politik i kungsbacka kommun..

ja, jag går ju emellanåt in på en blogg, som ägs utav ordf i förskole/grundskoleförvaltningen, Larry Söder.

Jag måste ju självklart emellanåt kommentera oxå, när jag behöver protestera, men å andra sidan kan jag kommentera när jag klappar händerna med.... emellanåt ;)

Så här skrivs det idag:

Hurra- Vårdnadsbidrag i Kungsbacka

Igår kväll så beslutade Kungsbacka Kommunfullmäktige att införa vårdnadsbidraget. Socialdemokrater och Vänsterpartister var emot,men det var väl väntat. Vi övriga ser vinsten i att familjerna faktiskt själva får bestämma vad som är bäst för deras barn.

Idag har hittils 11 ansökningar om vårdnadsbidrag kommit in, alltså första dagen det har varit möjligt att lämna in blanketter...

Ett stort framsteg för Kristdemokraterna i Kungsbacka...



Och så här svarar jag:

ni kollar väl noga allt fusket som kommer med detta ;)
För ingen kan va hemma för 3000:-/månad....


11 ansökningar i hela kommunen.. hmm.. ja jippie, inte särskilt stort intresse enligt mitt tycke.


Jag undrar när du ska ta upp hur man ska lösa kriserna i skolan, och inte bara inrikta dig på förskolorna? Dom barnen börjar ju tids nog skolan oxå...


Det är bra att köerna är borta. Det är dock inte bra att föräldrar väljer förskola efter standard. Hur jobbar ni för att förbättra standard på dom äldre förskolorna?
Föräldrar verkar anse det viktigare med nya spisar och möbler än en väl fungerande avdelning med dunderbra personal.

Är det meningen att föräldrarna ska rusta upp förskolorna? Jag gör det så gärna, för jag tycker det är roligt, men är det rätt?


Det behövs mer resurser och pengar till skolorna NU, det finns en mängd statsbidrag att söka, varför görs inte det? Kanske ska föräldrarna ombesörja det oxå?


Det är bra att man inom nämnden arbetar för förbättringar, men faktiskt skulle jag bli jätteglad om man någon gång frågade invånarna vad dom tycker är viktigast och vad som behöver prioriteras.


Tycker kristdemokraterna verkligen att det är meningen att en mamma ska vara hemma med sina barn för skit och ingenting? För det är mammorna som kommer att vara hemma, så länge löneskillnaderna är så stora.


Nu vill jag se kristdemokraterna i kungsbacka kommun vaska fram pengar och förslag till åtgärder,  så barn i behov av extra stöd i förskola/skola får ett liv på lika villkor som andra.


När ni lyckas med det, ska jag klappa er på axeln ;)... kanske.. ;)



jahaaapp, dags att sova kanske???

Alla dunderkommentarer
Malin har skrivit detta:

Nej, ingen med normal inkomst i familjen har råd att vara hemma för 3tusen kronor! Så sjukt!

Micaela har skrivit detta:

Jag tycker inte om det förslaget.. Visst föräldrarna får valet att välja själva. Men gör de det för pengarna? Vad händer om de inte hade haft vårdnadsbidraget? Hade de stannat hemma ändå? Tyvärr Larry Söder!

2008-08-14 @ 12:21:43
Ewa S har skrivit detta:

Om 11 söker i hela kommunen får man väl för i all sin dar tänka om. 36 000x11 personer är nästan 400 000. Pengar som kunde använts till ett visst bestämt syfte och då vet du vad jag menar. Jag tror inte de 11 hade misstyckt om det pumpats i skolorna i stället......

2008-08-14 @ 14:28:52
rosvikstjejen har skrivit detta:

Mycket märkligt förslag tycker jag. Eller det är ju faktiskt rätt bra OM det inte är så sorgligt att man inte får några pengar för det. Vem skulle kunna tänkas ha råd med detta? Inte jag iaf.



Oj vad du hinner skriva mycket på din blogg. Läser allt men hinner inte kommentera. Men jag tycker att det är massor intressant.

2008-08-14 @ 20:00:00
http://minsidafnos.blogspot.com är min hemadress
mammamumrik har skrivit detta:

Nacka har haft det förrut och det var - om jag mins rätt färre än tio som sökte.



Precis som du skriver Majsan undrar man hur de tänker. Faktum är att de barn som inte gått dagis har svårare att fungera i skolan, dessutom. Dagis är ju en så mycket mjukare form att öva socialt samspel o allt möjligt så att choken blir mindre då man kommer till skolan.



Dessutom - var finns tanken att den gemensamma kakan ska satsas efter behov här. Detta är inte en reform som ger föräldrar rätt att bestämma hur deras barn ska ha det - ger föräldrar makt i vardagen. detta är en reform som ger föräldrar som !) lever i familjer med två vuxna och 2) har (minst) en vuxen med hög lön som kan försörja familjen... På villket sätt får ensamföräldrar ökad frihet.



Politik är väldigt mycket att väga olika behov (ofta olika men helt berättigade) behov mot varandra. Rätt ofta fruktansvärt svårt. Att välja att ge till tvåföräldersfamiljer med höga inkomster är så dåligt...

2008-08-15 @ 15:39:03
http://mammamumrik.wordpress.com är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

Jag kommenterar för det mesta nu mer kommentarer i bloggägarnas egna bloggar, och det tänker jag göra nu oxå ;)

Men det här väcker tankar, debatt, så jag ska flika in med lite mer synpunkter här i en kommentar i min egen blogg.



Malin:

NEJ, ingen med normal inkomst har råd att vara hemma för dom pengarna. I dagens läge med dom kostnader vi har, så är det i dom flesta fall nödvändigt att bägge jobbar. Förslaget är urbota dumt. Men i den här kommunen kan jag förstå att det gick igenom.... förklaringen till det, kommer snart i mitt svar till andra ;)



Micaela:

Det är ett korkat bidrag (som mycket andra bidrag)

Föräldrar HAR inget val att välja själva, tyvärr. För dom flesta finns det inga val. Och ja, dom som väljer detta, gör det för pengarna, för dom har redan pengar ;) det är just det som jag retar mig på. Dom som ansöker, har råd att vara hemma ändå... men mycke vill ha mer ;) Därför tror jag inte det skulle göra nån skillnad om bidraget inte funnits, för dom som måste jobba av ekonomiska skäl, dom måste jobba trots möjlighet till vårdnadsbidrag, för dom pengarna gör ingen skillnad. Dessa föräldrar som söker, hade stannat hemma ändå, det tror jag bestämt.



Ewa:

egentligen har jag inte mycket kommentarer till din uträkning ;) den talar för sig själv. 1½ assistent, eller en jädra massa hjälpmedel hade kunnat tillsättas för dom pengarna. Sääy no more ;)



rosvikstjejen:

nä, det är inget bra förslag, din andra mening har jag lästa sjuttioelva gånger, men förstår den inte ;) det är bra OM man inte får pengar för de?!?!? hmmm..... jag kan inte tolka den meningen så jag får fram vad du menar ;)

skriver jag mycket??? så känns det inte, tycker jag skriver lite ;) men det beror kanske på vad man jämför med ;)



mammamumrik:

alltid lika intressant att höra dina åsikter ;) ska nog skriva mer politik, för jag får en känsla av att du gillar det blink

Man måste följa med när tiderna förändras. Min uppfattning av kristdemokraterna är att dom har stannat nånstans på hrmm harkel stenåldern, när männen var ute och jagade och hämtade hem mat, och kvinnan tog hand om hus och hem.



Vi lever i en annan tidsålder, där du är utanför, faktiskt om du inte har varit på förskola alternativt dagmamma. Så ser det ut idag, för i dom allra flesta familjer behövs det två försörjare för att överleva, så krasst är det.



Men nu har ju kristdemokraterna den synen att barnen ska va hemma, och inte bara hemma med vem som helst, utan med mamman. Dom bidrar att skapa en än mer utsatt situation för just mammor/kvinnor i samhället, i motsats till den kamp som förs om jämlikhet i arbete/löner. Dom strävar åt andra hållet.



Precis som du skriver, så kan det här bidraget endast tillfalla familjer med 2 föräldrar, för aldrig någonsin att en ensamstående kan använda sig av detta bidrag, det skulle aldrig funka.

Och faktum är, att dom flesta familjer trots 2 föräldrar inte heller kan leva på detta.



Vi hamnar i det läget, att det är familjer med en förälder med enormt hög inkomst, där man utan bidrag ändå hade haft råd att låta en förälder vara hemma. Då blir bidraget på 3000:- en bonus, som den familjen kan stoppa direkt in på ett bankkonto och spara. Snacka om valfrihet!!!

Och nu ska jag lämna svaret på varför det gick igenom i vår kommun.

Här bor en hel del höginkomsttagare, vilket genast förklarar varför det gick igenom. För självklart, mycket vill ha mer, och det får dom nu.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta, exakt vilka som sökt bidraget och vad för familjeförhållanden dom har. Det går ju att ta reda på med lite finurlighet...



Ensamstående kan mycket väl ha sökt, om dom har en snäll mormor/farmor/farfar/morfar, som passar barnet gratis på dagarna, medans föräldern jobbar. För kravet för att få bidraget var ju att man inte har offentlig barnomsorg.. . eller hur! ;)

Det är dessa scenarion jag menar när jag pratar fusk, och det är enligt mina uträkningar så det kommer att gå till...



Grattis kungsbacka kommun... ni har återigen lyckats placera dyrbara pengar till dom som redan har pengar.... nån klapp på axeln blir det inte idag... heller



2008-08-15 @ 20:36:35
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Anonym har skrivit detta:

Hej Majsan.

Vårdnadsbidraget är bra ur många aspekter. Till exempel ur aspekten att alla barn skall vara lika mycket värda och sedda. Familjer som väljer att ordna barnomsorgen på annat sätt än genom kommunala försorgen får nu en uppmutran att samhället accepterar det. 3000 kr kan ingen leva på och då inbjuder jag Majsan till att vara med och argumentera för en höjning av beloppet.

När det gäller statliga bidrag så söks det så mycket som det är möjligt och givetvis så skall det användas på rätt sätt.

Angående barn i behov av särskilt stöd. Vi har ett problem att vi ger samma peng till alla elver oavsett hur deras förutsättningar är från början... Det vill jag ändra på, så att man får den mer differentierad utofrån de förutsättningar man har från början och därmed får den skolan som har sämre förutsättningar mer pengar att hantera.....

Kul att läsa din blogg som vanligt Majsan

2008-08-16 @ 11:46:08
Micaela har skrivit detta:

Jag antar att det är Larry söder som skrivit den sista kommentaren. Du får förklara dig med hur vårnadsbidraget gör att barnen blir lika mycket värda och sedda.



Du pratar om att ändra skolpengen. Vart ska ni få de pengarna ifrån? Det enda alliansen pratar om är skattesänkningar, försäljning av statliga bolag och så.. Jag förstår inte hur regeringen ska lösaa pengafrågan. För pengarna kommer ju minska, pengarna kommer att ta någonstans.

2008-08-16 @ 11:58:44
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress
Ewa S har skrivit detta:

Jag håller med eftersom man med ett vårdnadsbidrag håller på att mammorna helst skall vara hemma. Då mister man ju deras skatteintäkter. Sedan blir förskolelärare arbetslösa. Då mister man deras skatteintäkter och måste betala ut antingen a-kassa om de nu varit förutseende eller så blir det socialbidrag. SOm skall tas ur statskassan. Sedan får man betala för tomma lokaler. Hyrespengar ur statskassan. Där man fått in mindre pengar pga minskade skatteintäkter pga vårdnadsbidrag. Jag har absolut inget emot hemmavarande mammor tvärtom jag har själv jobbat som en blå på andra tider för att möjliggöra detta. Har satt mina barns trygghet långt fram. Resultatet blev att vi som familj var tillsammans minimalt lite och det märks idag. Men jag tror att jag lyckats ge mina barn trygghet. Ett vårdnadsbidrag där kanske föräldrarna jobbar olika tider för att kunna ta emot vårdar däremot inte relationen mellan föräldrarna......

2008-08-16 @ 12:04:03
Micaela har skrivit detta:

är det skattefritt så blir det ju ännu värre. Då förstår jag verkligen inte vart ni ska få pengarna ifrån.. Enligt er politik så vill ni ju värna alla och de som är mindre lottade.. Det här är inte att vara liberal anser jag. För det blir inte längre fria val för de mindre lottade, de blir tvingade att välja.

2008-08-16 @ 12:11:23
http://www.gbgstudent08.wordpress.com är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen