Vara nöjd med lite

Jag funderade förut, hur dålig man är på att se det man verkligen gör, utan istället ofta fokuserar på allt man inte gör/borde göra.

Det tycker jag är viktigt och något som jag ett tag försökt att vara uppmärksam på, för min egen skull.

Jag ska lista vad jag gjort idag:

1. Fått iväg 4 ungar till dagis och skola (med allt vad det innebär, som många nog förstår)
2. Fyllt i alla papper som dräller in från skolan såhär i början på terminen.
3. Ringt kommunen och sagt till om byte av busskort för sonen, då han bytte gymnasie.
3. Ringt och peppat en vän inför ett EVK idag.
4. Ring gymnasiet och pratat om vad sonen behöver för stöd i skolarbetet.
5. Åkt till försäkringskassan för hjälp med en blankett. (dom hade stängt idag, så jag får ta det på måndag)
6. Varit och handlat kläder till 4-åringen som plötsligt efter sommarn inte har någonting att sätta på sig.
När jag kom hem:
7. Slängde in två maskiner tvätt.
8. Dammsugit i badrummet, tvättat toa och handfat.

Jag är helt slut, (som vanligt, behöver väl knappast nämnas)
Men vad ser jag egentligen av min dag. Jo jag ser "bara" dom två sista sakerna på listan. Det är det enda jag gjort idag. Jag skulle behöva, skulle borde måste.... städa tjejernas rum också.
Men då stannar jag upp faktiskt för en gångs skull, och SER allt det andra jag också faktiskt gjort.
Och plötsligt kan jag känna mig riktigt nöjd. Egentligen så skulle jag faktiskt kunna vara nöjd även om jag "bara" gjort dom två sista sakerna.
För något, är bättre än inget, och är också bättre än allt.
Här ser man också tydligt, hur mycket jag och många med mig faktiskt gör, "utanför" det vardagliga i hemmet, som inte syns, som inte märks. Då är det jobbigt när man får frågan varför man är trött. och har du BARA städat toa idag...

Så med det vill jag säga, var nöjd med det du gör, ÄVEN om det "bara" handlar om att städa toa.
Eller skriv en lista på det du gjort under dagen, precis som jag nu gjorde, och upptäck hur FANTASTISKT duktig du har varit, som fått så mycket saker gjorda ;)

Jag har varit DUKTIG idag. BRA jobbat Majsan

Alla dunderkommentarer
Ewa S har skrivit detta:

Heja Majsan du kan galoppera på en häst

därför är Majsan bäst

(har inte en susning om du kan men jag tror det:-D)



Larry Söder! Tack för ditt svar men dottern då? Testa att gå in på hennes blogg:-D Man kan säga att du har ett litet message där..

2008-08-22 @ 16:54:25
A har skrivit detta:

Men visst är det så... Man ser inte allt man gör. Inte konstigt att man är helt slutkörd fast man inte gör något ;)

Det var en bra idé Majsan... Att verkligen se allt man kämpar med dagligen.... Ska jag prova en dag.. Tack =)

Bakombrillorna har skrivit detta:

Heja Majsan du är bra!

Mycke' beröm det ska du ha!

Kram och ha en skön helg!

2008-08-22 @ 18:38:43
http://bakombrillorna.blogg.se/ är min hemadress
rosvikstjejen har skrivit detta:

När man skriver ner vad man gjort under en dag så blir man en superhero. Det är en oändlighet av saker som utförs under en dag.



Bra jobbat!!!

2008-08-22 @ 20:54:22
http://minsidafnos.blogspot.com är min hemadress
Micaela har skrivit detta:

Äsch mamma.. Det är lugnt. Jag är bara ett barn med autism. ;P Han bryr sig inte om mig.

2008-08-23 @ 19:56:07
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen