Bältros vs vattkoppor

Jag ska inte starta med ett gnällinlägg om hur det inte gått att blogga på flera dar... för det får man nog läsa till leda ändå... *gnäll gnäll*


När det gäller bältros, så står det att läsa på dom flesta sidor som behandlar ämnet att man INTE kan bli smittad av någon som har vattenkoppor, men det omvända går.

Det är FEL, man kan visst bli smittad och få bältros av vattkoppviruset.
Däremot så smittar inte bältros via luften som vattkoppor gör, men vid beröring med det ena eller andra så är det så.

Min sambo har fått bältros....
Han ringer sjukvårdsupplysningen igår, och pratar med dom en lång stund. Dom säger till honom att det händer bara inte att han skulle få bältros i samband med barnens vattkoppor. Det är en chans på miljonen.
Men att det ändå låter misstänkt likt får han till svar, och att han ska avvakta.

Av en slump så träffar han på en kompis fru, som är sjuksköterska och visar henne utslagen, och hon skickar genast iväg honom till läkare.

Där konstateras alltså att han har bältros.
Läkaren säger också till honom att det är olyckligt att man får informationen att man inte kan bli smittad med detta av vattkoppor.
Han visar honom en läkarbok, och där står klart och tydligt att det är fullt möjligt.

Har lust att maila alla sidor där det står nåt annat och upplysa om att detta är fel.
Det kan ju faktiskt bli riktigt farligt om man har nedsatt immunförsvar eller annat, och blir smittad.
Har man otur så kan man få det i ansiktet, och det kan sätta sig på ögonen med påföljden att man kan bli blind. Svåra smärtor kan också åtföljas under resten av livet.

Det finns medicin mot viruset, men då bör man komma in inom 72 timmar efter att symptom visat sig...

Jäkla olyckligt... man tycker ju att all sjukvårdspersonal faktiskt bör veta sånt här....


Nu kan jag andas igen..... när jag äntligen kan blogga *s*

Alla dunderkommentarer
Jayne har skrivit detta:

Hej på dej
Ja du...detta visste jag... Vi brukar prata om det på jobb vid de tillfällena vi har vattenkoppor..som vi har nu. Så...håller med dig om att det är "konstigt" att det inte kommit fram till alla inom vården.
Hopaps din man kryar på sig nu...och visst är det häligt med bloggandet igen...tjoheeeeej

Ewa S har skrivit detta:

Gott att du är inne igen....Jag har hörde det så här för många år sedan när min mormor fick bältros att risken för smitta olika vägar ökar vid stress. Vet inte om detta stämde.

2008-04-01 @ 19:07:30
vicke har skrivit detta:

Vi får väl se om det går att lämna en kommentar nu?
I bloggen under så har jag försökt flera gånger utan att lyckas, jag blev arg när jag läste den, ett bevis på den svenska avundsjuka
Vicke

A har skrivit detta:

Men det där har man ju vetat i många år =O Redan när jag var barn sades det att äldre människor kan få bältros av vattenkoppor. Vad jag däremot inte visste var att man även kan få munherpes.... Det fick dottern när hon var sex år och killarna hade vattenkoppor. Då hade hon redan haft vattenkoppor något år tidigare.
Men visst är det jättekonstigt att folk inom sjukvården inte vet detta.

2008-04-01 @ 20:45:21
http://amittilivet.blogg.se är min hemadress
majsan67 har skrivit detta:

men varför har inte jag vetat detta då... som vet allt om allt??? ;)

jag läser ju spaltmetrar om saker när jag behöver veta nåt... o inga spaltmetrar har påtalat att man kan bli smittad så..... nåja.... det får mig ju oxå att inse... att jag med kan få bältros nu då...

men jag har inte tid me sånt, så jag brukar klara mig från det mesta ;)

Vicke:
jaa... endast och enbart avundsjuka... INGEN ska ha några som helst fördelar nånstans... oavsett....
att människor har så svårt att kunna unna andra att lyckas... sorgligt ...

2008-04-01 @ 21:23:31
http://majsan67.blogg.se är min hemadress

Här skriver du din goa kommentar ;)

Ditt vackraste namn ;)
Jag ser dig ;)

Din hemliga adress ;)

Din hemadress? ;)

Din dunderkommentar skriver du här ;)

Trackback
Dagens namn:

Bloggens startsida

Sök i bloggen