utredningar, tvång, struktur - kaos

Jo jag andas fortfarande, och alltså lever jag väl då oxå antar jag ;)

Jag sliter med strukturen, ja åtminstone försöker jag skapa någon form av nåt man ska kunna kalla struktur ;)

Nu har jag tagit mig tid att få handdatorn att synka med outlook, vilket gjorde saker o ting bra mycke enklare. Då kan jag skriva ut schemat färdigt o klart o hänga upp på väggen.
Jag har en förmåga att krångla till saker o ting och överarbeta allt jag ska göra, såsom schema etc. Därför orkar jag sällan slutföra något.

Jag kämpar med att försöka komma åt vad som är grundploblemet i varje syssla jag ska göra.
Nu har jag tillsammans med boendestödet hittat den röda tråden. När förarbetet är för omfattande, ja helt enkelt planeringen så skiter det sig. Det är genomgående i allt jag ska göra.

Som tex med matplaneringen. Det tar alldeles för mycket kraft att gå igenom vad som ska handlas varje gång, kolla i lådor o skåp och skriva upp.
Nu har jag gjort en mall med basvaror, sånt som alltid ska finnas hemma, så stryker jag istället över det som inte behövs.
Jag försöker också tänka om när jag handlar, att det är bättre att köpa 10 liter mjölk på en gång, istället för att få gå o handla igen under veckan. Så gör jag med flera saker, juice, pålägg etc.
Det blir ju dyrare just när jag handlar, men i förlängningen sparar jag ju pengar på de, för jag behöver inte handla under veckan.

Jag försöker helt enkelt hitta lösningar för att bespara mig mer huvudkaos.

Jag har också satt upp på schema vilka dagar jag ska tvätta, handla, kolla igenom post, blanketter etc. Det har gjort underverk med min inre stress. Jag har nu tid att koppla av dom tider det är tomt på schemat.
Boendestödet har varit noga med att det måste finnas tomma ytor i mitt schema, då jag har en förmåga att fylla det till höger o vänster, o upp o ner.
Jag har också som anteckning till alla sysslor listat vad som ska göras o i vilken ordning.
Självklara saker, som att stoppa tvätten i maskinen, häng upp kläder på tork, vik ihop och lägg i garderoben.
Inte för att jag inte vet vad jag ska göra, men jag ödslar min energi på att gå igenom såna saker inför ALLT jag ska göra.
Nu kan jag spara den energin och bara läsa igenom.

Jag har tilldelat äldste sonen uppgifter och skrivit upp vad dom innebär, vilket har fått slut på tjatet ;)


Jag tar en bit i taget.....

Vi är ju mitt uppe i utredningen med min yngsta oxå, tror vi har en gång kvar denna veckan sen är den klar. Ska bli intressant att se vad som visas denna gången. Jag har suttit med och skrivit upp dom frågor han fått, och det han svarat. Jag har varit HELT slutkörd varje gång ;) , tror jag har varit tröttare än honom faktiskt.

Men jag är nyfiken på vad för svar dom vill ha, och hur dom bedömer intelligensen utifrån hur han svarar.

För dom svaren han har gett är helt lysande, logiska och helt rätt, beroende på hur man ser de ;)



ja, det är mer saker som händer här på olika plan, saker som jag av olika anledningar inte vill skriva om här.

Kanske öppnar jag upp min skyddade blogg igen och skriver mer i den, kanske inte. Vi får se....

Sen måste jag ju meddela att i fredags 7/11 så var det två månader som rökfri ;) så jag hänger i fortfarande
Det gäller att aldrig ge upp ;)

KRAAAAM till er. Jag vaknar nog upp nån dag och orkar uppdatera lite mer, och även läsa hos alla underbara vänner, men just nu vilar jag när jag kan....


Alla dunderkommentarer
jayne har skrivit detta:

Usch... vilket slit.. men säkert är det som du skriver...lönande och underlättande i längden!

jag kan förstår dig... skrattade lite när jag läste. Ja skrattade igenkänannde... ändå upplever min omgivning att jag är så duktig, men de ser inte mitt inre kaos.

Ja, skolan har börjat vakna upp. rektorn tar tag i detta.. precis som en rektor ska göra.. BRA!!!!! Visst kommer det att löna sig, om inte annat så förstpr sonen NU att han har funktionshinder och att han måste ha stöd.. kanske han snart tom begär det själv...

Massor av kramar till dej.. och stort grattis till att du hållt dig rökfri så länge.

Frk F har skrivit detta:

Jag hänger med dig här på sidan och vet precis vad du går genom.



Det allra bästa till dig Majsan!!! Kram!!

2008-11-10 @ 19:05:23
http://frkf.wordpress.com är min hemadress
Sara. har skrivit detta:

hej! allt bra?

ha en trevlig kväll:)

2008-11-10 @ 19:14:50
http://gaddii.blogg.se/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

Ja du... att gå på kurs är bra..speciellt om det ändrar på en dels uppfattningar! Min son älskar engelska och är kanonduktig i detta ämne.. så för honom betyder detta massor. Här har han ju en "halvtråkig" lärare...och om jag förstod rätt igår så gör hon lite som hon vill. Nu ska det pratas med henne...och försöka få henne att lägga om. Jag sa inget...än. OM det visar sig att hon INTE går med på det..dååå.... dååå.. ska hon och rektorn få höra.

Som det är nu så har sonen samma slags uppgifter som klassen.. dvs massor med skrivuppgifter... rektorn menade att dessa ska reduceras och det ska fixas mallar... hur skriver man en rapport, recension...osv...

Ja du.... normen av elever, finns de??? När ska ni på utv samtal?? Håller en tumme på att det ordnar sig.

Kram

2008-11-11 @ 06:40:47
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Bakombrillorna har skrivit detta:

Skönt att läsa att du andas. Och att du tar dig tid att andas ut.

Kram

2008-11-11 @ 07:59:36
http://bakombrillorna.blogg.se/ är min hemadress
Fredetta har skrivit detta:

Bra jobbat Majsan - du kommer att fixa detta alldeles galant. Klart att det tar tid att hitta bra strukturer och att dessutom hålla fast vid dem.

Och grattis till 2:a rökfria månaden!

Andas djupt!

2008-11-11 @ 08:09:23
Linda har skrivit detta:

Gud vad jag beundrar dig! Att du hållit dig rökfri samtidigt som all stress, fantastiskt!



Hur har du gjort alla dessa scheman? Du har ingen bild som du kan lägga ut eller mall eller så?

2008-11-11 @ 08:24:54
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Lillaviola har skrivit detta:

Ja,jag har ingen diagnos mer än att jag går hemma...

Och det känns just nu som livet saknar innehåll.

Därför MÅSTE jag skriva ett schem som gäller mig, för jag är superstressad av att inget göra...



Jag blir så glad av att läsa att du andas och lever, en liten bit i taget.

Kram vännen!

2008-11-11 @ 08:53:23
http://lillaviola.blogg.se/ är min hemadress
Ulrika har skrivit detta:

Skönt med en liten uppdatering.

Grattis till två månader som rökfri!



Kan tänka mig vilket slit du har med allt fixande av planeringen. Inte bara att dt ska göras, sen ska det efterlevas också. Men det där handlingstipset var bra faktiskt, att ha en baslista som man stryker det som inte behövs handlas.

Jag försökte veckohandla ett tag men det funkade inte för jag hade ju diverse grejer vid nästa veckas handling så då visste jag inte vad jag skulle handla...



Kram

2008-11-11 @ 09:33:11
http://nollkollcarlsson.wordpress.com är min hemadress
Jeanette har skrivit detta:

En stooor KRAM till dig i din kamp mot ett bättre liv!

2008-11-12 @ 23:51:16
http://overhogdal.blogg.se/ är min hemadress
jayne har skrivit detta:

Kram på dej

2008-11-13 @ 08:39:28
http://jayne.blogg.se/ är min hemadress
Makulerat har skrivit detta:

oj, vad du har jobbat. Jag vet ju själv hur svårt det är med scheman och organisation, men hur bra det fungeraratt använda sig av dem. Boendestöd verkar ju helt fantastiskt!

2008-11-24 @ 14:07:17
http://makulerat.blogg.se/ är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen