Att sitta i en styrelse
Haha,... jo jag är med i styrelsen Attention, lokalt. Ja, jo det är ju en förening för människor med npf, det såklart, o många gånger kommer styrelsen att bestå av just människor med olika neuropsykiatriska funktionshinder.... ordning o reda, pengar på freda...
Ny styrelse tillsattes på årsmötet inför 2008. Jag har tjatat under våren om en skriftlig arbetsfördelning, om vad var och en i styrelsen ska göra, och har oxå åtagit mig att skriva en sådan.
Kanske är det bara jag som behöver veta vad som ska åligga mig, och vad jag har för uppgifter för att kunna fungera, tydligen är det så, för dom flesta anser det inte nödvändigt, utan vi jobbar för en god sak och vi ska ju ha roligt.
Jo, visst ska vi ha roligt, men man får inte roligt förrän man har ordning. Är det inte så med hela livet?
Har du ordning och reda runtomkring dig, så kan du slappna av och ha roligt och njuta.
Papper ska skickas till riksförbundet i stockholm, protokoll, revisionsberättelse etc etc...
Men.. vet ni, dom är BORTA....
Hmm.. hade vi haft en skriven arbetsfördelning, där det klart och tydligt stod vem som ska ansvara för dom olika papprena så hade vi sluppit detta kaos.
men jag kanske bara är tråkig? Jo, jag är nog tråkig, som tjatar om detta, för det är AP-tråkigt, jag tycker det själv. Men det är något man gör EN gång, sen är det bra.
Skickar vi inte in dessa papper NU, så blir vi uteslutna ur föreningen.
Det är väldigt tråkigt om det skulle bli så. Jag kämpade enormt i höstas/vintras för att sparka igång föreningen, så det skulle kännas ledsamt om vi inte kunde fortsätta. Medlemsantalet har ökat massor under detta året.
Jag har under 2 dagar, suttit och tagit fram kopior på en del papper, som jag hade i datorn, dom ska bara skrivas under, IGEN.
Men det saknas en del livsviktiga papper för att föreningen ska kunna leva vidare, men ingen har dom???
Konstigt, nånstans finns dom ju.
I morgon förmiddag åker jag med dom papper jag har, ser till att få den underskrift jag behöver för just det pappret, sen åker jag till en annan i styrelsen, och tillsammans ser vi till att få iväg dom papper vi har just nu. Så vi vinner lite tid.
Jag hoppas vid min gud att den gamla revisorn kanske möjligen har en kopia på revisionsberättelsen kvar, annars är vi körda som lokalföreningen till Attention Riks.
Jag som kontaktperson, mår redan illa, om jag ska behöva skicka ut ett mail och tala om att föreningen inte längre finns.
Det vore jävligt tråkigt.
Nästa vecka har vi styrelsemöte. Tills dess ska jag ha skrivit färdigt ett utkast om var och ens ansvarsuppgifter, det ska skrivas på av alla när det är klart, så det i fortsättningen inte behöver uppstå några oklarheter.
Visst ska vi ha kul, men hur kul har man det när man har ADHD och allt snurrar och papprena åker tornado`?
Någon måste lägga papprena på plats, och då kanske vi tillsammans måste sortera upp det, så vi sedan kan ha riktigt kul ;)
Hur brukar det normalt se ut i en styrelse? Vem har ansvar för styrelseprotokoll, årsmötesprotokoll osv?
Vem har ansvar för att kalla till möten?
Jag förstår ju, att det bestäms i styrelsen, och att det inte finns några klara regler för detta egentligen.
Men inga regler, ingen ordning.
hur många barn hade kommit till skolan klockan åtta om ingen sagt att det SKA vara så???
På rasten kan man ha roligt ;) *s*
Ni som läser här, och som har lite kunskap om styrelse"arbete", kan ni ge lite tips om hur det "brukar" se ut...
Jag personligen vill veta vad JAG ska göra, för att JAG ska fungera. När det blir rörigt, så skiter jag i alltihop. Så fungerar jag till vardags oxå....
Varför är det så jobbigt med en arbetsfördelning och klara regler/uppgifter för var och en??
Hej du ängelen!
En styrelse fungerar ( eller borde ialla fall)
Ordförande:
Kallar till möte och gör i ordning dagordningen för mötet.
Sekreterare:
Skriver upp vilka som närvarat och för ett protokoll enligt dagordningen
Kassör:
Tar hand om ekonomin och för kassabok.
Ledamöter: Är Beslutsfattande och ska närvara
Suppleanter: Icke beslutsfattande,täcker upp för ledamöter.
Detta var i grova drag och jag har vår stugförening i jämnförelse.
Jag är sekreterare och ser till att protokoll skrivs ut och mailas runt.
Då jag är en " rörig" person kräver jag en dagorning innan mötet så jag vet vad det handlar om.
Alla beslut skriv ner och sedan vid näta möte kollar vi av att protkollet stämmer sedan sksriver jag och ordförande under.
Hoppas att det löser sig!
Tummen upp!
Hejsan hej på dig!!
Du har inte funderat på att gå samman i en helt ny och lokal förening?
Då slipper ni skicka in papper med mer, ni har ingen som helst press på er att det ska fungera på ett visst sätt med mer.
Ni skriver helt egen stadga med mer.
Det är lite mer jobb, fast det behöver inte vara det.
MEN tänk på alla måsten son ni slipper.
Hittade denna länken när jag letade efter en helt annan sak men jag tyckte den passade så bra in här. Kanske du hittar något matnyttigt som passar din fråga ovan.
http://www.sallsyntadiagnoser.nu/start.asp?sida=8663