dödsfunderingar innan läggdags

Det här med död, är ju något som alla barn funderar på tids nog. Man kan ju bara önska att det kommer senare än förr.

Det gör det inte här... kommer senare alltså.
två stycke barn 3 o 4 år gamla, måste lösa detta innan dom ska sova.

pust...
Och självfallet så får man ju rusta sig med stort tålamod när man gärna helst vill sjunka ner i soffan efter en hektisk dag.... för såna stora funderingar måste tas på allvar...

3-åring:
jag e dööööööd...

jag:
nej vännen, det är du inte...

3-åring:
joooo jag EEE dööööd....

jag:
men när man är död, så finns man inte här längre...

3-åring:
näää, men jag ska hämta dom från jorden sen faktiskt...

4-åring:
meeeen, jag trodde dom hade vingar....

mamma tänker (shit shit shit) ja vad är sant o inte.....

3-åring:
fast i jorden finns bara myror faktiskt....

hmmm jaha...

3-åring:
jag e ARG på min farmo för hon e döööööd...

jag:
ja, man får känna så, man får vara arg för att någon har dött.

3-åring:
men varför är dom dööda då??

jag:
jo, dom var gamla, och så blev dom sjuka, därför dog dom.


3-åring:
meen.... E (granne) är ju gammal....


jaaa..

3-åring:
och I (oxå granne) är gammal, och mormor är gammal... då döööör dom snart oxå..

ja, vad säger man här?? jo, jag svarar att ja, när man blir gammal så dör man ju....
men verkligheten ser ju inte ut sådär, alla kan ju dö när som, men det kan jag inte säga till så små barn, det får stanna vid att man blir gammal.....


3-åring:
ALLA ska dööö, i morron dör jag, sen dör du mamma, sen T, sen M osv osv...

gode gud hjälp....
Inte är det ett kul samtalsämne, och inte när det svänger sådär heller....

Man vill ju inte gärna behöva ha såna här diskussioner med sina barn alls, för det är tunga bitar.
Men det måste man ju, man skulle bara önska att dom kom mycke senare än så...

3-åringen..avslutar:

men jag är JÄTTEARG på dom för dom är dööda, jag ska prata med dom sen.

Jag säger att man kan låtsas att man pratar med dom, och man får vara arg på dom oxå.
Man kan prata med dom på låtsas om vad man har gjort på dagen, vilka man har lekt med osv....

Då log hon och var nöjd, och vi kunde säga gonatt.

Efter 5 minuter så måste man ju faktiskt komma upp ur sängen och bajsa på pottan minsann....
Blev så mycke tankar så det väl svämma över ;)

Nu sover dom sen en bra stund tillbaka som tur e..

Jag ska på kurs i morgon, åker hemifrån vid 6-tiden, och borde börja tänka på kudden....

men borde oxå ta reda på disken.... duscha vore inte dumt, köra tonåring i säng..... hänga en tvätt eller två... måla lite stol... köra en bloggrunda... håhåjaja.... men jag lever i alla falll, så mycke vet jag

image332

Alla dunderkommentarer
A har skrivit detta:

God morgon.
Jag kikade in i min kodmall och hittade en grej som inte skulle vara där. Det var ett extra "meta name"(det hette robot). Kolla om det händer igen när du kommer in hos mig. Konstigt att inte alla får virusvarning.

Linda har skrivit detta:

Vad är det för rolig kurs du ska på, om man får fråga?
E har också börjat fråga en massa filosofiska frågor, bland annat pratar han mycket om när han ska bli pappa. Och han vill ha en bebis.
Ha det bra på kursen.

2008-04-28 @ 09:29:24
http://npf.blogg.se/npf är min hemadress
Anonym har skrivit detta:

Det där med död är krångligt. Jag som inte tror vill inte säga att de är i himlen och det blir ju så läskigt när man säger att man är i jorden. Fast samtidigt tror jag att det är vi som lägger värderingen, inte barnen. De brukar nöja sig när man inte slingrar sig och istället pratar om döda marsvin och katter som kan dö och döda farfar-ar (makens döda far och svärmors make som var barnens farfar på riktigt) och gammelmormor och minns hur de var när de levde. Det läskiga är när frågorna som: "om jag sticker en pinne i ögat på xxx dör han då?" Det är värre tycker jag.
Ha en bra kurs, vad du nu ska på för spännande!

2008-04-28 @ 11:11:41
vicke har skrivit detta:

För barn är döden naturlig, 95% av 5åringarna som jag arbetat med har någon gång ställt frågor om döden
Vicke

Ulla har skrivit detta:

Döden är inget roligt samtalsämne, men ändå är det så nära oss. Det svåra är väl när man ska förklara för barn är att bara svara på det de frågar och inget mer.

2008-04-28 @ 20:50:11
http://www.ulla67.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen