det där med snabba middagar ;)

Det var ju då en gång en ambition jag hade, en egen kategori med snabba middagar för oss alla stackars föräldrar som vill få maten snabbt på bordet till hungriga ungar ;)

Det blev en gurksoppa, som jag skrev om en gång ;)

Nu fick jag inspiration till detta igen..... varför... jo för idag blev det gurksoppa *asg* fast i liten annan tappning....

(förstår inte vad jag har för förkärlek till gurkor)

men här kommer då de receptet...
Jag gjorde mycke mer, då vi är många fler, det har jag skrivit i parentes ;)

2port:
½ gurka, ca 175g (2gurkor tog jag )
1 avokado (2 st blev det)
½ gul lök (en hel fick det bli)
3 dl vatten (jag klämde till med 8 dl)
1 hönsbuljongtärning, (2 st gav mer smak åt min soppa)
1 tsk torkad körvel, eller 1 msk färsk (2 tsk kasta jag i)
1 dl matlagningsgrädde ( 2 dl gav min soppa en mustigare konsistens)
1 krm grön tabasco ( tja, det blev nog en hel del mer än så)
salt och peppar slängde jag till, för den blev lite mesig... o en del tabasco..

Skiva en liten bit gurka till garnering och skär resten i bitar. Dela avokadon och ta bort kärnan. Ta ur fruktköttet och skiva en bit till garnering. (dessa moment hoppade jag helt kallt över.... det kändes alldeles för jobbigt) Skala och finhacka löken. Mixa gurka och avokado i en matberedare tills det är finfördelat. Koka upp vatten och rör ner gurkröran, lök, buljongtärningar, körvel och grädden. Låt soppan koka någon minut. Smaksätt med salt, och ev peppar. Häll soppan i skålar. Stänk över tabasco. Lägg i gurk- och avokadoskivorna. Servera ev med en klick matlagningsyoughurt... (myyyket gott i soppan)

Min yngste son åt två st JÄTTEskålar, det är inte så läbbigt som det låter, man måste våga testa ;)
Till detta satte jag fram "nybakat" bröd.... ni vet såna där vakuumförpackade...

Middan måste gå snabbt här, för annars blir det heltokigt då hungriga barn gärna väljer att nypa till varandra i hungerns strid ;)

Så här gott såg det ut innan sörplade i mig min...




Smaklig måltid ;)

Alla dunderkommentarer
Nickan har skrivit detta:

Du, den ska jag faktiskt prova.....
Men varför kallas den egentligen gurksoppa????
Det är ju lika mycket avokado i ju.....
bara en liten fråga så här på natten....
Undra om den innehåller "or" förresten...
kramis

majsan67 har skrivit detta:

Nickan:
jamen söte göte..... glömde jag skriva de.... den heter gurk- och avokadosoppa!!
Jag kanske inte brydde mig om de eftersom gurksmeten var så mycke mer än avokadosmeten ;)
berätta sen när du provat om sonen din gilla den ;)
kan ju upplysa om att min lunch då gick om intet i dag då storgrabbarna tömde kastrullen under kvällen.. tänka va... mer gurksoppa åt tonåringarna

2008-03-26 @ 06:18:52
http://majsan67.blogg.se är min hemadress
Perlen har skrivit detta:

Äntligen ett recept som ser ut som verkligheten.
Vem orkar vara exakt?
Tycker personligen att en illgrön soppa ser läskig ut...men jag får väl prova. Grabben gillar ju fisksoppa så kanske detta kan gå ner.

2008-03-26 @ 09:01:31

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen