Inkomstprövat barnbidrag?

Centern har på förslag att inkomstpröva barnbidraget
Läs här:
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article2116874.ab


Förslaget är att om man tjänar 20.000:- och över det, så får man inget barnbidrag.
Jag ställer mig då frågan, är 20.000:- mycket pengar för en ensamstående förälder tex?

Med det här förslaget så kan jag konstatera att större delen av sveriges föräldrar blir utan barnbidrag...

Och vilka drabbar det mest? Jo, det drabbar förstås kvinnor i lågavlönade yrken.
Lågavlönade yrken vet vi ju är, inom förskola- skola, och vården.

Så för att få behålla barnbidrag med det nya förslaget så är det ett kanonyrke att välja, barnskötare.

En genomsnittlig månadslön för en barnskötare år 2006:
Kvinnor 25-29 år: 16.700
Män: 25-29 år : 17.000

Skötare är också ett bra yrke att välja... men se för jösse namn till att inte jobba övertid eller få löneförhöjning:
Kvinnor: 25-29år: 19.700
Män 25-29 år : 19.600

Förskollärare jobbar kanske inte över så mycket kan jag tänka... för det är likadant där
Kvinnor: 25-29 år 19.400
Män 25-29 år: 19.100...

Grundskollärare är då kanske inte lika attraktivt...
Kvinnor: 25-29 år 20.600

Då kan jag lätt räkna ut (trots att jag inte är nåt mattesnille) att man helt enkelt tjänar på att låta bli att utbilda sig till lärare...
Har man 3 barn, och är förskollärare, så har man då helt plötsligt bättre ställt än en grundskollärare....

Nu får man väl hoppas ändå att människor läser till lärare för att dom VILL..
Men vi vet ju alla, att män inte vill tjäna så här dåligt, därför är det inte mycket män i dessa yrken...

Är då 20.000/månad en bra lön?
Om man räknar med 32% i skatt, då blir det netto 13.600 kvar...
Ensam med 3 barn, en lägenhet, med 3 rum o kök (barnen får då dela) ligger i snitt på 6.000:- på dom flesta håll..
7.600 kvar...
Låt oss säga att detta är en ensamstående mamma, med 3 pojkar 10-17 år...
Mat för grabbarna/mån: 4200:-
För mamman:                  1080:-


Kläder/skor, fritid/hygien försäkringar:

Tillsammans   4950:-/mån

Hushållskostnader, media, möbler, telefon etc
Tillsammans: 1990:-/ månad

Vi slår ihop kostnaderna:
12 220:-

Vad fanns kvar efter hyran... 7.600:-
Dom hamnar back -4620:-

Nä... inte behöver den familjen nåt barnbidrag?
Eller vad tycker du ;)

Siffrorna är hämtade från konsumentverket,

Jag tror man får se över förslaget lite bättre... hur ser det ut i verkligeheten, vad kostar det att leva?
Det är kanske lätt att tycka ett sådant förslag är bra om man tjänar 40-50 000:- i månaden... då behöver man ju inte sakna ett barnbidrag .... men det är en viss skillnad mot 20 tusen...


Alla dunderkommentarer
Jayne har skrivit detta:

Hej
Jag är förskollärare...tjänar dock över 20 000 men är inte på ngt sätt rik... Min man tjänar också lite över 20 000.. men ja... lån på hus, bil...
barnbidraget är inte bara ett bidrag till föräldrar utan även till barnen, för deras välfärd. Jag kan inte sätta undan de 2000 jag får varje månad utan de går direkt till barnen,, de ska ju ha mat, kläder, hygien, andra saker, nöjen...osv...
Barnbidraget tycker jag ska vara kvar..sedan skulle de som tjänar mindre kunna få större bidrag... helt klart!!!
Att bo i villa, ha bil, kunna unna sig en ny dator lite biobesök ibland... betyder det att man är rik?? Är inte alla sveriges barn värda detta???
Hm...

A har skrivit detta:

Jag håller med dig om att det är en alldeles för lågt satt gräns. Däremot stör det mig när föräldrar kan säga att barnbidraget är barnets pengar för som jayne säger är det till för barnets välfärd... Mat kläder mm. Men vissa tycker att det absolut inte ska vara en extra inkomst till föräldrarna utan att det oavkortat ska gå till barnet....Och om man kan spara hela bidraget anser jag inte att man behöver det. Ja, jag tycker som du att de måste tänka över det lite mer för 20.000 är idag ingen jätteinkomst.

2008-03-25 @ 12:49:32
http://amittilivet.blogg.se är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

Jayne:
Men då får du väl sälja bilen... flytta till lägenhet, varför ska du ha hus o bil???
(nu skojar jag, ironisk)
Men det är just såna argument som man kan få höra om man opponerar sig, för ingen ska ha det bättre än någon annan nämligen...
Nä, jag tycker inte att man kan säga att man är rik för att man har hus och bil, och har råd att unna sig något ibland, det är ju ändå något man själv har jobbat sig till.... det har inte så mycke med den faktiska ekonomin att göra..
Alla barn är absolut värda att få ha hela och rena kläder, och göra nåt kul som gå på bio emellanåt..
Men för den familjen i mitt exempel ovan, så skulle dom inte ens få ihop till sin dagliga livsföring... och det är mer än orättvist...
I deras fall skulle barnbidraget vara högre... ändå är förslaget att dom inget ska få?!?
Så jag får inte riktigt ihop de ;)

A:
Men är det inte dom föräldrar som kan spara hela barnbidraget som anser att det är barnets pengar?
Tänk att kunna lägga undan hela summan i 18 år till sitt barn, som då får 226 800:- att kanske köpa sig en bil eller ett hem för...
Så förslaget i sig stödjer jag, men inte sätta inkomsttaket så lågt...

Håller med dig, det ska inte vara ett bidrag oavkortat till barnen... det är ett stöd och hjälp till familjen....

2008-03-25 @ 13:21:50
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
mats har skrivit detta:

Tack för sin kommentar och utredningen ovan :) Min stress var bara tillfällig, liksom huvudvärden!

2008-03-25 @ 15:29:28
http://matspalats.blogg.se är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Jaa du vad skall man säga...Skratta eller gråta. Men en människa med sisådär 1,5 miljoner om året i lön har nog inte sådär väldans stor förståelse för verkligheten....

2008-03-25 @ 17:20:19
Ulla har skrivit detta:

Jag tror inte att de kommer att få igenom sitt förslag.

2008-03-25 @ 19:42:36
http://www.ulla67.blogg.se är min hemadress
vicke har skrivit detta:

Hon har tagit bort sifrorna i sitt förslag nu, men jag är för det om nivån blir lite högre
Vicke

majsan67 har skrivit detta:

mats:
skönt att det var tillfälligt ;) jag älskar att gå ner på djupet med saker som stör mig ;)

Ewa S:
det är självklart så det är, verklighetsuppfattningen är väl inte den bästa där ;)

Ulla:
det tror inte jag heller, inte med den nivån på tak i alla fall...

Vicke:
Okej... va bra, var det bara nåt hon slängde ur sig utan tanke kanske.... jag är också för, men det måste vara mer behovsprövat, man kan inte bara titta på inkomst... ekonomin innefattar så mycke mer..

2008-03-25 @ 20:10:53
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Lillaviola har skrivit detta:

Hej!
Du vet att regeringen är rädd att man ska leva i sus och dus, så passa på med alla dina pengar:-)

Tavk för dina inlägg!
JAg blir stundtals lite tårögd för man tror att man är ensam om problemet.
Sonen är mer fantastisk än oss!
Jag önskade ju i bland att han svor och levde faan.
Och så väljer han "fula tankar". Jag funderar på hur han tänker men inser att han gör så rätt, ta tag i detta här och nu!
Jag önskar att fler såg hans styrka och tar till sig hans kloka tankar. Mina ska de slippa, om de sköter sig:-)

2008-03-26 @ 22:34:18
http://lillaviola.blogg.se är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

Lilla viola:
jaaa... fanken är nog bäst jag stoppar mina miljoner i madrassen... självklart ska ingen få ha pengar *s*

Han otrolig din son, och vilken bra strategi han har, att tänka "fula tankar" istället för att sätta dom i verket... folk hade nog inte blitt så glada om han pinkade på dom ;)
Du vet väl att barn som våra inte KAN vara starka och ha kloka tankar??
Det är ju därför ingen tror på dom....
Tur är ändå att dom har föräldrar som ser detta ;)
Och dina tankar gör dom bäst i att akta sig för *s*

2008-03-27 @ 06:25:43
http://majsan67.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen