Att utveckla strategier....

Det är något man måste lära sig, åtminstone när man får barn.
Att utveckla strategier på hur man hanterar problem och svårigheter är en sak, en annan att klara det i vardagen.

Gårdagen bjöd ju på det där lilla extra ur många synvinklar.

 
mammamumrik ger mig en tankeställare i sin kommentar (tack kära du).
Låt inte dom tråkiga minnena ta över, fokusera på glädjen och det som blev bra... (inte ordagrant , men jag minns inte exakt *ler*)

Jo, jag ser glädjen hos yngste sonen. Han ÄR överlycklig. Han har fått massor av beröm för sin cykel. En utav dom äldre killarna som cyklar på proffsnivå som han brukar träffa på dirt-banan, hade sagt att det var en jävligt bra cykel för det priset. Den ramen, har använts på cyklar av världsmästare....
DÅÅÅ blev han om möjligt ännu gladare.
Då känns 7500:- som en piss i missisippi....
Den värmen, i mitt hjärta, är värt mer än alla pengar i världen.
Min gubbes pappa sa alltid... "ur en knuten näven kommer inget, ur en öppen näve kommer massor".... "det kommer nya pengar vet du"...

Ja, *ler* han hade nog så rätt.... det skänker åtminstone tusenfallt mer glädje att ge, än att snåla.
Att se hur duktig motoriskt sonen har blivit på allt cyklande skänker ytterligare glädje och värme.

Jag var duktigt förbannad igår, och jag kan väl inte säga egentligen att jag är mindre arg idag. Men jag har fått distans, och här kommer vi till strategierna.

Nu har faderskapet satt ribban. Men ska man diskuttera såna här saker med sina barn, så ska man också lägga korten på bordet och servera sanningen. Och DET har han inte gjort.

Nu har mina efterforskningar börjat... (har väl inte AS för intet)..
Bit för bit undersöker jag, löner, boendekostnad, dagiskostnad, skatter, bidrag etc..
Jag har fått en god hjälp av en underbar väninna, som har känningar i norge. TACK du engegerande vän ;)

I morgon ska jag undersöka hyrorna på adressen ifråga ;) lönerna har jag ett liiitet hum om. Men jag har ett ställe till att kolla med innan jag vet.

Hittintills, har jag i alla fall räknat ut, att dom har MINST 15.000:- netto mer i månaden än vad vi har. Dom kan ju försöka inbilla mig, att dom äts upp av att dom har dubbla kostnader mot vad vi har.
För då undrar jag, återigen, varför bor dom då där??? Om det nu är så eländigt ekonomiskt menar jag...

Tja.... har man lust att peka finger åt majsan, så vassego.....
Men det kostar på... det kan jag i alle fall lova...

Alla dunderkommentarer
Frk F har skrivit detta:

Det är krut i dig Majsan!



Du borde också inflika att det är lag på att betala underhåll för sina barn här i Sverige om man bara lämnar dem. Har man satt dem till världen så har man också ansvar för deras försörjning.



Det är ju inte så att han gör det frivilligt? Eller är det pengar utöver det lagstadgade underhållet?



Om han hade sluppit så hade han förmodligen inte betalt något underhåll alls och jag antar att han inte heller hade velat ha barnen boende hos sig.



Men ta dig inte av grabbens gnäll. Han har bara lyckats hitta din ömma punkt. Bli inte arg eller sårad, han är ju i den åldern då man käftar mycket.

Om du inte blir upprörd så förtar det effekten av hans nosighet och han kanske inte använder sig av det som pappan tutat i honom.



Men visa honom ändå, i tabellform de verkliga siffrorna.



Lycka till Majsan!

Caroline har skrivit detta:

Aww, det känns verkligen värt det när glädjen är så stor så att man mer eller mindre badar i den. Bra jobbat Majsan! :D



Den yngsta i familjen sa en sak när jag var hemma som fick mig att börja skratta, han var den enda i familjen som inte har några glasögon. Stolt berättade han detta för mig. Men din storebror då? Han har ju inte glasögon. Men han bor ju i Norge, svarade han indignerat.

Menar du att bo i Norge är likvärdigt med att ha glasögon? Frågade jag och han nickade.

Så du kan ju se det som att faderns glasögon har inte bra skärpa. ;)



Just det ja: ptavling&id=8&Itemid=149" rel="nofollow">http://www.barnsemester.se/index.php?option=comptavling&id=8&Itemid=149



Man kan vinna en resa till Finland för hela familjen. Tänkte att du kanske ville slänga en blick på det.

2008-07-25 @ 10:05:15
http://clanzy.wordpress.com/ är min hemadress
carro har skrivit detta:

Aww, det känns verkligen värt det när glädjen är så stor så att man mer eller mindre badar i den. Bra jobbat Majsan! :D



Den yngsta i familjen sa en sak när jag var hemma som fick mig att börja skratta, han var den enda i familjen som inte har några glasögon. Stolt berättade han detta för mig. Men din storebror då? Han har ju inte glasögon. Men han bor ju i Norge, svarade han indignerat.

Menar du att bo i Norge är likvärdigt med att ha glasögon? Frågade jag och han nickade.

Så du kan ju se det som att faderns glasögon har inte bra skärpa. ;)



Just det ja: http://www.barnsemester.se/index.php?option=comptavling&id=8&Itemid=149



Man kan vinna en resa till Finland för hela familjen. Tänkte att du kanske ville slänga en blick på det.



2008-07-25 @ 19:29:30
C.V har skrivit detta:

ja det kan man fråga sig

Helene har skrivit detta:

Hejsan!

Jag har läst din blogg en längre tid och du skriver så härligt...Nu bara "måste" jag få dela med mig lite som kanske kan ge saken en skjuts... Faderskapet alltså.

Här har du en sida som du kan sticka under näsan på honom. (beräkna själv först givetvis.. :) )

Så snygg beräkning! Rak och tydlig.

berakning.htm" rel="nofollow">http://www.famratt.com/underhall/undberakning.htm



Själv hotade jag med Tingsrätten och denna sida. "Det finns lagar för sånt här"..

Det hjälpte. Håller nu mina tummar för att det kan lösa sig lika lätt för dig..

2008-07-26 @ 16:24:52
tuta har skrivit detta:

ja herre gud! 15 papp är som en fis i sahara när man är så många i familjen.



sv- näe usch! inte vett o snacka sånt med barn! skakar på huvet

aah, min lilla baltazar. supersöt. men kan bli räääättt så knäpp på han ibland. när han får för sej att attackera mina fötter när ja sover o liknande =P

2008-07-26 @ 19:55:57
http://metroblogge.se/tutas är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen