Dag 20 - utan cigaretter

Men voila och god morgon ;)
Det har gått 5 dagar sen jag skrev om detta ämne sist.
Jag har tänkt på det, men har väl inte haft tid att lägga på sånt dravel.

Det går framåt, det gör de, jag tar en dag i taget, ingen panik alls.
Nästa söndag är det en månad utan rökning. Just nu är jag glad om tiden går fort, för ju längre tiden går ju lättare ska det väl bli.

Det är inte så sabla jobbigt just nu, jag tänker ju så gott som aldrig på cigaretter längre, det är oerhört sällan. Och igår stod jag och pratade i en hel timme med en förälder utanför dagis, när föräldramötet var slut. Hon rökte några cigaretter under den tiden, och ja visst, dök det upp en blixtsnabb tanke att oooh det hade vart gott, men nepp, min beslutsamhet tog över, jag HAR slutat.

Det var ju så att gubben hängde på för 2 veckor sen, förra söndan. Ja han ville ju inte vara sämre förstås, och han gjorde stora uträkningar på hur mycket pengar vi skulle spara. Och det passar ju extra bra att ha dom extra pengarna nu då han visste att han skulle bli arbetslös, så det var ju egentligen helt rätt tillfälle att sluta.

I måndags när han bad mig kolla om han hade några pengar på sitt konto, så blev det ju väldigt lustigt.... att jag utan att titta upp från skärmen högt konstaterade "du har köpt cigaretter"... sen fortsatte jag att läsa på skärmen.

Eeeh, oops... han sa inte så mycket just då.
Sen frågade han hur jag kunde veta det. jamen hallåå, en post på 49kr draget från en kiosk, jag är väl inte dum heller.
Då säger han "ja då vet jag de, då ska jag inte bara handla cigaretter utan köpa nåt mer så det inte syns"

Men vem lurar han då egentligen? Inte mig i alla fall. Han är vuxen, bestämmer väl själv. Men det känns bara rätt fisigt då han faktiskt inte ens har pengar till lunch just nu pga situationen, men väljer ändå att köpa cig.
Han gör ju matsäck, och det gör ju dom flesta människor, för det ÄR dyrt att äta ute.
Han tyckte att han hade varit duktig som bara rökt ett paket på en hel vecka...

Jag tycker också jag är duktig, jag har inte rökt ett enda bloss på 3 veckor.... så va de med de ;)

nu ska jag väcka ett stycke yngre tonåring som ska duscha nu på morron... goooode guuud ge mig styrka...

Alla dunderkommentarer
Åsa har skrivit detta:

heja!!! jag borde sluta med mitt feströkande. men så tänker jag att jag festar så sällan att det inte spelar roll. asch.

Jeanette har skrivit detta:

Du är skitduktig!!

Kram

2008-09-26 @ 08:16:23
http://overhogdal.blogg.se/ är min hemadress
Ulrika har skrivit detta:

det går ju bra det här :-)



Shit! Är ciggarna så dyra nu? Oj...



Skickar extra styrka efter duschen

2008-09-26 @ 08:35:35
http://noll-koll-carlsson.blogspot.com är min hemadress
Bakombrillorna har skrivit detta:

Jag undrade just hur det gått för dig med rökningen. Det är bra Majsan, ju längre du håller uppe ju lättare blir det ju. Så sant så sant!

Och gubbar - jag vet inte vad det är med dem och rökning, varför de måste smygröka och inte vågar röka i närheten av oss. Är vi så farliga?

Min gubbe slutade i början av vårt förhållande. Jag slutade inte. Men efter något år hade han många orsaker till att åka iväg någonstans, gå ner i garaget eller för den delen åka och handla. Jag kom på honom och blev så jä--a besviken. Inte för att han rökte, utan för att han ljög för mig! Och som sagt, jag rökte ju.

Han har inte gjort om det! Varje gång han slutat och börjat sen dess har han talat om det. Och jag har aldrig smygit för varken honom eller någon annan. Jo, när jag började förstås, men inte sen. Vafan, jag är väl myndig, jag vet att jag varit korkad, men det har varit mitt val, man blir inte mindre korkad för att man smygröker!



Vad glad jag blev när jag läste om gårdagens utvecklingssamtal! Härligt!



Kramar

2008-09-26 @ 09:30:22
http://bakombrillorna.blogg.se/ är min hemadress
Börje Frylmark har skrivit detta:

Bravo, Majsan! Jag tycker att det är strongt av dig att hålla upp, så det så.



Fast... jag tänker nog ändå ta din gubbe i försvar... i alla fall, lite grann ;-) Jag tycker att man ska uppmuntra någon, även om han/hon inte lyckats lika bra som en själv. Annars ökar bara risken för återfall. Det vet jag.



Om inte annat så på grund av karma: 3 veckor är 3 veckor, och det återstår många hinder innan man är framme.



Inte för att jäklas med dig, det är bara fakta :-)



Sköt om dig, stå på dig!

2008-09-26 @ 11:26:55
http://www.borjefrylmark.se/pakkath är min hemadress
Dampmamma har skrivit detta:

Hahaha.... ja du e faktiskt fantastisk,att inte röka i mitt sällskap kan inte vara lätt! O du såg ju inte ens sugen ut... och jag blir väldigt inspirerad... har faktiskt tänkt tanken att sluta många gånger de sista veckorna... annan dag.

Din gubbe kommer nog att fixa det till sist oxå, efter hand blir inte återfallen så goda.



På tal om fantastiska kommentarer av våra små så hade den minsta somnat i min säng igår... imorse vaknade vi samtidigt av klockan o han låg o tittade på mig en stund. Sen säger han: "Jag tycker väldigt mycket om att vara med dig mamma, men du luktar inte alltid så gott ur munnen"

2008-09-26 @ 15:25:02
Kimberly har skrivit detta:

Snyggt jobbat! Det var en hel del års sedan jag slutade. Mest för att inte ta kål på Syster vars astma reagerar illa på rök. Numera kan jag inte ens vara nära folk som röker eftersom astman blir så upprörd, jag hade väl problem redan innan jag slutade men valde att inte låtsas om dem. Jag dömer dock inte folk som röker, bara de orkar masa sig iväg en bit från ytterdörrar som många använder, släcker när de rökt färdigt, brinnande filter är inger mysigt. Är man hemma hos oss, eller umgås med oss i samma rum brukar vi försynt be folk att tvätta händerna efteråt för att underlätta andningen för oss. De vinner själva på det, de slipper höra oss sitta och försöka hosta upp lungorna? ;-)

Oj det var ett långt svamligt svar så jag säger igen "snyggt jobbat"

2008-09-26 @ 16:09:58
http://vegangeekgirl.wordpress.com/ är min hemadress
siri har skrivit detta:

Jag beundrar verkligen dig. din blogg är ärlig och stark. lycka till med rökningen!

2008-09-26 @ 19:47:48
http://barbiespussy.blogg.se/ är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

dampmamma: hahaaaa, jag dog när jag läste den kommentaren haha...

han e ju bara för skööön. Men jag förstår honom, det där stiiinker, gammal rök va ;)

köp en stålcig istället så ska du se att det går finemang ;)

2008-09-27 @ 22:36:39
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen