liseberg igen ;)

efter förra lisebergs-turen, då jag hade med mig alla fyra, så förstod jag att äldste sonen ville ha tid.
Med mig...
Trots att jag klargjorde att han inte alls behövde vara med mig och småsyskonen utan kunde dra iväg med brorsan, så ägnade han större delen av tiden, med just mig och småsyskonen.
Jag förstod det under dan, och löste det så att min sambo hämtade upp tjejerna och jag stannade kvar med grabbarna.
Det gjorde gott..

Men mammahjärtat kände att det inte räckte.
Lillbrorsan har varit på liseberg 3 gånger i år. Vi har alltid begränsat besök dit med EN gång per år, för vi har inte råd med mer.
Men av olika skäl som dykt upp på vägen, och för att stärka yngste sonen, så har vi fått trolla med knäna, och låta han följa med kompisar och fritids till liseberg.

Det är ju inte rättvist, så därför kände jag att det vore på sin plats att min äldste fick gå en gång till, men MIG.
;)
Vi var där igår. Dom senaste 2 åren, har han varit väldigt svår att tina upp, så oxå igår. Vi kom dit vid 3, och först efter en BLÖÖÖT tur i flumride, så blev vi tvungna att söka oss till spelhuset, då våra byxor gick att vrida ur. ;)
Det första han då föreslår är dansmatta?!??!?!?!??
?????? eeeehhh ?????
Ska DU och JAG dansa dansmatta??? Han har aldrig visat intresse för sånt...
Men fine, det gjorde vi, och varma blev vi, och jag kan säga att såååå långt efter poäng var han inte. SKITkul ;)

sen spela vi trummor, det fanns ett trumspel. Där åkte han på däng ;) hehe, och han höll på o få anfall, då jag samla in så mycke poäng o fick trumma i all oändlighet.
Vi körde bilspel, och jag kan väl säga som så, att jag då rakt inte tänker övningsköra med honom, för han riktade in sig på att krocka ut mig i terängen hela tiden ;)
Där slog han mig med nöd o näppe ;)

Sen gav vi oss på hästar, jockey ni vet, jag trodde jag skulle gå av på mitten, man skulle stå på en häst och studsa i mål. SÅÅÅÅ jobbigt, och mina ben vek sig. Sonen klagade bara på att han blev diskad för att han sprang för fort med sin häst?!?!? Eeeeh, ska man inte ta sig i mål först???

Efter dessa mamma-son-kamper blev det fart på honom, och han ropade och stojade i attraktioner så som jag känner honom ;)

Det torde vara en påminnelse till oss alla, att var och en av ens barn behöver sin egna tid, hur mycket man än upplever dom klarar sig själva. Ofta glömmer man bort det.
Jag är oerhört tacksam för att man blir påmind ganska smärtsamt emellanåt. Både av förra besöket på liseberg, och av en väninna med barn, som extra gav mig en påminnelse om detsamma ;)

TACK ni båda. Trots en tjurig dag idag, så lever åtminstone jag på gårdagen länge, och det tror jag han oxå gör.

Mer om denna fredag, kommer senare ;)

Alla dunderkommentarer
A har skrivit detta:

Åh, vad mysigt för er =) Hehehe... Jag kan se dig stå och studsa på en låtsashäst =D

Ja, man borde ta sig tid och råd att göra något med ett barn i taget lite oftare.....

Ha en fin kväll...

Kram

Ewa S har skrivit detta:

Du är ju dunder alltså, sonen vann överlägset över mig på pållarna! Varför skall du slippa dansmattan för sådär plötsligt dottern fick upp mig sist:-D. Jag älskar att spela, tycker ju faktiskt det är en större behållning än åkattraktionerna. Härligt att ni hade kul! Kram!

2008-08-15 @ 22:54:36
Linda har skrivit detta:

Du har så rätt.

Det är viktigt att barnen får enskild tid med föräldrarna också.

Du vet väl att ni kan gå in gratis på Liseberg iomed npf-problematiken?

2008-08-16 @ 00:09:40
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

Linda:



Nej, man kan inte få gå in gratis på liseberg iom npf-problematiken, inte enbart.



Jag vet att man kan få gratis inträde, och jag kan få ett ledsagararmband gratis, men inte per automatik pga npf.



Jag har pratat med yngste sonen om detta, då han faktiskt inte alltid fixar att stå i kö, men han VÄGRAR, för han vill inte gå före i nån kö, vilket man har rätt att göra tillsammans med en ledsagare.

Och eftersom han biter ihop och faktiskt köar som alla andra, så har han ju plötlsigt ingen problematik ;) eller hur?



Och min äldste har då defintivt inga såna svårigheter. Jag låter den möjligheten tillfalla alla dessa underbara ledsagare som tar med brukare som sitter i rullstol, och brukare som är gravt utvecklingsstörda på en för dom oförglömlig dag.

Nog för att jag får skramla med pengar för det mesta för att få ihop det, men jag anser mig faktiskt inte mina barn ha en sådan problematik så det berättigar oss att kliva in gratis på liseberg.



För dom som behöver det, för att överhuvudtaget kunna besöka liseberg tycker jag det är en fantastisk möjlighet. Men jag väljer att betala för oss alla. Jag tror inte att man per automatik är berättigad till gratis entre och ledsagarband enbart pga att man har ADHD tex....



Jag anser nog att det ska finnas mer skäl än så...

hade ni det bra på resan ??

2008-08-16 @ 00:54:43
http://majsan67.blogg.se/ är min hemadress
Linda har skrivit detta:

Vi hade det jättebra på resan:)



Vi har utnyttjat (för första gången) ledsagarband och allt det där. Jäklar vilken skillnad. För första gången var det kul på Liseberg. C fixar ju inte köer, och tidigare har hon åkt kanske 2 attraktioner innan vi fått gå ifrån med henne.



Enbart npf-svårigheterna ger kanske inte rätt till de rättigheterna, men behovet ger rätt. Just när det gäller sådant så har Liseberg en fantastisk syn på barn. Det är inte diagnosen som är det viktiga, utan behovet.

2008-08-16 @ 11:38:21
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen