassel med att dom inte pallar med värme, plus att dom kokar över då och då. Jag har för mig att du inte hade det, så jag betvivlar på att du har Adhd på vårat sätt som är genetiskt. Det finns 1 grupp i Adhd begreppet som inte är genetiskt och det är dom som lider av PTSD efter att oftas växt upp i en missbrukarmiljö. Av det jag hittat så förklarar det ju det här med värmegrunkan. Om det ligger i våran DNA att vara köld resistenta och gjorda för kallt klimat så är det ju inte så konstigt. Dagens inomhus temp ligger ju på +20-22c, sen är det ju varmare klimatmässigt.



Om det kan du läsa här.



http://www.rdos.net/sv/neanderoid.htm



För min del så får vuxna använda hur mycket droger dom vill. Men jag tycker det är hemskt att staten, skola och föräldrar uppmuntrar det här. Varför Amfetamin gång på gång kallas ”Medicin” är pga att det inte är fysiskt beroende framkallande samt att besvärliga personer blir lugnare, till och med innan dom uppfann Adhd. Dom kan ju inte ge ”patienterna” Crack eller Heroin ju, även om det är ”små mängder”.



Just det här att så många upprörs av att jag kallar Amfetemin för Amfetamin (concerta) när jag samtidigt säger att jag inte bryr mig om dom pundar, för min del så kan folk använda sprutor så länge dom inte finansierar sitt missbruk med kriminalitet.



Men det finns ju fler ungar som är jobbiga i skolan, ska vi medicinera dom med alkohol, kanske lite LSD eller något? Men ingen vill riktigt ta tag i detta med att psykiatrin använder en illegal drog med tillåtelse för att modifiera vissa kids beteende. Det mest onskefulla är att dom ger amfetamin till barn som befinner sig i missbrukar miljöer för det är billigare, och säger att han har Adhd. Fastän barnet i fråga uppvisar alla symtom, beteenden på hur kids reagerar i såna miljöer och som det är grundligt bevisat vetenskapligt. Dom går ju på väldigt smal mark för skulle någon av dessa kids dö och det börjar nystas ordentligt så lär det nog bli liv i luckan och den här medicinen indragen. Hade det inte varit på det här sättet så hade jag struntat i det. För alla är ju såååååå nöjda med sin concerta, och just det beteende och hur dom försvarar sin ”Medicin” känner jag igen så väl efter att själv ha använt illegal amfetamin i flera år. Jag tycker bara att det är lustigt och komiskt med en sak. Det är när folk beskriver hur dom är påverkade av concerta, och se det överens stämmer ju exakt med hur folk är påtända illegalt, men what ever, congrats to the free drugs. Är lite surt bara att det är på bekostnad av ungar.



http://www.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/Examensarbeten.nsf/0/2F85E016C556A641C1256F260071934A/$File/xsmall.pdf?OpenElement

2008-09-07 @ 01:01:17
http://mikael660.bloggspace.se/home/ är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

tack mikael ;) det var precis denna reaktion jag ville ha, och vad jag också väntade mig ;)



Zoloft är självklart helt ofarligt, likaså parkinson-mediciner, och lyrika (vad nu det är för nåt). Tror du verkligen det själv att det är så?



Jag har faktiskt inte växt upp i en missbrukarmiljö, inte så heller mina barn lever i en missbrukarmiljö. Då måste du, kära mikael förklara för mig vad mina och deras "typiska" ADHD-symptom kommer ifrån? Du som är så vetenskapligt kunnig inom området, har säkert en bra förklaring.





Men akta dig f... benat noga, med att påstå att dom som får concerta enbart får det pga att dom lever i en missbrukarmiljö, och inte att dom har ADHD. Du är ute på väldigt djupt vatten i dina åsikter, du lär inte få många med dig i dom tankarna, snarare tvärtom. Länkarna du lagt in här, läser jag inte, av en enda enkel anledning. Man hittar precis det man vill hitta på nätet, just den informationen är ointressant för mig, då jag är helt övertygad om att JAG har ADHD, som jag ärvt i rakt nedstigande led från min far, och möjligen också min mor.



Svårare än så behöver det faktiskt inte vara ;)

Att som du, hävda att dina åsikter är det enda rätta, och alla andras är fel, tyder på en oerhört nedsatt empatisk förmåga, vilket också tyder på att du har haft en fruktansvärt traumatisk uppväxt...

För så är det mikael, det har jag läst, det är vetenskap.... för det vet vi ju, att allt vi läser måste vara sant ;) eller?..

Det kan ju oxå vara så, att vi väljer vad vi vill tro på, spöken eller troll ;)



Om du inte förstår min ironi i sista stycket, så får du tala om det för mig, så ska jag förklara vad jag menar tydligare.



Kul att höra dig på hugget. Ett tips kan vara att ta det liiite lugnare när du skriver, så du hinner tänka dig för ;)

2008-09-07 @ 01:40:15
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

först en stor suck... för mikaels inlägg.

Sen ett hurrarop för Ewa S...absolut!!!



Majsan..Majsan. Just detta känenr jag igen mig i (ang Miakels hypotes om symtom) jag kan bli vansinnig vid oförrtätter, kan hänga upp mig och bara gå omkring och frusta... ha ha ha.. Fråga käre maken.

Fick precis tillgång till skola.24, man kan gå in o kolla sina barns närvaro/frånvaro. Såg att yngsta sonen hade frånvaro på gympan i fredgas.. Frågade honom (du skulle sett hans min!), han var med..eller ja... var där. Sa att han glömt kläderna men hjälpte till. Kunde inte DET stått...undrar jag.



Nå.... simkunnig... ska visst alla vara nu i femte klass... men som du säger det går ju via skolan och här menar jag också att man som förälder kan styra. Jag var själv inte simkunnig som barn, har lrt mig det på senare år och givetvis satte jag mina barn i simskola som små. Men har jag lidit av detta..nej. Inte ett dugg.... fanns värre saker i mitt liv om man säger så.

Satsa mer på skolan, mindre klasser, mer kompetenta lärare, mer stöd, kanske läxhjälp. Få alla elever att känna sig som bäst!!

Skrattade när jag läste om tidningen..kanske du ska ringa dme och fråga om de inte kan ringa på dörren och lämna..om du nu ska fortsätta efter denna provtid... vill de ha dej som kund så....??

Massor av kramar till dej...min bundis

2008-09-07 @ 10:06:02
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Tjena Jayne visst vore det bra:-D. Jag tycker den lösningen vore grejt! Är det något jag kan greja så är det att vara tjötmumrik.

2008-09-07 @ 10:42:43
http://! är min hemadress
Farbror Thure har skrivit detta:

Madopark:

produkt.jsp?NplID=19880916000114&DocTypeID=7&UserTypeID=2" rel="nofollow">http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikelprodukt.jsp?NplID=19880916000114&DocTypeID=7&UserTypeID=2



Zoloft:

produkt.jsp?NplID=20010518000090&DocTypeID=7&UserTypeID=2" rel="nofollow">http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikelprodukt.jsp?NplID=20010518000090&DocTypeID=7&UserTypeID=2



Lyrica (felaktigt benämnd Lyrika ovan):

produkt.jsp?NplID=20040607000717&DocTypeID=7&UserTypeID=2" rel="nofollow">http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikelprodukt.jsp?NplID=20040607000717&DocTypeID=7&UserTypeID=2

2008-09-07 @ 11:04:41
Micaela har skrivit detta:

fniss



http://www.youtube.com/watch?v=g1gNsKHTkYk säger jag bara!

2008-09-07 @ 11:33:45
http://wwww.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
Mammamumrik har skrivit detta:

Simkunnighet, kanske ett lyxproblem för man ska ju klara det i 5an. Jag tror det vore superbra om det låg tidigare - särskilt för barn som har det jobbigt med motoriken OCH dålig impulskontroll. Man ska ta ansvar som förälder, men alla ungar har inte morsor som oss (och det är nog skolan innerligt tacksam för)



Tyvärr lär inte vårdnadsbidraget leda till mindre grupper. I många kommuner är det kö - så det blir lika fullt, men färre nya dagis. Annars lär man nog lägga ner avdelningar. Annasr behövs extra pengar - för hur det än går till (färre barn eller fler avdelningar) kostar mindre barngrupper rätt mycket stålar. Men det är viktigt.



Visst önskar man sig ibland ett nytt obefläckat parti. Och helst ett där man själv får bestämma allt ;-) Men om man har med människor att göra blir det ju fel ibland. Inget parti har alla rätt. Men när man lägger sig i hjälper man det ju iaf att göra det bättre..... Och sanningen om partierna får man sällan genom tv/radio/tidningar. Man får nog gå till källan. Dvs partiet självt. Ring o prata med dem vetja! Eller be att få gå och fika med någon av dem...

2008-09-07 @ 12:39:16
http://mammamumrik.wordpress.com är min hemadress
Lillith har skrivit detta:

Mikael, jag tycker synd om dig. Jag sitter och läser länkarna du skickat som bevis på "fakta". Du vet väl att man kan hitta vad som helst på internet? Dessa länkar, vart har de fått sin fakta ifrån? och faktan är den regelriktigt vetenskaplig?



Dessutom så funkar inte första länken så vette sjutton om jag ska tro på det du säger verkligen. Jag är själv emot medicin men av en helt annan anledning än vad du tror. Jag har grav dyskalkyl och add antar jag eftersom det är så det står i mina papper. Jag har blivit erbjuden medicin och jag har tackat nej. jag tycker inte om medicin överhuvudtaget och jag vill inte ens ta en värktablett. All medicin ger biverkningar och vem vill ha dom? inte jag!



Jag väljer att inte tro på dig förrän du visar all fakta du anser dig ha.



och om jag vore dig så skulle jag anmäla den läkaren för att han ger ut epilepsimedicin, parkinson och deppmedicin på samma gång. Det är farliga grejer. Då knarkar jag mycket hellre. Men jag antar att du kommer tjafsa emot mig när jag säger så. Då kommer jag inte lyssna och säga likt en filosof som jag inte minns namnet på att jag respekterar din åsikt men jag tycker inte om den.



Du behöver inte tycka om min åsikt heller. Men respektera den.

2008-09-07 @ 18:05:37

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen